Els codis deontològics

AutorManuel Parés i Maicas
Páginas89-100
Capítol XVI
Els codis deontològics
També se’ls coneix sota la denominació de codis ètics, tot i que la
seva naturalesa i funció és més aviat deontològica. El seu paper és
essencial en tot sistema d’autoregulació, car marquen els criteris
que s’han d’aplicar i les pautes que s’han de seguir en qualsevol
atemptat contra tota activitat social que estigui regulada per un
codi. Això significa que són susceptibles de ser establerts i d’aplicar-
se en totes aquelles activitats que existeixen, normalment a través
de la institució, l’associació o la corporació que els ha elaborat, for-
mulat i aprovat. De tota manera, la meva anàlisi se situarà en l’àm-
bit de la comunicació, i preferentment en el de la informació pe-
riodística, tot i que faré una breu al·lusió als codis de les relacions
públiques i de la publicitat. Per raons òbvies no existeixen codis
que regulin la propaganda (excepte la religiosa o la política), ni la
desinformació.
Ernesto Villanueva (pàg. 20) estableix una diferenciació molt in-
teressant entre els codis penals i els deontològics, des de la perspec-
tiva de la informació periodística, que exposo tot seguit:
1. Mentre el codi penal estableix sancions per a conductes anti-
socials, el deontològic marca normes que permeten que la
conducta del periodista li permeti d’acomplir la seva respon-
sabilitat social;
2. El codi penal estableix conductes tipificades per mandat le-
gislatiu; el deontològic, en canvi, formula conductes obliga-
tòries pels que són els seus subjectes, establertes per ells ma-
teixos tot renunciant a un espai de la seva llibertat legal.
© Editorial UOC 89 Els codis deontològics

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR