DECRET 39/2014, de 25 de març, pel qual es regulen els procediments per definir el perfil i la provisió dels llocs de treball docents.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

L’article 131.2.c) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix la competència exclusiva de la Generalitat en el desenvolupament organitzatiu i el règim dels centres públics, dels quals és un element fonamental la plantilla docent. L’article 136.b) de l’Estatut estableix la competència exclusiva de la Generalitat sobre l’organització de la funció pública, llevat de les matèries en què correspon a l’Estat dictar normes bàsiques. Finalment, l’article 131.3.h) de l’Estatut estableix la competència compartida en matèria d’organització de centres públics.

En exercici de les competències esmentades, els articles 99.1 i 102 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, doten els centres educatius públics d’un marc per a l’exercici de la seva autonomia de gestió, dins de la qual hi figura la gestió del professorat, dels professionals d’atenció educativa i del personal d’administració i serveis, i atribueix a les direccions dels centres educatius públics la facultat d’intervenir en la definició de la plantilla docent i en l’assignació de perfils singulars a determinats llocs de treball d’acord amb el projecte educatiu. Els articles 114 i 115 de la Llei determinen amb més precisió alguna d’aquestes facultats, que l’article 142 de la Llei integra sistemàticament en el conjunt de funcions de la direcció dels centres educatius públics.

En aquest marc de l’exercici de l’autonomia, els centres educatius públics poden establir acords de coresponsabilitat amb l’administració educativa amb l’objectiu de desenvolupar l’aplicació del projecte educatiu, i amb el compromís de retre comptes a la comunitat escolar i a l’Administració dels resultats obtinguts i de l’aplicació dels acords de coresponsabilitat.

Així mateix, els articles 123, 124, 125 i 126 de la Llei d’educació regulen la provisió dels llocs de treball docents, per a la qual estableixen tres sistemes diferents: el concurs general, per als llocs ordinaris; el concurs específic, per als llocs específics, i el sistema extraordinari de provisió especial per accedir als llocs de responsabilitat especial que donen suport a la direcció del centre per al desenvolupament del projecte educatiu.

Aquest Decret, en desplegament del que determina la Llei d’educació, precisa, en els capítols 1 i 2, les competències i la intervenció del Departament d’Ensenyament i de les direccions dels centres educatius públics de la Generalitat en matèria de definició dels perfils docents dels llocs de treball, i estableix sistemàticament els tipus de llocs de treball docent i els procediments de provisió que s’hi associen. Així mateix, configura els elements de flexibilitat de les plantilles que han de ser suficients per garantir la satisfacció del dret a l’educació en un context eficient i eficaç i fixa els criteris generals a què han d’atenir-se les direccions dels centres educatius públics per a la definició de les plantilles i dels llocs de treball docents.

En el capítol 3, dedicat a la provisió dels llocs de treball, s’estableixen les regles a què s’han d’ajustar els concursos generals de provisió de llocs ordinaris, i els concursos específics de provisió de llocs específics, i es regula detalladament el sistema extraordinari de provisió especial. Així mateix, es determinen aquells altres aspectes tècnics propis de la gestió general dels recursos humans docents de l’Administració de la Generalitat, inclosos els mèrits a valorar en els concursos de provisió, els supòsits de remoció per avaluació negativa de l’acompliment del lloc de treball i els procediments de provisió de llocs amb caràcter provisional. En regular els diversos aspectes, i en el marc establert per les lleis vigents, el Decret orienta els seus preceptes a afavorir la gestió de les direccions, tant per dotar de continuïtat els equips docents dels centres educatius públics com per intervenir en la selecció de personal docent que s’hi ha de destinar.

De forma complementària a la regulació dels procediments de provisió dels llocs de treball docent, la secció cinquena del capítol 3 precisa la intervenció de les direccions en el nomenament del personal interí docent, tot regulant tant les propostes de nomenaments d’interins en vacant de plantilla, com els criteris que s’han de tenir en consideració en la selecció dels substituts docents.

En un primer annex del decret, es concreten els continguts funcionals dels llocs de treball docents i la manera com el Departament ha d’establir els requisits addicionals de titulació i de capacitació professional exigibles per accedir a aquells llocs que els requereixin. La disposició final primera habilita el Departament d’Ensenyament per actualitzar el contingut del segon annex, modificant o completant les seves previsions referents als aspectes procedimentals a què s’han d’ajustar les convocatòries de provisió dels llocs docents. Amb l’objectiu d’avaluar la competència docent del funcionari interí docent, s’estableix un període de prova durant els quatre primers mesos de l’exercici docent, afegint un nou article 3 bis al Decret 133/2001, de 29 de maig, mitjançant la disposició final segona. Finalment, l’annex tercer concreta les regles de polivalència disciplinar a què s’han d’atenir els continguts funcionals d’alguns dels llocs de treball específics de les plantilles docents, amb requisits de més d’una especialitat docent, en l’ESO, el batxillerat i la formació professional.

Aquest Decret s’ha tramitat segons l’article 59 i següents de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i segons la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern, i amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya, efectuat el tràmit previ de consulta i participació amb els representants del personal al servei de les administracions públiques.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

L’objecte d’aquest Decret és la regulació dels procediments per definir el perfil dels llocs de treball docents dels centres i serveis educatius públics dependents del Departament d'Ensenyament, així com dels sistemes de provisió dels llocs de treball docents d’aquests centres educatius públics.

Article 2

Competència del director del centre educatiu

  1. Correspon a la direcció de cada centre públic, d’acord amb el projecte educatiu i el projecte de direcció i dins les assignacions pressupostàries anuals que hagi autoritzat el Departament d’Ensenyament, proposar la plantilla de llocs de treball del centre i les modificacions successives, amb periodicitat anual.

  2. La direcció del centre públic intervé en la definició dels requisits específics exigits per ocupar determinats llocs de treball de la plantilla docent del centre, d’acord amb el projecte educatiu i el projecte de direcció, i informa el claustre de professorat i el consell escolar del centre de les propostes sobre els requisits o perfils propis dels llocs de treball, en els termes indicats a l’apartat C de l’annex 1.

  3. Els requisits específics proposats per la direcció del centre educatiu públic es poden referir a requisits addicionals o perfil propi d’experiència docent, de titulació o de capacitació professional docent. La direcció també pot proposar les característiques i funcions individualitzades del perfil específic dels llocs de treball de responsabilitat especial, que estan reservats als membres de l’equip directiu.

  4. La direcció del centre públic intervé, en els termes que s’estableixen en el capítol 3, en els procediments de provisió per concurs específic i de provisió especial, i formula les propostes de nomenament dels aspirants seleccionats en aquest darrer cas, així com les propostes de destinacions provisionals. També intervé en el nomenament del personal interí docent, d’acord amb les previsions de la secció cinquena del capítol 3.

  5. La direcció del centre públic formula les propostes de nomenament de destinacions provisionals del personal docent que ha d’ocupar els llocs de treball específics temporals previstos a l’article 3.1.b).

Article 3

Classificació i àmbit territorial dels llocs de treball docents

  1. Els llocs de treball docents es classifiquen en llocs de treball ordinaris, específics i de responsabilitat especial, d’acord amb les seves característiques i funcions docents assignades, i segons les precisions següents:

    1. Els llocs de treball ordinaris tenen atribuïdes les responsabilitats docents que corresponen genèricament a la funció docent pròpia d’una especialitat docent.

    2. Els llocs de treball específics tenen atribuït un perfil propi amb característiques i funcions específiques docents que exigeixen tècniques de treball, responsabilitats especials o condicions amb peculiaritats pròpies, d’acord amb el projecte educatiu del centre i el projecte de direcció. També poden exigir requisits addicionals de titulació, formació, experiència o altres que es determinen en la definició del lloc.

      D’entre aquests llocs de treball la persona titular del Departament d’Ensenyament, mitjançant la resolució anual d’aprovació de les plantilles de professorat dels centres i serveis educatius públics, prevista a l’article 10.2, ha d’establir els llocs de treball específics que tenen un caràcter temporal, com les aules d’acollida, les unitats de suport a l’educació especial o aquells altres que responguin a necessitats...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR