DECRET LEGISLATIU 1/1991, de 25 de març, pel qual s'aprova la refosa de les lleis 3/1985, de 15 de març, i 21/1990, de 28 de desembre, de la Comissió Jurídica Assessora. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 1445, pàg. 2649, de 22.5.1991).

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret Legislatiu

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

La disposició final 1 de la Llei 21/1990, de reforma de la Comissió Jurídica Assessora, va autoritzar el Govern de la Generalitat per refondre en un text únic aquella Llei i la Llei 3/1985, de 15 de març, que va reorganitzar la mateixa Comissió. L'autorització inclou l'aclariment i l'harmonització de les dues lleis i la regularització del llenguatge.

Per tant, en exercici de la delegació esmentada, de conformitat amb el dictamen preceptiu emès per la Comissió Jurídica Assessora, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article únic

S'aprova el text refós de les lleis 3/1985, de 15 de març, i 21/1990, de 28 de desembre, que regulen la Comissió Jurídica Assessora, que es publica tot seguit.

TEXT REFÓS de les lleis reguladores de la Comissió Jurídica Assessora.

L'article 78 de la Llei 3/1982, de 25 de març, del Parlament, del president i del Consell Executiu de la Generalitat, ordena que es reguli mitjançant una llei l'òrgan consultiu del Govern.

No manquen precedents d'aquesta preocupació per dotar el Govern de Catalunya d'un òrgan jurídic consultiu. L'Assemblea de la Mancomunitat, per l'acord de 28 de maig de 1918, va crear una Oficina d'Estudis Jurídics, amb l'encàrrec de codificar el nostre dret peculiar i d'actuar com a òrgan de consulta del president i de l'Assemblea. El Consell Executiu de la Generalitat, en la reunió de 24 d'octubre de 1932, va crear la Comissió Jurídica Assessora, integrada pels primers juristes de l'època, la qual elaborà la major part dels projectes de llei que foren elevats al Parlament aquells anys.

Un cop restablerta provisionalment la Generalitat, pel Decret de 17 d'octubre de 1978 fou restablerta també la Comissió Jurídica Assessora, i per la Llei 3/1985, de 15 de març, es va donar compliment al mandat parlamentari adaptant aquest òrgan a l'exercici de les altes funcions que li encarregà la Llei 3/1982, del Parlament, del president i del Consell Executiu de la Generalitat.

L'aprovació de la Llei 3/1985 va tenir lloc abans que la Comissió Jurídica Assessora assumís la funció de dictaminar preceptivament diversos expedients administratius, competència que començà a exercir l'any 1986. Aquesta nova funció, que ha absorbit bona part de l'activitat de la Comissió els darrers anys, ha obligat a modificar parcialment, si bé en alguns punts bàsics, els preceptes de la dita Llei, que només imposava la consulta obligatòria dels decrets legislatius. Certament, diverses lleis de l'Estat, començant per la Llei de bases de règim local, establiren implícitament que els dictàmens preceptius que ordenaven havien de ser evacuats a Catalunya per la Comissió Jurídica Assessora, i algunes lleis catalanes, més endavant, ho han establert expressament. De tota manera, és important que la llei enumeri expressament els supòsits en què és preceptiu el dictamen de la Comissió, a fi d'evitar la dispersió normativa actual.

En segon terme, aquesta nova competència de la Comissió, que mai no havia exercit en l'època de la República, ni tampoc fins a l'any 1986, la restaurada l'any 1978, ha obligat a accentuar-ne l'autonomia, ja que no basta dir, com ho fa la Llei 3/1985, que quedaran garantides l'objectivitat i la independència de les opinions que emeti, sinó que cal indicar que exerceix les seves funcions amb autonomia orgànica i funcional.

També calia introduir unes modificacions menors, producte de l'experiència del funcionament de la Comissió aquests darrers anys, que tracten d'agilitar-ne el funcionament i de millorar algunes expressions del seu text.

Article 1

Naturalesa 1.1 La Comissió Jurídica Assessora és l'alt òrgan consultiu del Govern de la Generalitat. 1.2 La Comissió Jurídica Assessora exerceix les seves funcions amb autonomia orgànica i funcional, per tal de garantir-ne l'objectivitat i la independència.

Article 2

Adscripció administrativa La Comissió Jurídica Assessora està adscrita a la Presidència de la Generalitat.

Article 3

Competències 3.1 Correspon a la Comissió Jurídica Assessora dictaminar preceptivament sobre:

  1. Els projectes de disposicions normatives que elabori el Govern de la Generalitat en virtut de delegació legislativa.

  2. Els projectes de reglaments o disposicions de caràcter general que es dictin en execució de les lleis i les seves modificacions. 3.2 És preceptiu el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora als expedients de l'Administració de la Generalitat o de l'Administració local en què sigui exigit per llei el dictamen de l'alt òrgan consultiu del Govern de la Generalitat, referents a les matèries següents:

  3. Reclamacions administratives d'indemnització de danys i perjudicis.

  4. Anul·lació d'ofici dels actes administratius.

  5. Interpretació, modificació, resolució i nul·litat de concessions i d'altres contractes administratius.

  6. Modificació dels plans, les normes complementàries i subsidiàries i els programes d'actuació que tinguin per objecte una diferent zonificació o ús urbanístics de les zones verdes o els espais lliures previstos al pla.

  7. Creació de comarques i modificació de les demarcacions comarcals.

  8. Creació de municipis de règim especial.

  9. Alteració de termes municipals.

  10. Constitució, modificació i supressió d'entitats municipals descentralitzades.

  11. Participació de municipis de diverses comarques en un consorci.

  12. Qualsevol altra matèria que sigui competència de la Generalitat, respecte a la qual les lleis estableixin l'obligació de demanar el dictamen. 3.3 També correspon a la Comissió Jurídica Assessora:

  13. Dictaminar sobre els avantprojectes de llei i sobre els projectes de reglaments i de disposicions de caràcter general no inclosos al punt b) de l'apartat 1 d'aquest article i que se sotmetin a la seva consideració.

  14. Dictaminar sobre qüestions relatives a l'ordenament jurídic català i a les relacions d'aquest amb el de l'Estat.

  15. Elevar al Govern de la Generalitat les propostes i els suggeriments que cregui convenients sobre l'ordenament jurídic català.

Article 4

Òrgans consultants La sol·licitud de dictàmens correspon al president de la Generalitat, al Govern i als consellers que tinguin atribuïda competència sobre la matèria.

Article 5

Dictàmens 5.1 Les funcions d'assessorament a què es refereix aquesta Llei són únicament les de caire jurídic. En cap cas no corresponen a la Comissió Jurídica Assessora el judici polític ni el d'oportunitat. 5.2 Els dictàmens de la Comissió Jurídica Assessora no vinculen l'òrgan consultant, llevat dels casos en què la llei així ho estableixi. 5.3 Les disposicions adoptades sobre qüestions de què la Comissió Jurídica Assessora ha informat preceptivament hauran d'expressar si es formulen d'acord amb el dictamen emès o, simplement, després d'haver-lo vist. 5.4 Sobre les qüestions de què hagi emès dictamen la Comissió Jurídica Assessora no pot emetre informe cap altre òrgan assessor de la Generalitat, llevat del Consell Consultiu quan correspongui.

Article 6

Composició de la Comissió 6.1 La Comissió Jurídica Assessora és integrada per un màxim de vint-i-cinc membres nomenats mitjançant un decret del Govern d'entre juristes que s'hagin distingit en el camp científic o professional. 6.2 Cada dos anys, el mes d'octubre, el Govern renova la composició de la Comissió Jurídica Assessora i en nomena el president. En tot cas, pot confirmar els membres anteriors.

Article 7

Deures dels membres de la Comissió 7.1 Els membres de la Comissió Jurídica Assessora, abans de prendre possessió del càrrec, han de prometre fidelitat a la Constitució, a l'Estatut d'Autonomia i a les institucions de govern catalanes, davant el President de la Generalitat. 7.2 S'obliguen a assistir normalment a les reunions a què són convocats, fer les tasques que els són encomanades pel president o per acord de la Comissió i guardar secret sobre les activitats d'aquesta. 7.3 L'incompliment no justificat d'aquests deures és motiu suficient perquè el Govern, amb l'informe previ de la Comissió, n'acordi la destitució.

Article 8

Funcionament de la Comissió 8.1 La Comissió Jurídica Assessora actua en Ple i en Comissió permanent. 8.2 Per a l'elaboració dels dictàmens, la Permanent nomena, d'entre els membres del Ple, ponents o comissions especials. 8.3 Els membres de la Comissió que votin en contra d'allò que s'acordi podran explicar-ne els seus motius per escrit, el qual s'adjuntarà a l'expedient.

Article 9

Composició de la Permanent La Permanent és formada pel president i per vuit membres. Aquests són designats pel Ple, d'entre els seus membres, en la proporció adequada de les seves especialitats jurídiques a les funcions de la Permanent.

Article 10

Atribucions del president Corresponen al President:

  1. La representació de la Comissió en les relacions amb els organismes de la Generalitat.

  2. La convocatòria i la presidència de les reunions del Ple i de la Permanent.

  3. La decisió amb el seu vot dels empats que es produeixin en les reunions que presideix.

Article 11

Atribucions del Ple i de la Permanent 11.1 Corresponen al Ple:

  1. L'aprovació dels dictàmens sobre els avantprojectes de llei, sobre els projectes de decrets legislatius i sobre les propostes o els suggeriments que s'elevin al Govern de la Generalitat.

  2. L'aprovació de la memòria anual d'activitats.

  3. L'aprovació de l'avantprojecte de pressupost. 11.2 Corresponen a la Permanent les altres funcions de la Comissió Jurídica Assessora. Pot sotmetre a l'aprovació del Ple els dictàmens que tinguin major transcendència o complexitat. 11.3 La Permanent ha d'informar al Ple, en l'ocasió de les seves reunions, de les activitats realitzades i dels acords presos des de la reunió anterior.

Article 12

Terminis d'emissió dels dictàmens Els dictàmens han de ser emesos en el termini màxim de dos mesos a comptar des de l'entrada de l'expedient. El termini es pot reduir en casos d'urgència, a petició de l'òrgan consultant. A proposta del president de la Comissió Jurídica Assessora, fonamentada en la complexitat del dictamen, pot ampliar-se el termini fins a tres mesos.

Article 13

Antecedents i informes 13.1 La Comissió Jurídica Assessora, per mitjà del seu president i a proposta del Ple o de la Permanent, pot sol·licitar de l'òrgan consultant que es completin els expedients amb tots els antecedents i informes que consideri necessaris. 13.2 Per mitjà de l'òrgan consultant o directament per part de la Comissió Jurídica Assessora, es poden invitar a informar davant ella, per escrit o de paraula, els organismes o les persones que tinguin competència tècnica notòria en les qüestions relacionades amb els afers sotmesos a consulta.

Disposició derogatòria Queden derogats l'article 65.4 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i totes les altres disposicions d'un rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquesta Llei.

Disposició final S'autoritza el Govern perquè, en el termini d'un mes un cop aprovat el Decret legislatiu de refosa, adapti el Reglament de funcionament de la Comissió Jurídica Assessora al text refós, i perquè dicti les disposicions necessàries per al desplegament d'aquesta Llei.

Barcelona, 25 de març de 1991

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR