DECRET 261/2019, de 10 de desembre, de modificació del Decret 98/2014, de 8 de juliol, sobre el procediment de mediació en les relacions de consum.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyDecret

L'article 123 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de consum. Aquesta competència inclou, en tot cas, la regulació dels òrgans i els procediments de mediació en matèria de consum.

L'article 132.1 de la Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, defineix la mediació de consum com aquell procediment que es caracteritza per la intervenció d'una tercera persona, imparcial i experta, que té com a objecte ajudar les parts i facilitar l'obtenció per elles mateixes d'un acord satisfactori.

Aquest Decret té com a finalitat la modificació del Decret 98/2014, de 8 de juliol, sobre el procediment de mediació en les relacions de consum (DOGC núm. 6661, de 10.7.2014), per incorporar el procediment d'acreditació de les entitats mediadores que ho sol·licitin, d'acord amb la Directiva 2013/11/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013, relativa a la resolució alternativa de litigis en matèria de consum i per la qual es modifica el Reglament (UE) núm. 2006/2004 i la Directiva 2009/22/CE, que disposa que la informació sobre les entitats acreditades s'ha de trametre a la Comissió Europea amb l'objecte d'incloure-la en una llista única europea.

La Llei estatal 7/2017, de 2 de novembre, incorpora a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2013/11/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013, relativa a la resolució alternativa de litigis en matèria de consum (BOE núm. 268, de 4.11.2017). Així, són les mateixes entitats les que poden sol·licitar la seva acreditació davant l'autoritat competent que ha de dictar una resolució després d'analitzar i avaluar que compleixen tots els requisits. Vist que les comunitats autònomes que han desenvolupat la competència en matèria de mediació de consum, com és el cas de Catalunya, han d'acreditar les entitats de resolució alternativa del seu territori que sol·licitin ser a la llista única de la UE, es fa necessari recollir mitjançant un decret el procediment d'acreditació de les entitats esmentades.

A Catalunya, l'Agència Catalana del Consum (ACC) és l'autoritat competent designada per acreditar les entitats de resolució alternativa que sol·licitin la seva inclusió a la llista única de la Comissió Europea.

És per aquest motiu que es modifiquen els articles 2, 15, 17, 18, 20, 28 i 31 del Decret 98/2014, abans esmentat, en relació amb qüestions procedimentals, amb la finalitat d'adequar-lo a la normativa comunitària citada.

D'altra banda, cal establir els criteris sobre coneixements i competències que han de tenir les persones mediadores en matèria de consum i que preveu l'article 2.3 de l'esmentat Decret 98/2014, de 8 de juliol. Amb aquesta modificació l'objectiu que es vol aconseguir és unificar els criteris de coneixements i formació que han de tenir les persones que actuen com a mediadores de consum en l'àmbit territorial de Catalunya, amb independència del seu origen i de l'organisme públic o privat on presten els seus serveis.

Així mateix, també es modifica el Decret 198/2016, de 23 de febrer, sobre la inspecció de consum i control de mercat, el procediment de presa de mostres, les mesures cautelars i altres actuacions inspectores (DOGC núm. 7066, de 25.2.2016).

Aquest Decret s'ha elaborat de conformitat amb els principis de bona regulació que preveuen l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 62 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació i bon govern, i respon al principi de necessitat, inclou la regulació necessària per atendre les finalitats perseguides, és l'instrument més adequat per garantir la seva consecució, i és congruent amb la resta de l'ordenament jurídic. Així mateix, respon als principis de proporcionalitat, seguretat jurídica, participació i transparència, i la seva adopció resulta coherent amb el marc normatiu vigent.

D'acord amb els articles 39.1 i 40.1 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern; amb la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i amb la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya;

Vistos el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya, i l'informe favorable de la Comissió de Govern Local de Catalunya;

A proposta de la consellera d'Empresa i Coneixement; d'acord amb el dictamen emès per la Comissió Jurídica Assessora...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR