DECRET 28/2014, de 4 de març, d'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny, i de modificació del Decret 284/2011, d'1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial.
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | Departament D'Ensenyament |
Rango de Ley | Decret |
L’article 131.3 c) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya (EAC) preveu que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l’establiment dels plans d’estudi corresponents, incloent-hi l’ordenació curricular, amb relació als ensenyaments no obligatoris que condueixen a l’obtenció d’un títol amb validesa a tot l’Estat.
També correspon a la Generalitat, d’acord amb l’article 131.1 de l’EAC, la competència exclusiva sobre els ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l’obtenció d’un títol o una certificació acadèmica o professional amb validesa a tot l’Estat i sobre els centres docents en què s’imparteixen aquests ensenyaments.
Els articles 51, 52 i 53 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), regulen els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, i els assimilen als ensenyaments de formació professional quant al nivell acadèmic, l’organització en cicles de grau mitjà i grau superior i l’estructura modular, així com per la finalitat d’afavorir la incorporació al món laboral.
D'acord amb el que disposa l’article 6.4 LOE, correspon a les administracions educatives l’establiment del currículum dels ensenyaments del qual han de formar part els aspectes bàsics.
Mitjançant el Reial decret 596/2007, de 4 de maig, s’ha establert l’ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.
La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, regula, a l’article 65, els ensenyaments d’arts plàstiques i disseny que s’integren en el sistema educatiu, i l’article 53.4 estableix que el Govern ha de determinar els currículums dels ensenyaments postobligatoris que condueixin a l‘obtenció de certificacions o titulacions pròpies de la Generalitat. D’altra banda l’article 55.2 preveu que es poden impartir en la modalitat d’educació no presencial els ensenyaments postobligatoris, els ensenyaments que no condueixen a titulacions o certificacions amb validesa a tot l’Estat, els cursos de formació preparatòria per a les proves d’accés als ensenyaments del sistema educatiu, la formació en les competències bàsiques, la formació per a l’ocupació i la formació permanent.
És objecte d’aquest Decret l'ordenació general dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny a Catalunya, que es componen dels cicles formatius de grau mitjà i dels cicles formatius de grau superior, d'acord amb la nova ordenació bàsica. També són objecte d’aquest Decret altres actuacions que faciliten a les persones l'accés, la capitalització, la mobilitat i la consecució d'itineraris formatius professionalitzadors, amb la voluntat d'articular un marc de formació obert i flexible que permeti donar respostes als reptes del nostre entorn. Aquest Decret es complementa amb les mesures de flexibilització de l’oferta de formació professional previstes en el capítol 8 del Decret 284/2011, d’1 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional inicial, per la qual cosa es fa la remissió legal oportuna.
Els principals reptes dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny són l’equitat, la qualitat i l’excel·lència dels seus ensenyaments, la conveniència d’incrementar la proporció d’alumnes que els cursen, l’assoliment d’una implicació més gran de les empreses, estudis i tallers, i, si escau, la construcció del sistema integrat de qualificacions i formació professional.
Els centres disposen d’autonomia per establir i adaptar les seves programacions, i amb l’objectiu de possibilitar les respostes adequades, s’incrementen les possibilitats de cursar aquests ensenyaments; s’interrelacionen els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny amb els altres ensenyaments i amb les formacions i actuacions que n’afavoreixen l’accés i la capacitació efectiva per cursar-los; i s’amplien els supòsits generals de col·laboració, sobretot amb les empreses, estudis i tallers. Aquestes respostes potencien els itineraris formatius personals a fi d’afavorir l’aprenentatge al llarg de la vida.
D’altra banda es modifica parcialment l’article 6 del Decret 284/2011, d’1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial, per incorporar-hi les modificacions derivades del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu.
Finalment es modifiquen els articles 53, 56, 57 i 59 del Decret 284/2011, d'ordenació general de la formació professional inicial, per incorporar el règim de comunicació per a l’execució de les mesures flexibilitzadores.
Aquest Decret s’ha tramitat segons el que disposen l’article 59 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i d’acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.
En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,
Decreto:
Capítol 1
Disposicions generals
Concepte
Els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny s’ordenen en cicles formatius de grau mitjà i en cicles formatius de grau superior, que condueixen a l’obtenció del títol de tècnic o tècnica d’arts plàstiques i disseny, i de tècnic o tècnica superior d’arts plàstiques i disseny, i es complementen amb les actuacions que faciliten a les persones l'accés, la capitalització, la mobilitat i la consecució d'itineraris formatius professionalitzadors.
Finalitats i característiques
-
Les finalitats dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny són les següents:
-
Proporcionar la formació artística, tècnica i tecnològica adequada per a l’exercici qualificat de les competències professionals pròpies de cada títol.
-
Satisfer les necessitats de formació i de qualificació professional de les persones perquè puguin respondre a les necessitats derivades de la competitivitat del teixit econòmic i de la cohesió social i territorial.
-
Impulsar i aprofundir la cooperació i participació de les empreses i les seves organitzacions en la seva planificació i desenvolupament.
-
Facilitar l'accés a la qualificació, la millora de la qualificació assolida i l’orientació al llarg de la vida.
-
-
Les característiques dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny són les següents:
-
Adequació a les diferents situacions de les persones destinatàries.
-
Capitalització de les competències personals assolides per qualsevol via d'adquisició mitjançant els procediments d'acreditació, de convalidació, d’exempció o de reconeixement acadèmic.
-
Adaptació a les necessitats de mobilitat laboral dins de cada camp professional, i a l'evolució i adaptació de les qualificacions.
-
Contextualització de la formació a les característiques del territori i implicació dels agents que hi intervenen.
-
Connexió adient entre les ofertes formatives i les actuacions que s’hi relacionen per facilitar la progressió de les persones.
-
Articulació dels continguts dels mòduls de les diverses ofertes professionalitzadores de manera que permetin la progressió fins als estudis superiors i la correspondència amb altres ensenyaments del sistema educatiu, inclosos els estudis universitaris, com també facilitar l’accés al món del treball.
-
Inclusió, quan s’escaigui, en el sistema integrat de qualificacions i formació professional.
-
Objectius
Els objectius dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny professional han de permetre als alumnes:
-
Adquirir les competències professionals personals i socials corresponents als ensenyaments cursats.
-
Comprendre l'organització i les característiques del sector corresponent, així com els mecanismes d'inserció professional; conèixer la legislació laboral i els drets i obligacions que es deriven de les relacions laborals, adquirir els coneixements i aptituds necessàries per treballar en condicions de seguretat i salut, i prevenir els possibles riscos derivats del treball.
-
Adquirir la competència lingüística instrumental en la llengua estrangera adient a l'àmbit professional de treball.
-
Adquirir la sensibilitat i la capacitat per desenvolupar les seves activitats respectant el medi ambient i amb la utilització dels recursos en el grau adequat a la finalitat a assolir.
-
Adquirir una identitat i maduresa professional emprenedora en el desenvolupament de les activitats professionals, per a l’actualització permanent de les seves competències i motivadora per a l'autoaprenentatge, i per a l’evolució de les concepcions artístiques i dels processos tècnics.
-
Adquirir les capacitats i habilitats per treballar en equip.
Règim lingüístic
El règim lingüístic dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny es regeix pels principis del títol II de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.
Promoció, gènere i inclusió
-
El departament competent en matèria de política educativa en l’àmbit de l’ensenyament no universitari ha de fomentar, des d'una perspectiva de gènere, el coneixement, la difusió, l'interès i l'accés de les dones i dels homes a totes les especialitats d’arts plàstiques i de disseny.
A fi d’augmentar la presència d'alumnes en determinades especialitats, i de corregir les situacions de subrepresentació d'un o altre sexe en algunes especialitats, el departament, dins del marc normatiu vigent, podrà establir accions positives específiques que les corregeixin...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba