DECRET 114/2001, de 2 de maig, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en pintura sobre vidre, en procediments del vidre en fred i en procediments del vidre en calent, de la família professional de vidre artístic.
Sección | Disposicions Generals |
Rango de Ley | Decret |
114/2001, de 2 de maig, pel qual s’estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau mitjà d’arts plàstiques i disseny en pintura sobre vidre, en procediments del vidre en fred i en procediments del vidre en calent, de la família professional de vidre artístic.
D’acord amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l’establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.
Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 de novembre, el Departament d’Ensenyament ha determinat l’ordenació general dels cicles de formació específica d’arts plàstiques i disseny de Catalunya.
Els reials decrets 1624/1997, de 24 d’octubre, i 1740/1998, de 31 de juliol, fixen els títols de tècnic d’arts plàstiques i disseny de la família professional de vidre artístic, així com els corresponents ensenyaments mínims i les altres característiques bàsiques. Escau, per tant, establir-ne el currículum per a l’aplicació a Catalunya.
Els cicles de grau mitjà d’aquesta família professional del vidre artístic a què es refereix aquest Decret estan orientats a formar professionals creatius que coneguin i desenvolupin els procediments de la decoració i ornamentació del vidre amb pintura i esmalt, les tècniques del vidre en fred i en calent. Tot aquest ventall de processos juguen un paper primordial, ja que fan possible l’elaboració, l’acabat i l’embelliment de les obres adequant-se tothora al disseny i la creació en vidre.
Arran de la singularitat dels continguts d’aquests cicles, els futurs professionals han de disposar d’una bona preparació artisticotècnica que els permeti conciliar l’aplicació de criteris estètics i l’ús adequat dels recursos tècnics, que els habilitarà per desenvolupar-se en el món del treball com a tècnics i creadors preparats, on cada dia les obres en vidre són més reconegudes i valorades.
Per tot això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,
Decreto:
Aquest Decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats als títols de tècnic d’arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional de vidre artístic. Aquests títols són:
Tècnic d’arts plàstiques i disseny en pintura sobre vidre.
Tècnic d’arts plàstiques i disseny en procediments del vidre en fred.
Tècnic d’arts plàstiques i disseny en procediments del vidre en calent.
Per als mòduls impartits al centre educatiu corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d’aquest Decret:
a) La denominació, nivell i durada són els que es defineixen a l’annex 1, als apartats 1.1, 1.2 i 1.3.
b) El camp professional i les tasques més significatives són els que es descriuen a l’annex 1, als apartats 2.1 i 2.2.
c) Els objectius generals són els que s’estableixen a l’annex 1, a l’apartat 3.1.
d) L’estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i de l’obra final, així com les hores que se’ls destina, es detallen a l’annex 1, a l’apartat 3.2.1.
e) Els mòduls que componen l’ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun es fixen a l’annex 1, a l’apartat 3.2.2.
f) Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s’estableixen a l’annex 1, a l’apartat 3.3. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d’avaluació.
Els objectius i continguts de l’obra final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s’inclouen a l’annex 2.
El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d’Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d’altres de semblant consideració.
El títol de tècnic d’arts plàstiques i disseny donarà dret a l’accés al batxillerat en la seva modalitat d’arts a qui hagi accedit al corresponent cicle de formació específica mitjançant la prova a què fa referència l’article 9 del Decret 304/1995.
Els mòduls de volum i de dibuix artístic podran ser objecte de validació, respectivament, per les matèries de volum i de dibuix artístic I de la modalitat d’arts del batxillerat.
Les condicions d’espai i d’instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992 de 15 d’abril, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els seus articles 40.1 i 44, els mòduls d’aquesta família professional es classifiquen a l’annex 1, a l’apartat 4.
La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls relacionats sota l’epígraf tallers, que, sempre que sigui possible, s’impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s’aplicarà la relació 1/30.
Els mòduls classificats com a teoricopràctics i tallers, que s’estableixen al present Decret, tindran la consideració de matèries optatives de batxillerat en la modalitat d’arts.
Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen a l’annex 1, a l’apartat 5.
Disposició transitòria
Es faculta la consellera d’Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, a la publicació del present Decret, imparteixi matèries equivalents de l’anterior ordenació i pugui acreditar l’adient formació i experiència.
Barcelona, 2 de maig de 2001
Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya
Carme-Laura Gil i Miró
Consellera d’Ensenyament
Annex 1
Pintura sobre vidre
—1 Identificació del títol
El cicle de pintura sobre vidre està orientat a formar professionals en l’àmbit de la creació artística en vidre, pel que fa a la decoració amb pintura i esmalt de les obres, aprofundint en el coneixement de les tècniques, procediments i materials, i en la tecnologia que també ha abastat l’àmbit artístic.
En aquest cicle es prepara als futurs professionals en les tècniques tradicionals i actuals de la pintura al foc sobre vidre, se’ls proporciona una formació cultural, plàstica i tècnica que els ha de permetre assolir les habilitats professionals per a realitzar obres en vidre que tinguin rigor en la seva execució i sensibilitat artística en la seva expressió.
El prestigi dels antics oficis de l’art del vidre es projecta avui cap al futur, revitalitzant-se en noves formes d’expressió artística i a través de la incorporació de nous materials i tècniques, i que acompanyats de les innovacions tecnològiques, conformen els aprenentatges essencials d’aquest àmbit del vidre artístic.
1.1 Denominació
Tècnic d’arts plàstiques i disseny en pintura sobre vidre.
1.2 Nivell
Grau mitjà d’arts plàstiques i disseny.
1.3 Durada
Mil sis-centes hores.
—2.1 Camp professional
Comprèn activitats i procediments de la pintura sobre vidre realitzats com a artista autònom o associat en grau divers, a un taller, a un estudi, a un equip pluridisciplinari o a una empresa vinculada a:
Creació i reproducció d’esmalts i pintures a objectes i peces de vidre ornamentals i sumptuàries.
Galeries d’art.
Interiorisme.
Comerç especialitzat.
2.2 Tasques més significatives
Esmalta i pinta peces i elements de caràcter artístic, de disseny, de creació pròpia o d’altri.
Col·labora en equips de treball per tal d’establir i aplicar les tècniques, les eines i els processos més adequats per a la realització dels projectes.
Du a terme emprant les tècniques i les eines pròpies per a les obres i els objectes propis de l’especialitat.
Empra tota la informació tècnica disponible sobre màquines, eines i utillatge propis de l’especialitat.
Adequa les eines i la maquinaria per a cada tasca i efectua treballs de restauració.
Prepara forns, arques de recuita, bufadors o altres útils necessaris per a la realització dels projectes.
Manté sistemàticament les eines i les prepara per a la realització dels treballs, i per tal d’adequar-les a les necessitats que generen els projectes.
Conserva, embala i emmagatzema la producció.
Organitza el taller d’acord amb les necessitats de caràcter artístic, econòmic i de seguretat en el treball, per tal d’assolir nivells òptims de qualitat, així com de respecte al medi.
—3 Currículum
3.1 Objectius generals del cicle formatiu
Analitzar i dur a terme els processos i tècniques tradicionals i actuals de la pintura sobre vidre.
Resoldre les tasques creatives amb originalitat fent aportacions crítiques i artístiques.
Identificar les propietats dels productes químics que componen els esmalts i les grisalles.
Emprar els sistemes de reproducció dels prototips.
Utilitzar les especificacions tècniques dels equips i la maquinària emprada, i procurar-ne les mesures del seu manteniment periòdic.
Interpretar amb rigor i sensibilitat la informació que se li subministra, ja sigui gràfica o corpòria, oral i/o escrita, referent als diversos sistemes de treball característics de l’especialitat.
Experimentar nous processos i materials.
Tenir cura que els productes no incideixin negativament en la salut personal ni en el medi ambient.
Familiaritzar-se amb el marc legal, econòmic i organitzatiu que regula i condiciona l’activitat professional pròpia de l’especialitat.
3.2 Estructura del cicle i distribució horària
3.2.1 Estructura del cicle
Mòduls impartits en el centre educatiu: 1545 h.
Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers: 25 h.
Obra final: 30 h.
Total: 1600 h.
3.2.2 Distribució horària dels mòduls impartits en el centre educatiu
Història de la cultura i de l’art: vidre artístic: 105 h.
Dibuix artístic: 225 h.
Dibuix tècnic: 125 h.
Taller de pintura al foc sobre vidre: 1030...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba