DECRET 17/1999, de 26 de gener, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en procediments d'orfebreria i argenteria, en emmotllat i fosa d'objectes d'orfebreria, joieria i bijuteria artístiques, en procediments de joieria artística, en gravat artístic sobre metall i en encastat, de la família professional de la joieria d'art.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 17/1999, de 26 de gener, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau mitjà d'arts plàstiques i disseny en procediments d'orfebreria i argenteria, en emmotllat i fosa d'objectes d'orfebreria, joieria i bijuteria artístiques, en procediments de joieria artística, en gravat artístic sobre metall i en encastat, de la família professional de la joieria d'art. D'acord amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l'establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern n'ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars. Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 de novembre, el Departament d'Ensenyament ha determinat l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya. El Reial decret 1298/1995, de 21 de juliol, fixa els títols de tècnic d'arts plàstiques i disseny de la família professional de la joieria d'art, així com els corresponents ensenyaments mínims. Escau, per tant, establir el currículum per a la seva aplicació a Catalunya. Els cicles de grau mitjà a què es refereix aquest Decret estan orientats a formar professionals de l'àmbit de la joieria d'art per tal que coneguin i desenvolupin les activitats i oficis propis d'aquest sector artístic, especialment els procediments de joieria, orfebreria i argenteria, l'emmotllat i la fosa, i les tècniques i processos del gravat i l'encastat. Tots els procediments que comprèn aquest àmbit de la família de la joieria d'art estan encaminats a donar resposta a la creixent demanda d'aquest mercat. La seva idiosincràcia requereix, doncs, del coneixement de les noves tecnologies i alhora de les tècniques i processos tradicionals i manuals que han qualificat des de sempre la joieria d'art. En conseqüència, es fa evident la necessitat que els professionals disposin d'una bona preparació, que els permeti conciliar l'aplicació de criteris estètics i l'ús adequat dels recursos tècnics. Per tot això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats als títols de tècnic d'arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional de la joieria d'art. Aquests títols són: Tècnic d'arts plàstiques i disseny en procediments d'orfebreria i argenteria. Tècnic d'arts plàstiques i disseny en emmotllat i fosa d'objectes d'orfebreria, joieria i bijuteria artístiques. Tècnic d'arts plàstiques i disseny en procediments de joieria artística. Tècnic d'arts plàstiques i disseny en gravat artístic sobre metall. Tècnic d'arts plàstiques i disseny en encastat. Article 2 Per als mòduls impartits en el centre educatiu, corresponents als diferents cicles de formació específica objecte d'aquest Decret: 2.1 La denominació, nivell i durada són els que es defineixen a l'annex 1, en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3 corresponents a cada títol. 2.2 El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l'annex 1, en els apartats 2.1 i 2.2 corresponents a cada títol. 2.3 Els objectius generals són els que s'estableixen a l'annex 1, en l'apartat 3.1 corresponent a cada títol. 2.4 L'estructura de la formació en centres educatius, de la fase de pràctiques i de l'obra final, així com les hores que se'ls destina, es detallen a l'annex 1, en l'apartat 3.2 de cada títol. 2.5 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun, es fixen a l'annex 1, en l'apartat 3.3 de cada títol. 2.6 Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s'estableixen a l'annex 1, en l'apartat 3.4 de cada títol. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació. Article 3 Els objectius i continguts de l'obra final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a la seva avaluació, s'inclouen a l'annex 2. Article 4 El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d'Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d'altres de semblant consideració. Article 5 El títol de tècnic d'arts plàstiques i disseny donarà dret a l'accés al batxillerat en la seva modalitat d'arts a qui hagi accedit al corresponent cicle de formació específica mitjançant la prova a què fa referència l'article 9 del Decret 304/1995, de 7 de novembre. Els mòduls de dibuix artístic, de volum, de taller d'orfebreria i argenteria, de taller de joieria i de taller d'emmollat i fosa podran ser objecte de convalidació per les matèries de dibuix artístic 1 i de volum de la modalitat d'arts de batxillerat. Article 6 Les condicions d'espai i d'instal·lacions que han de reunir els centres educatius són les que fixa el Reial decret 389/1992 de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els articles 40.1 i 44 del Decret esmentat, els mòduls d'aquesta família professional es classifiquen a l'annex 1, en l'apartat 4 de cada cicle. La relació numèrica docent/alumnes és 1/15 en els mòduls relacionats sota l'epígraf tallers, que, sempre que sigui possible, s'impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s'aplica la relació numèrica docent/alumnes 1/30. Article 7 Els mòduls classificats com a teoricopràctics i tallers, que s'estableixen en aquest decret, tindran la consideració de matèries optatives de batxillerat en la modalitat d'arts. Article 8 Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen a l'annex 1, a l'apartat 5 de cada cicle. Disposició transitòria Es faculta el conseller d'Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, a la publicació d'aquest Decret, imparteixi matèries equivalents de l'anterior ordenació i pugui acreditar l'adient formació i experiència. Barcelona, 26 de gener de 1999 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex 1 Procediments d'orfebreria i argenteria --1 Identificació del títol El cicle de procediments d'orfebreria i argenteria té la finalitat de formar professionals amb capacitació per dur a terme la interpretació del disseny i la construcció i realització tècnica d'objectes artístics. L'esmentat professional crea objectes d'ús i decoratius. S'empren metalls nobles com ara: or i argent. S'usen també d'altres materials que es manipulen amb processos similars. L'orfebreria i l'argenteria contemplen variats procediments tècnics que constitueixen la principal activitat dels diferents oficis autònoms a l'entorn de la mateixa fita: l'elaboració de l'objecte artístic. Aquestes activitats han format part de la nostra tradició artística i cultural -gravar, fondre, cisellar, encastar- lligats des de sempre a la creació de peces d'orfebreria i argenteria. La formació ha de ser àmplia per capacitar l'alumne a dur a terme els diferents projectes d'orfebreria i argenteria amb un bon nivell artístic i tecnològic, que li permetin competir amb eficàcia i professionalitat en aquest àmbit de la joieria d'art. 1.1 Denominació Tècnic d'arts plàstiques i disseny en procediments d'orfebreria i argenteria. 1.2 Nivell Grau mitjà d'arts plàstiques i disseny. 1.3 Durada Mil sis-centes hores. --2 Descripció del perfil professional 2.1 Camp professional Comprèn les activitats i procediments de orfebreria i argenteria realitzats com a professional autònom o associat en grau divers, a un taller o una empresa vinculats a: Elaboració i reproducció d'objectes d'orfebreria i argenteria. Modificació i restauració de peces. Comerç especialitzat. Conservació i restauració del patrimoni artístic. 2.2 Tasques més significatives Construeix objectes d'orfebreria i argenteria a partir de la interpretació dels projectes i de les indicacions del dissenyador. Realitza la construcció de parts o de la totalitat de les peces d'orfebreria i argenteria segons les indicacions rebudes. Elabora objectes d'orfebreria i argenteria a partir dels seus propis projectes. Aplica en cada disseny el material, la tècnica i el procediment més adient. Executa els procediments d'acabat i poliment de les peces. Arranja i restaura objectes de l'especialitat. Prepara les peces per a altres tècnics de l'àmbit de l'orfebreria i l'argenteria: gravador, cisellador. Incorpora nous materials i noves tecnologies. Col·labora en la planificació i la realització dels projectes encomanats. Té cura del manteniment, reparació i ordre de les eines i maquinària del taller. --3 Currículum 3.1 Objectius generals del cicle formatiu Reconèixer els trets més significatius dels períodes històrics i de les manifestacions artístiques de l'àmbit de la joieria d'art. Ser conscient del valor històric i patrimonial de les peces d'orfebreria i d'argenteria. Valorar les noves formes d'expressió artística i de disseny de les peces d'orfebreria i argenteria. Utilitzar els recursos gràfics adients per al dibuix d'objectes d'orfebreria i d'argenteria. Conjuminar els aspectes creatius, tècnics i econòmics en la realització dels prototips. Utilitzar les eines, les tècniques i els procediments propis de l'especialitat. Planificar la feina tenint en compte: l'economia del temps, els materials, l'estudi de costos i la comercialització entre d'altres. Tenir cura de la recuperació dels metalls nobles. Interrelacionar la creativitat, les habilitats i els coneixements tècnics, tant en el treball individual com en equip. Emprar un mètode de treball que afavoreixi el rendiment productiu i la qualitat de les obres. Reconèixer la vàlua de les peces i fer-ne una taxació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR