DECRET 122/2012, de 9 d'octubre, del procediment d'autorització i de comunicació prèvia per a l'obertura de centres educatius privats.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

La Constitució espanyola, a l’article 27.6, reconeix la llibertat de creació de centres educatius.

L’article 23 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, del dret a l’educació, preveu que l’obertura i el funcionament dels centres s’han de sotmetre a autorització administrativa, la qual es concedeix sempre que els centres tinguin els requisits mínims que s’han d’establir en els termes de la mateixa Llei orgànica. Així mateix, l’article 13 disposa la necessària inscripció d’aquests centres en un registre públic dependent de l’Administració educativa competent.

L’article 131.3.g) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atribueix competències compartides a la Generalitat en matèria d’ensenyament no universitari que inclouen els requisits i condicions dels centres educatius.

L’article 74 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, determina que els centres educatius privats estan sotmesos al principi d’autorització administrativa, i en la disposició addicional vint-i-setena disposa que l’establiment d’escoles que imparteixen exclusivament ensenyaments no reglats de música o dansa i d’altres centres que imparteixen exclusivament ensenyaments postobligatoris que no condueixin a l’obtenció de títols o certificats amb validesa a tot l’Estat, s’ha de subjectar al règim de comunicació prèvia, d’acord amb el que el Govern estableixi per reglament.

La Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i al seu exercici, i la Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa, disposen que les administracions públiques han de revisar els procediments i tràmits aplicables a l’establiment i la prestació de serveis a l’efecte d’impulsar-ne la simplificació.

S’estableix, així, un nou règim jurídic de les autoritzacions dels centres educatius privats que, en el marc de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques, i de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre, relativa als serveis al mercat interior, simplifica el procediment d’autorització, amb una sola fase en lloc de les tres que tenia fins ara, més una fase prèvia a l’autorització, que és voluntària per al promotor del centre, que té la finalitat de garantir que la resolució d’autorització no pugui ser desfavorable per insuficiència o no-adequació dels espais, si s’ha obtingut una resolució favorable a la fase prèvia. Així mateix, d’acord amb la disposició addicional vint-i-setena de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, esmentada, es preveu el procediment de comunicació prèvia.

D’acord amb la Llei 29/2010, de 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya; la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques, i la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern, els procediments regulats en aquest Decret es podran tramitar també per mitjans electrònics.

Aquest Decret s’ha tramitat d’acord amb la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de la Generalitat de Catalunya, d’aplicació en el moment d’iniciar la tramitació, i amb la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern, i ha estat dictaminat pel Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions de caràcter general

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

1 Per impartir els ensenyaments compresos en el sistema educatiu els centres privats estan sotmesos al règim d’autorització administrativa.

2 Per impartir exclusivament ensenyaments no reglats de música o de dansa o ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l’obtenció de títols o certificats amb validesa a tot l’Estat, d’acord amb el que el Govern estableixi per reglament, els centres es subjecten al procediment de comunicació prèvia.

3 Els centres s’autoritzen o, si s’escau, inicien l’activitat d’acord amb el procediment de comunicació prèvia, si compleixen els requisits que determina la normativa vigent amb relació a la titulació acadèmica del professorat, la relació numèrica alumne-professor, les instal·lacions i el nombre de llocs escolars.

Article 2

Requisits per a la titularitat

1 Tota persona física o jurídica de caràcter privat i de nacionalitat espanyola, o de qualsevol altre estat membre de la Unió Europea, pot ser titular d’un centre educatiu privat si reuneix els requisits establerts per la legislació vigent.

2 Poden també ser titulars d’un centre educatiu privat les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, d’altres nacionalitats, ajustant-se al que disposa la legislació vigent, els acords internacionals, o, si s’escau, el principi de reciprocitat.

3 No poden ser titulars de centres educatius privats:

  1. Les persones que prestin serveis a l’Administració educativa estatal, autonòmica o local.

  2. Les persones que tinguin antecedents penals per delictes dolosos.

  3. Les persones físiques o jurídiques expressament privades de l’exercici d’aquest dret per sentència judicial ferma.

  4. Les persones jurídiques en què hi hagi persones incloses en els punts anteriors exercint càrrecs rectors o sent titulars del 20% o més del capital social.

Article 3

Denominació dels centres

Cada centre ha de tenir una denominació específica, diferent a la dels altres centres del mateix municipi, i no ha de comportar dubte sobre l’ensenyament o ensenyaments que s’hi imparteixen, les titulacions acadèmiques que corresponguin o la titularitat privada del centre.

Article 4

Informació i sol·licitud

1 El Departament d’Ensenyament garanteix que la tramitació dels procediments regulats en aquest Decret, així com l’obtenció pels interessats d’informació actualitzada sobre l’estat de l’expedient, es pugui realitzar per mitjans electrònics.

2 Les sol·licituds es poden formalitzar conforme als models que estan disponibles en el web del Departament d’Ensenyament.

3 Les sol·licituds i la documentació es poden trametre per mitjans telemàtics i es poden presentar també als Serveis Centrals, als serveis territorials del Departament d’Ensenyament, a qualsevol de les oficines de la xarxa OGE, o en qualsevol dels registres i oficines previstos en el règim jurídic de les administracions públiques.

No s’ha de presentar aquella documentació que ja es trobi a disposició de l’Administració educativa. A aquests efectes en la sol·licitud s’ha d’indicar on s’han presentat amb anterioritat o quin ha estat l’òrgan emissor, sempre que no hagin transcorregut cinc anys des que es varen emetre.

Tampoc no s’ha de presentar la documentació a la qual pugui accedir l’Administració educativa mitjançant les plataformes d’interoperabilitat administrativa si la persona interessada n’autoritza explícitament la consulta. L’Administració pot sol·licitar la presentació d’aquesta documentació si té impossibilitat material d’obtenir-la.

Article 5

Recursos

Les resolucions del director o directora general competent en la matèria dictades en el procediment exhaureixen la via administrativa.

Contra les resolucions dels directors o les directores dels serveis territorials corresponents dictades en el procediment es pot presentar recurs d’alçada davant el director o la directora general competent en la matèria.

Capítol 2

Procediment d’autorització

Article 6

Fase prèvia d’aprovació del projecte

Abans d’iniciar el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR