ORDRE EDU/554/2008, de 19 de desembre, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació i diversos aspectes organitzatius del batxillerat i la seva adaptació a les particularitats del batxillerat a distància i del batxillerat nocturn.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyOrdre

ORDRE

EDU/554/2008, de 19 de desembre, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació i diversos aspectes organitzatius del batxillerat i la seva adaptació a les particularitats del batxillerat a distància i del batxillerat nocturn.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'article 36 estableix el marc de l'avaluació dels aprenentatges de l'alumnat de batxillerat.

El Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del batxillerat, determina els principis i característiques de l'avaluació i de promoció de l'alumnat d'aquesta etapa educativa.

D'acord amb les disposicions esmentades, l'avaluació dels processos d'aprenentatge de l'alumnat serà contínua i, alhora, global i diferenciada segons les matèries, de manera que es tinguin en compte tant les particularitats dels elements del currículum com la seva coordinació i coherència.

Aquesta Ordre desenvolupa les normes d'avaluació, d'acord amb els objectius proposats per l'esmentada normativa. Estableix el procediment, els documents i requisits formals necessaris que garanteixin la coherència del procés d'avaluació. Ho fa amb l'objectiu que aquest procés informi de l'evolució de l'aprenentatge de l'alumnat i doni la pauta per prendre decisions orientades a rectificar les mancances detectades; decisions que, en definitiva, tendeixin a l'assoliment per part de l'alumnat dels objectius fixats per a aquesta etapa educativa. La formalització de les dades d'avaluació també té la finalitat de permetre l'adequada certificació acadèmica i la seva validesa a efectes administratius.

Aquesta Ordre també regula diversos aspectes referents a organització del batxillerat i a l'autonomia dels centres educatius.

Aquesta Ordre estableix igualment particularitats del batxillerat a distància i nocturn pel que fa a la flexibilitat organitzativa i a la promoció d'alumnes.

A proposta de la Direcció General de l'Educació Bàsica i el Batxillerat, i de conformitat amb el procediment que estableixen els articles 61 i següents de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat, i d'acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya;

D'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora,

Ordeno:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

1.1 Aquesta Ordre té per objecte regular l'avaluació del procés d'aprenentatge de l'alumnat de batxillerat, així com diversos aspectes organitzatius del batxillerat en qualsevol dels seus règims, ordinari, nocturn i a distància, i és aplicable a tots els centres públics i privats que imparteixin ensenyaments d'aquesta etapa educativa dins l'àmbit territorial de Catalunya.

1.2 Per als centres que imparteixin ensenyaments de batxillerat nocturn o a distància s'estableixen normes específiques que complementen les establertes de manera general.

Article 2

Criteris generals

2.1 L'avaluació del procés d'aprenentatge de l'alumnat de batxillerat ha de ser contínua i, alhora, global i diferenciada segons les matèries, de manera que es tinguin en compte tant les particularitats dels elements singulars del currículum com la seva coordinació i coherència.

2.2 Els objectius i les competències generals i específiques, que indiquen el sentit en què han de progressar tots els alumnes i les alumnes, donen les pautes que han de regular els processos d'avaluació. Aquests objectius i competències han d'estar recollits a les programacions didàctiques, han de donar significació a les diferents estratègies d'avaluació que s'hi detallin i han de constituir el referent constant de totes les accions formatives.

2.3 L'avaluació ha de ser contínua, atès que té per objecte constatar els avenços i detectar les dificultats tan bon punt es produeixin, esbrinar-ne les causes i prendre les mesures necessàries a fi que l'alumnat pugui continuar amb èxit el seu procés d'aprenentatge. Per tal que l'avaluació sigui contínua, s'han d'establir pautes per a l'observació sistemàtica i el seguiment de cada alumne al llarg del seu procés formatiu. En qualsevol moment del curs, quan l'avaluació palesi que alguns alumnes tenen dificultats amb el seu aprenentatge, el professorat ha d'establir la realització d'activitats de recuperació. En les actes de les sessions d'avaluació que es facin al llarg del curs hi haurà d'haver constància dels resultats obtinguts per l'alumnat en les activitats de recuperació esmentades.

2.4 L'avaluació ha de ser diferenciada per a cadascuna de les matèries del currículum. Els referents per a l'avaluació de les matèries seran els criteris d'avaluació. Així mateix, cal prendre en consideració els diferents elements del currículum i el treball fet a classe, així com l'interès i l'esforç demostrat per l'alumnat.

2.5 L'avaluació també ha de ser global, és a dir, a les sessions d'avaluació que regula l'article 9 d'aquesta Ordre es considera la situació de cada alumne en cada matèria particular i la seva evolució de conjunt.

2.6 L'avaluació és en si mateixa formativa, i regula i orienta el procés educatiu. La informació que proporciona ha de permetre millorar els aprenentatges de l'alumnat i els processos d'ensenyament emprats i la pràctica docent. L'avaluació també és un procediment que permet constatar i certificar l'assoliment dels objectius de l'aprenentatge.

2.7 EIs centres educatius han d'incloure en el seu projecte educatiu els criteris generals adoptats respecte a l'avaluació i la promoció de l'alumnat, i respecte al disseny d'activitats d'avaluació i de recuperació.

2.8 En el cas de les matèries de l'àmbit de llengües, la qualificació de l'expressió oral haurà de representar com a mínim el 25% de la qualificació final de cada matèria. També cal potenciar la producció de textos creatius de tot tipus (descripcions, argumentacions, valoracions, etc.) i l'avaluació d'aquests escrits ha de representar com a mínim el 25% de la qualificació final de cada matèria d'aquest àmbit. Per atorgar aquestes qualificacions, el professorat de les matèries de l'àmbit de llengües ha de tenir en compte les valoracions que respecte a l'assoliment de la competència comunicativa li ha de facilitar el professorat de les altres matèries del currículum.

2.9 Les programacions de cada matèria han d'incloure els criteris d'avaluació i les activitats d'avaluació i de recuperació previstes.

2.10 Els centres educatius han de fer públics els criteris d'avaluació concretats en el projecte educatiu i els que s'aplicaran en l'avaluació dels aprenentatges i per a la promoció de l'alumnat. L'alumnat i els pares, mares o tutors legals, quan aquest sigui menor d'edat, han d'estar informats des del començament del curs d'aquests criteris. Aquesta informació, que s'ha de lliurar de manera individualitzada i per escrit, ha de permetre el compromís de l'alumne o alumna i de la família, en cas que sigui menor d'edat, en el procés d'aprenentatge.

Article 3

Atenció a la diversitat de l'alumnat

3.1 El batxillerat ha de preparar l'alumnat perquè accedeixi als estudis superiors, i ha de servir perquè el màxim nombre d'alumnes progressi en les competències que necessita per a la seva realització i desenvolupament personal, així com per a l'exercici de la ciutadania activa, la inclusió social i l'accés al treball qualificat. Per aquest motiu s'ha de facilitar l'accés als estudis de batxillerat al màxim nombre possible d'alumnes, s'ha de donar resposta a la diversitat de l'alumnat garantint tant com sigui possible l'excel·lència però també la igualtat real d'oportunitats a tots els i les alumnes i sectors socials sense excepció. Per això s'han d'oferir itineraris adaptats als diferents ritmes d'aprenentatge i a les diferents situacions personals de l'alumnat.

3.2 L'atenció a la diversitat s'ha de fonamentar en tots els elements que configuren el currículum, principalment en la planificació i l'aplicació de les estratègies metodològiques i organitzatives necessàries per facilitar a tot l'alumnat l'accessibilitat als aprenentatges. Un cop exhaurides les mesures de tipus més general, els centres educatius han d'aplicar les mesures més específiques que es detallen en els apartats següents.

3.3 Els centres educatius han de fer les adaptacions curriculars, de materials d'aprenentatge i de temporització, si cal, tant de les activitats d'aprenentatge com d'avaluació, incloent-hi els criteris d'avaluació, i facilitar les ajudes tècniques necessàries perquè l'alumnat amb trastorns d'aprenentatge i l'alumnat amb discapacitats puguin cursar el batxillerat amb les mateixes possibilitats d'èxit que la resta de l'alumnat.

La direcció general competent ha d'autoritzar les mesures excepcionals a adoptar respecte al currículum i l'organització general que impliquin l'exempció d'una matèria, ateses les dificultats objectives d'aprenentatge de determinat alumnat per causa de discapacitat, trastorns de salut o trastorns greus d'aprenentatge. Aquestes mesures han de ser estrictament proporcionals als problemes o dificultats d'aprenentatge.

3.4 Amb la finalitat de facilitar l'accés al currículum de l'alumnat d'incorporació recent al sistema educatiu català o del que compagina els estudis de batxillerat amb els estudis de música o dansa, o amb la pràctica intensiva de l'esport, cal adaptar els materials d'aprenentatge i, si escau, les temporitzacions, tant de les activitats d'aprenentatge com d'avaluació, sense...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR