DECRET 224/2013, de 10 de setembre, pel qual es modifica el Decret 126/2003, de 13 de maig, pel qual s'estableixen els requisits tecnicosanitaris dels establiments d'òptica.
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | Departament de Salut |
Rango de Ley | Decret |
L’Estatut d’autonomia, en l’article 162.1, atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de sanitat i salut pública sobre l’organització, el funcionament intern, l’avaluació, la inspecció i el control de centres, serveis i establiments sanitaris.
La Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu que el sistema sanitari ha d'estar orientat a la promoció de la salut i a la prevenció de la malaltia, i concretament l’article 29 disposa que els centres i establiments sanitaris, sigui quin sigui el seu nivell i categoria o titular, requereixen l'autorització administrativa prèvia per a la seva instal·lació i funcionament.
La Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya, disposa en l’article 10.k), que correspon al Departament de Salut l'autorització de la creació, la modificació, el trasllat i el tancament dels centres, els serveis i els establiments sanitaris i sociosanitaris, si escau, i la cura del seu registrament, catalogació i acreditament, si n'és el cas.
El Decret 183/1981, de 2 de juliol, sobre normes per a condicions i requisits que han d’acomplir els centres, serveis i establiments sanitaris assistencials, estableix que són establiments sanitaris assistencials, entre d’altres, tots aquells que per la seva finalitat o per raó de les tècniques o mitjans que utilitzen tenen el caràcter de sanitaris assistencials; alhora disposa que tots aquests centres, serveis i establiments sanitaris queden subjectes a autorització administrativa prèvia per a la seva creació, ampliació, modificació, trasllat o tancament, i atribueix al departament competent en matèria de salut la facultat d'establir i d'exigir els requisits tècnics i les condicions mínimes de les seves instal·lacions i estructures.
De resultes d’aquesta competència, el Govern va aprovar el Decret 126/2003, de 13 de maig, pel qual s'estableixen els requisits tecnicosanitaris dels establiments d'òptica, i va sotmetre aquests establiments a un règim d'autorització administrativa per tal de garantir la protecció de la salut ocular de les persones usuàries.
D’acord amb el que estableix l’article 5 del Decret esmentat, la persona titular d’un establiment d’òptica té, entre altres obligacions, la de disposar de la preceptiva autorització administrativa d'obertura i funcionament de l'establiment atorgada per l’actual Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitàries del Departament de Salut, notificar a aquesta Direcció General els canvis de titularitat de l'òptica, l'alta i la baixa del director tècnic o la directora tècnica i comunicar qualsevol modificació dels requisits estructurals i de funcionament, així com el tancament de l'establiment. En aquest últim cas, si de l'esmentada comunicació es desprèn que la modificació és substancial, l'òrgan competent inicia el procediment d'autorització i ho notifica a la persona titular de l'òptica.
Així mateix, l’article 8.2 del Decret estableix que el procediment per a l'atorgament de l'autorització d'obertura i funcionament i la modificació dels establiments d'òptica s'ha d'ajustar a la normativa general vigent d'autorització i registre de centres i serveis sanitaris. Aquesta procediment està recollit en el Decret 118/1982, de 6 de maig, sobre autorització de centres, serveis i establiments sanitaris assistencials, i en l'Ordre de 24 de gener de 1983 per la qual s'estableix la normativa per a la sol·licitud i l'atorgament d'autorització administrativa per a la creació, la modificació, el trasllat o el tancament de centres, serveis o establiments d'assistència hospitalària.
D’acord amb aquesta normativa, el procediment d’autorització comprèn dues autoritzacions, una primera prèvia del projecte de creació, modificació o de trasllat de l’establiment d’òptica, i una segona d’obertura i funcionament de l’establiment. Pel que fa a l’autorització administrativa prèvia del projecte, el termini màxim per resoldre-la i notificar-la és de tres mesos i la manca de resolució dins d’aquest termini té efectes de desestimació. En el cas de l’autorització d’obertura i funcionament, el termini màxim per resoldre-la i notificar-la és de tres mesos i la manca de resolució dins d’aquest termini té efectes estimatoris.
L’experiència del Departament de Salut en la tramitació dels expedients administratius relatius a l’autorització dels establiments d’òptica, així com els...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba