STSJ Cataluña 6535/2015, 3 de Noviembre de 2015

PonenteMARIA DEL PILAR MARTIN ABELLA
ECLIES:TSJCAT:2015:10764
Número de Recurso5364/2015
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución6535/2015
Fecha de Resolución 3 de Noviembre de 2015
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08121 - 44 - 4 - 2015 - 8020612

F.S.

Recurso de Suplicación: 5364/2015

ILMO. SR. FELIPE SOLER FERRER

ILMO. SR. LUÍS JOSÉ ESCUDERO ALONSO

ILMA. SRA. MARIA PILAR MARTIN ABELLA

En Barcelona a 3 de noviembre de 2015

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/ as. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 6535/2015

En el recurso de suplicación interpuesto por Ajuntament de Sant Pol de Mar frente a la Sentencia del Juzgado Social 1 Mataró de fecha 20 de julio de 2015 dictada en el procedimiento Demandas nº 330/2015 y siendo recurrido/a Bernarda, Ministeri fiscal y Membres del Comité de l'Ajuntament de Sant Pol de Mar. Ha actuado como Ponente la Ilma. Sra. MARIA PILAR MARTIN ABELLA.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha 15-5-15 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Reclam. derechos contracto trabajo, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 20 de julio de 2015 que contenía el siguiente Fallo:

Que desestimando las excepciones de falta de acción e inadecuación de procedimiento y estimando la demanda formulada por Dª Bernarda frente a empresa AJUNTAMENT DE SANT POL DE MAR, MIEMBROS DEL COMITÉ DE EMPRESA DEL AJUNTAMENT DE SANT POL DE MAR y MINISTERIO FISCAL, sobre MODIFICACIÓN SUSTANCIAL DE LAS CONDICIONES DE TRABAJO, declaro nula la medida adoptada en el Decreto de la Alcaldía número 172/2015, de fecha 16/04/15, de cambio de horario de la actora y condeno a la parte demandada a estar y pasar por dicha declaración, con las consecuencias legales inherentes a la misma y a reintegrar a la actora a su horario de lunes a viernes de 8:00 horas a 14:34 horas. Condeno asimismo al Ayuntamiento demandado a abonar a la actora la cantidad de 25.000 euros en concepto de daños y perjuicios y 600 euros en concepto de costas, incluidos los honorarios del letrado, salvo que la cuantía de esta última fuera inferior en cuyo caso abonaría ésta.

Por último procede la condena al Ayuntamiento a abonar la cantidad de 3.000 euros en concepto de multa.

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:

PRIMERO

La parte actora:

Dª Bernarda : mayor de edad, con DNI núm. NUM000, con antigüedad desde el 02/01/07, categoría profesional de Personal Laboral, técnica en información y comercialización turística y salario de 65,97 euros diarios brutos, con inclusión de prorrata de pagas extraordinarias.

Viene prestando servicios por cuenta y orden de la empresa demandada, con las circunstancias laborales señaladas. (No controvertido).

SEGUNDO

La actora viene prestando servicios 32 horas y cincuenta minutos semanales, de lunes a viernes de 8:00 horas a 14:34 horas, como consecuencia de la realización de jornada reducida para el cuidado de un menor, aprobada por acuerdo de la Juta de Gobierno Local de 24 de octubre de 2012, con efectos desde el 7/11/12. (No controvertido).

En escrito registrado en el Ayuntamiento en fecha 18/02/14 la actora solicitó continuar con la jornada de trabajo reducida hasta que su hija cumpliese 12 años (el NUM001 /2023) o hasta comunicación expresa de nuevos cambios en el coeficiente de dedicación de horas por su parte. (Documento nº 17 del ramo de prueba de la parte demandada).

TERCERO

La empresa entregó a la demandante el Decreto de la Alcaldía número 172/2015, de fecha 16/04/15 del tenor literal siguiente: "L'Ajuntament de Sant Pol de Mar, como a municipi turístic que és, disposa d'una oficina de turismo que presta els següents serveis: información, difusió i atenció turística.

El personal adscrit al servei està constituit per una técnica en información i comercialització turístiques, Doña. Bernarda .

D'acord amb el contracte de treball subscrit en data 2 de gener de 2007 entre l'Ajuntament de Sant Pol de Mar i Doña. Bernarda, l'horari de treball de la tècnica en informació i comercialització turístiques és de dilluns a divendres, amb els descansos establerts legalment o convencionalment.

En l'actualitat la Sra. Bernarda gaudeix d'una reducció de Jornada de 1/8 de la ornada amb la percepció del 7/8 de la retribució por guarda legal d'acord de Junta de Govern Local de data 24-10-2012, fixant la vigència de la reducció amb efecte des del dia 7/11/2012 i establint que els horaris i Jornada de treball serien els següents:

a.- Jornada de 6 hores 22 minuts diaris de dilluns a divendres

b.- Horari: de dilluns a divendres de 8 hores a 14:22.

Cal afegir que aquesta Jornada s'ha vist incrementada a conseqüència de l'augment general de Jornada de treball, establerta a la Disposició Septuagèsima Primera de la Llei 2/2012, i que afecta a tots els treballadors públics, per la qual cosa la jornada i l'horari que realitza actualment la Sra. Bernarda és el següent:

Jornada: 6h 34 minuts diàries, de dilluns a divendres.

Horari: de dilluns a divendres de 8h a 14:34.

Donades les característiques del poble, i en atenció als diferents serveis a prestar, entre els que destaca el de caràcter eminentment turístic, l'Ajuntament ha de mantenir per continuar amb la categoria de poble turístic, una oficina de Turisme que ha de complir diversos requisits (segons estableix el Decret 66/2014, de 13 de maig, publicat al DOGC 16.5.14), com és el de romandre oberta de Setmana Santa a Octubre, es caps de setmana i dies festius.

Exposada aquesta circumstància a la mesa de negociació amb els Representants dels Treballadors, en data 2 de març de 2015 es va acordar modificar l'article 12.23 de l'acord regulador de les condicions de treball del personal de l'Ajuntament, en el sentit de que donada la necessitat de cobrir el servei turístic a la població, l'Oficina de Turisme havia de romandre oberta durant les vacances, festius i caps de setmana, establint una temporada denominada alta, i un altra denominada baixa, atès que, en síntesi, per raons organitzatives del servei, hi ha la necessitat de disposar d'una oficina de turisme oberta al públic quan l'afluència de turistes és major, essent el turisme estranger i nacional que es concentra fonamentalment durant els mesos de setmana santa a estiu, i el turisme nacional s'incrementa també notablement els caps de setmana d'aquests mesos estiuencs.

Aquest pacte va ser ratificat pel plenari de data 31 de març de 2015.

Atès que és d'interès públic, per raó de que l'activitat de turisme és una font bàsica econòmica de la qual en viuen una part important de santpolencs, ha que el sector turístic constitueix una font d'ingressos fonamental per al municipi.

Atès que això comporta la necessitat que l'oficina municipal estigui oberta en els períodes de màxima afluència de turistes, essent els mesos de setmana santa a estiu, els caps de setmana i festius quan mes gent demana el servei d'atenció turística, és necessari, en conseqüència, modificar, per raons organitzatives l'horari distribució del temps de treball que actualment realitza la Sra. Bernarda per adaptar-lo al moment en que hi ha una major afluència de turistes i visitants als que s'orienta el servei que presta la única tècnica en informació i comercialització turístiques.

Atès que l'article 41 de.....l'Estatut dels Treballadors, permet la modificació substancial de les condicions

de treball referides a la Jornada, horari i distribució del temps de treball, que concorrin, entre altres, causes organitzatives.

Aquesta modificació de les condicions de treball es notifica a la treballadora interessada i als representants legals dels treballadors amb una antelació mínima de 15 dies a la data de la seva efectivitat....

Així mateix s'informa a la treballadora interessada que aquesta modificació és executiva des de la seva data d'efectes, 6 de maig de 2015, sense perjudici del dret que assisteix a la interessada d'impugnar la decisió...

RESOLC:

PRIMER

Modificar amb efectes 6 de maig de 2015, i a l'empara de l'article 41 de l'Estatut dels Treballadors, les condicions de treball...en la forma següent:

Temporada baixa: del dia 1 de novembre fins la data que comenci cada any la Setmana Santa. De dilluns a divendres jornada continuada, matí.

Temporada alta: del primer dia que comenci la Setmana Santa fins el 31 d'octubre. Dimarts, dimecres, dijous i diumenge, jornada continuada, de matí. Divendres i dissabte jornada partida.

La jornada de treball a jornada completa per a l'any 2015 quedarà distribuïda de la següent manera:

  1. Temporada baixa: 779 hores

  2. Temporada alta: 1.086 hores.

Aquesta jornada de treball caldrà ajustar-la anualment al calendari laboral.

Horaris:

Horari 8:00 a 14:34

Gener, febrer, març, novembre i desembre: dilluns a divendres.

Abril i octubre: Dimarts a divendres (excepte Setmana Santa i 13 i 14/10/15).

Horari 9:30 a 13:30

3 d'Abril i octubre: Diumenges i festius.

Horari 9:30 a 13:30 i 16:00 a 20:00

Dissabte Sant

1 de maig a 30 de setembre: Divendres i dissabtes.

Les vacances anuals reglamentàries les podrà gaudir dins el període establert com a temporada baixa..."

(Folios 14 y 15, el contenido del decreto se tiene íntegramente por reproducido).

CUARTO

La actora viene prestando servicios en la Oficina de Turismo y es la única trabajadora adscrita a la misma. (No controvertido).

QUINTO

La demandante presentó demanda por modificación sustancial de sus condiciones de trabajo que correspondió por reparto a este Juzgado y que, en fecha 24/07/13, dictó sentencia estimando la demanda y declarando la nulidad del cambio de horario realizado por el Ayuntamiento demandado ( sentencia 185/2013 ).

En dicha...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
3 sentencias
  • SJS nº 2 50/2023, 31 de Marzo de 2023, de Guadalajara
    • España
    • 31 Marzo 2023
    ...afecta desproporcionalmente a la organización del trabajo, y sin perjuicio del trabajador de ejercitar el derecho de buena fe ( STSJ de Cataluña de 3-11-2015). TERCERO - En el presente caso y, en consonancia con lo expuesto, nos hallamos ante una petición de concreción horaria al turno de m......
  • ATS, 30 de Mayo de 2017
    • España
    • 30 Mayo 2017
    ...por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña de fecha 3 de noviembre de 2015, en el recurso de suplicación número 5364/15 , interpuesto por el EXCMO. AYUNTAMIENTO DE SANT POL DE MAR, frente a la sentencia dictada por el Juzgado de lo Social nº 1 de los de Mataró de......
  • STSJ Comunidad de Madrid 1048/2021, 19 de Noviembre de 2021
    • España
    • 19 Noviembre 2021
    ...desproporcionadamente a la organización del trabajo, y sin perjuicio del trabajador de ejercitar el derecho conforme a la buena fe ( STSJ Cataluña 3-11-15). Es al empresario al que incumbe demostrar razones más poderosas, normalmente organizativas, que impiden acceder a la conciliación, y s......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR