ORDEN EMT/84/2024, de 23 de abril, por la que se aprueban las bases reguladoras para la concesión de subvenciones por el programa ALMA de Cataluña (SOC-ALMA).

Fecha de disposición23 Abril 2024
Fecha de publicación26 Abril 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/04/23/emt84/dof
EmisorDepartament d'Empresa i Treball

El Programa FSE+ Catalunya 2021-2027 es desenvolupa en el marc del Fons Social Europeu (FSE+) per al període 2021-2027, amb una estratègia dissenyada a partir d'onze objectius generals identificats com a resposta als reptes descrits que es pretenen abordar amb FSE+.

Aquests objectius, emmarcats en les prioritats previstes, permeten enllaçar amb els objectius específics establerts en la normativa que el regula.

La prioritat 5 Ocupació Juvenil té, entre d'altres, l'Objectiu general 9, mitjançant el qual es vol reduir els nivells de desocupació de les persones joves, especialment de les persones entre 16 i 30 anys amb baixos nivells educatius, o sense experiència laboral, proporcionant orientació, formació i experiències laborals, afavorint el retorn al sistema educatiu i estimulant l'ocupació per compte propi. I també l'Objectiu general 10, amb la finalitat de motivar i fomentar l'entrada de les persones joves al mercat laboral.

Aquests objectius s'han d'assolir mitjançant l'execució dels objectius específics següents:

ESO4.1 (a) Millorar l'accés a l'ocupació i a mesures d'activació de totes les persones demandants d'ocupació, i en particular de les persones joves, especialment mitjançant l'aplicació de la Garantia Juvenil, de les persones aturades de llarga durada i els grups de persones desfavorides en el mercat laboral, de les persones inactives, així com mitjançant la promoció de l'ocupació per compte propi i de l'economia social.

ESO4.6 (f) Promoure la igualtat d'accés a una educació i formació de qualitat i inclusiva i la seva culminació, en particular per als grups de persones desfavorides, des de l'educació infantil i les cures de la primera infància, passant per l'educació i la formació generals i professionals, fins a l'educació superior, així com l'educació i aprenentatge de les persones adultes, facilitant també la mobilitat per a l'aprenentatge per a totes les persones i l'accessibilitat de les persones amb discapacitats.

Una de les pràctiques que a nivell europeu s'ha previst per assolir aquests objectius, és el Programa ALMA de Catalunya, de pràctiques professionals a països de la UE per a persones joves vulnerables, amb l'objectiu de proporcionar-los una oportunitat professional que els permeti millorar les seves competències professionals i personals i, en conseqüència, la seva ocupabilitat.

El valor real de fer una estada a l'estranger és l'adquisició de competències personals com l'autoconfiança i l'autoestima per a les persones participants més desfavorides.

ALMA és una de les iniciatives de la Comissió Europea per a l'Any Europeu de la Joventut 2022 i un instrument clau per implementar la Garantia Juvenil Reforçada 5 adoptada el 2020. Es basa en una iniciativa d'innovació social implementada per primera vegada a Alemanya i ampliada a diversos altres estats/regions membres, inclosa a través de la Xarxa Transnacional d'Aprenentatge Mobilitat 6 (TLN Mobility). Des del 2015, les mesures de mobilitat transnacional s'han implementat amb èxit a vuit estats i regions membres de la UE: Espanya (Catalunya, Galícia), República Txeca, Alemanya, Polònia, Eslovènia, Suècia i Itàlia (Trento). Els programes de mobilitat han tingut un èxit notable, amb taxes d'integració de fins al 60%.

Aquest programa preveu una fase de preparació i capacitació que inclou accions de suport pedagògic i cultural, com orientació, tutoria, preparació, aprenentatge, orientat al país de destinació; un període de pràctiques professionals en empreses o entitats de països de la UE i una darrera fase d'acompanyament i seguiment una vegada han tornat a Catalunya, amb l'objectiu d'oferir sortides professionals en el món laboral o bé un retorn al sistema educatiu/formatiu.

La combinació d'eines metodològiques formatives i d'experiències pràctiques en el món laboral en un procés en què l'acompanyament continuat dels participants garanteix la màxima eficàcia de l'actuació fa possible l'emergència d'aptituds i capacitats envers les persones joves participants, que afavoriran la seva inserció en el món laboral o, en cas que sigui necessari, el seu retorn al món educatiu formal per finalitzar accions anteriors inacabades, o per continuar la capacitació amb accions especialitzades.

Per altra banda, amb la finalitat de simplificar l'ús dels FSE+ i reduir la càrrega administrativa per a les entitats beneficiàries, la Comissió ha definit sistemes de simplificació de costos, i també ha establert determinats costos unitaris i imports de finançament no vinculats als costos disponibles per al reemborsament de la contribució de la Unió als programes.

En aquest sentit, la Comissió estableix, per al programa ALMA, i mitjançant el Reglament delegat (UE) 2022/2175 de la Comissió, de 5 de agost de 2022, costos unitaris i imports de finançament no vinculat als costos que poden utilitzar-se pel finançament de les operacions de mobilitat que preveu aquest programa.

Aquests costos unitaris han de poder utilitzar-se pel finançament no vinculat a costos del programa ALMA, de suport a la integració de les persones joves desfavorides en el mercat laboral, el sistema educatiu i la societat.

Donada l'existència de diferències significatives entre els Estats membres en quan al nivell de costos per aquest tipus de projecte, i en consonància amb el principi de bona gestió financera, els imports establerts per la Comissió tenen en compte les especificitats de cada Estat membre.

Així mateix, per tal de no excloure determinats Estats membres com a destí de les pràctiques, degut a l'elevat cost de vida, i amb l'ànim de facilitar també l'opció d'aquests destins, es preveu un suplement diari durant l'estada a l'estranger, que compensi el nivell més elevat dels costos vinculats a determinats Estats membres.

Per altra banda, també s'ha previst un suplement addicional per tal de poder concedir assignacions complementàries a les persones joves desfavorides participants quan sigui necessari, per tal de garantir un nivell de vida digne de les persones participants. El Servei Públic d'Ocupació de Catalunya ha d'avaluar si existeix aquesta necessitat i decidir si escau concedir aquests tipus d'assignació a les persones participants.

Finalment, s'ha previst un suplement a abonar a les entitats beneficiaries en cas que les persones participants tinguin èxit al finalitzar la seva participació al programa, per compensar els esforços addicionals.

Per aquest programa, s'ha optat per ajustar els imports i les condicions per assolir l'objectiu subvencionables a aquestes directrius establertes per la Comissió, per tal d'agilitzar la gestió i poder centrar els esforços en les persones destinatàries del programa.

Atesa la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea;

Atesa la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, de conformitat amb la Decisió 2010/48/CE del Consell de la Unió Europea;

Atès el Reglament (UE, Euratom) 2020/2093 del Consell de 17 de desembre de 2020 pel qual s'estableix el marc financer plurianual per al període 2021-2027;

Atès el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableixen les disposicions comuns relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migracions i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Recolzament Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

Atès el Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1296/2013.

També serà d'aplicació tota aquella altra regulació del període 2021-2027 que s'estableixi en el marc del Programa del FSE + 2021-2027 de Catalunya (CCI 2021ES05SFPR011) aprovat mitjançant Decisió d'execució de la Comissió Europea de 15 de desembre de 2022.

Atès el Reglament delegat ( UE) 2022/2175 de la Comissió, de 5 de agost de 2022, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell en allò que respecta a la definició de costos unitaris i a l'establiment d'imports de finançament no vinculada als costos per determinades operacions destinades a facilitar la integració de les persones joves en el mercat laboral, el sistema educatiu i la societat en el marc de la iniciativa ALMA.

Atesa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern;

Atès el Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública;

Atesa la Llei 13/2015, de 9 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació i del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya;

Atesa la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, que estableix els principis i criteris generals que han de regir l'actuació dels poders públics pel que fa a la integració de la perspectiva de gènere, la igualtat i no-discriminació en l'accés als recursos, i l'atenció a la diversitat i la diferència, entre d'altres.

Atesa la Llei 19/2020, de 30 de desembre, d'igualtat de tracte i no-discriminació;

Atesa la Llei 11/2014, de 10 d'octubre, per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per erradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.

Atesa la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència;

Atès l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, i se n'aprova el text íntegre;

Atesa l'Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR