Fanfiction, parodia y pastiche en el Derecho español

AutorClara Isabel Cañero Lois
Páginas267-282
ADI 40 (2019-2020): 267-282
FANFICTION, PARODIA Y PASTICHE
EN EL DERECHO ESPAÑOL
FANFICTION, PARODY AND PASTICHE
UNDER SPANISH LAW
CLARA ISABEL CAÑERO LOIS*
RESUMEN
El presente artículo explora la relación entre el fanf‌iction y el límite de parodia en relación
con las obras transformativas no autorizadas. Tras analizar el fanf‌iction como ejemplo paradig-
mático de obra transformativa, se examinará la regulación del límite de parodia en el Derecho
español y del límite de caricatura, parodia o pastiche previsto en el Derecho europeo, propo-
niéndose f‌inalmente la posible inclusión de los conceptos de caricatura y pastiche en nuestro
ordenamiento para dar amparo a obras transformativas hasta ahora no cubiertas por nuestro
límite de parodia.
Palabras clave: derecho de autor, límites y excepciones, parodia, fanf‌iction, obras trans-
formativas, contenidos generados por usuarios.
ABSTRACT
This paper explores the relationship between fanf‌iction and the copyright exception of parody
in relation to unauthorised transformative works. After analysing fanf‌iction as a paradigm example
of transformative works, this paper will examine the legal regime of the parody exception under
Spanish law and of the caricature, parody or pastiche exception under EU law, f‌inally proposing
the possible inclusion of the concepts of caricature and pastiche in our legal system so to cover
transformative works that until now have fallen outside the scope of our parody exception.
Keywords: copyright law, copyright exceptions and limitations, parody, fanf‌iction, transfor-
mative works, user-generated contents.
SUMARIO: I. INTRODUCCIÓN.—II. EL FANFICTION Y LOS DERECHOS DE AUTOR.—1. CON-
CEPTO Y CARACTERÍSTICAS.—2. AFECTACIÓN A LOS DERECHOS DE AUTOR E IMPORTANCIA CULTURAL.—
III. EL LÍMITE DE PARODIA.—1. LA PARODIA EN EL DERECHO ESPAÑOL.—2. LA PARODIA EN EL
DERECHO EUROPEO.—IV. USOS TRANSFORMATIVOS MÁS ALLÁ DE LA PARODIA.1. CON-
CEPTO DE CARICATURA Y PASTICHE.—2. VIABILIDAD DEL PASTICHE COMO LÍMITE A LOS DERECHOS DE
AUTOR.—V. CONCLUSIONES.—VI. BIBLIOGRAFÍA.
* Becaria FPU del Ministerio de Ciencia y Universidades en el Departamento de Derecho Mercantil «Ma-
nuel Broseta Pont» de la Universitat de València. Dirección de correo electrónico: clara.canero@uv.es.
Fecha de recepción: 11 de abril de 2020 // Fecha de aceptación: 18 de mayo de 2020.
  , parodia y pastiche en el Derecho español
CONTENTS: FANFICTION 1. CONCEPT AND CHARACTERIS-
TICS.—2. IMPACT ON COPYRIGHT AND CULTURAL IMPORTANCE.— 1. PAR-
ODY UNDER SPANISH LAW.—2. PARODY UNDER EU LAW.  
PARODY.—1. CONCEPT OF CARICATURE AND PASTICHE.—2. FEASIBILITY OF PASTICHE AS A COPYRIGHT
EXCEPTION.—
 

      
     

    
      
user generated contents
 
   
online   


   
         
     
      

      




 FANFICTION Y LOS DERECHOS DE AUTOR
1. CONCEPTO Y CARACTERÍSTICAS
El fanfiction   
de lucro escritas por fans       

 
de fanfiction o fanfics   

fanfiction  
   fandoms 
de fans  
cultura popularfandoms
GARROTE FERNÁNDEZ-DÍEZ, I. ESPÍN ALBA, I.
El fan works,
fanvidsfanartSCHWABACH, A.
JENKINS, H.
 vid. COPPA, F. 

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR