DECRET 28/2014, de 4 de març, d'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny, i de modificació del Decret 284/2011, d'1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

L’article 131.3 c) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya (EAC) preveu que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l’establiment dels plans d’estudi corresponents, incloent-hi l’ordenació curricular, amb relació als ensenyaments no obligatoris que condueixen a l’obtenció d’un títol amb validesa a tot l’Estat.

També correspon a la Generalitat, d’acord amb l’article 131.1 de l’EAC, la competència exclusiva sobre els ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l’obtenció d’un títol o una certificació acadèmica o professional amb validesa a tot l’Estat i sobre els centres docents en què s’imparteixen aquests ensenyaments.

Els articles 51, 52 i 53 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), regulen els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, i els assimilen als ensenyaments de formació professional quant al nivell acadèmic, l’organització en cicles de grau mitjà i grau superior i l’estructura modular, així com per la finalitat d’afavorir la incorporació al món laboral.

D'acord amb el que disposa l’article 6.4 LOE, correspon a les administracions educatives l’establiment del currículum dels ensenyaments del qual han de formar part els aspectes bàsics.

Mitjançant el Reial decret 596/2007, de 4 de maig, s’ha establert l’ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, regula, a l’article 65, els ensenyaments d’arts plàstiques i disseny que s’integren en el sistema educatiu, i l’article 53.4 estableix que el Govern ha de determinar els currículums dels ensenyaments postobligatoris que condueixin a l‘obtenció de certificacions o titulacions pròpies de la Generalitat. D’altra banda l’article 55.2 preveu que es poden impartir en la modalitat d’educació no presencial els ensenyaments postobligatoris, els ensenyaments que no condueixen a titulacions o certificacions amb validesa a tot l’Estat, els cursos de formació preparatòria per a les proves d’accés als ensenyaments del sistema educatiu, la formació en les competències bàsiques, la formació per a l’ocupació i la formació permanent.

És objecte d’aquest Decret l'ordenació general dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny a Catalunya, que es componen dels cicles formatius de grau mitjà i dels cicles formatius de grau superior, d'acord amb la nova ordenació bàsica. També són objecte d’aquest Decret altres actuacions que faciliten a les persones l'accés, la capitalització, la mobilitat i la consecució d'itineraris formatius professionalitzadors, amb la voluntat d'articular un marc de formació obert i flexible que permeti donar respostes als reptes del nostre entorn. Aquest Decret es complementa amb les mesures de flexibilització de l’oferta de formació professional previstes en el capítol 8 del Decret 284/2011, d’1 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional inicial, per la qual cosa es fa la remissió legal oportuna.

Els principals reptes dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny són l’equitat, la qualitat i l’excel·lència dels seus ensenyaments, la conveniència d’incrementar la proporció d’alumnes que els cursen, l’assoliment d’una implicació més gran de les empreses, estudis i tallers, i, si escau, la construcció del sistema integrat de qualificacions i formació professional.

Els centres disposen d’autonomia per establir i adaptar les seves programacions, i amb l’objectiu de possibilitar les respostes adequades, s’incrementen les possibilitats de cursar aquests ensenyaments; s’interrelacionen els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny amb els altres ensenyaments i amb les formacions i actuacions que n’afavoreixen l’accés i la capacitació efectiva per cursar-los; i s’amplien els supòsits generals de col·laboració, sobretot amb les empreses, estudis i tallers. Aquestes respostes potencien els itineraris formatius personals a fi d’afavorir l’aprenentatge al llarg de la vida.

D’altra banda es modifica parcialment l’article 6 del Decret 284/2011, d’1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial, per incorporar-hi les modificacions derivades del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu.

Finalment es modifiquen els articles 53, 56, 57 i 59 del Decret 284/2011, d'ordenació general de la formació professional inicial, per incorporar el règim de comunicació per a l’execució de les mesures flexibilitzadores.

Aquest Decret s’ha tramitat segons el que disposen l’article 59 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i d’acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Concepte

Els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny s’ordenen en cicles formatius de grau mitjà i en cicles formatius de grau superior, que condueixen a l’obtenció del títol de tècnic o tècnica d’arts plàstiques i disseny, i de tècnic o tècnica superior d’arts plàstiques i disseny, i es complementen amb les actuacions que faciliten a les persones l'accés, la capitalització, la mobilitat i la consecució d'itineraris formatius professionalitzadors.

Article 2

Finalitats i característiques

  1. Les finalitats dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny són les següents:

    1. Proporcionar la formació artística, tècnica i tecnològica adequada per a l’exercici qualificat de les competències professionals pròpies de cada títol.

    2. Satisfer les necessitats de formació i de qualificació professional de les persones perquè puguin respondre a les necessitats derivades de la competitivitat del teixit econòmic i de la cohesió social i territorial.

    3. Impulsar i aprofundir la cooperació i participació de les empreses i les seves organitzacions en la seva planificació i desenvolupament.

    4. Facilitar l'accés a la qualificació, la millora de la qualificació assolida i l’orientació al llarg de la vida.

  2. Les característiques dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny són les següents:

    1. Adequació a les diferents situacions de les persones destinatàries.

    2. Capitalització de les competències personals assolides per qualsevol via d'adquisició mitjançant els procediments d'acreditació, de convalidació, d’exempció o de reconeixement acadèmic.

    3. Adaptació a les necessitats de mobilitat laboral dins de cada camp professional, i a l'evolució i adaptació de les qualificacions.

    4. Contextualització de la formació a les característiques del territori i implicació dels agents que hi intervenen.

    5. Connexió adient entre les ofertes formatives i les actuacions que s’hi relacionen per facilitar la progressió de les persones.

    6. Articulació dels continguts dels mòduls de les diverses ofertes professionalitzadores de manera que permetin la progressió fins als estudis superiors i la correspondència amb altres ensenyaments del sistema educatiu, inclosos els estudis universitaris, com també facilitar l’accés al món del treball.

    7. Inclusió, quan s’escaigui, en el sistema integrat de qualificacions i formació professional.

Article 3

Objectius

Els objectius dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny professional han de permetre als alumnes:

  1. Adquirir les competències professionals personals i socials corresponents als ensenyaments cursats.

  2. Comprendre l'organització i les característiques del sector corresponent, així com els mecanismes d'inserció professional; conèixer la legislació laboral i els drets i obligacions que es deriven de les relacions laborals, adquirir els coneixements i aptituds necessàries per treballar en condicions de seguretat i salut, i prevenir els possibles riscos derivats del treball.

  3. Adquirir la competència lingüística instrumental en la llengua estrangera adient a l'àmbit professional de treball.

  4. Adquirir la sensibilitat i la capacitat per desenvolupar les seves activitats respectant el medi ambient i amb la utilització dels recursos en el grau adequat a la finalitat a assolir.

  5. Adquirir una identitat i maduresa professional emprenedora en el desenvolupament de les activitats professionals, per a l’actualització permanent de les seves competències i motivadora per a l'autoaprenentatge, i per a l’evolució de les concepcions artístiques i dels processos tècnics.

  6. Adquirir les capacitats i habilitats per treballar en equip.

Article 4

Règim lingüístic

El règim lingüístic dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny es regeix pels principis del títol II de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.

Article 5

Promoció, gènere i inclusió

  1. El departament competent en matèria de política educativa en l’àmbit de l’ensenyament no universitari ha de fomentar, des d'una perspectiva de gènere, el coneixement, la difusió, l'interès i l'accés de les dones i dels homes a totes les especialitats d’arts plàstiques i de disseny.

    A fi d’augmentar la presència d'alumnes en determinades especialitats, i de corregir les situacions de subrepresentació d'un o altre sexe en algunes especialitats, el departament, dins del marc normatiu vigent, podrà establir accions positives específiques que les corregeixin...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR