STSJ Cataluña 44/2014, 6 de Noviembre de 2014

JurisdicciónEspaña
EmisorTribunal Superior de Justicia de Cataluña, sala social
Fecha06 Noviembre 2014
Número de resolución44/2014

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

JSP

IL·LM. SR. JOSÉ QUETCUTI MIGUEL

IL·LMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT

IL·LM. SR. ENRIQUE JIMÉNEZ ASENJO GÓMEZ

Barcelona, sis de novembre de dos mil catorze

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.

SENTÈNCIA NÚM. 44/2014

En les actuacions 38/2014, ha actuat com a ponent la Il·lma. Sra. MATILDE ARAGÓ GASSIOT.

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER

En data 20 de juny de 2014 tingué entrada en aquesta Sala Social la demanda de la part actora, que es va admetre a tràmit per decret de 31 de juliol de 2014, prèvia notificació a les parts de la designació de ponent i repartiment. S'acordà la citació a les parts pels actes de conciliació i/o judici, fixant-se a l'efecte el dia 29 d'octubre de 2014. Es va admetre la prova proposada i es va requerir a la part demandada per la aportació de la documental que consta.

SEGON

Citada a requeriment dels demandants, la COMISSIÓ OBRERA NACIONAL DE CATALUNYA (en endavant CONC), va presentar escrit personant-se en les actuacions, en data 22 de setembre de 2014, pretensió que va ser admesa.

TERCER

En data 26.09.2014, l'empresa SERVEI D'EMERGÈNCIES MÈDIQUES, S.A. (en endavant, SEMSA) va aportar els documents requerits, tal com consten en les actuacions, dels que es va donar trasllat, previ requeriment de copia, a les parts demandants.

QUART

El dia assenyalat van comparèixer les parts i les seves defenses lletrades, tal com consta. Es va esgotar sense avinença l'acte de conciliació previ. En l'acte de judici, les parts actores AGRUPACIÓ DE METGES I INFERMERES DE CATALUNYA (en endavant AMIC), FEDERACIÓ DE SERVEIS PÚBLICS DE LA UGT DE CATALUNYA (en endavant FSP-UGT) I CONC, es van ratificar en la seva demanda, a la que també es va adherir la representant de la CONC i van exposar els aclariments que consten, remarcant que la discrepància entre les parts era jurídica i no de fet, tal com s'exposava en la demanda. La part demandada SEMSA, en contestació s'hi va oposar, en resum per: a) excepció processal de modificació substancial de la demanda, en base a l' article 85-1 de la LRJS ; b) respecte al fons, demanant l'absolució, per tractar-se d'una decisió empresarial derivada del principi de jerarquia normativa, per aplicació directa de l' article 32 i de la disposició addicional 15ª, de la Llei 1/2014, de 27 de gener de pressupostos de la Generalitat de Catalunya, valorant que els preceptes del Conveni col lectiu que resulten afectats tenen la naturalesa jurídica d'ajut social. Esgotada la fase d'al legacions, es va practicar la prova proposada i admesa, documental de les dues parts, que es va unir a les actuacions, previ trasllat pel seu examen. En conclusions, les parts van reiterar les pretensions.

CINQUÈ

En la tramitació del procediment s'han aplicat totes les normes processals aplicables.

F E T S P R O V A T S

PRIMER

La present demanda de Conflicte Col lectiu afecta als treballadors de l'empresa demandada, aproximadament 900 persones, que presten serveis en l'àmbit de tot el territori de Catalunya i regulen les seves relacions laborals pel Vè Conveni col lectiu de treball de l'empresa pública Sistema d'Emergències Mèdiques, S.A.(SEMSA), publicat al DOGC 5663-2010, per als anys 2008 a 2010, prorrogat per Acord de 29 d'octubre de 2013, entre l'empresa i el Comitè Intercentres i les seccions sindicals.

SEGON

L'empresa Sistema d'Emergències Mèdiques, S.A., es va crear per Acord de Govern de la Generalitat de Catalunya, de data 14-12-1992, publicat al DOGC núm. 1688, de 30 de desembre de 1992, pel que s'autoritza al Servei Català de la Salut per a crear l'empresa pública esmentada, amb les funcions que descriu l' article 5, que són, entre d'altres: "a) Assistir les persones accidentades i malaltes crítiques en el mateix lloc on es produeixi l'accident o malaltia.- b) Traslladar assistidament els pacients, tant des del lloc de l'accident al centre assistencial, com des d'un centre sanitari a un altre, quan les necessitats mèdiques ho facin necessari i les disponibilitats de llits, els serveis de cada centre i el temps d'accés ho facin possible.- c) Coordinar la informació dels recursos hospitalaris i extrahospitalaris disponibles..."

TERCER

L'any 2005, SEMSA va absorbir l'activitat de l'SCUBSA-061 I del CECOSAT, amb el resultat de unificar tot el servei públic per a l'atenció de les emergències i urgències extrahospitalàries de Catalunya.

QUART

Arrel de l'entrada en vigor de la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2014, que vinculava expressament a SEMSA, l'empresa va suprimir per decisió unilateral i amb efectes del dia 31 de gener de 2014, les condicions reconegudes en el vigent Conveni col lectiu, regulades en els articles 71, 75, 78, 81, 82 i 83, dins del Capítol 8è. No es va realitzar cap negociació prèvia i els representants unitaris i sindicals es van assabentar de la mesura per la comunicació escrita dirigida a tota la plantilla.

CINQUÈ

Presentada demanda per les centrals sindicals AMIC I FSP-UGT, es va realitzar l'intent de conciliació davant el Tribunal Laboral de Catalunya, el dia 19 de juny de 2014, amb el resultat de: "Sense acord".

F O N A M E N T S D E D R E T

PRIMER

Conforme prescriu l' article 97-2 de la Llei reguladora de la jurisdicció social, es declara que els fets provats s'han deduït de les al legacions de les parts i de la documentació aportada, fent-se constar que no existeix una discrepància de fets sinó únicament de la interpretació del dret aplicable al cas.

SEGON

L'objecte del litigi és la impugnació de la decisió unilateral de l'empresa de suprimir les condicions reconegudes en el Conveni col lectiu, articles 71, 75, 78, 81, 82 i 83, sense esgotar el tràmit de l ' article 41, que es deriva de l'aplicació de la Llei 1/14 del Parlament de Catalunya, que va aprovar els pressupostos de la Generalitat per a l'any 2014, amb les retallades aplicables a les retribucions del personal, incloses les empreses públiques. Concretament, es tracta de determinar si la eliminació dels ajuts socials que disposa la citada Llei, obligava a l'empresa a eliminar les condicions afectades del conveni o s'ha excedit la societat demandada en la seva aplicació, per haver inclòs conceptes no establerts en la norma, per no tenir naturalesa jurídica d'ajuda social o altres.

TERCER

Entrant en la valoració de la excepció processal oposada per la part demandada, en base a l' article 85-1 de la LRJS, que determina que en cap cas el demandant podrà fer en el tràmit de ratificació una variació substancial de la demanda, aquesta s'ha de desestimar, doncs la part actora no va realitzar, en el tràmit d'al legacions, una modificació substancial de la demanda, ja que va mantenir tant els fets com els fonaments de dret del seu escrit, així com les pretensions principal i subsidiària plantejades. Les valoracions relatives als pressupostos i despeses de l'entitat demandada, feien esment a la prova documental aportada per l'empresa amb caràcter previ al judici, i s'ha de destacar que no modificaven en absolut ni la pretensió, ni l'argumentació jurídica bàsica de la demanda, que citava els preceptes següents: Llei 1/2014 de la Generalitat de Catalunya, el Conveni Col lectiu, art. 4.2.f ) i 26.1 ET, 3-1, 1287 i 7.2 del Codi Civil, art. 82.3 ET, art.

  1. b) ET, art 28 i 37.1 CE .

QUART

La oposició de la demandada, respecte al fons, es basa en l'aplicació del principi de jerarquia normativa, argumentant que l'aplicació de la Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a 2014, Llei 1/2014, era d'obligat compliment per l'empresa. Aquesta argumentació és dedueix efectivament de la Llei que es cita, que fa referència expressa a la seva aplicació, en l'àmbit tant dels pressupostos com en de les normes sobre despeses de personal, a les societats i altres entitats de caràcter mercantil, entre d'altres cita de forma expressa a Sistema d'Emergències Mèdiques, SA (SEMSA), establint un pressupost global per l'empresa de 216.850.154,06 euros (art. 1. f) i art.

23 LPPGC.

L' article 36 de la citada Llei 1/2014, disposà la suspensió d'acords i pactes i la inaplicació de convenis col lectius, indicant que: " D'acord amb els articles 32 i 38.10 de la Llei de l'Estat 7/2007, del 12 d'abril, de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, i ateses les circumstàncies econòmiques excepcionals que comporten la necessitat de redimensionar la despesa pública, resten suspesos parcialment tots els acords i pactes sindicals signats en l'àmbit del personal funcionari i estatutari, i també els convenis col lectius i els acords signats en l'àmbit de personal laboral inclòs dins l'àmbit d'aplicació dels articles 23 i 25.5 que contradiguin el que disposa aquesta llei."

Per tant, en tot allò que expressament estigués regulat per la Llei 1/2014 del Parlament de Catalunya, l'empresa tenia la obligació de la seva immediata aplicació, sense que estigués vinculada a esgotar la negociació prèvia, de l' article 41 de l'ET, tal com s'ha encarregat d'establir reiteradament aquesta Sala en supòsits anàlegs - per totes, sentència 10-04-2014, rec 85/2013 - i la jurisprudència relativa a les retallades de salari de personal de l'administració en les sentències: STS 16 abril 2013, ROJ : STS 2053/2013, Recurs : 64/2012 ; reiterant doctrina de la Sala IV continguda, entre altres, en SSTS 12- febrer- 2013 ( rc. 263/2011 ), 28 -setembre -2011 ( rc. 25/20110 ), 4 -maig -1994 (rec 3311/1993 ). En especial la STS 24-02- 2014, recurs 268/2011, respecte a la retallades al personal sanitari de la XHUP, que confirma la d'aquesta Sala Social de Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya, de 3 d'agost de 2011, procediments 34 i 35/2010 .

També s'ha de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR