DECRET 320/1990, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament del títol 2 del Decret Legislatiu 1/1988 i del títol 1 de la Llei 5/1990, d'infrastructures hidràuliques de Catalunya. (Correcció d'errades en el DOGC núm. 1473, pàg. 4154, de 29.7.1991).

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC i les esmenes que estableixen els decrets 287/1991, 286/1992 i 211/1993.

La Llei 5/1990, de 9 de març, d'infrastructures hidràuliques de Catalunya, autoritza el Consell Executiu per dictar les normes reglamentàries que siguin necessàries per desplegar-la. Pel present Decret es dóna compliment al mandat legal de determinació reglamentària que conté el capítol 3 del títol 1 de la dita norma, relatiu al cànon d'infrastructura hidràulica.

D'altra banda, atesa la similitud del procediment de recaptació d'aquest recurs amb el de l'increment de la tarifa de sanejament i del cànon de sanejament, regulats en el Decret Legislatiu 1/1988, de 28 de gener, el Reglament aprova les normes comunes de gestió d'ambdues figures, juntament amb les especificitats pròpies de cadascuna. Així mateix, el Reglament integra en un text únic les normes aprovades amb anterioritat referents a l'increment de la tarifa de sanejament i del cànon de sanejament, contingudes en diverses disposicions que, alhora, cal adaptar a la normativa tributària vigent, d'una banda, i d'altra, a les noves tecnologies aplicables en la determinació de les càrregues contaminants.

Per tant, fent ús de les autoritzacions previstes a la disposició final del Decret Legislatiu 1/1988 i a la disposició final segona de la Llei 5/1990, a proposta del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques i d'acord amb el Consell Executiu,

Decreto:

Títol preliminar

Article 1

Objecte És objecte d'aquest Reglament el desplegament normatiu de l'increment de la tarifa de sanejament i del cànon de sanejament regulats en el Decret Legislatiu 1/1988, de 28 de gener, pel qual s'aprova la refosa dels preceptes de la Llei 5/1981 i la Llei 17/1987 en un text únic; i del cànon d'infrastructura hidràulica creat per la Llei 5/1990, de 9 de març, d'infrastructures hidràuliques de Catalunya.

Article 2

Concepte i àmbit territorial 2.1 L'increment de la tarifa de sanejament i del cànon de sanejament són modalitats d'un tribut de caràcter finalista destinat al finançament de la construcció i explotació de les obres i instal·lacions aprovades en execució dels plans de sanejament regulats en el Decret Legislatiu 1/1988. El seu àmbit territorial d'aplicació serà el que es determini als plans respectius. 2.2 El cànon d'infrastructura hidràulica és un tribut de caràcter finalista destinat al finançament de les inversions en obres i actuacions fixades en el programa d'obres hidràuliques previst a l'article 3 de la Llei 5/1990. El seu àmbit d'aplicació serà tot el territori de Catalunya.

Article 3

Normativa Els conceptes tributaris compresos en aquest Reglament es regiran:

  1. Pel Decret Legislatiu 1/1988, de 28 de gener, pel qual s'aprova la refosa dels preceptes de la Llei 5/1981, de 4 de juny, i la Llei 17/1987, de 13 de juliol, en un text únic.

  2. Per la Llei 5/1990, de 9 de març, d'infrastructures hidràuliques de Catalunya.

  3. Per aquest Reglament i per la resta de disposicions reglamentàries específiques, que es mantinguin en vigor, segons la taula de vigències aprovada.

  4. Per les disposicions legals i reglamentàries de caràcter general en matèria tributària.

Article 4

Competències 4.1 La gestió de l'increment de la tarifa i del cànon de sanejament correspon a la Junta de Sanejament, que els ha de percebre:

  1. En el cas de l'increment de la tarifa de sanejament: per mitjà de les entitats, públiques o privades, subministradores d'aigua.

  2. En el cas del cànon de sanejament: directament dels usuaris. La delegació, si s'escau, d'algunes o totes les fases de la gestió de l'increment de la tarifa i del cànon de sanejament en les entitats locals o consorcis afectats correspon al Govern de la Generalitat mitjançant un Decret. Aquesta delegació es farà sempre en els termes establerts en la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya. Restaran reservades en tots els casos a la Junta de Sanejament les funcions de:

  3. Resolució de recursos i reclamacions en via de gestió.

  4. Inspecció tributària i liquidacions que se'n derivin.

  5. Qualificació d'infraccions i imposició de sancions.

  6. Concessió d'ajornaments i fraccionaments. 4.2 La gestió del cànon d'infrastructura hidràulica correspon a la Junta d'Aigües. Això no obstant, pot ésser encomanada a la Junta de Sanejament d'acord amb el que preveu l'article 8, apartat primer de la Llei 5/1990, de 9 de març, d'infrastructures hidràuliques de Catalunya.

TÍTOL 1 Normes substantives

Capítol 1 Normes específiques de l'increment de la tarifa i del cànon de sanejament

Article 5

Fet imposable i acreditament 5.1 Constitueix el fet imposable de l'increment de la tarifa i del cànon de sanejament qualsevol consum potencial o real d'aigua de totes les procedències per raó de la contaminació que pot produir. L'aplicació de l'increment de la tarifa afecta la utilització d'aigua proveïda per les entitats subministradores definides en l'article 6.2. L'aplicació del cànon de sanejament afecta la utilització d'aigua procedent d'aprofitaments d'aigües superficials o subterrànies o d'instal·lacions de recollida de les aigües pluvials que efectuïn directament els mateixos usuaris. 5.2 Queden exclosos de l'aplicació de l'increment de la tarifa o del cànon de sanejament els consums corresponents als usos següents:

  1. Proveïment en alta a uns altres serveis públics de distribució d'aigua potable.

  2. La utilització de l'aigua que facin les entitats públiques per a l'alimentació de fonts públiques i monumentals, de boques de reg i d'extinció d'incendis per al servei públic.

  3. La utilització que facin els agricultors de l'aigua per a regadiu, quan no produeixi contaminació per adobs, pesticides o matèria orgànica que afecti les aigües superficials o subterrànies i d'acord amb el que disposen els articles 10.4 i 18.2 d'aquest Reglament. 5.3 L'acreditament del tribut es produeix:

  4. En el cas de l'increment de tarifa, coincidint amb el moment del consum.

  5. En el cas del cànon de sanejament, el darrer dia de cada trimestre natural.

Article 6

Subjectes passius i obligats tributaris 6.1 Són subjectes passius en concepte de contribuent les persones físiques o jurídiques consumidores d'aigua que la rebin per mitjà d'una entitat subministradora o la captin mitjançant instal·lacions pròpies o en règim de concessió de proveïment. 6.2 Tenen la condició d'entitats subministradores d'aigua les entitats i les persones físiques i jurídiques de qualsevol naturalesa que, mitjançant xarxes o instal·lacions de titularitat pública o privada, facin un proveïment "en baixa" d'aigua, tant si aquesta activitat s'empara en un títol administratiu de prestació del servei com si no s'hi empara. 6.3 Dins del procediment de gestió de l'increment de tarifa de sanejament, les entitats subministradores estan obligades a:

  1. Facturar i percebre el tribut de llurs abonats.

  2. Autoliquidar i ingressar dins dels terminis establerts les quantitats facturades un cop hagin estat percebudes, o quan la seva manca de pagament no sigui justificada d'acord amb el que preveu l'article 31, apartats 3 i 4. L'incompliment d'aquesta obligació constituirà una infracció tributària sancionable segons el que estableix la legislació vigent.

  3. Satisfer com a deute tributari les quantitats no facturades en incompliment del que disposa la lletra a) precedent.

  4. Complir els deures formals que, derivats de la gestió del tribut, es detallen en aquest Reglament. 6.4 En relació amb el compliment de les obligacions de caràcter material o formal expressades en els apartats precedents, les entitats subministradores restaran subjectes a les determinacions que en matèria d'inspeccions i règim sancionador estableix la legislació tributària per als subjectes passius.

Article 7

Base imposable La base imposable és constituïda:

  1. En general, pel volum d'aigua consumit o estimat en el període d'acreditament, expressat en metres cúbics. Llevat que el Govern de la Generalitat, en aprovar el el Pla Zonal o especial de Sanejament, en disposi un de superior, el mínim de facturació serà, a aquests efectes, de 6 m3 per abonat, habitatge o local i mes.

  2. En els casos que l'Administració, d'ofici o a instància del subjecte passiu, opti pel mesurament directe o per l'estimació objectiva de la càrrega contaminant, la base consisteix en la contaminació efectivament produïda o estimada expressada en unitats de contaminació.

Article 8

Mitjans de determinació de la base imposable La base imposable es determinarà:

  1. Amb caràcter general, per estimació directa, mitjançant comptadors o uns altres procediments de mesurament. A aquests efectes, la Junta de Sanejament podrà implantar, d'ofici o a petició del subjecte passiu, i en tots els casos a càrrec d'aquest, un sistema de mesurament directe per comptador.

  2. Per estimació objectiva en els casos següents:

    1) Captacions superficials o subterrànies d'aigua no mesurades per comptador; instal·lacions de recollida d'aigües pluvials, o de subministrament mitjançant contractes d'aforament en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR