DECRET LLEI 11/2020, de 7 d'abril, pel qual s'adopten mesures econòmiques, socials i administratives per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19 i altres de complementàries.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya,

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei són promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Aquest Decret llei té per objecte adoptar determinades mesures per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19. S'estructura en quatre capítols, onze articles, nou disposicions addicionals, una disposició transitòria i una disposició final.

El capítol I, sota el títol mesures tributàries, conté un seguit de disposicions que incideixen fonamentalment en l'àmbit de la gestió tributària, amb la finalitat de pal·liar els efectes derivats de la pandèmia en relació amb el compliment de les obligacions tributàries.

Així, en l'article 1, es fixa que en la data d'entrada en vigor del Reial decret 463/2020, de 14 de març, de declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19, el moment temporal en què s'entendrà que opera la suspensió prevista a l'article 14 del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica. Amb aquesta disposició es pretén donar compliment al principi de seguretat jurídica envers les persones administrades destinatàries de la norma. Igualment, a l'article 2, i per donar compliment al principi esmentat, però també amb la finalitat d'afavorir els subjectes passius per als impostos de successions i donacions, sobre begudes ensucrades, cànon sobre el rebuig de residus i cànon de la aigua, s'estableixen nous terminis de presentació i ingrés en període voluntari, i es permet que durant l'estat d'alarma les situacions que en derivin no afectin negativament les persones declarants.

L'article 3 i 4 estableixen, d'una banda, una reducció en els tipus de gravamen dels cànons sobre la deposició controlada de residus industrials i sobre la deposició controlada dels residus de la construcció de fins al 50 per cent entre l'1 d'abril i el 31 de maig de 2020, i per altra bonificacions en les taxes de l'Agència de Residus de Catalunya, que es tramitin per mitjans electrònics, mesures que intenten minorar els negatius efectes de la pandèmia en el referit sector.

L'article 5 estableix una bonificació de la quota de la taxa fiscal sobre el joc de sort, envit o atzar que grava les màquines recreatives i d'atzar, de caràcter temporal i limitat al període de vigència de l'estat d'alarma.

Finalment, a l'article 6, i amb la finalitat de coadjuvar a minorar l'impacte derivat de l'actual pandèmia, s'estableix l'ajornament del pagament de deutes del cànon de l'aigua per a petites empreses i autònoms, que es produirà una vegada aixecat l'estat d'alarma, però referit a autoliquidacions del cànon de l'aigua repercutit als seus abonats que incloguin consums dels mesos d'abril i maig del 2020, si han atorgat a aquell ajornaments sense interessos del pagament de les factures del servei d'aigua corresponents a aquests mateixos mesos, així mateix es fixen les condicions i termes en què es podrà sol·licitar.

El capítol II, articles 7, 8 i 9, estableix un seguit d'actuacions en matèria d'infància i adolescència. La crisi sanitària sense precedents ocasionada per l'epidèmia de la COVID-19 ha provocat, entre d'altres efectes, i en alguns casos, la separació involuntària dels progenitors o tutors, sota tractament i amb mesures d'aïllament, dels seus fills i filles menors d'edat.

La primera mesura que s'ha d'adoptar en aquests casos és la recerca de familiars directes perquè assumeixin la guarda temporal dels infants, evitant d'aquesta manera intervencions innecessàries, per desproporcionades, de l'entitat protectora. No obstant això, en alguns casos la cerca no ha donat resultat.

Els casos detectats posen de manifest, en primer lloc, que són situacions directament derivades de l'epidèmia de la COVID-19 i, en segon lloc, que no es tracta de situacions de desemparament que comportin la separació forçada del nucli familiar i l'assumpció de la tutela pública per part de l'entitat protectora, sinó situacions de necessitat imprevistes i alienes a la voluntat dels progenitors o tutors.

Al mateix temps, situacions de necessitat, com l'atenció immediata i la guarda administrativa protectora, que només impliquen una cura temporal derivada de circumstancies greus i alienes a la voluntat el progenitors o tutors que els impedeixen complir temporalment les funcions de guarda, no van acompanyades en tots els casos dels recursos públics necessaris. La Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic no preveu la possibilitat d'una prestació econòmica per l'acolliment familiar temporal per a situacions de guarda legal temporal i emergència com la que ens ocupa. Les situacions d'atenció immediata i transitòria ordinàries que preveu l'article 111.1 de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, podrien no ser suficients, per configuració i perfils de selecció, per abordar els casos de guarda esmentats.

Per aquest motiu, el capítol de mesures en matèria d'infància i adolescència d'aquest Decret llei preveu, sense perjudici d'ampliacions o modificacions posteriors, algunes mesures per fer front a les necessitats que s'han detectat.

En primer lloc, la creació d'una prestació econòmica d'emergència per a l'acolliment familiar d'urgència d'infants en situació de guarda per la Generalitat, que no tan sols ha de permetre fer front a les despeses derivades de l'atenció d'aquests infants temporalment desprotegits i involuntàriament separats del seu nucli familiar per l'epidèmia de la COVID-19, sinó, que a més, s'ha de fer en l'àmbit d'una família, i no en un centre residencial, tal com la legislació estableix i, en algun supòsits ordena expressament com es el cas dels infants de 0 a 3 anys.

En segon lloc, per fer possible aquesta nova modalitat d'acolliment, es faculta l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció (ICAA) que, d'acord amb les funcions que preveu la Llei 13/1997, de 19 de novembre, de creació de l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció, pugui fer la cerca de famílies capacitades per donar resposta a aquesta necessitat i a les mesures que s'adoptin en el context de la crisi actual.

Finalment, pel mateix motiu, i per cobrir eventuals mancances en el llistat actual de famílies disponibles, s'habilita el mateix ICAA i la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència perquè, en l'àmbit de les competències respectives, treballin per ampliar la bossa de famílies d'acollida disponibles, sense perjudici dels requisits mínims d'idoneïtat que marca la llei.

El capítol III, a l'article 10, estableix mesures de caràcter patrimonial; en concret regula el règim jurídic de les donacions que s'efectuïn en atenció a la pandèmia a favor de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. La Generalitat de Catalunya, com a persona jurídica, té plena capacitat per adquirir béns i drets, mobles i immobles, inter vivos i mortis causa , mitjançant qualsevol de les formes d'adquisició admeses a l'ordenament jurídic i, en particular i per l'objecte del present Decret llei, mitjançant herència, llegat o donació.

El text refós de la Llei de patrimoni de la Generalitat de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 1/2002 de 24 de desembre, regula, a l'article 12, entre d'altres, el procediment per acceptar donacions de particulars de béns i drets, inclòs el diner, atenent el que disposa el Codi civil, quan defineix la donació com el negoci jurídic mitjançant el qual una persona disposa d'un bé a favor d'una altra i li transmet la propietat.

Les circumstàncies excepcionals derivades de la pandèmia de la COVID-19 i la seva afectació a Catalunya fan necessari l'articulació d'un procediment ad hoc per acceptar les donacions que pugui rebre la Generalitat per coadjuvar al finançament de les polítiques assistencials i sanitàries derivades de la pandèmia.

El capítol IV, de mesures de personal, a l'article 11, aplica en l'àmbit de la Generalitat de Catalunya el que preveu el Reial decret llei 2/2020, del 21 de gener de 2020, pel qual s'aproven mesures urgents en matèria de retribucions en l'àmbit del sector públic, que habilita amb caràcter bàsic per a totes les administracions un increment retributiu fins a un màxim del 2% respecte de l'exercici 2019. Pel Decret llei 3/2020, d'11 de febrer, sobre l'increment retributiu per a l'any 2020, per al personal del sector públic de la Generalitat de Catalunya es va aprovar aquest increment del 2% respecte a l'any 2019.

El fet que no estigui aprovada la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2020 i la circumstància que la situació generada per la pandèmia de la COVID-19 i la declaració de l'estat d'alarma no hagi permès la convalidació del Decret llei 3/2020, d'11 de febrer, justifica la urgència de l'aprovació de les mesures destinades a mantenir els increments retributius previstos i ja aprovats amb la voluntat de la seva permanència en el temps.

En el Decret llei 3/2020, d'11 de febrer, a més de l'increment retributiu general, s'habilitava un altre 1% d'increment retributiu variable, amb efectes d'1 de juliol del 2020, en el cas que el producte interior brut (PIB) a preus constants el 2019 assolís o superés el 2,5 %, circumstància que actualment ja coneixem que no s'ha produït, atès que l'increment del PIB s'ha situat en un 2%, i per tant no aplica cap increment addicional variable.

En canvi, sí que s'ha d'aplicar un increment addicional del 0,30% de la massa salarial per a la implantació de plans o projectes de millora de la productivitat o l'eficiència, la revisió de complements específics entre llocs amb funcions equiparables, l'homologació de complements de destinació o l'aportació a plans de pensions, entre d'altres mesures.

D'altra banda, s'ha de fer constar que en aprovar el Decret llei 3/2020, d'11 de febrer, es va efectuar el tràmit de negociació sindical corresponent a què fa referència l'article 37.1 del text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.

En relació amb les disposicions addicionals, en primer lloc destaca la referida a l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció, a qui s'estableix com a òrgan competent per tramitar i resoldre la prestació econòmica d'emergència regulada a l'article 7.

Per la seva banda, la disposició addicional segona regula el que fa referència al caràcter d'urgència dels contractes referits a la implementació de la fibra òptica. Les mesures adoptades per pal·liar els efectes de la pandèmia generada pel coronavirus de la COVID-19, fa palesa la necessitat de disposar d'una infraestructura de xarxa de fibra òptica amb uns nivells de seguretat física superior a l'existent, facilitant el desplegament de xarxes finalistes de fibra òptica per part dels operadors de telecomunicacions en municipis que actualment disposen de nivells baixos o inexistents de cobertura de xarxes de nova generació. Aquesta necessitat ha de ser objecte de cobertura tan aviat com sigui possible, per això es fa indispensable activar el mecanisme de la contractació d'emergència, per executar els treballs d'estesa de xarxa de fibra òptica, autoritzant Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU a emprar els procediments d'emergència que preveu la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

La disposició addicional tercera regula els mòduls econòmics dels centres educatius privats concertats corresponents a despeses de personal, i reprodueix la mesura continguda al Decret llei 3/2020, d'11 de febrer, sobre l'increment retributiu per a l'any 2020 per al personal del sector públic de la Generalitat de Catalunya, no convalidat.

La disposició addicional quarta , atesa també la falta de convalidació del Decret llei 3/2020, d'11 de febrer, esmentat, regula l'increment de la quantia de les pensions a què fan referència els apartats primer i tercer de l'article 30 de la Llei 4/2017, del 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017.

En la disposició addicional cinquena , tenint en compte que la declaració d'estat d'alarma establerta pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per gestionar la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, ha comportat la paralització de la tramitació ordinària dels expedients de contractació pública, davant la necessitat de prioritzar d'altres procediments relatius als subministraments, els serveis i les obres necessàries per lluitar contra la COVID-19. S'adopten mesures per tal que, un cop finalitzi l'estat d'alarma, el sector públic reactivi de manera immediata el seu funcionament ordinari, sent necessari reprendre els expedients de contractació necessaris per garantir la prestació dels serveis públics a la ciutadania, i també habilitar mecanismes que permetin agilitar la tramitació dels procediments de contractació, garantint els principis de transparència, igualtat i concurrència. A aquests efectes, s'introdueix aquesta disposició addicional que declara la tramitació urgent per als expedients de contractació que es consideren necessaris per raons d'interès públic. Igualment, s'autoritza amb caràcter general i prèvia la corresponent justificació, aquest tràmit per a contractes o projectes que com a conseqüència de la situació d'emergència s'ha de reorientar, modificar o tornar a tramitar

La disposició addicional sisena preveu fins al 31 de desembre de 2020, un règim especial per a la devolució de fiances constituïdes en el procediments gestionats davant l'Agència de Residus de Catalunya

La disposició addicional setena parteix del fet que l'estat d'alarma ha suposat que en l'àmbit procedimental s'han establert mesures com ara la suspensió dels procediments i dels seus tràmits per salvaguardar tant els interessos econòmics com els de salut de les persones físiques i jurídiques afectades.

Els procediments de la Generalitat de Catalunya són en la seva majoria de caràcter electrònic/telemàtic però encara conviuen amb altres que requereixen actuacions de caràcter presencial o l'exhibició i/o presentació de documents originals per part de la persona interessada.

En l'àmbit econòmic i financer, aquesta situació es dona en matèria de les cessions de crèdit que requereix l'aportació de documentació original o, en matèria de dipòsits a la tresoreria que requereix que els seus resguards siguin originals o fins i tot alguns impresos, com ara el que fa referència a les domiciliacions bancàries que demana signatures originals del creditor i de l'entitat financera, així com el segell original de l'entitat. Un altre àmbit que necessita gestions personals per part de la persona interessada és el de la liquidació de les taxes i preus públics, atès que molts d'aquests no disposen d'un procediment telemàtic complet. Aquests tràmits presencials i la necessitat de presentar documentació original perquè les persones interessades puguin complir les seves obligacions o efectuar els tràmits que requereixin poden suposar un risc per a la salut de les persones que cal evitar, atesa la situació.

Atès que en el moment d'aprovar-se aquest Decret Llei esta previst la prorroga de l'estat d'alarma i per facilitar el compliment dels tràmits descrits anteriorment, tant a les persones interessades com als seus gestors, es creu convenient prendre mesures excepcionals que els flexibilitzin. En aquest sentit, es proposa que els òrgans competents davant dels quals s'hagin de realitzar tràmits o actuacions presencials ofereixin opcions telemàtiques i altres eines que permetin donar compliment al tràmit.

La disposició addicional vuitena estableix que l'Institut Català de Finances gaudirà de la garantia del 80% de les operacions de préstec i aval que s'atorguin directament a autònoms i empreses a què es refereix el punt 1 de la disposició final segona del Decret llei 8/2020, de 24 de març.

Finalment, la disposició addiciona novena regula un seguit d'habilitacions a favor dels diversos departaments afectats pel Decret llei, pel que fa a la implementació del que s'hi disposa.

En aquest supòsit, el caràcter extraordinari i excepcional de la situació deriva de la declaració de l'estat d'alarma provocada per la situació sanitària que requereix l'adopció amb urgència de mesures que pal·liïn, tant com es pugui, la situació creada i que no es poden ajornar a un moment posterior, ni mitjançant la utilització de mitjans legislatius d'urgència.

Atesa la situació plantejada i, d'acord amb article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, el Govern, davant la necessitat extraordinària i urgent que pot suscitar la situació greu de pandèmia mundial decretada per l'Organització Mundial de la Salut, pot dictar disposicions legislatives provisionals, sota la forma de decret llei, en els termes de l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya.

La norma del decret llei és un recurs extraordinari del Govern i, per tant, se n'ha de fer un ús prudent i limitat a les situacions que realment mereixen la consideració d'urgents i convenients.

A proposta del vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Mesures en matèria tributària

Article 1

Suspensió de les autoliquidacions

A l'efecte de la suspensió disposada a l'article 14 del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, s'entén que la data d'inici de la suspensió és el 14 de març de 2020, data d'entrada en vigor del Reial decret 463/2020, de 14 de març, de declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19.

Article 2

Terminis de presentació i ingrés en període voluntari

Amb efectes a partir de la data en què es disposi l'acabament de l'estat d'alarma declarat mitjançant el Reial decret 463/2020, de 24 de març, i respecte dels tributs que s'assenyalen a continuació, s'estableixen els terminis de presentació i ingrés en període voluntari següents:

  1. En el supòsit de fets imposables de l'impost sobre successions i donacions en la modalitat de successions meritats abans del 14 de març de 2020, i per als quals no hagués finalitzat, en aquesta data, el termini de presentació i ingrés en període voluntari, el termini comprendrà el temps que restava en cada cas per exhaurir el termini d'autoliquidació en aquesta data més dos mesos addicionals.

  2. En el supòsit de l'impost sobre les begudes ensucrades envasades, la presentació i ingrés de l'autoliquidació corresponent al primer trimestre de 2020 s'ha d'efectuar en el termini comprès entre l'1 i el 20 de juliol següent.

  3. En el supòsit dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus, la presentació i ingrés de les autoliquidacions corresponents al primer trimestre de 2020 s'ha d'efectuar en el termini d'un mes, a comptar des de la data d'acabament de l'estat d'alarma.

  4. En el supòsit d'autoliquidacions mensuals de cànon de l'aigua que hagin d'ésser objecte de presentació i ingrés durant el període d'estat d'alarma, el nou termini de presentació i ingrés serà el comprès entre els dies 1 i 20 del mes següent a la data d'acabament de l'estat d'alarma. En el cas d'autoliquidacions trimestrals, la corresponent al primer trimestre de l'any 2020 s'ha de presentar i ingressar en el termini comprès entre l'1 i el 20 de juliol següent.

Article 3

Reduccions en els tipus de gravamen dels cànons sobre la deposició controlada de residus industrials i sobre la deposició controlada dels residus de la construcció

Durant el període comprès entre l'1 d'abril i el 31 de maig de 2020, s'aplica una reducció del 50% en el tipus de gravamen del cànon sobre la deposició controlada de residus industrials, regulat en l'article 16 novies de la Llei 8/2008, de 10 de juliol, de finançament de les infraestructures de gestió dels residus i dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus, i una reducció del 50% en el tipus de gravamen del cànon sobre la deposició controlada dels residus de la construcció, regulat en l'article 24 de la Llei 8/2008, de 10 de juliol, de finançament de les infraestructures de gestió dels residus i dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus.

Article 4

Bonificacions en les taxes de l'Agència de Residus de Catalunya

4.1 S'aplica una bonificació del 100% de la quota que correspongui en el cas del servei a què fa referència l'apartat 2 de l'article 20.1-1 de la Llei de taxes i preus públic, que es tramitin per mitjans electrònics.

4.2 S'aplica una bonificació del 100% de la quota que correspongui quan els serveis a què fa referència l'apartat 3 de l'article 20.1-1 de la Llei de taxes i preus públics es tramitin per mitjans electrònics.

Article 5

Taxa fiscal sobre els jocs de sort, envit o atzar. Màquines recreatives i d'atzar

S'estableix una bonificació de la quota de la taxa fiscal sobre el jocs de sort, envit o atzar que grava les màquines recreatives i d'atzar en el percentatge equivalent al nombre de dies que hagi estat vigent l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, respecte del total de dies del trimestre natural corresponent al primer termini d'autoliquidació que s'iniciï després de la data de finalització de l'estat d'alarma. Aquesta bonificació s'aplicarà per una única vegada en l'autoliquidació corresponent al període de liquidació trimestral esmentat.

Article 6

Ajornament de pagament de deutes de cànon de l'aigua per a petites empreses i autònoms

6.1 En el moment que s'aixequi la suspensió dels terminis per a la presentació d'autoliquidacions i pagaments prevista en l'article 14 del Decret llei 7/2020, de 17 de març, les entitats subministradores d'aigua podran sol·licitar un ajornament de pagament dels imports de les autoliquidacions del cànon de l'aigua repercutit als seus abonats que incloguin consums dels mesos d'abril i maig de 2020, si com a conseqüència de l'estat d'alarma derivat de la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19 han atorgat a petites empreses i a treballadors autònoms ajornaments sense interessos del pagament de les factures del servei d'aigua corresponents a aquests mateixos mesos. Les condicions de l'ajornament són les següents:

  1. L'import a ajornar ha de correspondre a factures del servei que comprenen els consums corresponents als mesos d'abril i maig del 2020, i que l'entitat acrediti que ha ajornat a abonats que tinguin la condició de treballadors autònoms o de microempresa o petita empresa, segons la definició que en fa la Comissió Europea en la seva Recomanació 2003/361/CE, per raó del nombre de treballadors que ocupa, el volum de negoci o el balanç general.

  2. El termini màxim de l'ajornament serà de 6 mesos, a comptar des de la data de la seva sol·licitud, i no pot estendre's més enllà del 31 de desembre del 2020.

  3. No s'acreditaran interessos de demora durant aquest període.

    6.2 Així mateix, les persones físiques o jurídiques, usuàries industrials i assimilables d'aigua que tinguin la condició de microempreses o petita empresa o d'autònom poden acollir-se també a un ajornament del pagament de les liquidacions del cànon de l'aigua emeses per l'Agència, que inclouen els mesos d'abril i maig del 2020. En aquest cas, les condicions de l'ajornament són les següents:

  4. El termini de l'ajornament és de 6 mesos, a comptar a partir de la data de la seva sol·licitud, i no es pot estendre més enllà del 31 de desembre de 2020.

  5. No s'acrediten interessos de demora durant aquest període.

  6. Si l'import del deute supera els 30.000 euros, no cal aportar una de les garanties relacionades per a aquests supòsits en l'article 82.2 de la Llei 58/2003, general tributària.

    Capítol II

    Mesures en matèria d'infància i adolescència

Article 7

Prestació econòmica d'emergència per a l'acolliment familiar d'infants separats involuntàriament del seu nucli familiar per efecte de l'epidèmia de la COVID-19

7.1 Es crea una prestació econòmica d'emergència de caràcter garantit, per atendre les despeses de manteniment d'un menor o una menor d'edat en situació legal de guarda per la Generalitat derivada d'una mesura d'atenció immediata o guarda administrativa protectora.

7.2 Tenen dret a la prestació regulada per aquest article els menors d'edat separats del seu nucli familiar i en situació de guarda per la Generalitat per raons d'emergència sanitària, derivades de l'epidèmia de la COVID-19.

7.3 Per fer efectiva la prevalença de l'acolliment familiar sobre el residencial, els beneficiaris d'aquesta prestació són els menors de 6 anys en situació d'atenció immediata o guarda administrativa protectora que tinguin assignada una família d'acollida.

Excepcionalment, en absència de recursos residencials adequats, i quan les circumstàncies derivades de l'emergència ho requereixin, els infants d'entre 6 i 12 anys que estiguin en la mateixa situació també poden ser beneficiaris d'aquesta prestació.

7.4 L'import de la prestació regulada per aquest article és de 326 euros per als infants de 0 a 9 anys, i de 362 euros per als infants i adolescents de 10 a 12 anys. Aquest import, si escau, es redueix en proporció a l'import que es rep o que es pot reconèixer per dret d'aliments o derivats de la Llei 18/2003, del 4 de juliol, de suport a les famílies.

7.5 Mitjançant acord del Govern es poden establir imports complementaris a la prestació per raó de discapacitat del menor o de la menor d'edat, pel nombre de menors acollits o per qualsevol altra circumstància que requereixi una dedicació especial.

7.6 La prestació regulada per aquest article s'abona a la persona o a les persones en qui ha estat delegada la guarda.

7.7 Són causes d'extinció de la prestació regulada per aquest article, a més de les establertes amb caràcter general deixar sense efecte la mesura d'atenció immediata o guarda administrativa protectora, per finalització de la situació d'emergència definida en l'apartat 2 d'aquest article, o per qualsevol de les altres causes previstes en la legislació d'infància i adolescència.

7.8 Per raons excepcionals degudament justificades, i atesa la situació d'emergència que ho justifica, i la necessitat de garantir en tot cas l'interès superior de l'infant, l'òrgan competent per tramitar i resoldre la prestació regulada per aquest article pot iniciar el procediment d'ofici, abreujar els terminis de tramitació d'acord amb el que preveu la legislació administrativa vigent i emprar els mitjans de gestió econòmica d'urgència previstos en la legislació financera i pressupostària.

Article 8

Mesures per impulsar la cerca de famílies d'acollida per atendre les necessitats de la infància derivades de la COVID-19

8.1 S'habilita i encarrega a l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció que, a l'empara de la legislació dictada per fer front a les conseqüències de l'epidèmia de la COVID-19, i d'acord amb les funcions que preveu la Llei 13/1997, de 19 de novembre, de creació de l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció, faci la cerca de famílies capacitades per donar resposta a aquesta necessitat i a les mesures que s'adoptin en el context de la crisi actual per atendre els menors d'edat d'entre 0 i 6 anys i, excepcionalment, d'entre 6 i 12 anys, separats del seu nucli familiar per situacions derivades de l'epidèmia i en situació de guarda acordada per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.

8.2 La Direcció general d'Atenció a la Infància i l'Adolescència i l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció, directament o per mitjà dels serveis socials especialitzats que tenen adscrits, han de cooperar per aconseguir la finalitat indicada en l'apartat anterior, incloent-hi, si la situació d'emergència ho requereix, excepcionalment, en absència de famílies d'acollida disponibles, i sense perjudici del compliment dels requisits legals, la inclusió en la llista de noves famílies acollidores temporals, ja siguin de caràcter aliè o en darrera instància membres de família extensa que no haguessin estat localitzats o no estiguessin disponibles en un primer moment.

8.3 S'habilita a i l'Institut Català del Acolliment i de l'Adopció a fer ús de mitjans i recursos telemàtics per fer efectives noves valoracions, a fi de poder valorar noves famílies, en cas que fos necessari i si no fos possible per raons sanitàries dur a terme aquesta valoració de forma presencial.

Article 9

Cooperació i suport sanitaris per necessitats de protecció de la infància i l'adolescència derivades de la COVID-19

Els departaments competents en matèria de salut i en matèria d'infància i adolescència han de cooperar per disposar les mesures ordinàries o extraordinàries de protecció i suport sanitaris i els recursos personals i materials necessaris tant per als recursos residencials com per a les famílies i persones acollidores que s'hi assignin per protegir a la infància i la adolescència davant a les conseqüències de l'epidèmia de la COVID-19.

Capítol III

Mesures en matèria de patrimoni

Article 10

Donacions per contribuir al finançament de despeses sanitàries i assistencials a causa de la COVID-19

10.1 Les donacions de diners que les persones físiques o jurídiques efectuïn per contribuir al finançament de les despeses sanitàries i assistencials excepcionals ocasionades per la crisi sanitària de la COVID-19 a Catalunya s'ingressaran a un compte del Tresor de la Generalitat de Catalunya, d'acord amb les indicacions que estableixi el web del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda sota el concepte “Donacions COVID-19”, amb indicació del nom i cognoms, raó o denominació social i NIF o CIF respectivament del donant. Els ingressos esmentats generaran crèdit a l'aplicació SA01 D/ 4325100 Transferència al SCS. Emergències sanitàries.COVID19. Aquestes donacions no requereixen acceptació expressa.

10.2 Les donacions de béns mobles que les persones físiques o jurídiques efectuïn per contribuir a la lluita contra la COVID-19 i les seves conseqüències s'entendran acceptades amb la recepció per la persona titular del departament de la Generalitat a qui s'hagin donat o en el cas de les entitats del sector públic per l'òrgan competent que determinin els seus estatuts, que sigui designat com a destinatari per qui fa la donació.

10.3 Les donacions d'immobles i de drets reals que efectuïn les persones físiques o jurídiques, per contribuir al finançament de les despeses sanitàries i assistencials excepcionals ocasionades per la crisi sanitària de la COVID-19 a Catalunya, seran acceptades per la persona titular del departament competent en matèria de patrimoni, d'acord amb les previsions del text refós de la Llei de patrimoni de la Generalitat de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 1/2002, de 24 de desembre o, en el cas de les entitats del sector públic, per l'òrgan competent que determinin el seus estatuts. Aquests immobles o drets reals donats es podran utilitzar directament per combatre la COVID-19, o es podran vendre i aplicar el producte obtingut al finançament de les despeses sanitàries i assistencials.

10.4 Les donacions regulades en aquest article no requereixen la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

10.5 El règim especial de donacions regulat en aquest article estarà vigent per un termini de tres mesos, a comptar des de l'aixecament de l'estat d'alarma decretat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.

Capítol IV

Mesures en matèria de personal

Article 11

Increment retributiu

11.1 Les disposicions d'aquest article s'apliquen al personal inclòs dins de l'àmbit d'aplicació dels articles 23 i 25.5 del títol III de la Llei 4/2017, de 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017, llevat dels òrgans superiors de l'Administració de la Generalitat referits a l'article 5.1 de la Llei 13/1989, del 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Aquest article també és aplicable al personal a què fan referència les disposicions addicionals 14, 15, 16, 17, 18 i 20 de la Llei 4/2017, de 28 de març.

11.2 Al personal al servei de l'Administració de la Generalitat no sotmès al règim laboral, així com al personal a què fan referència els articles 28 i 29 de la Llei 4/2017, de 28 de març, se li aplica un increment del 2% en cadascun dels conceptes retributius, amb efectes de l'1 de gener de 2020, respecte dels imports vigents a 31 de desembre de 2019.

11.3 La massa salarial del personal laboral per a l'exercici 2020 no pot experimentar un increment superior als percentatges expressats en l'apartat anterior, sense perjudici del que disposa l'apartat 5 d'aquest article, respecte al corresponent per a l'exercici 2019, en termes d'homogeneïtat per als dos períodes objecte de comparació, tant pel que fa a efectius de personal i antiguitat com al règim de treball, jornada, hores extraordinàries i altres condicions laborals, tenint en compte l'increment anual consolidat per al 2019.

11.4 Els imports màxims del complement de productivitat variable i de les retribucions variables en funció d'objectius a què fan referència els articles 25.3 i 29.2 de la Llei 4/2017, del 28 de març, s'incrementen en els percentatges expressats en l'apartat segon d'aquest article respecte dels imports màxims reconeguts al 2019.

Les retribucions que tenen caràcter d'absorbibles, la indemnització per residència i les indemnitzacions per raó de serveis no experimenten cap increment respecte de les fixades per al 2019.

A l'efecte de l'absorció dels complements personals transitoris, que preveu l'article 25.1 g de la Llei 4/2017, del 28 de març, de l'increment general de retribucions només es pot absorbir el 50% corresponent a les retribucions complementàries.

11.5 S'autoritza un increment retributiu addicional del 0,30% de la massa salarial del 2019, que es podrà destinar, entre d'altres mesures, a la implantació de plans i projectes de millora de la productivitat o eficiència, a la revisió de complements específics, a l'homologació de complements de destinació o a l'aportació a plans de pensions.

11.6 El que estableix aquest article s'entén sense perjudici de les adequacions retributives de caràcter singular i excepcional que resultin imprescindibles pel contingut dels llocs de treball, per la variació del nombre d'efectius assignats a cada programa o pel grau d'assoliment dels objectius que s'hi fixen, amb el compliment estricte de la normativa vigent.

Disposicions addicionals

Primera

Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció

L'òrgan competent per tramitar i resoldre la prestació regulada a l'article 5 del present Decret llei és la persona titular de la direcció de l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció, sense perjudici de la col·laboració i suport tecnicoadministratiu l que resultin necessari per a la tramitació per part de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.

Segona

Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU

Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU, mentre es mantingui la situació d'excepcionalitat, podrà contractar per tramitació d'emergència l'execució de les obres, així com els serveis i assistències tècniques vinculades a aquestes, dels següents trams per a l'estesa de la xarxa pública de fibra òptica:

Llavorsí - Sort.

Llavorsí - Vielha.

Mollerussa - Les Borges Blanques.

Súria - Solsona.

Bagà - Puigcerdà.

Castellterçol - Moià.

Vendrell - Valls.

Valls - Montblanc.

Mora la Nova - Falset.

Tortosa - Gandesa.

Atès que les licitacions del contracte d'execució de les obres de fibra òptica del tram Llavorsí – Sort, i de les assistències tècniques vinculades a la mateixa, es varen iniciar amb anterioritat a la declaració de l'estat d'alarma el dia 14 de març de 2020, i que dites licitacions es troben actualment en una fase avançada dels respectius procediments, es podrà acordar la continuïtat dels esmentats procediments, en cas que dita opció es considerés més eficient que la tramitació d'emergència, d'acord amb l'apartat quart de la Disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada per la COVID-19.

Tercera

Mòduls econòmics i personal docent no universitari

Els imports dels mòduls econòmics dels centres educatius privats concertats corresponents a despeses de personal, actualitzats d'acord amb la disposició addicional 23 i fixats a l'annex 1 de la Llei 4/2017, del 28 de març, s'incrementen en un 2% en cadascun dels conceptes retributius amb efectes de l'1 de gener de 2020.

Igualment s'autoritza un increment retributiu addicional d'un import equivalent al 0,30% addicional establert a l'article 11.5 d'aquest Decret llei, en els termes equivalents als acordats per al personal funcionari docent no universitari del Departament d'Educació.

Quarta

Pensions

Amb efectes de l'1 de gener de 2020, la quantia de les pensions a què fan referència els apartats primer i tercer de l'article 30 de la Llei 4/2017, del 28 de març, s'incrementen en un 0,9% respecte de les vigents a 31 de desembre de 2019. Les pensions i assignacions temporals atorgades a l'empara de la Llei 6/2003, de 22 d'abril, de l'estatut dels expresidents de la Generalitat, i de la Llei 2/1988, de 26 de febrer, sobre assignacions temporals i pensions als presidents del Parlament, en cessar, i als seus familiars, s'han d'actualitzar d'acord amb la seva normativa.

Cinquena

Contractació pública

  1. Es declaren de tramitació urgent els expedients de contractació d'obra, serveis i subministraments la tramitació dels quals s'ha vist interrompuda o no s'ha pogut iniciar com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma establerta pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, necessaris per garantir la continuïtat dels serveis públics essencials.

    En especial, es declaren de tramitació urgent els de serveis de manteniment i obres de carreteres i vies de transport per carretera, ferroviari i ports i altres vies els de l'àmbit de la salut i sanitaris, els de serveis socials i d'atenció a les persones i tots aquells que es consideri necessari formalitzar perquè responguin a una necessitat inajornable o l'adjudicació dels quals sigui necessari accelerar per raons d'interès públic.

    En l'anunci de licitació corresponent i en l'informe justificatiu, l'òrgan de contractació farà referència a aquesta disposició per justificar la concurrència del supòsit habilitant per a l'ús del procediment d'urgència previst a l'article 119 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

  2. També en el mateixos termes, es podran declarar de tramitació urgent els contractes relatius a projectes o propostes que, a causa de la situació d'emergència, s'han hagut de reorientar o modificar, i faci falta tornar a tramitar.

  3. En els expedients de contractació ja iniciats i que hagin quedat interromputs per la situació d'emergència sanitària de la COVID-19, l'òrgan de contractació podrà emetre un informe justificatiu fent esment d'aquesta disposició com a supòsit habilitant per aplicar el procediment d'urgència per a la resta de tràmits que quedin pendents a partir de l'aixecament de l'estat d'alarma per tal de prosseguir la tramitació de l'expedient.

    Sisena

    Devolució de fiances en l'àmbit de la gestió de residus

    Les persones que desenvolupen una activitat de valorització de residus no perillosos inscrites en el Registre general de persones gestores de residus de Catalunya (secció gestors i gestores de residus) o en tràmit d'inscripció, poden demanar a l'Agència de Residus de Catalunya, fins al 31 de desembre de 2020, la devolució de les fiances dipositades en compliment de les condicions imposades en la llicència o l'autorització ambiental de l'activitat. Aquesta devolució no afecta les fiances que exigeix la normativa per a residus específics o operacions de gestió específiques.

    Setena

    Simplificació dels tràmits procedimentals de caràcter economicofinancer

  4. Durant el període d'estat d'alarma, amb relació a les actuacions derivades de procediments administratius susceptibles de produir obligacions de naturalesa econòmica o financera que s'hagin de dur a terme de forma presencial i/o amb documentació original, per als quals no es faci ús de mitjans electrònics o telemàtics, s'han d'oferir els mitjans alternatius més adients als gestors i persones interessades, per tal de facilitar el compliment dels tràmits oportuns.

  5. S'habilita els òrgans competents per donar compliment al que disposa l'apartat anterior.

    Vuitena

    Institut Català de Finances

    L'autorització prevista al punt 1 de la disposició addicional segona del Decret llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementàries, s'estén igualment i en el mateix percentatge a les operacions de préstec o aval que l'Institut Català de Finances atorgui directament a autònoms i empreses als quals es refereix aquesta disposició.

    Novena

    Habilitacions

  6. S'habilita el Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda i el Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública perquè, en els seus àmbits competencials, emetin les instruccions necessàries per fer efectiu i controlar el que disposa l'article 9 i les disposicions addicional tercera i quarta d'aquest Decret.

  7. S'habilita el Departament d'Educació per aplicar al personal del sector educatiu privat concertat que percep les seves retribucions a través del pagament delegat una quantitat equivalent a tots els efectes a l'establerta en aquest Decret llei per al personal funcionari docent no universitari.

    Disposició transitòria

  8. El que es disposa en aquest Decret llei restarà vigent fins que no s'aixequi l'estat d'alarma decretat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, que declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, excepte que s'estableixi un altre termini de vigència i llevat dels casos en què s'estableix una termini diferent.

  9. La prestació econòmica d'emergència prevista a l'article 7 d'aquest Decret llei s'ha d'atorgar en els supòsits derivats de la crisi sanitària derivada del COVID-19, independentment de la data d'aixecament de l'estat d'alarma decretat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.

    Disposició final

    Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya , llevat del que preveu l'article 9 i les disposicions addicionals tercera i quarta en matèria de personal, que entra en vigor amb efectes des de l'1 de gener de 2020.

    Barcelona, 7 d'abril de 2020

    Joaquim Torra i Pla

    President de la Generalitat de Catalunya

    Pere Aragonès i Garcia

    Vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR