ORDEN TER/91/2023, de 24 de abril, por la que se aprueban las bases reguladoras de las subvenciones para la modernización de empresas privadas de transporte de viajeros prestadoras de servicios de transporte por carretera y de empresas privadas que intervienen en el transporte de mercancías por carretera, en el marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia - Financiado por la Unión Europea-NextGenerationEU.

ELIeli/es-ct/o/2023/04/24/ter91/dof
Fecha de disposición24 Abril 2023
Fecha de publicación27 Abril 2023
EmisorDepartament de Territori

El Reial decret 902/2022, de 25 d'octubre, aprova la concessió directa d'ajudes a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per a l'aprovació de convocatòries de les subvencions per a la modernització d'empreses privades de transport de viatgers prestadores de serveis de transport per carretera i d'empreses privades que intervenen en el transport de mercaderies per carretera, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència, i estableix les normes especials d'aquestes subvencions, amb el caràcter de bases reguladores (BOE núm. 257, de 26/10/2022).

Aquest programa d'incentius per a la modernització de les empreses privades de transport, dels operadors de transport i de les empreses carregadores té per objectiu incrementar l'eficiència de les empreses i del sistema de transport mitjançant la digitalització, la sostenibilitat, la connectivitat, la renovació dels sistemes i la introducció de noves tecnologies al sector. Per aconseguir la interoperabilitat dels sistemes i processos dels diferents actors involucrats en el transport de mercaderies, es considera necessari promoure, no només la modernització de les empreses de transport, sinó també dels operadors de transport i de les empreses carregadores, com a membres indispensables de la cadena de transport.

El programa d'incentius està dotat amb una quantia de 110.000.000 d'euros, amb càrrec al programa 17.50.20 45FD 752 “Transferències de capital a empreses privades. Ajudes a empreses per a l'impuls de la digitalització, sostenibilitat i innovació en la cadena logística, Mecanisme de Recuperació y Resiliència”, gestionat per la Secretaria d'Estat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, previst als pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2022, amb origen en el Fons de Recuperació NextGenerationEU per contribuir al procés de reconstrucció de les economies en el món post-COVID-19.

El nou Fons de Recuperació NextGenerationEU permetrà mobilitzar un volum d'inversió sense precedents, i en aquest context va ser aprovat el 27 d'abril del 2021 pel Consell de Ministres i el 13 de juliol de 2021 pel Consell Europeu el Pla de recuperació, transformació i resiliència d'Espanya, que traça el full de ruta per a la modernització de l'economia espanyola i és un projecte de país que requereix la implicació de tots els agents econòmics i socials, de tots els nivells de govern i del conjunt dels recursos de l'Administració pública.

Aquest programa d'incentius afavorirà la creació d'ocupació per a la realització de l'activitat i contribuirà a l'objectiu d'autonomia estratègica i digital de la Unió Europea, i es garantirà la seguretat de la cadena de subministrament tenint en compte el context internacional i la disponibilitat de qualsevol component o subsistema tecnològic sensible que pugui formar part de la solució, mitjançant l'adquisició d'equips, components, integracions de sistemes i programari associat a proveïdors ubicats a la Unió Europea, en la mesura que sigui possible.

Aquestes actuacions tindran una repercussió clara en la modernització d'autònoms, petites i mitjanes empreses (d'ara endavant, pimes) privades de transport de viatgers per carretera i d'autònoms i pimes privades que intervenen en el transport de mercaderies per carretera, i facilitaran el compliment dels objectius de transició digital del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

En relació amb el pressupost d'aquestes subvencions, l'annex II del Reial decret 902/2022, de 25 d'octubre, indica que el pressupost disponible corresponent a Catalunya és de 18.021.903 euros. D'altra banda, l'article 7 del mateix Reial decret preveu un màxim d'un 3 per cent de pressupost disponible com a costos indirectes i l'article 8 defineix que tenen la consideració de costos indirectes imputables al pressupost del Programa d'ajuts determinades despeses de gestió en les quals incorrin les respectives comunitats autònomes.

Tenint en compte que aquestes subvencions es consideren ajuts d'Estat, es preveu que es puguin concedir a l'empara de la secció 2.1 relativa als “imports limitats d'ajut” del Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda per donar suport a l'economia després de la invasió d'Ucraïna per part de Rússia, aprovat per la Decisió SA 102771 i les seves modificacions (d'ara endavant Marc temporal de crisi i transició), mentre mantingui la seva vigència o, alternativament, quan no sigui possible aplicar el Marc temporal de crisi i transició, o quan el sol·licitant indiqui que vol optar per aquesta opció, que es puguin atorgar a l'empara del Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis (DOUE L 352, de 24/12/2013), o el Reglament europeu que es publiqui en substitució d'aquest.

El fet que s'hagi optat per la possibilitat de la concessió d'aquestes subvencions d'acord amb la secció 2.1 del Marc temporal de crisi i transició té la seva explicació en el fet que una part dels seus potencials beneficiaris es preveu que es puguin acollir a aquest règim, perquè es tracten d'empreses o autònoms afectats per la crisi generada arran de la invasió d'Ucraïna per part de Rússia i que no estan afectats per les sancions establertes per la Unió Europea arran del conflicte bèl·lic esmentat.

En tot cas, es preveu que una vegada finalitzada la vigència del Marc temporal de crisi i transició, aquestes subvencions s'atorguin a l'empara del Reglament (UE) 1407/2013, o el Reglament europeu que es publiqui en substitució d'aquest.

D'acord amb el Decret 277/2016, de 2 d'agost, la Direcció General de Transports i Mobilitat duu a terme les actuacions relatives a l'ordenació, la inspecció i el foment del transport terrestre de persones i mercaderies i elabora i executa programes d'actuació en el transport de mercaderies i activitats logístiques per impulsar la consolidació del sector amb accions de millora en l'entorn empresarial i operatiu.

Conseqüentment, d'acord amb les previsions del capítol IX del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i en el marc del Reial decret 902/2022, de 25 d'octubre, que aprova la concessió directa d'ajudes a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per a la modernització d'empreses privades de transport de viatgers prestadores de serveis de transport per carretera i d'empreses privades que intervenen en el transport de mercaderies per carretera, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència, i la resta de normativa aplicable,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a la modernització d'empreses privades de transport de viatgers prestadores de serveis de transport per carretera i d'empreses privades que intervenen en el transport de mercaderies per carretera, les quals consten en l'annex d'aquesta Ordre.

Aquests ajuts s'atorguen a l'empara de la subvenció concedida pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 24 d'abril de 2023

Juli Fernández i Olivares

Conseller de Territori

Annex

Bases reguladores

—1 Objecte

Aquesta línia de subvencions té com a objecte incrementar l'eficiència de les empreses del sector del transport de viatgers i mercaderies per carretera mitjançant la digitalització, la sostenibilitat, la connectivitat, la renovació dels sistemes i la introducció de noves tecnologies al sector. Per aconseguir la interoperabilitat dels sistemes i processos dels diferents actors involucrats en el transport de mercaderies, es considera necessari promoure la modernització, no només de les empreses de transport, sinó també dels operadors de transport i de les empreses carregadores, com a membres indispensables de la cadena de transport.

—2 Actuacions subvencionables

2.1 Les actuacions subvencionables són les categories de solucions de modernització que estableix l'article 19.1 del Reial decret 902/2022, de 26 d'octubre, que es detallen en el seu annex I, d'acord amb les condicions i els requisits que preveuen els apartats 2 i 3 d'aquest mateix article 19.

2.2 De conformitat amb l'article 20.2 del Reial decret 902/2022, i en relació amb el quadre de categories de solucions de modernització a les quals es pot accedir segons l'activitat desenvolupada per la persona beneficiària que s'inclou al seu annex I, només poden accedir a la categoria “3. Integració de documents de control electrònics en els sistemes de gestió” els titulars d'autoritzacions de transport públic de mercaderies de les classes MDPE o MDLE, els titulars d'autoritzacions d'operador de transport (OT) i les pimes o autònoms que intervinguin en el transport de mercaderies com a carregador/descarregador o expedidor/receptor.

—3 Persones beneficiàries

3.1 Poden ser persones beneficiàries de les subvencions, anomenades destinataris últims al Reial decret 902/2022, les persones físiques o persones jurídiques privades que s'inclouen en la definició de pime d'acord amb les previsions de l'annex I del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, sempre que, en ambdós casos, tinguin residència fiscal a Catalunya i compleixin alguna de les condicions que especifiquen les lletres a) a c) de l'article 14 del Reial decret 902/2022.

3.2 No poden ser persones beneficiàries dels ajuts les que detalla l'article 15.2 del Reial decret 902/2022.

—4 Normativa d'ajuts...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR