Uns fons d'alt impacte. Introducció a la secció monogràfica 'Els fons europeus NextGenerationEU: reptes per a les administracions públiques' (CA-ES)

AutorEnoch Albertí i Rovira
Páginas1-3
Revista catalana de dret públic #63
www.rcdp.cat
UNS FONS D’ALT IMPACTE. INTRODUCCIÓ A LA SECCIÓ MONOGRÀFICA “ELS
FONS EUROPEUS NEXT GENERATION EU: REPTES PER A LES ADMINISTRACIONS
PÚBLIQUES”
Enoch Albertí i Rovira*1
La pandèmia de la COVID-19 ha tingut, i està tenint encara, unes conseqüències econòmiques i socials de
gran magnitud, com, d’altra banda, ha succeït sempre amb les pandèmies i altres grans crisis de salut pública
que s’han viscut històricament. Al cost estrictament sanitari i assistencial per combatre la malaltia i atendre
els afectats, que ha estat altíssim, s’hi ha d’afegir l’impacte econòmic i social, d’una magnitud realment
extraordinària, que han tingut les mesures que s’han adoptat per fer front a la crisi sanitària. Aquest fet ha
implicat un augment extraordinari en les demandes dirigides als estats, i als poders públics en general, per
pal·liar-ne els efectes socials i contrarestar-ne les conseqüències econòmiques. Una exigència d’intervenció
pública que, per la seva magnitud extraordinària, pot desbordar fàcilment la capacitat dels estats, i especialment







una situació extraordinària com aquesta, de la qual no es pot culpar a ningú, molt difícilment es podria veure

mai com ara havia estat tan present el risc de desintegració.

i contundent, en intervenir de manera activa en suport dels estats i fomentar polítiques de recuperació i

en la qual va optar essencialment per una actitud de control negatiu i suport limitat i fortament condicionat
als estats. La UE, a banda de deixar en suspensió temporal les limitacions del pacte d’estabilitat i creixement







que aquests representen en l’evolució de la Unió.
En efecte, l’emissió de deute públic directament per part de la UE, per primera vegada i trencant el que

* Enoch Albertí i Rovira, catedràtic de Dret Constitucional a la Universitat de Barcelona i director de la Revista Catalana de Dret
Públic.
Enoch Albertí i Rovira

Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 2


a mecanisme de protecció del seu pressupost, són instruments que confereixen a la Unió un paper actiu i




Verd Europeu i l’Estratègia Digital Europea. Fins a quin punt tindrà èxit la Unió en la consecució d’aquests


la Unió ha fet front a un dels principals reptes que se li han presentat en la seva història, que l’ha abordat

seva marca en una construcció política i institucional que encara s’està fent i que presenta alternatives molt
diferents de desenvolupament, cosa que deixa el futur obert a diverses possibilitats.


Aquests, però, tenen ara un marc comú que els serveix d’orientació en la sortida de la crisi i en la recuperació,



futur. Això suposa que, als reptes que ja tenen els poders públics interns per dirigir la recuperació econòmica




de relació amb altres administracions, d’actuació —especialment respecte del sector privat—, i no en darrer
lloc, sinó presidint tots els canvis, de cultura de gestió pública.


funcionament —especialment respecte dels procediments de gestió i de control pressupostari, de convenis,
de contractació, de subvencions, d’avaluació ambiental, entre d’altres— i d’actuació de les administracions








implicades, que són moltes. La Revista Catalana de Dret Públic no en pot ser aliena i, amb la voluntat de




públicament la desinteressada col·laboració en aquest número de la Revista. El professor Andreu Olesti situa,







Enoch Albertí i Rovira

Revista Catalana de Dret Públic, núm. 63, 2021 3

el professor Alfredo Galán estudia els reptes que la gestió d’aquests fons suposa per a les administracions



que constitueixen contribucions d’alt nivell que esperem que permetin a la Revista fer una aportació d’interès

el futur de la mateixa Unió i en els estats i les seves administracions.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR