ORDRE ARP/156/2019, de 26 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts de minimis destinats a les explotacions agràries d'avellaner afectades per la davallada de la renda durant 2018.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

A Catalunya, segons les dades de la Declaració única agrària c orresponents a l'any 2018, hi ha 10.322 hectàrees d'avellaner concentrades majoritàriament a la zona del camp de Tarragona, tot i que, darrerament, també ha crescut molt el cultiu a la zona de Girona. Aquesta superfície representa el 95% de la producció de l'Estat espanyol.

Part de les explotacions d'avellaner a Catalunya són explotacions tradicionals, que es caracteritzen per l'envelliment dels titulars i el baix rendiment econòmic de les plantacions, sobretot en secà, amb poca mecanització i uns costos de producció elevats, que, en molts casos, es conserven per una tradició familiar. Això fa que es provoqui l'abandó de terres per part dels titulars d'aquestes explotacions. Ara bé, en els darrers anys, també s'han dut a terme plantacions noves d'avellaner, més professionalitzades i que busquen una major rendibilitat i volum de negoci, liderades, en molts casos, per joves agricultors que s'han incorporat amb força al sector de l'avellaner. Dins d'aquesta situació del sector de l'avellana, s'afegeix la constatació que la collita d'avellanes corresponent a l'any 2018 s'ha reduït un 70% respecte de la collita mitjana dels últims anys com a conseqüència de les condicions meteorològiques de l'any 2018, especialment les fortes ventades del mes de març i les pluges durant la recol·lecció.

Aquest fet ha comportat una forta davallada de la renda que obtenen els agricultors professionals dedicats a aquest tipus de cultiu durant la campanya 2018/19, fins al punt que es podria veure compromesa la continuïtat d'aquestes explotacions.

Per tot l'exposat, es considera necessari establir un ajut adreçat a compensar la davallada de la renda als productors professionals d'aquest sector, que permeti pal·liar la situació econòmica dels titulars d'explotacions afectades, incloses aquelles que necessitin acudir a vies de finançament per continuar l'activitat.

El règim d'aquests ajuts és el que estableix el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, sobre l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola (DOUE L- 352, de 24.12.2013).

Conseqüentment, valorada la conveniència de donar suport al sector de la producció d'avellana mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia i de la Direcció General de Desenvolupament Rural, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats a titulars d'explotacions d'avellanes, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1, que és obligatori per a totes les persones sol·licitants, el qual consta a l'annex 2 d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

Barcelona, 26 de juliol de 2019

Teresa Jordà i Roura

Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Annex 1

Bases reguladores

1 L'objecte dels ajuts és la compensació de les pèrdues de les explotacions agràries d'avellaner afectades per la davallada de la renda durant l'any 2018 com a conseqüència de les condicions meteorològiques, que van causar greus perjudicis a les explotacions de Catalunya.

2 Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones titulars d'explotacions agràries amb conreu d'avellana que en el moment de presentar la sol·licituds siguin joves agricultors/es que compleixin amb la condició d'Agricultor/a Professional, persones físiques que compleixin amb la condició d'Agricultor/a Professional o persones jurídiques que tinguin la condició d'Explotació Agrària Prioritària (EAP). També podran ser beneficiaris de l'ajut, els joves agricultors que hagin estat beneficiaris d'un ajut a la primera instal·lació de persones joves agricultores de les convocatòries 2016, 2017 i 2018. Per a aquests beneficiaris, els requisits d'Agricultor/a Professional esdevindran un compromís a complir en el termini màxim de dos anys des de la data d'establiment efectiu.

Als efectes d'aquest ajut, s'entendrà per:

- Jove agricultor/a: persona que en el moment de presentar la sol licitud no té més de 40 anys.

- Agricultor/a professional: la persona física titular d'una explotació agrària que obtingui, almenys, el 50% de la seva renda total d'activitats agràries o altres activitats complementàries, sempre que la part de renda procedent directament de l'activitat agrària no sigui inferior al 25% de la seva renda total i el volum d'ocupació dedicada a activitats agràries o complementàries sigui igual o superior a la meitat d'una unitat de treball agrari.

- Explotació Agrària Prioritària: aquella que hagi obtingut el reconeixement com a Explotació Agrària prioritària per part del DARP segons la normativa aplicable i com a tal estigui inscrita al Catàleg d'Explotacions Agràries Prioritàries.

3 Condicions generals d'admissibilitat de les explotacions

Les explotacions agràries beneficiaries dels ajuts han de complir les condicions generals d'admissibilitat següents:

  1. Han d'estar ubicades a Catalunya.

  2. Han d'haver estat declarades a la Declaració única agrària (DUN) de l'any anterior pel sol·licitant de l'ajut, incloses les superfícies projecte d'instal·lació.

  3. El cultiu declarat ha de ser avellaner.

  4. Han de ser productives, no poden estar abandonades ni en condicions deficients de cultiu (amb arbres morts, parcel·les sense mantenir, sense constatació de treball del sòl ni podes).

  5. La superfície mínima de l'avellaner per les quals es sol·liciti ajut ha de ser igual o superior a 0,5 hectàrea.

  6. El màxim d'hectàrees subvencionables per a cada titular d'explotació és de 50 hectàrees.

  7. Les parcel·les objectes d'ajut han d'estar declarades pel sol·licitant de l'ajut en la DUN vigent.

    4 Requisits i incompatibilitats

    4.1 Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones sol·licitants han de complir des del moment de presentació de la sol·licitud els requisits i les condicions generals establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els següents:

  8. El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.

  9. Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

    En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, que l'ajut global de minimis que hagi rebut no superi els límits establerts.

  10. En cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir amb la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o amb les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

  11. En cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-ho als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

  12. No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.07.2014).

  13. En cas de realització de l'activitat objecte de la subvenció utilitzant qualsevol element susceptible de generar drets d'autor, complir amb la normativa sobre propietat intel·lectual.

  14. Quan es tracti de persones físiques empresàries, estar donat d'alta en el cens de l'impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.

  15. Quan es tracti d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.

  16. En cas de comptar amb centres laborals, complir amb la normativa de política lingüística fent constar, almenys en català, els rètols i les informacions de caràcter fix i que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.

  17. En cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic, complir amb la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactant, almenys en català, la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic.

  18. En el cas de línies d'ajuts en què el beneficiaris puguin ser les fundacions, complir el deure de presentar els comptes anuals davant del protectorat.

  19. En el cas de línies d'ajuts en què la persona beneficiària pugui ser una associació o una fundació, tenir els seus estatuts adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.

  20. En el cas d'agrupació de persones físiques o jurídiques, aquesta no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 100.4 del Text...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR