ORDRE TRI/142/2006, de 23 de març, per la qual s'aproven les bases reguladores d'incentius a la reorientació d'activitats productives per a empreses fortament exposades a la competència internacional i s'obre la convocatòria per a l'any 2006.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyOrdre

Centre d'Innovació i Desenvolupament Empresarial

ORDRE

TRI/142/2006, de 23 de març, per la qual s'aproven les bases reguladores d'incentius a la reorientació d'activitats productives per a empreses fortament exposades a la competència internacional i s'obre la convocatòria per a l'any 2006.

En un entorn marcat per la competència global, tot sovint s'incorporen nous països al lliure comerç internacional, la qual cosa afegeix nous reptes per a la competitivitat de les empreses catalanes. Aquests reptes exigeixen que la indústria catalana, formada majoritàriament per petites i mitjanes empreses amb un nivell mitjà de productivitat i amb poca presència de sectors de nivell tecnològic alt, obtingui un nou posicionament competitiu en l'àmbit internacional.

És per això que la indústria catalana, amb una presència substancial de sectors de nivell tecnològic mitjà i baix, ha de portar a terme un procés d'adaptació al nou context de competència internacional, que serà especialment acusat en aquells sectors que s'han demostrat més susceptibles de perdre potencial competitiu. Aquest procés d'adaptació, a més, pot tenir efectes de caire territorial si una determinada zona té una especialització relativa en aquells sectors més sensibles.

La importància en el conjunt de la indústria catalana de determinats sectors especialment sensibles al procés d'adaptació al nou context de competència internacional fa necessari concentrar els esforços en algunes activitats específiques. Per això calen actuacions concretes per facilitar el canvi estructural en els sectors més exposats a la competència internacional, com són, per exemple, el tèxtil-confecció, l'electrònica de consum o l'automoció, i proposar les mesures necessàries per abordar la seva transformació.

En aquests sectors sovint és fonamental un replantejament estratègic, millorar la capacitat d'innovació tecnològica i avançar també en altres tipus d'innovació (de producte, procés, organització i màrqueting), per accelerar l'adaptació al nou context de globalització i per assolir nous avantatges competitius.

Així mateix, i a causa de l'impacte que aquest procés d'adaptació pot tenir sobre determinats territoris, es considera prioritari fomentar les accions de canvi estratègic i canvi estructural que contribueixin a reforçar la competitivitat d'aquells entorns locals més afectats pel procés de transformació industrial.

D'acord amb el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002), modificada per la Llei 12/2004, de 27 de desembre, de mesures financeres (DOGC núm. 4292, de 31.12.2004), i la Llei 20/2005, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2006 (DOGC núm. 4541, de 31.12.2005);

D'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003);

Vist l'informe previ de l'Assessoria Jurídica, i en ús de les atribucions que em són conferides,

Ordeno:

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre té per objecte aprovar les bases reguladores d'incentius a la reorientació d'activitats productives per a empreses fortament exposades a la competència internacional i obrir la convocatòria per a la presentació de sol·licituds per a l'any 2006.

Article 2

Convocatòries

2.1 En funció de les disponibilitats pressupostàries i per resolució del president del Comitè Executiu del CIDEM, es publicaran al DOGC les convocatòries per a la presentació de sol·licituds per a l'obtenció dels ajuts previstos en aquesta Ordre, les quals contindran les determinacions establertes per la normativa d'aplicació.

2.2 En el supòsit que, un cop resolta la convocatòria de les subvencions previstes en aquesta Ordre, no s'hagi esgotat l'import màxim destinat per a l'exercici corresponent, o en el cas que el CIDEM obtingui fons addicionals destinats a les accions regulades en aquesta Ordre, es podrà, amb el romanent que quedi o amb l'import d'aquests fons addicionals, obrir una nova convocatòria per a la concessió de subvencions per al desenvolupament de les accions previstes en aquesta Ordre, mitjançant resolució del president del Comitè Executiu del CIDEM.

2.3 A mesura que es produeixin renúncies o revocacions de les subvencions i en el supòsit que, un cop resolta la convocatòria, s'hagi esgotat l'import màxim destinat per a aquest exercici a les accions regulades en aquesta Ordre, es podran assignar nous atorgaments als projectes que no van arribar a obtenir subvenció i que, atesos els criteris de valoració continguts en aquesta Ordre, mantenien una posició immediatament posterior a la dels projectes subvencionats segons l'ordre de preferència establert, sempre que aquests projectes es puguin realitzar en els terminis que estableix aquesta Ordre.

Article 3

Tipus d'ajuts

3.1 El CIDEM podrà atorgar ajuts a empreses l'activitat principal de les quals presenti riscos de continuïtat a mig o curt termini a causa del nou context de competència, per tal de reorientar les seves activitats productives amb un canvi de la base competitiva, estratègica i estructural.

3.2 Als efectes del que preveu aquesta Ordre, s'entén per reorientació de l'activitat el conjunt de mesures adreçades a garantir la viabilitat econòmica de l'empresa en el termini més breu possible, mitjançat l'inici d'activitats no habituals per a l'empresa i que constitueixin en el futur el seu nucli de negoci. Aquesta nova activitat pot representar l'adquisició d'una nova base tecnològica, la creació d'una nova gamma de productes d'alt valor afegit i/o l'accés a mercats d'altres sectors d'activitat no contemplats fins al moment.

3.3 Es poden atorgar ajuts per als projectes següents:

  1. Projectes empresarials de canvi estratègic que es duguin a terme a Catalunya, que poden consistir en la realització d'un pla estratègic de reorientació de l'activitat o en la realització d'un pla de negoci definit sobre un nou producte o servei.

    Als efectes del que preveu aquesta Ordre, s'entén com a pla estratègic de reorientació de l'activitat aquell document en el qual, partint d'una anàlisi inicial rigorosa de la situació de l'empresa i de determinar les causes que han motivat l'actual situació, s'hi indiquen les mesures de tot tipus i els recursos que es considerin necessaris per recuperar la viabilitat. El pla estratègic de reorientació de l'activitat haurà de contemplar els aspectes següents:

    1) Anàlisi inicial, que haurà de contemplar, com a mínim, els aspectes següents:

    Situació de partida: anàlisi de l'evolució de l'empresa en els últims anys i situació actual.

    Estudi dels diversos factors que han portat a l'empresa a la situació actual.

    Informe justificatiu de la necessitat de reorientació de l'activitat.

    2) Pla estratègic. Partint de l'anàlisi inicial, indicarà les mesures de tot tipus i els recursos que es considerin necessaris per superar la situació actual. Aquest pla finalitzarà amb la previsió dels resultats esperats un cop aplicades les mesures i amb un calendari d'actuació. El pla estratègic haurà de contemplar, com a mínim, els aspectes següents:

    Definició del projecte de reorientació de l'activitat.

    Pla de treball en un horitzó a mig termini.

    Anàlisi de riscos.

    Calendari d'aplicació de les mesures i terminis d'execució.

    Previsió dels comptes de resultats per als cinc anys següents a la implantació del pla.

    Als efectes del que preveu aquesta Ordre, s'entén que un pla de negoci sobre un nou producte o servei ha de contenir els següents punts:

    Reflexió estratègica.

    Pla de màrqueting.

    Desplegament operatiu.

    Pla financer.

  2. Projectes empresarials de canvi estructural que es realitzin a Catalunya, consistents en la implementació de les accions definides en el pla estratègic previ.

    3.4 Els projectes de canvi estratègic s'hauran d'iniciar a partir del primer dia de l'exercici de la convocatòria, mentre que els projectes de canvi estructural s'hauran d'iniciar a partir de la data de presentació de la sol·licitud de subvenció.

    3.5 Dins d'un mateix termini de presentació de sol·licituds una mateixa empresa no podrà presentar un projecte de canvi estratègic i un projecte de canvi estructural.

    3.6 Queden expressament excloses les actuacions destinades a la simple reducció de costos en l'activitat econòmica habitual de l'empresa.

Article 4

Beneficiaris i requisits

4.1 Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les petites i mitjanes empreses, incloent les cooperatives i societats laborals, amb establiment operatiu a Catalunya i que tinguin una activitat industrial o de serveis a la indústria.

4.2 En base als règims d'exempció de la Comissió Europea als quals s'acullen aquests ajuts, no en poden ser beneficiàries les empreses del sector del transport ni les relacionades amb la producció, transformació o comercialització dels productes que figuren a l'annex I del Tractat, referit bàsicament a productes agraris.

4.3 De manera general, no es consideren beneficiàries d'aquests ajuts les empreses en crisi tal com es defineixen en les Directrius Comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE C 244/2, d'1.10.2004). Si, per acord de la comissió de valoració, es volgués concedir una subvenció a una empresa en crisi, aquesta subvenció serà notificada a la Comissió Europea i quedarà condicionada a la seva aprovació.

4.4 Als efectes del que preveu aquesta Ordre, es considerarà petita i mitjana empresa (PIME) aquella que s'ajusti a la definició continguda en la Recomanació de la Comissió Europea de 6 de maig de 2003 (DOCE L 124/36, de 20.5.2003), d'acord amb la qual s'entén per mitjana empresa aquella que ocupa menys de 250 treballadors...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR