STSJ Islas Baleares 375/2020, 29 de Julio de 2020

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2020:600
Número de Recurso421/2016
ProcedimientoProcedimiento ordinario
Número de Resolución375/2020
Fecha de Resolución29 de Julio de 2020
EmisorSala de lo Contencioso

T.S.J.ILLES BALEARS SALA CON/AD

PALMA DE MALLORCA

SENTENCIA: 00375/2020

N.I.G: 07040 33 3 2016 0000456

Procedimiento: PO PROCEDIMIENTO ORDINARIO 0000421 /2016

Sobre HACIENDA ESTATAL

De D/ña. MUSSOLA Y BITACORA PROMOCIONES S L

Abogado: XAVIER LLUIS LÁZARO

Procurador: MIGUEL ARBONA SERRA

Contra D/ña. TRIBUNAL ECONOMICO ADMINISTRATIVO DE LAS ISLAS BALEARES

Abogado: ABOGADO DEL ESTADO

Procurador:

SENTÈNCIA

Il·lès. Srs.

PRESIDENT: Gabriel Fiol Gomila.

MAGISTRATS:

Pablo Delfont Maza. Carmen Frigola Castillón.

Palma, a 29 de juliol de 2020

------------------------- VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions número 421 de 2016, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, la mercantil MUSSOLA Y BITACORA PROMOCIONES SL., representada pel procurador dels Tribunals Sr. Arbona Serra i assistit per l'advocat Sr. Xavier Luís Lázaro, i, d'altra, com a Administració demandada, la General de l'Estat, representada i assistida pel seu advocat.

L'objecte del recurs és la desestimació presumpta per la ficció legal del silenci administratiu de la reclamació econòmica administrativa interposada per l'esmentada mercantil Mussola y Bitacora Promociones SL. contra:

"- Acuerdo de liquidación núm. NUM000 (IVA ejercicio 2011) por la que se deniega un importe a devolver de 2.329.571.84 C, y contra el Acuerdo de Resolución del procedimiento sancionador núm. A23-76671394, por el mismo concepto y ejercicios, con la imposición de una sanción por importe de 349.435,78 euros (clave de liquidación NUM001), derivado del mencionado Acuerdo de Liquidación.

- Acuerdo de Liquidación núm. NUM002 derivado de las actuaciones de comprobación e investigación por el concepto de IVA del ejercicio 2012, por la que se deniega un importe a devolver de 118.136,30 0, y contra el Acuerdo de Resolución de procedimiento sancionador núm. de referencia A23-76913515, por el que se impone una sanción por importe de 43.622,34 € (clave de liquidación NUM003) derivado del mencionado del Acuerdo de liquidación.

- Acuerdo de liquidación núm. NUM004 correspondiente a las actuaciones de comprobación e investigación por el concepto de IVA del ejercicio 2013, por el que se deniega un importe a devolver de 34.980,48 €

- Liquidación por el concepto de IVA del ejercicio de 2014 (referencia NUM005) denegándose a un importe a compensar de 3.165,34 € en el 1T/2014; un importe a compensar de 5.495,20 € en el "T/2014; un importe a compensar de 6.649,99 € en el 3T/2014 y un importe a devolver de 9.240,37 C."

La quantia es fixà en 2.507.239,42 €

El procediment seguit ha estat el del tràmit del procediment ordinari previst a la Llei Jurisdiccional 29/1998.

L'Il·lm. Sr. Gabriel Fiol i Gomila, President de la Sala, en qualitat de magistrat ponent, expressa el parer del Tribunal.

= ANTECEDENTS DE FET =

1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació.

2n.- Rebut l'expedient administratiu es va posar de manifest en Secretaria a la part recurrent perquè formalitzés la demanda. La referida demanda fou deduïda dins el termini legal al·legant-se en ella els fets i fonaments de dret que s'estimaren necessaris en ordre a les seves pretensions i interessant de la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic la desestimació presumpta i els actes administratius impugnats.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a la representació de l'Administració demandada perquè la contestés, així ho va fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència desestimatòria.

4r.- A través del corresponent Acte es va denegar la recepció del plet a prova, doncs no fixava els punts de fet sobre els quals devia versar ni proposava medis de prova.

5è.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència, acordant que aquestes formularan les conclusions per escrit; cosa que així varen fer, i s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 20 de gener de 2020. En la mesura que la defensa de l'Administració General de l'Estat va plantejar dins l'al· ludit tràmit, una causa d'inadmissibilitat no argüida abans, amb suspensió del termini per dictar sentència la Sala va acordar donar trasllat a la part actora perquès si pronunciés exclusivament sobre el seu contingut. Ho va fer assenyalant que aquest no era el moment processal donades les circumstàncies que havien envoltat al cas i que el sotmès a revisió era una desestimació presumpta. Es va assenyalar de ben nou per a votació i decisió pel dia 28 d'abril de 2020.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER .- Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de la desestimació presumpta per la ficció legal del silenci administratiu de la reclamació econòmica administrativa interposada per l'esmentada mercantil Mussola y Bitacora Promociones SL. contra:

"- Acuerdo de liquidación núm. NUM000 (IVA ejercicio 2011) por la que se deniega un importe a devolver de 2.329.571.84 C, y contra el Acuerdo de Resolución del procedimiento sancionador núm. A23-76671394, por el mismo concepto y ejercicios, con la imposición de una sanción por importe de 349.435,78 euros (clave de liquidación NUM001), derivado del mencionado Acuerdo de Liquidación.

- Acuerdo de Liquidación núm. NUM002 derivado de las actuaciones de comprobación e investigación por el concepto de IVA del ejercicio 2012, por la que se deniega un importe a devolver de 118.136,30 0, y contra el Acuerdo de Resolución de procedimiento sancionador núm. de referencia A23-76913515, por el que se impone una sanción por importe de 43.622,34 € (clave de liquidación NUM003) derivado del mencionado del Acuerdo de liquidación.

- Acuerdo de liquidación núm. NUM004 correspondiente a las actuaciones de comprobación e investigación por el concepto de IVA del ejercicio 2013, por el que se deniega un importe a devolver de 34.980,48 €

- Liquidación por el concepto de IVA del ejercicio de 2014 (referencia NUM005) denegándose a un importe a compensar de 3.165,34 € en el 1T/2014; un importe a compensar de 5.495,20 € en el "T/2014; un importe a compensar de 6.649,99 € en el 3T/2014 y un importe a devolver de 9.240,37 C."

A l'escrit de conclusions la part demandada invoca l'existència d'una causa d'inadmissibilitat sobre la qual cap objecció va plantejar abans, ni com a al·legacions prèvies ni a la contestació i, sobre la qual, tampoc, el Tribunal, en el tràmit contemplat a l' article 51 de la Llei jurisdiccional, s'hi va pronunciar. Ara bé, malgrat tot el que diem, és evident que, cerciorada la seva existència, tant ho podia al· legar la demandada al seu escrit inicial com també el Tribunal, d'ofici, a l'empara de l'article 65 de l'esmentada Llei adjectiva, podia - estaria obligat en el cas - a plantejar tesi. Ara bé, tot això, no obstant, deslligat del fet que es plantegessin, com va succeir, a un tràmit inapropiat com és el de conclusions escrites.

La sentència de 21 d'octubre de 2015 dictada per la Sala Tercera del Tribunal Suprem, va assenyalar, precisament, en ordre a invocar causes en el tràmit de conclusions escrites, que:

"El artº 64.1 de la LJCA es categórico, el escrito de conclusiones no tiene por finalidad la impugnación de trámites ya precluidos o combatir deficiencias producidas en la tramitación del procedimiento, sino en exclusividad realizar un resumen -alegaciones sucintas- de los hechos alegados, de las pruebas y de los fundamentos jurídicos que apoyen las pretensiones; este es el contenido del escrito de conclusiones, y no un escrito a modo de réplica a la contestación a la demanda con planteamiento de cuestiones nuevas, tal y como hizo la parte recurrente".

És cert que, per raó de la quantia del contenciós - 2.507.239,42 € - la desestimació presumpta no esgotava la via administrativa. Calia recurs d'alçada per a davant el Tribunal Econòmic Administratiu Central - articles 36, 61.1 i 2 del Reial decret 520/2005, de 13 de maig, i 241 de la Llei General Tributària -. En conseqüència, i en principi, no era possible recórrer contra un acte que no havia esgotat la via administrativa, articles 25, 28, 51.1.c) i 69-c) de la Llei reguladora de la Jurisdicció, 29/1998.

El contenciós, no obstant, no esdevé inadmissible com pretén la direcció lletrada de l'Estat. El Tribunal estima les raonades queixes de la mercantil actora al voltant del fet que la defensa de l'Administració General no s'hi hagués pronunciat fins el tràmit de conclusions o que el propi contenciós hagués passat el filtre per a davant el Tribunal en l'anàlisi de l'article 51. És evident que, d'acceptar la tesi de la inadmissibilitat en la forma pretesa, hi hauria patiment d'indefensió material, la qual cosa no ha de tolerar ni admetre la Sala; per tant, ens endinsarem en part en la problemàtica del fons i li donarem resposta tal com la pròpia defensa de l'Administració va fer a la contestació a la demanda; si més no, no obstant, analitzarem, a continuació, la possible existència d'una inadmissibilitat parcial del contenciós.

SEGON .- Inadmissibilitat parcial que deriva de la falta de competència del Tribunal per resoldre, atès el contingut dels articles 51.1 i 69.1 de la Llei de Jurisdicció. Mancança que deriva del fet que algunes de les reclamacions superen la barrera dels 150.000 €. Per tant, superat el filtre de la primera instància administrativa davant el TEAR calia recurs d'alçada, conforme al que es preveu a l' article 36 del Reial decret 520/2005. Esgotada la via administrativa, la judicial era residenciar el contenciós en seu de la Sala Contenciosa Administrativa de la Audiència Nacional. Tribut no cedit i superior a 150.000 €.

...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
17 sentencias
  • STSJ Islas Baleares 471/2023, 31 de Mayo de 2023
    • España
    • Tribunal Superior de Justicia de Islas Baleares, sala Contencioso Administrativo
    • 31 Mayo 2023
    ...que tiene la Administración (nº 133/2020 de 21 de abril (ECLI:ES:TSJBAL:2020:310 PO 463/2018), nº 375/2020 de 29 de julio (ECLI:ES:TSJBAL:2020:600 PO 421/2016), nº 315/2020 de 15 de Julio (ECLI:ES:TSJBAL:2020:514 PO 125/2019), nº 241/2017 de 13 de junio ()ECLI:ES:TSJBAL:2017:429 PO 426/2015......
  • STSJ Islas Baleares 195/2021, 29 de Marzo de 2021
    • España
    • 29 Marzo 2021
    ...que tiene la Administración (nº 133/2020 de 21 de abril (ECLI:ES:TSJBAL:2020:310 PO 463/2018), nº 375/2020 de 29 de julio (ECLI:ES:TSJBAL:2020:600 PO 421/2016), nº 315/2020 de 15 de Julio (ECLI:ES:TSJBAL:2020:514 PO 125/2019), nº 241/2017 de 13 de junio ()ECLI:ES:TSJBAL:2017:429 PO 426/2015......
  • STSJ Islas Baleares 631/2022, 7 de Octubre de 2022
    • España
    • 7 Octubre 2022
    ...que tiene la Administración (nº 133/2020 de 21 de abril (ECLI:ES:TSJBAL:2020:310 PO 463/2018), nº 375/2020 de 29 de julio (ECLI:ES:TSJBAL:2020:600 PO 421/2016), nº 315/2020 de 15 de Julio (ECLI:ES:TSJBAL:2020:514 PO 125/2019), nº 241/2017 de 13 de junio ()ECLI:ES:TSJBAL:2017:429 PO 426/2015......
  • STSJ Islas Baleares 239/2021, 13 de Abril de 2021
    • España
    • 13 Abril 2021
    ...que tiene la Administración (nº 133/2020 de 21 de abril (ECLI:ES:TSJBAL:2020:310 PO 463/2018), nº 375/2020 de 29 de julio (ECLI:ES:TSJBAL:2020:600 PO 421/2016), nº 315/2020 de 15 de Julio (ECLI:ES:TSJBAL:2020:514 PO 125/2019), nº 241/2017 de 13 de junio ()ECLI:ES:TSJBAL:2017:429 PO 426/2015......
  • Solicita tu prueba para ver los resultados completos

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR