ORDEN EMT/59/2024, de 25 de marzo, por la que se aprueban las bases reguladoras para facilitar el acceso a garantías dirigidas a proyectos de reindustrialización e impulso de la actividad industrial en Cataluña.

Fecha de disposición25 Marzo 2024
Fecha de publicación28 Marzo 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/03/25/emt59/dof
EmisorDepartament d'Empresa i Treball

Catalunya és un país que s'ha caracteritzat sempre per la solidesa del sector industrial, tal com ho demostra la seva rellevant participació en el pro

El Govern de Catalunya, en l'exercici de la seva potestat administrativa i d'acord amb el principis del Pacte Nacional per a la Indústria 2022-2025, signat conjuntament amb els agents econòmics i socials, impulsa tot un seguit de mesures d'ordenació de l'activitat, però també de foment, per tal de millorar el posicionament i la competitivitat de les empreses industrials en els mercats i sectors on desenvolupen la seva activitat.

En el mateix Pacte trobem els objectius estratègics més rellevants que s'han fixat com a full de ruta de la política industrial pública: incrementar el pes de la indústria fins al 22% del VAB l'any 2025, incrementar la productivitat aparent del treball en un 3% anual, reduir les emissions de CO2 dels sectors productius, incrementar el nombre d'empreses exportadores, augmentar el grau de digitalització empresarial, crear ocupació industrial de qualitat i, finalment i entre d'altres, facilitar el finançament de les empreses industrials mitjançant l'Institut Català de Finances (ICF).

Resulta especialment significativa la referència que el Pacte Nacional per a la Indústria, com a document de política industrial pública del Govern de Catalunya, fa per facilitar el finançament de les empreses industrials. En aquest cas no es tracta d'una referència qualsevol de les que es fan en els documents declaratius, sinó que, de manera molt significativa, el Pacte va crear un àmbit específic de treball que era el finançament i la dimensió empresarial de les empreses industrials.

En aquest àmbit específic rau la mateixa configuració del teixit productiu industrial a Catalunya, que es caracteritza majoritàriament per petites i mitjanes empreses, que justament per la seva estructura de capitalització acostumen a tenir dificultats per accedir al finançament bancari ordinari que atorga la banca privada. Aquesta dificultat s'ha vist agreujada en els darrers tres anys per aspectes conjunturals com ara la pandèmia de la covid-19, l'agressió de Rússia a Ucraïna i, més recentment, el conflicte entre Israel i Palestina, però també, i sobretot, per aspectes estructurals com ara la transformació que el sector industrial està patint amb la introducció de nous vectors de la competitivitat, com són la digitalització i la sostenibilitat, que es sumen als recurrents de la internacionalització, la innovació o la dimensió empresarial.

És per aquests motius que el Govern de Catalunya, mitjançant la Direcció General d'Indústria del Departament d'Empresa i Treball, ha de desplegar tot un seguit de mecanismes públics per ajudar a aquesta transformació, mecanismes que marca el Pacte Nacional per a la Indústria. Aquí és on es troben els instruments d'ajut directe a la inversió industrial amb les convocatòries recurrents des de l'any 2021 que impulsa la unitat, o la línia específica de finançament amb l'ICF i la bonificació dels interessos per part de la Direcció General d'Indústria per a les actuacions de la indústria 4.0.

Tanmateix, tot aquest esforç no és suficient, donada la configuració d'aquestes pimes industrials catalanes amb dificultats, no tan sols per obtenir finançament, sinó, també, en el cas que trobin finançament, poder oferir un nivell mínim de garanties de l'operació, a conseqüència dels marges ajustats de la seva activitat o dels fluxos de caixa amb poca capacitat de servei del deute. És sens dubte aquí on es noten els efectes de la inflació, de l'encariment de matèries primeres que triguen a poder repercutir en els clients, dels increments desmesurats dels costos energètics o, entre d'altres, de les dificultats per aplicar polítiques de flexibilització en l'estructura de costos laborals.

Per aquest motiu, el Govern de Catalunya, mitjançant la Direcció General d'Indústria, ha signat, en data 1 de juny de 2023, el conveni de col·laboració entre el Departament d'Empresa i Treball i l'Institut Català de Finances, per facilitar l'accés a les garanties adreçades a projectes de reindustrialització i impuls de l'activitat industrial a Catalunya. L'objectiu 5.3 del Pacte Nacional per a la Indústria proposa desenvolupar una actuació de creació d'una línia de préstecs per a l'impuls industrial, on el Departament assumirà un percentatge del risc viu en forma de garantia i, explícitament, recull que, sense aquest suport del Govern en forma de garantia, l'Institut Català de Finances no autoritzaria l'operació.

Cal l'esforç públic de l'Administració per poder materialitzar determinades operacions de finançament a les empreses industrials. Òbviament, les bases reguladores que s'han de complir tenen un caràcter industrial, sigui pel projecte que s'ha de portar a terme, pel subsector concret en què impacten, pel territori on es desenvolupa i que es transforma, per les empreses proveïdores de la cadena de valor, o pels treballadors i treballadores.

Aquesta actuació, inclosa en el Pla estratègic de subvencions PES22-25_EMT0167, contribuirà a l'assoliment del seu objectiu mitjançant uns instruments de finançament adequats al desenvolupament del sector industrial i la seva reindustrialització.

Per tot el que s'ha exposat, i vist el Conveni de col·laboració, d'1 de juny de 2023, entre el Departament d'Empresa i Treball i l'Institut Català de Finances per facilitar l'accés a garanties adreçades a projectes de reindustrialització i impuls de l'activitat industrial a Catalunya;

Atesa la secció 2.1 del Marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia a Ucraïna (2023/C 101/03) (DOUE C 101/3, de 17.3.2023);

Atesos el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de Minimis (DOUE L 352, de 24.12.2013); i el Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE L 187/1, de 26.6.2014);

Atès el que preveuen el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre; els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases reguladores per facilitar l'accés a garanties adreçades a projectes de reindustrialització i impuls de l'activitat industrial a Catalunya.

Disposició derogatòria

Es deroga l'Ordre EMC/51/2021, de 3 de març, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajuts en forma de garantia per finançar projectes d'inversió i circulant adreçats a l'impuls de l'activitat industrial catalana.

Disposició transitòria

Els expedients d'ajuts públics que s'hagin atorgat i les sol·licituds que s'estiguin tramitant d'acord amb les disposicions que deroga aquesta Ordre es continuen regint per les bases reguladores a l'empara de les quals es van atorgar.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 25 de març de 2024

Roger Torrent i Ramió

Conseller d'Empresa i Treball

Annex 1

Bases reguladores per facilitar l'accés a garanties adreçades a projectes de reindustrialització i impuls de l'activitat industrial a Catalunya.

Disposicions generals

-1 Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és regular el procediment administratiu de concessió de subvencions per facilitar l'accés a garanties adreçades a projectes de reindustrialització i impuls de l'activitat industrial a Catalunya.

Aquestes bases tenen per objectiu subvencionar projectes d'inversió en actius fixos i despeses de circulant per a la modernització, transformació del model de negoci, ampliació de capacitats productives o creació de nous establiments industrials que compleixin els requisits generals i específics de la base 6.

-2 Període d'execució

Les activitats objecte d'aquestes subvencions s'han d'executar, amb caràcter general, des dels 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud i fins a un màxim de 24 mesos posteriors a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud de l'ajut. Aquest termini s'ha d'ajustar a la normativa de la Unió Europea d'ajuts d'estat que correspongui per a cadascuna de les sol·licituds d'acord amb la base 24.

-3 Procediment de concessió

3.1 El procediment de concessió de les subvencions és de concurrència no competitiva i s'inicia l'endemà de la data de publicació de la convocatòria.

3.2 El termini màxim per emetre i notificar la resolució és de 6 mesos a comptar des de la data de publicació de la convocatòria. Transcorregut aquest termini, si no s'ha dictat i notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada per silenci administratiu, d'acord amb el que estableix l'article 55.1.a) de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3.3 Totes les comunicacions, tràmits, informes, resolucions i altres actuacions que l'òrgan competent hagi de dur a terme per a la tramitació del procediment administratiu s'han de fer per mitjans electrònics, d'acord amb el que estableix l'Ordre PDA/20/2019, de 14 de febrer, sobre les condicions per a la posada en funcionament de la tramitació electrònica; l'article 43.2 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya; l'article 72 del Decret 76/2020, de 4 d'agost, d'administració digital, i l'...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR