Escriure per a diferents mitjans

AutorJordi Caballé May
Páginas109-130
Editorial UOC Capítol IV. Escriure per a diferents mitjans
109
Capítol IV
Escriure per a diferents mitjans
El que és difícil no és escriure per a diferents mitjans,
el que és difícil és escriure.
Fidel del Castillo
Els anuncis no poden ser iguals en tots els mitjans perquè
aquests tenen característiques molt diferents, de forma i de fons,
per tant, el redactor publicitari ha de saber adaptar el missatge a
cada mitjà. La publicitat fa servir tots els canals o mitjans que té
a l’abast per intentar fer arribar els seus missatges al màxim nom-
bre de persones possibles. Per fer-ho, cal coneixe’ls i dominar-los.
Adaptar un missatge no vol dir que la falca de ràdio d’una
campanya resulti d’agafar la pista d’àudio de l’espot i passar-la
per la ràdio. Adaptar el missatge vol dir pensar i crear cada
peça d’una campanya tenint en compte les especificitats de
cada mitjà pel qual s’emetrà.
Això ens permetrà treballar millors missatges, perquè
estaran adaptats als canals, i poder jugar creativament amb
els mitjans, cosa que permet fer peces més interessants per
als consumidors.
1. Escriure per a l’audiovisual
El mitjà audiovisual probablement és el que proporciona
una experiència més immersiva i total, ja que ofereix movi-
Editorial UOC Una paraula val més que mil imatges
110
ment, imatges, so, música, efectes especials, etc. Tot això té
una capacitat d’impactar sobre el consumidor i connectar-hi
que està molt per sobre de la d’altres mitjans. Per tant, el
redactor publicitari ha de tenir en compte tot aquest potencial
i treballar la peça, de manera integral, per tal de poder treure’n
el màxim de profit.
L’espot de televisió ha estat tradicionalment la peça publi-
citària per excel∙lència. Actualment les peces audiovisuals es
pensen més enllà de la televisió i poden anar directament a
entorns digitals, o a xarxes, sense passar per la televisió.
D’altra banda, la televisió, com a mitjà, ofereix dife-
rents formats per als quals el redactor publicitari a vegades
pot haver de pensar una peça: patrocinis, product placement,
reportatges informatius, patrocinis actius, televenda, etc. Els
formats, així com la durada d’un espot, condicionen els con-
tinguts i la manera com s’han de tractar i enfocar. Per aquest
motiu, la creativitat permet modelar el missatge però també
jugar amb el format per tal de treure’n el màxim profit.
Algunes idees que poden anar bé a l’hora d’escriure una
peça publicitària audiovisual són:
Explica una història. Per curta o petita que sigui. Un
anunci és una minihistòria de 20 o 30 segons i, en el seu
transcurs, necessitem saber què està passant, si serà una
història amb final feliç o no, de què va la cosa.
Focalitza. Hem de tenir clar què hem d’explicar i
quina és la clau de l’anunci. Un anunci sobre un cotxe
esportiu se centrarà en les característiques tècniques,
l’arrencada de 0 a 100 i l’adherència a les corbes, men-
tre que un sobre un cotxe familiar posarà l’accent en la
seguretat, l’espai interior i la comoditat.

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR