ORDRE TSF/216/2019, de 28 de novembre, per la qual es regula la qualificació i l'habilitació professional del personal auxiliar d'atenció a les persones en situació de dependència.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

La Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, estableix, en la disposició addicional cinquena que en el marc del Sistema Públic de Serveis Socials es configura una xarxa d'atenció a la dependència i la vida autònoma que comprèn el conjunt de recursos, equipaments, projectes, programes, activitats i prestacions de serveis, econòmiques i tecnològiques en aquest àmbit d'atenció i protecció, que constitueix el Sistema Català d'Autonomia i Atenció a la Dependència, als efectes del desplegament i l'aplicació a Catalunya del Sistema d'Autonomia i Atenció a la Dependència, que va crear amb caràcter general la Llei 39/2006. Així mateix, es disposa que la Xarxa Pública per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència es vincula a la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública.

D'altra banda, l'article 43 de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, estableix que l'organització del Sistema Públic de Serveis Socials ha de tenir prou personal amb la formació, la titulació, els coneixements, l'estabilitat laboral, la capacitat, el reconeixement social i laboral i les aptituds que calguin per garantir l'eficiència i l'eficàcia en la prestació dels serveis socials.

D'acord amb aquesta previsió, i en relació amb la Cartera de serveis socials aprovada pel Decret 142/2010, d'11 d'octubre, que és l'instrument que, d'acord amb la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, determina el conjunt de prestacions de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública a Catalunya, es considera personal auxiliar d'atenció a la dependència els perfils professionals d'auxiliar de gerontologia, auxiliar per a l'atenció personal de persones amb discapacitat, assistent/a d'atenció domiciliària, treballador/a familiar i assistent/a personal.

Mitjançant l'Ordre TSF/334/2016, de 12 de desembre, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies regula la qualificació professional del personal auxiliar d'atenció a persones en situació de dependència i convoca el procés d'habilitació excepcional per a professionals amb 55 anys o més a 31 de desembre de 2015.

El Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, creat com a instrument de cooperació entre les diferents administracions per a l'articulació dels serveis socials i la promoció de l'autonomia i atenció a les persones en situació de dependència, adopta un acord publicat mitjançant la Resolució d'11 de desembre de 2017, de la Secretaria d'Estat de Serveis Socials i Igualtat, que modifica parcialment l'Acord de 27 de novembre de 2008, sobre criteris comuns d'acreditació per garantir la qualitat dels centres i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, modificat per l'Acord de 7 d'octubre de 2015 (Resolució de 2 de desembre de 2008, de la Secretaria d'Estat de Política Social, Famílies i Atenció a la Dependència i a la Discapacitat, i Resolució de 3 de novembre de 2015, de la Secretaria d'Estat de Serveis Socials i Igualtat).

La Resolució d'11 de desembre de 2017 estableix el compromís de continuar avançant en l'acreditació de la qualificació professional del personal auxiliar d'atenció a la dependència per garantir la qualitat en l'ocupació i en la prestació dels serveis a les persones usuàries, així com l'estabilitat en el sector.

Per aquest motiu, i a fi de facilitar la qualificació dels professionals, l'Acord esmentat adopta mesures com l'eliminació de l'exigència d'una determinada edat, l'ampliació dels terminis d'experiència i la introducció de requisits de formació com a criteri alternatiu per a l'atorgament de l'habilitació excepcional. En aquest sentit, les persones que a 31 de desembre de 2017 puguin acreditar una experiència d'almenys 3 anys amb un mínim de 2.000 hores treballades en els darrers 12 anys en alguna de les ocupacions d'auxiliar d'atenció a persones en situació de dependència, o, en cas de no assolir aquest mínim d'experiència, que hagin treballat i disposin d'un mínim de 300 hores de formació en els darrers 12 anys relacionada amb les competències professionals que es vulguin acreditar, poden habilitar-se de manera excepcional en l'ocupació que correspongui.

Aquesta habilitació té validesa a tot el territori de l'Estat espanyol. Així mateix, també són vàlides a tot el territori de l'Estat les habilitacions excepcionals emeses amb anterioritat per la Generalitat de Catalunya, en aplicació de l'Ordre TSF/334/2016, de 12 de desembre.

D'altra banda, la Resolució d'11 de desembre de 2017 determina que poden habilitar-se de manera provisional les persones que no compleixin els requisits establerts per a l'habilitació excepcional, però que tenen experiència laboral com a auxiliar d'atenció a la dependència abans del 31 de desembre de 2017 i es comprometen, mitjançant una declaració responsable, a participar en els processos d'avaluació i acreditació de competències professionals adquirides mitjançant l'experiència laboral o vies no formals de formació que es convoquin, o a realitzar la formació vinculada als corresponents certificats de professionalitat o títols de formació professional, abans del 31 de desembre de 2022.

L'habilitació provisional té validesa a tot el territori de l'Estat espanyol fins al 31 de desembre de 2022.

Per últim, la darrera novetat que introdueix la Resolució esmentada és l'establiment d'un règim de flexibilitat en zones rurals quan aquestes no disposen de professionals amb la qualificació requerida i s'acredita la no existència de demandants d'ocupació en la zona amb les característiques exigides.

Per tot el que s'ha exposat, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies adequa la normativa catalana al respecte, aprovada mitjançant l'Ordre TSF/334/2016, de 12 de desembre, per la qual es regula la qualificació professional del personal auxiliar d'atenció a les persones en situació de dependència i es convoca el procés d'habilitació excepcional per a professionals amb 55 anys o més a 31 de desembre de 2015, a aquests nous requeriments.

Finalment, i per tal de facilitar la gestió administrativa i agilitar l'obtenció d'aquestes habilitacions professionals al personal auxiliar d'atenció a les persones en situació de dependència, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies encarrega a l'Oficina de Gestió Empresarial del Departament d'Empresa i Coneixement, d'acord amb el Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l'eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica, la tramitació d'aquestes habilitacions mitjançant una addenda a l'Acord signat, amb data 3 de setembre de 2013, entre el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i l'Oficina de Gestió Empresarial del Departament d'Empresa i Coneixement, amb la finalitat de regular la prestació dels serveis que preveu el marc de la Finestreta única empresarial per tramitar l'habilitació professional del personal auxiliar d'atenció a les persones en situació de dependència.

És per això que, un cop efectuada la consulta pública prèvia i atès l'informe del Consell General de Serveis Socials, i fent ús de les facultats que m'atorguen l'article 12.d) de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i la disposició final primera de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials,

Ordeno:

Article 1

Qualificació professional del personal auxiliar d'atenció a persones en situació de dependència

Els centres i entitats del Sistema Públic de Serveis Socials han de disposar del personal auxiliar suficient, segons la normativa vigent, i amb la qualificació adequada d'acord amb el que estableix aquest article.

1.1 El personal auxiliar de gerontologia, auxiliar per a l'atenció personal de persones amb discapacitat, assistent d'atenció domiciliària, treball familiar i assistent personal, ha d'acreditar la qualificació professional d'atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, que estableix el Reial decret 1368/2007, de 19 d'octubre, o la qualificació professional d'atenció sociosanitària a persones en el domicili, que regula el Reial decret 295/2004, de 20 de febrer, mitjançant les titulacions o certificats de professionalitat següents:

Títol de tècnic/a en atenció a persones en situació de dependència, que regula el Reial decret 1593/2011, de 4 de novembre, o el títol equivalent de tècnic/a en atenció sociosanitària, que estableix el Reial...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR