ORDRE ARP/27/2018, de 7 de març, per la qual es regula l'ajut a la reestructuració i/o reconversió de la vinya a Catalunya per al període 2019-2023 (Ordre de 7 de març, publicada al BOE núm. 64, de 14 de març).

SecciónDisposicions Generals
EmisorMinisteris del Govern de L'Estat
Rango de LeyOrdre

El Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, pel qual es crea una organització comuna de mercats dels productes agraris i es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007, preveu en l'article 41 que cada estat membre productor presenti a la Comissió un projecte de programa de suport de cinc anys que comprengui mesures d'ajut al sector vitivinícola.

El Reglament delegat (UE) núm. 1149/2016 de la Comissió, de 15 d'abril, completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als programes estatals de suport al sector vitivinícola i modifica el Reglament (CE) 555/2008 pel que fa a la presentació de programes de suport al sector vitivinícola per al període 2014-2018 i el Reglament d'execució (UE) núm. 1150/2016 de la Comissió, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen les disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als programes estatals de suport al sector vitivinícola.

En el marc normatiu esmentat, la Comissió Europea va aprovar el Programa de suport al sector vitivinícola espanyol per al període 2019-2023, les mesures contingudes en el qual es regulen en el Reial decret 5/2018, de 12 de gener. Aquesta norma constitueix la normativa bàsica aplicable i estableix les característiques de l'ajut a la reestructuració i/o reconversió de la vinya.

Entre les mesures de l'esmentat Programa de suport, hi ha les actuacions previstes a l'ajut a la reestructuració i/o reconversió de la vinya per reforçar una estructura vitivinícola competitiva i per afavorir la modernització de les explotacions vitícoles i l'adequació varietal a les noves tendències del mercat. Per tant, cal adequar la regulació d'aquest ajut al marc del Programa de reestructuració i reconversió de la vinya per al període 2019-2023 d'acord amb les modificacions del nou marc normatiu esmentat.

Sens perjudici de l'aplicació directa dels reglaments europeus que estableixen l'ajut esmentat, el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (d'ara endavant, DARP) considera necessari regular determinats aspectes d'aplicació de la reestructuració i/o reconversió de la vinya dins el seu àmbit territorial que han de ser determinats per l'autoritat competent, i, a més, per a una millor comprensió i informació a les persones interessades, establir el procediment de presentació i tramitació de la sol·licitud d'ajut.

En l'elaboració d'aquesta Ordre, s'han consultat les entitats representatives del sector vitícola de Catalunya mitjançant la Taula Sectorial de la Vinya i el Vi.

Conseqüentment, valorada la conveniència de donar suport al sector vitivinícola, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General de Desenvolupament Rural, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1 Objecte

Aquesta Ordre té per objecte regular determinats requisits d'aplicació a Catalunya de la mesura recollida al Programa de suport al sector vitivinícola espanyol 2019-2023 corresponent a l'ajut a la reestructuració i/o reconversió de la vinya que conté el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, pel qual es crea una organització comuna de mercats dels productes agraris i es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007, d'acord amb les condicions establertes en el Reial decret 5/2018, de 12 de gener.

Article 2 Definicions

Als efectes d'aquesta Ordre, s'entén per:

Campanya vitícola: als efectes de l'ordenació que preveu aquesta Ordre, la campanya vitícola s'inicia l'1 d'agost i finalitza el 31 de juliol següent.

Reestructurar una parcel·la: el conjunt d'actuacions que tendeixen a renovar una plantació de vinya ja existent, partint de la seva arrencada o de la seva plantació, fent les modificacions necessàries per adaptar-la a les noves condicions del terreny, a les perspectives de mercat i a la millora de les tècniques de conreu. Inclou el canvi d'ubicació de la plantació.

Reconvertir una parcel·la: les actuacions de reempelt i reconducció de vas a emparrat encaminades a renovar una plantació existent, sense arrencar-la, per adaptar-la a les perspectives de mercat o millorar-ne les tècniques de conreu.

Operació: el conjunt d'actuacions que tendeixen a aconseguir la reestructuració i/o reconversió d'una superfície predeterminada de vinya inclosa a la sol·licitud de la persona viticultora.

Acció: les actuacions que pot abastar el règim de reestructuració i/o reconversió en el si d'una operació.

Operació anual: operació que s'inicia a la campanya següent de la sol·licitud d'ajut i finalitza en la mateixa campanya.

Operació bianual: operació que s'inicia a la campanya següent de la sol·licitud d'ajut i finalitza en dues campanyes.

Grup de prioritat: grup de sol·licituds que obtenen la mateixa puntuació en aplicar els criteris de prioritats de l'article 17.

Article 3 Finançament

Els ajuts a la reestructuració i/o reconversió de la vinya són a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i es tramiten d'acord amb les funcions d'organisme pagador que estableix el Decret 393/2006, de 17 d'octubre, pel qual es constitueix i es regula l'organització i el funcionament de l'organisme pagador dels ajuts finançats pel FEAGA i el FEADER.

Article 4 Condicionalitat

Les persones beneficiàries de l'ajut a la reestructuració i/o reconversió de la vinya estan obligades a respectar en la seva explotació, durant els tres anys següents al primer pagament de l'ajut, els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrària Comuna, que deroga els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell i el Reial decret núm. 1078/2014, de 19 de desembre.

Si es constata que en qualsevol moment d'aquests tres anys s'ha incomplert aquesta obligació a causa d'una acció o omissió imputable directament a la persona beneficiària, l'import de l'ajut es reduirà o cancel·larà, parcialment o totalment, segons la gravetat, abast, persistència i repetició de l'incompliment, i la persona beneficiària haurà de reemborsar-lo, si escau, d'acord amb el Reglament esmentat.

Als efectes de control, les persones beneficiàries de l'ajut a la reestructuració i/o reconversió de la vinya estan obligades a presentar la Declaració única agrària i a declarar-hi totes les parcel·les de la seva explotació, durant els anys esmentats al paràgraf primer, en el termini establert en cada campanya per a la sol·licitud única.

Article 5 Creació de condicions artificials
  1. No es concedirà ajut a la reestructuració i/o reconversió de la vinya a les persones físiques o jurídiques de les quals es demostri que han creat artificialment les condicions exigides per obtenir l'ajut.

  2. Un cop els òrgans competents del DARP detectin la creació de condicions artificials, es notificarà aquest fet a la persona interessada perquè en el termini improrrogable de deu dies presenti les al·legacions que consideri oportunes, transcorregut el qual es dictarà la resolució corresponent.

  3. Sens perjudici d'altres situacions que puguin dur a la direcció general competent a sospitar de situacions d'artificialitat, es consideraran indicis de creació de condicions artificials:

- Les operacions de persones sol·licitants diferents que tinguin com a resultat una única vinya o parcel·la agrícola.

- La presentació de sol·licituds en una mateixa campanya per més d'una persona, física o jurídica, quan hi hagi una relació de control i/o participació entre elles, amb l'objectiu de no superar el límit establert a l'article 13.5.

Article 6 Obligació d'informació de les persones beneficiàries

Les persones sol·licitants han de facilitar tota la informació que se'ls requereixi i sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponen al DARP, i a les de control de l'activitat econòmica i financera que corresponguin a la Intervenció General de la Generalitat i a la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.

Article 7 Protecció de dades
  1. Les dades personals de les persones beneficiàries podran ser tractades per organismes nacionals i de la Unió Europea relacionats amb les obligacions de les administracions relatives a la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR