Decret d'Ordenació General de la Formació Professional Inicial de Catalunya (Decret 284/2011, d'1 de març)
Publicado en | DOGC |
Ámbito Territorial | Normativa de Cataluña |
Rango | Decreto |
L'article 131.3.c) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya preveu que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi corresponents, incloent-hi l'ordenació curricular, amb relació als ensenyaments no obligatoris que condueixen a l'obtenció d'un títol amb validesa a tot l'Estat.
L'article 131.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre els ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l'obtenció d'un títol o una certificació acadèmica o professional amb validesa a tot l'Estat i sobre els centres docents en què s'imparteixen aquests ensenyaments.
Els articles 39 al 44 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, regulen els ensenyaments de formació professional.
D'acord amb el que disposa l'article 6.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, correspon a les administracions educatives l'establiment del currículum dels ensenyaments, del qual han de formar part els aspectes bàsics.
Mitjançant el Reial decret 1538/2006, de 15 de desembre, s'ha establert l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu.
La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, regula, a l'article 62, els ensenyaments de formació professional que s'integren en el sistema educatiu, i l'article 53.4 estableix que el Govern ha de determinar els currículums dels ensenyaments postobligatoris que condueixin a l'obtenció de certificacions o titulacions pròpies de la Generalitat. D'altra banda, l'article 55.2 preveu que es poden impartir en la modalitat d'educació no presencial els ensenyaments postobligatoris, els ensenyaments que no condueixen a titulacions o certificacions amb validesa a tot l'Estat, els cursos de formació preparatòria per a les proves d'accés als ensenyaments del sistema educatiu, la formació en les competències bàsiques, la formació per a l'ocupació i la formació permanent.
La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, té per finalitat l'ordenació d'un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditació, que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives. També estableix que l'oferta de formació sostinguda amb fons públics ha d'afavorir la formació al llarg de tota la vida i acomodar-se a les diferents expectatives i situacions personals i professionals.
Mitjançant el Decret 28/2010, de 2 de març, s'ha regulat el Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya i el Catàleg modular integrat de formació professional, que són el referent per a l'adaptació del contingut dels títols de formació professional al context laboral i de l'activitat econòmica catalana.
El Comunicat de Maastricht de 14 de desembre de 2004, fet pels ministres responsables de l'ensenyament i de la formació professional de 32 països europeus, considera que dins de cada estat cal desenvolupar i posar en marxa enfocaments de formació oberts i flexibles que permetin als ciutadans definir la seva trajectòria individual alhora que cal establir estructures i mecanismes flexibles i oberts per a la formació professional. Igualment considera prioritària la millora de les respostes dels sistemes de formació professional a les necessitats de les persones o grups amb risc d'exclusió.
El Decret 176/2003, de 8 de juliol, de creació de l'Institut Català de les Qualificacions Professionals, estableix que l'Institut és l'òrgan tècnic encarregat de definir i proposar, per a l'àmbit de Catalunya, un sistema integrat de qualificacions i formació professional com a instrument per a la identificació i el reconeixement de competències, definició i actualització de les qualificacions professionals i la formació associada, i convalidació o correspondència entre la formació específica, l'ocupacional, la contínua i l'experiència laboral, d'acord amb la normativa d'aplicació.
És objecte d'aquest Decret l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional inicial a Catalunya, que es compon dels cicles formatius de grau mitjà i dels cicles formatius de grau superior, d'acord amb la nova ordenació bàsica. També són objecte d'aquest Decret altres actuacions que faciliten a les persones l'accés, la capitalització, la mobilitat i la consecució d'itineraris formatius professionalitzadors, amb la voluntat d'articular un marc de formació obert i flexible que permeti donar respostes als reptes del nostre entorn, alhora que incorpora, amb les modificacions oportunes, la regulació fins ara continguda en el Decret 240/2005, de 8 de novembre, pel qual s'estableixen diverses mesures flexibilitzadores de l'oferta dels ensenyaments de formació professional específica. D'altra banda, aquesta regulació es complementa amb el Decret 67/2007, de 20 de març, pel qual es regulen els ensenyaments de formació professional inicial en la modalitat a distància.
Els principals reptes de la formació professional són l'equitat, la qualitat i l'excel·lència dels seus ensenyaments, la conveniència d'incrementar la proporció d'alumnat que els cursa, l'assoliment d'una major implicació de les empreses, i la construcció del sistema integrat de qualificacions i formació professional.
Els centres disposen d'autonomia per tal d'establir i adaptar les seves programacions, i per tal de possibilitar les respostes adequades, s'incrementen les possibilitats de cursar aquests ensenyaments, s'interrelacionen els ensenyaments de formació professional amb els altres ensenyaments i amb les formacions i actuacions que n'afavoreixen l'accés i la capacitació efectiva per cursar-los, i s'amplien els supòsits generals de col·laboració, sobretot amb les empreses. Aquestes respostes potencien els itineraris formatius personals a fi d'afavorir l'aprenentatge al llarg de la vida.
Aquest Decret s'ha tramitat d'acord amb la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat, i d'acord amb la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern, vist el dictamen del Consell Escolar de Catalunya i el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya.
En virtut d'això, a proposta de la consellera d'Ensenyament, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,
Decreto:
La formació professional inicial comprèn el conjunt d'accions formatives que inclou els ensenyaments de formació professional ordenats en cicles formatius de grau mitjà i en cicles formatius de grau superior que condueixen a l'obtenció del títol de tècnic i de tècnic superior, i es complementa amb altres actuacions que faciliten a les persones l'accés, la capitalització, la mobilitat i la consecució d'itineraris formatius professionalitzadors.
-
Les finalitats dels ensenyaments de formació professional són les següents:
-
Satisfer les necessitats de formació i de qualificació professional de les persones perquè puguin respondre a les necessitats derivades de la competitivitat del teixit econòmic i de la cohesió social i territorial.
-
Impulsar i aprofundir en la cooperació i participació de les empreses i les seves organitzacions en la seva planificació i desenvolupament.
-
Facilitar l'accés a la qualificació, la millora de la qualificació assolida, i l'orientació al llarg de la vida.
-
-
Les característiques dels ensenyaments de formació professional són les següents:
-
Adequació a les diferents situacions de les persones destinatàries.
-
Capitalització de les competències personals assolides per qualsevol via d'adquisició mitjançant els procediments d'acreditació, de convalidació, d'exempció o de reconeixement acadèmic.
-
Adaptació a les necessitats de mobilitat laboral dins de cada camp professional i a l'evolució i adaptació de les qualificacions.
-
Contextualització de la formació a les característiques del territori i la implicació dels agents que hi intervenen.
-
Connexió adient entre les ofertes formatives i les actuacions que s'hi relacionen per tal de facilitar la progressió de les persones.
-
Articulació dels continguts dels mòduls de les diverses ofertes professionalitzadores de manera que permetin la progressió des dels programes de qualificació professional inicial fins als estudis superiors i la correspondència amb altres ensenyaments del sistema educatiu, inclosos els estudis universitaris, com també facilitar l'accés al món del treball.
-
Inclusió en el sistema integrat de qualificacions i formació professional.
-
Els objectius dels ensenyaments de formació professional inicial consisteixen en el fet que l'alumnat pugui:
-
Adquirir les competències professionals, personals i socials corresponents als ensenyaments cursats.
-
Comprendre l'organització i les característiques del sector corresponent, així com els mecanismes d'inserció professional; conèixer la legislació laboral i els drets i obligacions que es deriven de les relacions laborals, i adquirir els coneixements i aptituds necessàries per treballar en condicions de seguretat i salut i prevenir els possibles riscos derivats del treball.
-
...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba