DECRET 304/1995, de 7 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya i se'n regulen els requisits d'accés.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu integra, entre els ensenyaments de règim especial, els d'arts plàstiques i disseny. Dintre d'aquests, hi engloba els estudis relacionats amb les arts aplicades, els oficis artístics, les diverses modalitats de disseny i la conservació i restauració de béns culturals.

L'organització dels ensenyaments d'arts plàstiques i disseny en cicles de formació específica de grau mitjà i de grau superior ha estat establerta en l'esmentada Llei. Així mateix, la disposició addicional cinquena del Reial decret 676/93, de 7 de maig, pel qual s'estableixen les directrius generals sobre els títols i els corresponents ensenyaments mínims de formació professional, disposa que els ensenyaments d'arts plàstiques i disseny s'organitzaran en cicles formatius, d'acord amb el que estableix l'esmentat Reial decret. Aquestes disposicions juntament amb el Reial decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixin ensenyaments artístics, constitueixen el contingut normatiu bàsic regulador dels cicles de formació específica.

A partir d'aquest, i considerant els resultats del procés d'experimentació en diferents escoles d'Arts Aplicades i Oficis Artístics de Catalunya, el present decret fixa els principis que haurà de seguir el desenvolupament curricular dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny. Alhora regula les proves d'accés que serviran com acreditació de les aptituds necessàries per cursar amb aprofitament el cicle corresponent.

La diversitat i amplitud del teixit economicosocial i artístic de Catalunya i la tradició en els ensenyaments d'arts plàstiques i disseny, permeten fer aportacions a les diferents especialitats d'àmbit general i contribuir a la seva ampliació a partir de l'experiència específica de Catalunya.

La interacció entre els factors educatius, els economicosocials i els relacionats amb el patrimoni cultural que intervenen en les arts plàstiques i el disseny quedarà reflectida en els projectes dels centres. Tots ells disposaran d'un currículum obert i flexible que els permetrà col·laborar amb centres de treball i institucions culturals i artístiques.

El catàleg de títols, que es desenvoluparà mitjançant decrets bàsics d'àmbit estatal, inclourà diferents famílies artístiques formades per diversos cicles formatius. El seu caràcter obert permetrà la seva actualització permanent, motiu pel qual s'investigarà per descobrir les noves necessitats de formació, per experimentar les propostes de nous cicles de formació específica i ampliar, si escau, l'esmentat catàleg.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I Finalitat, ordenació i objectius dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny

Article 1

Els cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny tindran per finalitat proporcionar als alumnes una formació de qualitat necessària per:

  1. Assolir la competència artisticoprofessional característica de cada títol i garantir la qualificació dels futurs professionals de l'àmbit de les arts plàstiques i el disseny.

  2. Respondre a les demandes derivades dels avenços tecnològics amb una actitud oberta envers les possibilitats expressives de cada material, suport i procediment tècnic.

  3. Conèixer l'organització i característiques del sector artístic corresponent, la legislació laboral i els mecanismes d'inserció professional.

  4. Coordinar-se amb altres professionals per al treball en grup i en equips pluridisciplinars.

  5. Adquirir els coneixements i habilitats necessàries per treballar en condicions de seguretat i prevenir possibles riscos derivats de les situacions de treball.

  6. Afavorir la creativitat, inherent a qualsevol activitat plàstica o de disseny i principal factor de valoració de l'obra artística.

  7. Difondre el coneixement del patrimoni artístic de Catalunya.

  8. Adquirir capacitat d'investigació i recerca en els diferents camps artístics.

  9. Desenvolupar l'activitat artística professional amb respecte al medi ambient i al medi cultural.

Article 2

2.1 Aquests ensenyaments s'organitzaran en cicles de formació específica de grau mitjà i de grau superior, agrupats en diverses famílies professionals, que condueixen a l'obtenció del títol professional. 2.2 Els esmentats cicles estaran constituïts per un conjunt de coneixements, habilitats, actituds i destreses, particularment vinculats a la competència artisticoprofessional característica de cada títol, que culmina la preparació per a l'exercici professional.

Article 3

3.1 El català com a llengua pròpia de Catalunya ho és també dels ensenyaments d'arts plàstiques i disseny. S'utilitzarà normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge. 3.2 D'acord amb els organismes representatius d'Era Val d'Aran, es fixaran els continguts que s'impartiran en aranès en els centres docents d'aquella comarca. 3.3 En qualsevol cas, d'acord amb la legislació vigent, es respectaran els drets lingüístics individuals de l'alumnat.

Article 4

Els cicles de formació específica de grau mitjà tenen per objectiu capacitar els alumnes per a l'exercici d'una activitat artística professional determinada, mitjançant l'adquisició i domini de les tècniques artístiques i del coneixement dels materials i eines necessaris per tal d'executar els treballs propis del seu ofici.

Article 5

Els cicles de formació específica de grau superior tenen per objectiu capacitar els alumnes per a l'exercici d'una activitat artística professional determinada que permeti efectuar treballs artisticotècnics amb responsabilitat de projecció, coordinació i realització i, així mateix, desenvolupar amb autonomia la gestió tècnica, assumint, si escau, la gestió organitzativa i la dels recursos humans.

Capítol II Els requisits d'accés als cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny

Article 6

6.1 Per accedir als cicles de formació específica de grau mitjà dels ensenyaments d'arts plàstiques i disseny, caldrà, a més de tenir el títol de graduat en educació secundària, acreditar les necessàries aptituds mitjançant la superació d'una prova d'accés regulada pel Departament d'Ensenyament. 6.2 Quedarà exempt de realitzar aquesta prova qui...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR