DECRET 198/2016, de 23 de febrer, sobre la inspecció de consum i control de mercat, el procediment de presa de mostres, les mesures cautelars i altres actuacions inspectores.

Fecha de Entrada en Vigor25 de Marzo de 2016
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyDecret

L'article 123 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de consum. Aquesta competència inclou la defensa dels drets de les persones consumidores que recull l'article 28 de l'Estatut.

En l'exercici d'aquesta competència es va aprovar la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya (DOGC núm. 5677, de 23.7.2010), que va unificar en un sol text legal les disposicions normatives en matèria de consum que s'havien anat publicant des dels anys 90 i va adaptar la normativa de protecció de les persones consumidores a la realitat jurídica, econòmica i social actual de Catalunya.

També en aquest sentit la disposició final segona del Codi de consum de Catalunya preveu que correspon al Govern l'aprovació del desenvolupament reglamentari per regular el procediment per a la pràctica de la presa de mostres reglamentària i l'autoritat competent per acordar les immobilitzacions cautelars, i també les altres actuacions inspectores que escaiguin.

La regulació de la inspecció i la disciplina de mercat en matèria de consum a Catalunya es va fer mitjançant el Decret 206/1990, de 30 de juliol, sobre la inspecció de disciplina del mercat i consum (DOGC núm. 1338, de 3.9.1990). Aquesta regulació, que es va dictar d'acord amb les previsions que inclou la Llei 1/1990, de 8 de gener, sobre la disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i usuaris, i quan encara no s'havia creat l'Agència Catalana del Consum, s'ha d'actualitzar tenint en compte, d'una banda, els canvis estructurals, orgànics i funcionals que s'han anat produint durant els darrers anys i, d'altra, amb la finalitat d'adequar les seves previsions als preceptes del Codi de consum de Catalunya, tot això pel que fa a l'àmbit de consum.

Pel que fa a l'àmbit de comerç, l'esmentat Decret 206/1990, de 30 de juliol, continua vigent, atès que la Llei 1/1990, de 8 de gener, de caràcter bifront, inclou regulacions que són vigents i aplicables en matèria de comerç, d'acord amb el que preveuen la disposició final segona del Text refós dels preceptes de la Llei 1/1983, de 18 de febrer, i la Llei 23/1991, de 29 de novembre, aprovat pel Decret legislatiu 1/1993, de 9 de març, sobre comerç interior; el Decret llei 1/2009, de 22 de desembre, d'ordenació dels equipaments comercials, i la disposició final tercera de la Llei 3/2014, de 19 de febrer, d'horaris comercials i de mesures per a determinades activitats de promoció.

El títol II del llibre III del Codi de consum de Catalunya regula la inspecció i el control de mercat. Concretament regula les competències del personal inspector de consum, el seu estatut personal, les formes de col·laboració amb la inspecció de consum per al desenvolupament de la seva tasca, les funcions de la inspecció, les facultats del personal inspector, els deures de les persones inspeccionades, les actes i els informes d'inspecció i el seu valor probatori, la presa de mostres reglamentària, la pràctica de les proves i les comprovacions, les mesures cautelars i definitives, les multes coercitives que es poden imposar per garantir l'execució de les mesures esmentades, les competències municipals, i la comunicació dels riscos i les irregularitats greus.

Aquest Decret desenvolupa determinats aspectes dels esmentats al paràgraf anterior, especialment el contingut de les actes i dels informes d'inspecció, el procediment per dur a terme la presa de mostres reglamentària i la pràctica de les proves corresponents, i l'adopció de les mesures cautelars i definitives. A banda d'això, també regula altres aspectes directament relacionats amb la tasca inspectora de consum, com ara les diligències inspectores, la col·laboració i la coordinació entre administracions i les relacions de les empreses i els establiments a través dels mitjans electrònics amb la inspecció de consum.

També es compleix el que disposa la Llei 16/2015, del 21 de juliol, de simplificació administrativa de l'Administració de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i d'impuls de l'activitat econòmica (DOGC núm. 6920, de 24.7.2015), un dels objectius principals de la qual és coordinar i millorar les relacions interadministratives en aquells àmbits que permetin facilitar l'activitat econòmica. Aquesta Llei disposa que les administracions públiques de Catalunya han d'aprovar plans d'inspecció en la línia del control programat de les activitats d'inspecció que proposa aquest Decret. De la mateixa manera, la Llei 16/2015, del 21 de juliol, disposa que les administracions públiques catalanes han d'establir entre elles mecanismes de col·laboració, especialment en els àmbits de la inspecció i la sanció. És doncs en aquesta línia que aquest Decret incorpora un capítol (el 5) per regular la coordinació i la col·laboració de la funció inspectora entre la Generalitat i les administracions locals de Catalunya, i que també regula la Comissió Coordinadora sobre les inspeccions de béns i serveis de consum, formada per membres d'ambdós nivells de l'Administració. De manera especial l'article 6.1 estableix que les administracions públiques de Catalunya han d'aprovar anualment plans d'inspecció i control de les activitats econòmiques per atendre les tasques de control ex post a les quals obliga la Llei esmentada; i també l'article 11, segons el qual les administracions públiques a les quals s'aplica aquesta Llei han d'establir entre elles mecanismes de col·laboració per a l'exercici de les facultats d'intervenció, especialment en els àmbits de la inspecció i la sanció.

Pel que fa a l'estructura de la norma, el capítol 1 fa referència a les disposicions generals, el capítol 2 recull quines són les actuacions inspectores i el seu contingut, el capítol 3 regula com s'han de dur a terme les proves sobre els béns i els serveis, el capítol 4 recull les mesures que es poden adoptar per a la restricció a la comercialització de béns i serveis, el capítol 5 preveu la coordinació i la col·laboració entre administracions, i el capítol 6 regula els mitjans electrònics.

Aquest Decret és d'aplicació a totes les administracions públiques de Catalunya que duen a terme tasques en matèria d'inspecció i control de mercat d'acord amb les previsions incloses al títol II del llibre III del Codi de consum.

Per altra banda, i atès que com a conseqüència de l'aprovació d'aquest Decret, el Decret sobre la inspecció de disciplina de mercat i consum deixarà de ser aplicable a l'àmbit de consum però mantindrà la seva vigència en l'àmbit de comerç, es modifica el seu redactat en els paràmetres que determina la disposició final primera.

Per tot això exposat, d'acord amb el que disposen el títol IV de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya (DOGC núm. 5686, de 5.8.2010), i els articles 39.1 i 40 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern (DOGC núm. 5256, de 12.11.2008);

Vist el dictamen del Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya;

A proposta del conseller d'Empresa i Coneixement, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

1.1 L'objecte d'aquest Decret és regular la inspecció de consum i el control de mercat, el procediment per practicar la presa de mostres i l'autoritat competent per acordar les mesures cautelars, l'ús dels mitjans electrònics en la realització de les activitats inspectores de consum, i també la regulació d'altres actuacions inspectores que duen a terme les administracions públiques de Catalunya, en desenvolupament de la previsió que estableix la disposició final segona del Codi de consum de Catalunya.

1.2 Aquest Decret és d'aplicació a totes les administracions públiques de Catalunya que duen a terme tasques en matèria d'inspecció de consum i control de mercat d'acord amb les previsions incloses al títol II del llibre III del Codi de consum de Catalunya.

Article 2

Personal inspector de l'Agència Catalana del Consum

Les actuacions relatives a les funcions inspectores que desenvolupa l'Agència Catalana del Consum, d'acord amb les previsions de l'article 322.1 del Codi de consum de Catalunya, les realitza el personal funcionari acreditat en els termes que preveu la normativa general de funció pública i d'acord amb el que determini la relació de llocs de treball.

Article 3

Activitat d'inspecció de consum i control de mercat

3.1 L'activitat d'inspecció de consum i control de mercat té per objecte vetllar perquè les empreses i els establiments que produeixen, distribueixen o comercialitzen béns i serveis a les persones consumidores, fins i tot els serveis de la societat de la informació, compleixin amb els deures, les obligacions, les prohibicions i les limitacions que recull la normativa vigent dels diversos sectors de l'activitat econòmica, l'incompliment de la qual pot lesionar els drets i els interessos generals de les persones consumidores.

3.2 Les diligències inspectores s'inicien sempre d'ofici com a conseqüència d'algun dels supòsits següents:

  1. Ordre superior jeràrquica degudament motivada.

  2. Denúncia presentada per les persones consumidores, les empreses o les organitzacions que les representen, o bé comunicació raonada d'altres administracions públiques o òrgans mitjançant les quals es posen en coneixement de l'Administració fets, esdeveniments o circumstàncies que poden ser constitutius d'infracció administrativa en matèria de consum.

  3. Control programat en sectors d'activitat econòmica prèviament determinats per l'Administració.

  4. Notificació, provinent de les administracions públiques o de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR