DECRET 202/2009, de 22 de desembre, dels òrgans de participació i de coordinació del Sistema Català de Serveis Socials.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Accio Social i Ciutadania
Rango de LeyDecret

DECRET

202/2009, de 22 de desembre, dels òrgans de participació i de coordinació del Sistema Català de Serveis Socials.

L'article 166 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix la competència exclusiva de la Generalitat en matèria de serveis socials. Aquesta matèria es troba actualment regulada amb caràcter general per la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, la qual estableix la necessitat d'implicar la ciutadania en el sistema de serveis socials, tant en allò referent a la definició de les necessitats, com en la presa de decisions i en la gestió dels serveis. En el seu títol IV, aquesta Llei regula la participació cívica en tots els nivells dels serveis socials, d'acord amb els principis d'una administració relacional. En concret, el seu articulat determina que la finalitat de la participació és integrar la deliberació en els processos de presa de decisions per adequar el sistema de serveis socials a les necessitats de les persones i la seva diversitat, essent els objectius d'aquesta participació la implicació de tota la societat en els assumptes socials, la prevenció de la fragmentació social, la innovació en la prestació dels serveis i el reforçament de les xarxes socials de suport.

La llei de serveis socials estableix com a òrgan superior de participació en matèria de serveis socials el Consell General de Serveis Socials, que té els seus antecedents en la Llei 26/1985, de 27 de desembre, de serveis socials de Catalunya. L'actual llei incorpora uns canals de participació més amplis que l'anterior, substituint els existents consells sectorials per comissions sectorials i ampliant els òrgans del Consell General amb una comissió funcional de seguiment del desenvolupament de la gestió i la programació dels serveis socials. Crea, també, els consells territorials, els consells municipals i els consells supramunicipals de serveis socials com a canals de participació cívica en el sistema de serveis socials, la constitució dels quals encomana als ens locals perquè els estableixin en base a uns mateixos criteris. Finalment estableix la participació també en l'àmbit dels centres de serveis socials.

A partir d'aquest Decret, el Consell General de Serveis Socials encarna l'aspecte relacional de la nova administració pública perquè implica la societat civil en el debat previ a la presa de decisions, tot incorporant la transversalitat en la participació. En la mesura que acull amb el rang de comissions sectorials els diferents espais estables de participació adscrits al departament competent en matèria de serveis socials, el present Decret va més enllà de les recomanacions de l'article 51.7 de la Llei de serveis socials, en el sentit de promoure les deliberacions conjuntes entre consells, conferint al Consell General el caràcter de .consell de consells..

Per altra banda, la Llei de serveis socials amplia la representació de sectors de la població en aquests òrgans de participació, exigint la presència de les administracions públiques competents al territori, de les organitzacions sindicals i patronals, dels col·legis professionals, de les entitats socials més representatives, tant de tipus general, de caràcter cívic, ciutadà i veïnal, com específiques de dones, de gent gran, de persones amb discapacitat, d'altres col·lectius ciutadans i del sector de serveis socials, procurant assolir la presència d'un nombre de dones que representi un mínim del 50% del total dels seus membres que no en siguin per raó del càrrec.

A part dels òrgans de participació, la Llei de serveis socials crea, per primera vegada, com a òrgans de coordinació del Sistema, el Consell de Coordinació de Benestar Social i el Comitè d'Avaluació de Necessitats de Serveis Socials.

El Consell Coordinació de Benestar Social que es regula en aquest Decret estarà adscrit al departament de la Generalitat competent en matèria de serveis socials, amb la missió de coordinar les polítiques públiques en matèria de serveis socials i de vetllar per la seva equitat territorial articulant-se amb el sistema educatiu, de salut, de cultura, de treball, d'habitatge, de justícia, d'interior i d'administracions públiques. La formalització dels espais de coordinació en tots els nivells de les administracions públiques és indispensable per garantir l'estabilitat i el compromís institucional en l'àmbit dels serveis socials.

El Comitè d'Avaluació de Necessitats de Serveis Socials, com a òrgan tècnic consultiu encarregat d'estudiar les necessitats socials i d'avaluar l'eficiència i la qualitat del sistema, estarà format per persones expertes professionals i acadèmiques designades per les administracions competents en serveis socials.

El present Decret ha estat proposat al Govern pel Departament d'Acció Social i Ciutadania, tenint en compte els imperatius legals esmentats i amb la col·laboració de la Direcció General de Participació Ciutadana, del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació; de l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques, i de la Direcció de Participació Social de l'Ajuntament de Barcelona.

Així mateix, en l'elaboració d'aquest Decret s'ha plantejat un procés de participació molt ampli, que ha consistit principalment en l'audiència als membres de la Comissió Permanent de l'actual Consell General de Serveis Socials, així com el tràmit d'informació pública en el qual han presentat al·legacions diverses entitats de caràcter social i col·legis professionals.

D'altra banda, a més dels informes preceptius que estableix la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, el text del decret ha obtingut informe favorable de la Comissió Permanent del Consell General de Serveis Socials, de la Direcció General de Modernització de l'Administració i de la Comissió de Govern Local.

Per tot el que s'ha exposat;

Vist el Dictamen 13/2009 del Consell del Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

D'acord amb el Dictamen 390/09 de la Comissió Jurídica Assessora, aprovat a la reunió de 19 de novembre de 2009;

A proposta de la consellera d'Acció Social i Ciutadania, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

És objecte d'aquest Decret el desenvolupament reglamentari dels òrgans de participació ciutadana i associativa i els de coordinació previstos respectivament en el Títol IV i a l'article 40 de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, així com la intervenció d'aquests òrgans en l'elaboració del Pla estratègic de serveis socials regulat a l'article 37 de la mateixa llei.

Article 2

Òrgans de participació i de coordinació

2.1 Són òrgans de participació ciutadana i associativa del sistema català de serveis socials:

  1. El Consell General de Serveis Socials.

  2. Els consells territorials de serveis socials.

  3. Els consells municipals de serveis socials.

  4. Els consells supramunicipals de serveis socials.

  5. Els consells de participació de centre.

    2.2 Són òrgans de coordinació del sistema català de serveis socials:

  6. El Consell de Coordinació de Benestar Social.

  7. El Comitè d'Avaluació de Necessitats de Serveis Socials.

Article 3

Naturalesa i règim jurídic

3.1 Els òrgans regulats en aquest Decret tenen naturalesa col·legiada i funcions de caràcter deliberatiu, consultiu, d'assessorament i proposta.

3.2 El Consell General de Serveis Socials es regeix per la Llei de serveis socials i per les previsions d'aquest Decret. En tot allò que no sigui regulat per les disposicions citades, es regeix per les disposicions que, amb caràcter general, regulen els òrgans col·legiats de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i pels reglaments de funcionament intern, si escau.

3.3 Els consells territorials, municipals i supramunicipals de l'Administració Local es regeixen per la Llei de serveis socials, per les disposicions de la respectiva administració local que determinin la seva constitució, composició i règim de funcionament, per l'ordenament local en allò que resulti d'aplicació, i amb caràcter supletori per les previsions d'aquest Decret.

3.4 Els consells de participació de centre es regeixen per les disposicions d'aquest Decret i pels reglaments de règim intern que es puguin aprovar, llevat que l'Administració titular, que concerti o subvencioni el servei no sigui la Generalitat de Catalunya, cas en què es regeixen per les disposicions d'aplicació a l'Administració corresponent i supletòriament per les previsions d'aquest Decret.

3.5 Els òrgans de coordinació es regeixen per l'article 40 de la Llei de serveis socials, per aquest Decret i per les normes que resulten aplicables amb caràcter general als òrgans col·legiats de l'administració de la Generalitat de Catalunya.

Article 4

Adscripció

4.1 El Consell General de Serveis Socials i els òrgans de coordinació del sistema català de serveis socials s'adscriuen al departament competent en matèria de serveis socials de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

4.2 Els consells territorials, municipals i supramunicipals resten adscrits a l'entitat local que els constitueixi.

4.3 Els consells de participació dels centres públics s'adscriuen a l'administració titular del servei social.

Article 5

Accés a la documentació administrativa

5.1 Els ciutadans i ciutadanes i les entitats que intervenen en processos de participació tenen dret a accedir a la informació necessària per a complir llurs funcions.

5.2 Els membres dels òrgans consultius poden accedir a la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR