Decret 66/2010, de 21 de maig, pel qual es reorganitza, reestructura i regula l'entitat pública encarregada de la promoció turística de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria de Turisme
Rango de LeyDecret

Decret 66/2010, de 21 de maig, pel qual es reorganitza, reestructura i regula l'entitat pública encarregada de la promoció turística de les Illes Balears Des de l'any 1987, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha tingut un ens instrumental de desenvolupament de la promoció de l'oferta turística balear en els mercats nacional i internacional.

L'Institut Balear de Turisme (IBATUR), articulat com una empresa pública de les definides en l'article 1 b.1 de la Llei 3/1989, de 29 de març, d'entitats autònomes i empreses públiques i vinculades a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, té com a àmbit territorial per a l'exercici de les seves funcions la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Aquesta empresa pública, que té com a objecte genèric la promoció interior i exterior de l'oferta turística en el marc de la política turística de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ha sofert, d'ençà que es creà mitjançant la Llei 3/1989, diverses modificacions, tant de denominació, com organitzatives, sempre amb l'objectiu d'adequar l'empresa a la realitat del moment per poder desenvolupar-ne les funcions amb la major eficàcia possible.

Avui es renova l'objectiu de la promoció de les Illes Balears, Mallorca,

Menorca, Eivissa i Formentera, d'acord amb el que estableixen els articles 30.11 i 70.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, com a destinacions turístiques de referència internacional, d'acord amb la diversitat, la pluralitat i la qualitat de les Illes, i la seva rendibilitat econòmica i social. I, per afrontar aquesta renovació, el Govern de les Illes Balears emprèn la reestructuració de les empreses públiques turístiques que en depenen.

Però hi ha més raons per renovar. D'una banda, el marc actual de l'Estatut d'autonomia, que atorga les competències en matèria de promoció turística als consells insulars i reserva al Govern la coordinació suprainsular. D'altra banda, la voluntat clara de respondre amb esperit de servei a la societat de les nostres illes amb un compromís de transparència, simplificació i eficiència en l'Administració autonòmica.

L'entitat creada legalment l'any 1987 canvia de nom i passa a anomenarse Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB). Aquesta entitat es desenvolupa sobre la base d'un model turístic de col·laboració activa i efectiva entre agents públics i privats de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Aquest nou model garanteix, des de la participació en el Consell de Direcció de l'Agència mateix, la cooperació i la coordinació de les administracions públiques amb competència pròpia en matèria turística.

D'altra banda, per motius de simplificació de les estructures administratives, per tal d'assolir una màxima eficàcia i eficiència en la gestió dels recursos públics, es dissol l'altra empresa pública de turisme de les Illes Balears, l'Institut d'Estratègia Turística (INESTUR), i es decreta la subrogació de tots els drets i les obligacions de l'extint INESTUR en l'Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB), la qual també assumeix gran part de les funcions que fins ara exercia l'Institut.

Atès que mitjançant aquest Decret es reorganitzen entitats que depenen de la Conselleria de Turisme del Govern de les Illes Balears, d'acord amb l'article 10.6 de la Llei 5/1993, de 15 de juny, s'exceptua del tràmit de consulta al Consell Consultiu de les Illes Balears.

Per totes aquestes raons es considera necessari dur a terme una altra reforma profunda de l'entitat de promoció del turisme i, per tant, a proposta de la consellera de Turisme, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 21 de maig de 2010,

DECRET Capítol I Disposicions generals Article 1

Denominació, naturalesa i objecte 1. L'objecte d'aquest Decret és establir una nova regulació de l'entitat pública, creada en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en virtut de la disposició addicional quarta de la Llei 10/1987, de pressuposts generals per a 1988, i la lletra a de la disposició addicional cinquena de la Llei 3/1989, com a empresa pública de les definides en l'article 1 b.1 d'aquesta Llei, amb el caràcter d'entitat de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, l'activitat de la qual s'ha de sotmetre a l'ordenament jurídic privat.

  1. L'entitat té com a objecte genèric la promoció interior i exterior de l'oferta turística, la recerca i la millora dels productes turístics, de la tecnologia i de l'entorn turístic, en el marc de la política turística de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  2. La nova denominació de l'entitat, fins ara anomenada Institut Balear de Turisme (IBATUR), és Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB), que manté la mateixa personalitat jurídica que tenia l'Institut.

Article 2

Adscripció, organització i finalitats 1. L'Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) s'adscriu a la Conselleria de Turisme.

  1. L'Agència de Turisme pot fer, en règim de dret privat, qualsevol tipus d'activitat que sigui necessària per a l'execució de les seves finalitats.

  2. L'Agència, com a ens de caràcter instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, actua sota els principis de legalitat, servei a l'interès general, eficàcia, eficiència i transparència.

  3. L'entitat s'organitza en quatre àrees:

    1. Serveis Generals.

    2. Publicitat.

    3. Promoció, Fires, Diversificació de Productes i Esdeveniments.

    4. Observatori de Turisme.

    La composició, l'organització i la competència de cadascuna de les àrees de l'Agència de Turisme es fixa mitjançant resolució del president de l'Agència.

  4. Les finalitats de l'Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) són:

    5.1. En relació amb la promoció:

    1. Promocionar l'oferta turística les Illes Balears en els mercats nacional i internacional, en el marc de la política turística del Govern de les Illes Balears.

    2. Coordinar, impulsar, gestionar i executar les activitats de promoció turística interior i exterior.

    3. Fomentar i impulsar les iniciatives i activitats del sector turístic amb vista a la promoció del turisme balear.

    4. Situar les marques Illes Balears, Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera com a marques referents de destinació turística de qualitat amb identitat pròpia.

    5. Donar protagonisme als segments i als mercats prioritaris, en consideració als interessos socials i econòmics de les Illes Balears i en col·laboració amb tots els agents turístics vinculats a la promoció turística, tant en l'àmbit de les administracions com especialment en el del sector privat.

    6. Establir acords amb institucions públiques i privades per a la creació, la coordinació i el desenvolupament d'accions encaminades a la promoció turística interior i exterior.

    7. Qualsevol altra que tengui per objecte la promoció i la comercialització òptimes dels productes turístics de les Illes Balears.

      5.2. En relació amb les inversions per a la millora de l'entorn turístic:

    8. La realització de projectes, activitats i actuacions destinades a la millora de l'entorn turístic i, en particular, a la remodelació i la rehabilitació de zones turístiques.

    9. La projecció, la construcció, la conservació, l'explotació i la promoció, per si mateixa o mitjançant terceres persones, d'infraestructures destinades a la millora de l'entorn turístic.

    10. El desenvolupament i l'execució d'actuacions, entre d'altres, de modernització i reconversió, i d'esponjament de zones turístiques, per mitjà dels instruments establerts en la normativa vigent en matèria d'ordenació del territori.

    11. L'adquisició, per qualsevol forma establerta en dret, de béns patrimonials.

    12. Qualsevol altra activitat destinada a la millora de l'entorn turístic.

      5.3. En relació amb la qualitat turística:

    13. El desenvolupament de programes, sistemes i plans de qualitat referits al sector turístic, després de l'estudi previ de les conjuntures, per mitjà de les anàlisis de qualitat.

    14. La formació i l'assessorament de personal que, directament o indirectament, desenvolupa funcions relatives a processos de qualitat turística.

    15. La promoció de l'associacionisme a l'efecte d'impulsar el desenvolupament i la implantació de la qualitat en els productes turístics.

    16. L'atorgament dels distintius de qualitat.

    17. La comercialització i la promoció dels productes i serveis relatius a la qualitat.

    18. La gestió i l'impuls dels sistemes telemàtics com a eina imprescindible d'implantació de qualitat en els productes turístics.

    19. Qualsevol altra finalitat que contribueixi a la millora i la implantació de la qualitat en els productes turístics, a més de la millora dels sistemes de gestió d'aquests últims.

      5.4. En relació amb la recerca i les tecnologies turístiques:

    20. L'organització i l'establiment d'un sistema integral d'informació turística que permeti el coneixement, el seguiment i l'anàlisi dels fluxos turístics.

    21. L'organització i l'establiment d'un sistema integral de documentació.

    22. El disseny de línies d'anàlisi i de prospectiva turística, d'anàlisi de demanda i comportament dels mercats.

    23. La informació estadística.

    24. La investigació, el desenvolupament, l'estudi i la implantació de les tecnologies que hi ha a la indústria turística i el foment d'aquestes activitats.

    25. La publicació, la distribució, la difusió i l'explotació comercial de tots els estudis, informes, investigacions, dades o recursos que consideri d'utilitat per a la indústria turística en general.

    26. La proposició, el disseny o l'execució de qualsevol altra activitat d'estudi, innovació i investigació que contribueixi a un millor coneixement o desenvolupament del sector turístic per a la promoció més adequada d'aquest sector.

      5.5. Així mateix...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR