ORDRE TRE/195/2009, 15 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajuts en règim reglat per a l'accés de les dones a la cotitularitat de les explotacions agràries com a fórmula d'integració laboral i visibilització de la dona rural de l'àmbit territorial català, i de convocatòria per a l'any 2009.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball
Rango de LeyOrdre

ORDRE

TRE/195/2009, 15 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajuts en règim reglat per a l'accés de les dones a la cotitularitat de les explotacions agràries com a fórmula d'integració laboral i visibilització de la dona rural de l'àmbit territorial català, i de convocatòria per a l'any 2009.

El medi rural a Catalunya presenta un conjunt de realitats molt diverses tot i que tenen unes característiques comunes pel que fa al mercat de treball i, en les relacions de gènere, com per exemple una demografia feble i desequilibrada, una població envellida i masculinitzada i un mercat de treball poc dinàmic i amb baix nivell de diversificació i qualificació.

Respecte a l'àmbit laboral, en general, les dones participen de manera informal, irregular i precària en el mercat de treball rural perquè el caràcter familiar de les empreses rurals amaga el seu important paper en els treballs de producció i majoritàriament adapten la feina a les seves responsabilitats familiars i domèstiques.

En molts casos la dona comparteix amb l'home les labors agràries assumint en l'àmbit de l'explotació familiar principalment bona part d'aquestes i aportant tant béns com treball. Tot i així, gran part d'aquesta tasca manca de suficient reconeixement jurídic i de visualització, sense contrapartida a la seva aportació professional i laboral. Això és conseqüència, en part, del fet que normalment figura un titular per explotació agrària quan es tracta d'una persona física, majoritàriament l'home, la qual cosa dificulta que es valori adequadament la participació de les dones, en condicions d'igualtat, respecte dels drets i obligacions derivats de l'explotació agrària.

És per aquests motius que es fa necessari facilitar i fomentar la consideració d'ambdós cònjugues o relació anàloga, com a cotitulars, per tal que el treball i altres drets d'aquestes dones siguin considerats com es mereixen.

L'article 14 de la Constitució espanyola proclama el dret a la igualtat i a la no discriminació per raó de sexe. Per la seva banda, l'article 9.2 consagra l'obligació dels poders públics de promoure les condicions perquè la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives.

En aquest sentit, la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (BOE núm. 71, de 23.3.2007) emplaça els poders públics a aconseguir que aquesta igualtat sigui real i efectiva en tots els àmbits socials i econòmics, mitjançant mesures positives que contribueixin a garantir aquest dret fonamental i a combatre totes les manifestacions encara subsistents de discriminació directa o indirecta, per raó de sexe, amb remoció dels obstacles i estereotips socials que impedeixen assolir-la. Aquesta exigència deriva del nostre ordenament constitucional i integra un dret genuí de les dones, però alhora és un element d'enriquiment de la mateixa societat espanyola, que ha de contribuir al desenvolupament econòmic i a l'augment de l'ocupació.

Així, i respecte de l'esmentada Llei d'igualtat, en el seu article 30 .Desenvolupament rural., inclòs al capítol II .Acció administrativa per a la igualtat., es contempla la figura jurídica de la titularitat compartida, com a mesura adreçada a fer efectiva la igualtat entre dones i homes en el sector agrari, i aconseguir el ple reconeixement de la labor i el treball de les dones en l'àmbit rural.

Seguint aquest mandant legal, la disposició final quarta de la Llei 45/2007, de 13 de setembre, per al desenvolupament sostenible del medi rural (BOE núm. 40, de 26.12.2007), el Reial decret 297/2009, de 6 de març, sobre titularitat compartida en les explotacions agràries (BOE núm. 73, de 26.3.2009), junt amb la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries (BOE núm. 159, de 5.7.1995) i la Llei 18/2007, de 4 de juliol, per la qual es procedeix a la integració dels treballadors per compte propi del règim especial agrari de la Seguretat Social en el règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte propi o autònoms (BOE núm. 160, de 5.7.2007) estableixen que el Govern ha de promoure i desenvolupar el règim de cotitularitat de béns, drets i obligacions en el sector agrari i la corresponent protecció de la Seguretat Social.

A fi de fer efectiva la igualtat entre dones i homes en el sector agrari, s'ha de desenvolupar la figura jurídica de la titularitat compartida, perquè es reconeguin plenament els drets de les dones en el sector agrari, la corresponent protecció de la Seguretat Social, així com el reconeixement de la seva feina. En les actuacions encaminades al desenvolupament del medi rural, s'han d'incloure accions dirigides a millorar el nivell educatiu i de formació de les dones, i especialment les que afavoreixin la seva incorporació al mercat laboral i als òrgans de direcció d'empreses i associacions.

En aquest context, el Departament de Treball considera adient aprovar una línia d'ajuts a les dones del sector rural català per facilitar el seu accés a la cotitularitat o titularitat compartida de les explotacions agràries, de les quals només és titular un home amb qui tenen una relació conjugal o anàloga, com a mitjà adequat per donar valor, reconeixement social i legal i garantir els drets laborals que pertoquen a les dones que treballen a les explotacions agràries.

D'acord amb tot l'exposat, es fa evident que hi ha raons d'interès social i econòmic que concorren i que dificulten la concurrència. En primer lloc cal tenir en compte que se subvenciona l'accés a la cotitularitat o titularitat compartida d'explotacions agràries, per la qual cosa no és possible introduir variables valoratives en el fet. En segon lloc, seria contrari a l'objectiu d'aquests ajuts excloure sol·licituds de dones que es poguessin produir fora de l'àmbit temporal, molt acotat, que presenta una concurrència competitiva. Per aquests motius, el procediment de concessió d'aquests ajuts és el reglat o directe previst a l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Vist l'article 170.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, on es disposa que correspon a la Generalitat de Catalunya la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, incloent de forma expressa les polítiques actives d'ocupació i la gestió de les subvencions corresponents i l'article 112 del mateix Estatut d'autonomia de Catalunya, on s'estableix que correspon a la Generalitat, en l'àmbit de les competències executives, la potestat reglamentària i també la funció executiva;

Vista la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25.7.2006), que la desplega;

Vist el Reglament (CE) núm. 1081/2006, del Parlament Europeu i del Consell de 5 de juliol de 2006 (DOUE L210, de 31.7.2006), relatiu al Fons Social Europeu; el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell, d'11 de juliol de 2006, pel qual s'estableixen les disposicions generals relatives al FEDER, FSE i al Fons de Cohesió (DOUE L210, de 31.7.2006), el Reglament (CE) núm. 1828/2006 de la Comissió, de 8 de desembre de 2006, pel qual es fixen normes de desplegament per al Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell (DOUE L 371/1, de 27.12.2006) i el Reglament (CE) núm. 800/2008, de 6 d'agost, de la Comissió, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat CE (Reglament general d'exempcions per categories) (DOCE L 21/43, de 9.8.2008);

Vist el que disposa el capítol IX del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002);

Atesa la Llei 15/2008, de 23 de desembre, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2009 (DOGC núm. 5288, de 31.12.2008);

Vist l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, a proposta de la Direcció General d'Igualtat d'Oportunitats en el Treball, i amb informe previ de l'Assessoria Jurídica i de la Intervenció Delegada del Departament de Treball, i en ús de les facultats que em són atribuïdes,

Ordeno:

Article 1

Objecte, àmbit d'aplicació i persones beneficiàries

Aquesta Ordre té per objecte aprovar les bases reguladores que han de regular la concessió d'ajuts, en règim reglat, a les dones del sector rural català per facilitar el seu accés a la cotitularitat o titularitat compartida de les explotacions agràries, de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR