DECRET 199/1999, de 13 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà d'enquadernació i manipulació de paper i cartó.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

199/1999, de 13 de juliol, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà d’enquadernació i manipulació de paper i cartó.

El Reial decret 2426/1994, de 16 de desembre, ha establert el títol de tècnic en enquadernació i manipulació de paper i cartó i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, pel qual es fixen les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d’abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l’ordenació de la formació professional en l’àmbit del sistema educatiu, i alguns d’aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu.

De conformitat amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D’acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l’establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s’estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l’àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l’equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l’alumnat i han de respondre al requisit d’integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d’això, a proposta del conseller d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l’ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic en enquadernació i manipulació de paper i cartó regulat pel Reial decret 2426/1994, de 16 de desembre, pel qual s’aproven els ensenyaments mínims.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 1 de l’annex d’aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s’indica a l’apartat 2 de l’annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 3.1 de l’annex.

2.4 Els continguts del currículum s’estructuren en els crèdits que s’estableixen a l’apartat 3.2 de l’annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l’avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s’estableixen a l’apartat 3.3 de l’annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s’estructuren els mòduls professionals de l’ensenyament corresponent al títol de tècnic en enquadernació i manipulació de paper i cartó s’estableix a l’apartat 3.4 de l’annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s’expressen a l’apartat 4 de l’annex.

Article 5

Estan autoritzats per impartir aquest cicle formatiu els centres privats de formació professional que imparteixin els ensenyaments que s’indiquen a l’apartat 5 de l’annex.

Article 6

Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen, respectivament, en els apartats 6.1 i 6.2 de l’annex.

Disposicions addicionals

—1 El conseller d’Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d’educació presencial com en la d’educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d’alumnat.

—2 El conseller d’Ensenyament pot autoritzar la realització d’experimentacions sobre aquest currículum d’acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 13 de juliol de 1999

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d’Ensenyament

Annex

—1 Identificació del títol.

1.1 Denominació: enquadernació i manipulació de paper i cartó.

1.2 Nivell: formació professional de grau mitjà.

1.3 Durada del cicle formatiu: 1.400 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 990 hores (crèdits de l’1 al 8 i el 10).

1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 9).

—2 Perfil professional.

2.1 Competència general.

És competència general d’aquest tècnic executar de forma autònoma les tasques pròpies de preparació i control de les màquines per al tiratge de productes d’enquadernació, manipulació i acabament de paper, cartó i altres materials, segons les quantitats, la qualitat i els terminis, i en les condicions de seguretat establertes.

2.2 Competències professionals.

Les competències i les actuacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

a) Preparar les primeres matèries i els productes auxiliars per a l’enquadernació i la manipulació de paper i cartó:

  1. Interpretar la informació tècnica i de producció, i identificar tots els materials i els productes intermedis per realitzar el tiratge amb la qualitat requerida.

  2. Preparar els productes auxiliars (coles, vernissos, espesseïdors, blanquejants, laques, dissolvents) segons les especificacions de qualitat i els suports que s’imprimiran.

  3. Preparar els suports que s’enquadernaran o manipularan per efectuar el tiratge sense aturades innecessàries, seguint les normes de seguretat.

    b) Preparar les màquines i efectuar el tiratge de productes d’enquadernació i de manipulació de paper:

  4. Muntar, ajustar, programar i sincronitzar equips i màquines amb elements intercanviables, productes intermedis, materials i productes auxiliars, per tal d’iniciar l’enquadernació o manipulació de paper i altres materials flexibles.

  5. Realitzar tasques de manteniment de primer nivell i comprovar els sistemes de seguretat.

  6. Realitzar el tiratge, i aconseguir l’òptim rendiment de les màquines i la qualitat d’enquadernació o manipulació especificada, respectant les normes de seguretat establertes.

  7. Detectar i corregir defectes d’enquadernació o manipulació de paper, prenent-ne mostres, i mesurar i comprovar les variables de qualitat del producte, seguint les normes de seguretat establertes.

  8. Registrar dades del treball per tal de contribuir als plans de producció.

  9. Actuar segons el pla de seguretat i higiene de l’empresa, portant a terme tant accions preventives com correctives i d’emergència, aplicar les mesures establertes i complir les normes i la legislació vigent.

    c) Preparar les màquines i efectuar el tiratge de productes de cartó:

  10. Muntar, ajustar, programar i sincronitzar equips i màquines amb elements intercanviables, materials i productes intermedis i auxiliars, per tal d’efectuar la manipulació o acabament de productes de cartó ondulat, cartonet o d’altres materials.

  11. Realitzar tasques de manteniment de primer nivell i comprovar els sistemes de seguretat.

  12. Realitzar el tiratge segons els paràmetres establerts, i aconseguir l’òptim rendiment de les màquines i la qualitat acordada, seguint les normes de seguretat establertes.

  13. Controlar la qualitat del producte manipulat, realitzant les mesures i les comprovacions establertes, per tal de detectar i corregir defectes i errors en la fabricació de productes de cartó ondulat, cartonet o d’altres materials.

  14. Registrar dades de la seva feina per tal de contribuir als plans de producció.

  15. Actuar segons el pla de seguretat i higiene de l’empresa, portant a terme tant accions preventives com correctives i d’emergència, aplicar les mesures establertes i complir les normes i la legislació vigent.

    2.3 Capacitats clau.

    Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l’individu i són, en conseqüència, transversals —en el sentit que afecten molts llocs de treball— i transferibles a noves situacions.

    a) Capacitat de resolució de problemes:

    És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l’organització o l’aplicació d’una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució.

    Aquesta capacitat es manifesta en:

    La interpretació de la fitxa tècnica, particularment en cas d’inconcreció o manca d’informació de les especificacions del producte, el procés i la seva seqüència.

    El sincronisme i la regulació dels mecanismes de les màquines d’enquadernació i manipulació de paper i cartó, en cas de desajust de les proves i els productes.

    La preparació del suport que s’ha d’enquadernar o manipular en cas d’anomalies en la seva qualitat, i manca d’estocs suficients, entre d’altres.

    El muntatge i l’ajust de la forma impressora.

    b) Capacitat d’organització del treball:

    És la disposició i habilitat per crear les condicions adequades d’utilització dels recursos humans o materials existents, per tal de dur a terme les tasques amb la màxima eficàcia i eficiència.

    Aquesta capacitat es manifesta en:

    La preparació, el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR