ORDRE EMC/78/2019, de 24 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions als ens locals de Catalunya per al desenvolupament de plans de foment territorial del turisme.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyOrdre

L'Estatut d'autonomia de Catalunya, a l'article 171.f), en relació amb l'article 114, estableix que correspon a la Generalitat de Catalunya, per mitjà dels seus òrgans competents, la fixació de criteris, la regulació de les condicions, i l'execució i el control de les línies públiques de suport i de promoció del turisme.

La Llei 5/2017, de 28 de març, de mesures fiscals, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radio tòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni (DOGC núm. 7340, de 30.3.2017), fixa que l'objectiu de l'impost esmentat és nodrir el Fons per al foment del turisme, creat amb la finalitat de finançar polítiques turístiques per millorar la competitivitat de Catalunya com a destinació turística.

L'article 49 de la mateixa Llei 5/2017, de 28 de març, estableix que els recursos que esmenta s'han de destinar a l'impuls del turisme sostenible, responsable i de qualitat; a la protecció, la preservació, la recuperació i la millora dels recursos turístics; al desenvolupament d'infraestructures relacionades amb el turisme, així com al foment, la creació i la millora dels productes turístics.

En aquest sentit, i en atenció a una estratègia integral de qualitat turística de la destinació, les bases reguladores que es publiquen a l'annex d'aquesta Ordre introdueixen el paràmetre d'implicació de l'Administració local en el compromís de lluita contra l'oferta il·legal d'allotjament dins els seus àmbits territorials respectius.

Així mateix, el Pla estratègic de turisme de Catalunya 2018-2022, aprovat per l'Acord de Govern 10/2019, de 29 de gener, estableix set eixos vertebradors de les accions a dur a terme, que es resumeixen en: oferir una experiència turística excepcional, conquerir i retenir els clients adequats, atreure les inversions necessàries, implementar les millors pràctiques de turisme intel·ligent, millorar les condicions competitives, la gestió turística del territori i el seu desenvolupament, i replantejar a fons l'organització, la gestió i la governança.

L'Administració considera fonamental, des d'un punt de vista turístic, garantir la qualitat dels recursos i la disponibilitat d'infraestructures com a suport a un desenvolupament sostenible i competitiu referit a productes, experiències i destinacions turístiques. És per això que proposa un model turístic competitiu, sostenible i de qualitat a partir de l'equilibri territorial, la diversificació de l'oferta, la desconcentració, la desestacionalització i la innovació del producte, el foment del paisatge, la protecció dels espais turístics, així com fer del turisme una activitat generadora de més despesa, de més riquesa i ocupació al servei de la ciutadania. I en aquest sentit es posa al servei dels diferents agents públics del sector turístic català un programa de subvencions individuals per afavorir que les destinacions turístiques catalanes millorin la seva competitivitat.

Atesos la Llei 4/2017, de 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017 (DOGC núm. 7340, de 30.3.2017); i el Decret 273/2018, de 20 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017, mentre no entrin en vigor els del 2019;

Atès que a les bases reguladores que es publiquen a l'annex d'aquesta Ordre els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre (DOGC núm. 3791, de 31.12.2002); i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25.7.2006);

Per tot això exposat,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases reguladores per a la concessió de subvencions als ens locals de Catalunya per al desenvolupament de plans de foment territorial del turisme.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 24 d'abril de 2019

Maria Àngels Chacón i Feixas

Consellera d'Empresa i Coneixement

Annex 1

Bases reguladores

Base 1

Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular la concessió de subvencions als ens locals de Catalunya per al desenvolupament de plans de foment territorial del turisme.

Base 2

Entitats beneficiàries

2.1 Poden ser beneficiaris/àries d'aquests ajuts els ajuntaments i els ens vinculats o dependents, els consells comarcals, els consorcis locals, les diputacions, els ens de gestió locals, les àrees metropolitanes i les mancomunitats de municipis de Catalunya.

En el cas dels consorcis locals tindran aquesta consideració quan consti expressament als seus estatuts la seva adscripció a un ens local.

2.2. Els beneficiaris/àries seran, amb caràcter general, els executors de cadascun dels projectes, llevat dels casos en què, en virtut de la seva facultat d'autoorganització i en el marc dels acords corresponents, el beneficiari/ària decideixi que l'operació l'executi una empresa pública depenent o altres administracions competents en la matèria. En aquest cas, el beneficiari/ària ho haurà de comunicar en el moment de la presentació de la sol·licitud. Un cop concedit l'ajut de cofinançament, i en el moment en què la persona beneficiària formalitzi la seva relació amb l'ens executor, ha d'enviar a la Direcció General de Turisme una còpia autenticada del conveni d'encàrrec de gestió. En relació amb la certificació de les despeses associades a l'operació, tant el beneficiari/ària com l'ens executor s'han de regir pel que estableixen les bases 14 i 23 d'aquest annex. Tanmateix, en aquest cas, la certificació de l'execució correcta del projecte haurà d'anar signada per l'ens beneficiari, d'acord amb el que disposa la base 14 d'aquest annex.

Base 3

Requisits per obtenir la condició de beneficiari/ària

3.1 Les persones sol·licitants han de complir els requisits següents:

  1. Donar ocupació, almenys, a un 2% de treballadors/ores amb discapacitat sobre el nombre total de treballadors/ores de l'entitat, o bé aplicar les mesures alternatives d'acord amb el que disposen l'article 42 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3.12.2013); el Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, pel qual es regula el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva en favor de treballadors amb discapacitat (BOE núm. 94, de 20.4.2005), i el Decret 86/2015, de 2 de juny, sobre l'aplicació de la quota de reserva del 2% a favor de persones amb discapacitat en empreses de 50 o més persones treballadores i de les mesures alternatives de caràcter excepcional al seu compliment (DOGC núm. 6885, de 4.6.2015). Aquest requisit només és aplicable en el cas d'empreses amb una plantilla igual o superior a cinquanta persones.

  2. Complir les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat i les obligacions davant la Seguretat Social. Aquest compliment s'haurà de mantenir al llarg de tot el procediment: en el moment de presentació de la sol·licitud, prèviament a la resolució d'atorgament, i abans de rebre qualsevol pagament.

  3. No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de beneficiari/ària que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003).

  4. Indicar, d'acord amb els agents socials, els mitjans que utilitzen per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i d'intervenir-hi en llurs centres de treball, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista (DOGC núm. 5123, de 2.5.2008). Aquest requisit només és aplicable en el cas d'empreses amb una plantilla igual o superior a vint-i-cinc persones.

  5. Complir els requisits que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 7.1.1998).

  6. No haver estat sancionades, en resolució ferma, per la comissió d'infracció greu en matèria d'integració laboral de discapacitats o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball, durant l'any anterior a la convocatòria, d'acord amb el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions de l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions en l'ordre social (BOE núm. 189, de 8.8.2000) o, si han estat sancionades, hagin aplicat les mesures correctores previstes i abonat les quantitats requerides per aquest concepte.

  7. Complir les obligacions i no incórrer en els supòsits de prohibició que estableixen els articles 90.bis i 92.bis del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002).

  8. Disposar d'un sistema d'organització i de gestió de la prevenció, d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals (BOE núm. 269, de 10.11.1995); amb el Reial decret 39/1997, d'1 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció (BOE núm. 27, de 31.1.1997); així com d'acord amb les modificacions posteriors que introdueix la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de la prevenció de riscos laborals (BOE núm. 298, de 13.12.2003).

  9. Complir l'obligació de respectar la igualtat de tracte i d'oportunitats a l'àmbit laboral i, amb aquesta finalitat, adoptar mesures adreçades a evitar qualsevol classe de discriminació laboral entre homes i dones. En el cas de les empreses de més de 250 treballadors/ores...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR