ORDRE EDU/491/2007, de 14 de desembre, per la qual s'adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà d'ebenisteria artística al perfil professional de restauració d'ebenisteria artística.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyOrdre

ORDRE

EDU/491/2007, de 14 de desembre, per la qual s'adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà d'ebenisteria artística al perfil professional de restauració d'ebenisteria artística.

L'article 131.3.c) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi corresponents, incloent-t'hi, l'ordenació curricular.

D'acord amb l'article 6 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, les administracions educatives competents han d'establir el currículum dels diferents ensenyaments que s'hi regulen, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.

Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 novembre, es va establir l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya i, posteriorment, pel Decret 145/1997 de 13 de maig, es va establir el currículum del cicle de formació específica dels ensenyaments d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà d'ebenisteria artística, de 1.600 hores de durada, que forma part de la família d'arts aplicades de l'escultura.

Les titulacions relatives a cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny, encara vigents d'acord amb el Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, establert per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, s'estan desenvolupant a Catalunya, en la mesura en què el teixit social ho demanda.

Els cicles de formació específica tenen l'objectiu de capacitar per exercir una activitat artística professional determinada, mitjançant l'adquisició i el domini de les tècniques artístiques i el coneixement dels materials i les eines necessaris per executar els treballs propis d'un ofici.

Ara bé, les tasques de conservació i restauració compreses en l'àmbit de l'ebenisteria artística tenen trets específics, pel que fa a l'aplicació de tècniques i materials, que requereixen una formació concreta, que es vol assolir amb el perfil professional de l'ebenista restaurador.

Per poder, doncs, atendre adequadament el col·lectiu d'alumnat interessat en assolir la competència professional associada a aquest perfil, cal disposar d'una formació artística que s'hi adapti, emmarcada en l'especialitat d'ebenisteria artística.

Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb el procediment establert als articles 61 i següents de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.

D'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora;

A proposta del director general d'Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats,

Ordeno:

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre adapta el currículum del cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà d'ebenisteria artística al perfil professional de restauració d'ebenisteria artística.

Article 2

Característiques del cicle

L'annex 1 d'aquesta ordre detalla per al cicle d'ebenisteria artística adaptat al perfil professional de Restauració d'ebenisteria artística:

2.1 La denominació, el nivell i la durada, als apartats 1.1, 1.2 i 1.3.

2.2 El camp professional i les tasques més significatives, als apartats 2.1 i 2.2

2.3 Els objectius generals, a l'apartat 3.1.

2.4 L'estructura de la formació al llarg del cicle: mòduls impartits en el centre educatiu, fase de pràctiques i obra final, així com les hores que es destina a cada tipus de formació, a l'apartat 3.2.

2.5 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, a l'apartat 3.3.

2.6 Els objectius, els continguts i els objectius terminals de cada mòdul, a l'apartat 3.4. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació.

Article 3

Atribució docent

Les especialitats del professorat que té atribució docent en els mòduls del cicle d'Ebenisteria artística adaptat al perfil professional de Restauració d'ebenisteria artística, s'estableixen a l'apartat 4 de l'annex 1.

Article 4

Correspondència amb la pràctica laboral

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral, s'especifiquen a l'apartat 6.1 de l'annex 1.

Article 5

Obra final i fase de pràctiques

Els objectius i continguts de l'obra final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2.

Article 6

Aules, instal·lacions, tipus de mòduls i ratios

6.1 Les condicions de l'espai i de les instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial Decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims de centres que imparteixen ensenyaments artístics.

6.2 Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 del Reial Decret 389/1992, de 15 d'abril, els mòduls d'aquest perfil professional es classifiquen a l'apartat 5 de l'annex 1.

6.3 La relació numèrica màxima docent/alumnes serà d'1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf .Tallers.. Per a la resta de mòduls s'aplicarà la relació numèrica màxima 1/30.

Article 7

Accés al cicle

7.1 Pot cursar estudis del cicle a què es refereix aquesta ordre qui disposi del títol de Graduat en Educació Secundària i superi la prova d'accés a cicles de la família d'Arts aplicades de l'escultura o hagi cursat estudis o superat proves d'accés declarats equivalents a efectes d'accés a cicles de la família d'Arts aplicades de l'escultura.

7.2 També podrà cursar-lo qui superi la prova d'accés per a aspirants sense requisits acadèmics. Per accedir per aquesta via, d'acord amb l'article 52 de la Llei orgànica 2/2006, es requerirà, com a mínim, tenir disset anys complerts l'any de realització de la prova.

7.3 Quedarà exempt de realitzar una prova d'accés qui disposi del títol de tècnic/a o de tècnic/a superior d'un cicle d'arts plàstiques i disseny de la mateixa família o hagi superat amb aprofitament els cursos comuns d'arts aplicades i oficis artístics.

Article 8

Títols i certificacions

L'alumnat que superi tots els mòduls, la fase de pràctiques i l'obra final, que componen el currículum establert per aquesta ordre, podrà sol·licitar el títol de tècnic o tècnica d'arts plàstiques i disseny en l'especialitat corresponent; així mateix, rebrà una certificació acreditativa, emesa pel centre, segons el model de l'apartat 7.1 de l'annex 1, en la qual es farà constar que ha cursat i superat el cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny en la corresponent especialitat, de 1.600 hores de durada, adaptat al perfil professional d'ebenisteria artística. En cas d'haver superat parcialment el cicle, podrà sol·licitar-ne la certificació corresponent, segons el model de l'apartat 7.2 de l'annex 1.

Article 9

Convalidacions i accés al batxillerat

9.1 El títol de tècnic o tècnica d'arts plàstiques i disseny donarà dret a l'accés al batxillerat en la seva modalitat d'Arts a qui hagi accedit al corresponent cicle de formació específica mitjançant la prova a què fa referència l'article 9 del Decret 304/1995, de 7 novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya.

9.2 L'alumnat que hagi obtingut el títol que es regula amb aquesta Ordre pot convalidar els mòduls de volum i dibuix artístic per les matèries de volum i de dibuix artístic I de la modalitat d'arts del batxillerat.

9.3 Els mòduls classificats com a teoricopràctics i tallers, que s'estableixen en aquesta Ordre, tenen la consideració de matèries optatives de batxillerat en la modalitat d'arts.

Article 10

Foment, informació i igualtat d'oportunitats

El Departament d'Educació durà a terme les mesures d'acció positiva i d'informació adequades per tal de fomentar l'accés als estudis a què es refereix aquesta ordre i garantir plenament, en la seva aplicació, el principi d'igualtat d'oportunitats entre tota la ciutadania de Catalunya.

Barcelona, 14 de desembre de 2007

Ernest Maragall i Mira

Conseller d'Educació

Annex 1

Restauració d'ebenisteria artística

  1. Identificació del títol

    Ebenisteria artística és el terme d'introducció relativament recent, que fent referència a una de les fustes fines més valorades, designa una de les activitats més antigues i importants, atesa la universal presència del moble en els diferents entorns de la convivència humana.

    Donat que l'envelliment d'un moble és un procés irreversible, és fonamental tenir cura del seu manteniment mitjançant tasques de conservació o, si escau, de restauració.

    El perfil professional del tècnic de restauració d'ebenisteria artística, la capacitació del qual és l'objectiu d'aquest cicle de grau mitjà, s'emmarca en el d'Ebenisteria artística. El seu treball, freqüentment amb col·laboració amb altres tècnics, ha de fonamentar-se en la seva capacitació tècnica i la seva habilitat manual i mecànica per fer les intervencions i els tractaments més adequats per a la restauració i conservació de mobles.

    1.1 Denominació: tècnic o tècnica d'arts plàstiques i disseny en ebenisteria artística. Perfil professional: restauració d'ebenisteria artística.

    1.2 Nivell: grau mitjà en arts plàstiques i disseny.

    1.3 Durada total del cicle: 1.600 hores.

  2. Descripció del perfil professional

    2.1 Camp professional.

    Comprèn activitats de restauració i conservació de mobles.

    Col·labora en la restauració i conservació del patrimoni artístic.

    2.2 Tasques més significatives.

    Realitza restauracions o conservació de mobles.

    Analitza l'estat de conservació dels mobles i fa propostes de restauració o conservació.

    Planifica els processos de treball, la selecció de materials i eines més adequats.

    Aplica els materials i processos, tant de caràcter tradicional com tecnològic.

    Utilitza el procediment...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR