DECRETO LEY 4/2023, de 19 de diciembre, de necesidades financieras del sector público en prórroga presupuestaria y de medidas en el ámbito de la reestructuración del sector público para agilizar la actividad administrativa.

Fecha de disposición19 Diciembre 2023
Fecha de publicación21 Diciembre 2023
ELIeli/es-ct/dl/2023/12/19/4/dof
EmisorDepartament de la Presidència

El president de la Generalitat de Catalunya,

L'article 67.6.a de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que els decrets llei els promulga, en nom del rei, el president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb això, promulgo aquest

DECRET LLEI

Exposició de motius

La manca d'aprovació dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2024 comporta la situació de pròrroga pressupostària, en concret de la Llei 2/2023, del 16 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023.

L'article 33 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, estableix que, si per qualsevol motiu l'1 de gener el pressupost no està aprovat, es considerarà prorrogat automàticament el de l'any anterior en els seus crèdits inicials fins a l'aprovació i la publicació dels nous al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Consegüentment, durant un període de pròrroga pressupostària en l'exercici 2024 i sense perjudici del marc legal que comporta la situació de pròrroga, s'han d'adequar determinades necessitats financeres que, per raó de la seva urgència i necessitat, no es poden ajornar.

Aquestes situacions financeres que necessiten endeutament públic per al seu equilibri han de ser autoritzades per una norma amb rang de llei, d'acord amb el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. Per tant, un decret que reguli la situació de pròrroga resulta insuficient per fixar les autoritzacions i els límits.

Pel que fa a les mesures en l'àmbit de la reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa, la Generalitat de Catalunya es va subrogar en la posició de l'extint Institut d'Investigació Aplicada de l'Automòbil (IDIADA) i, per tant, en el contracte regulador de la prestació que aquesta efectuava, subscrita en data 8 de setembre de 1999, contracte que finalitza el 8 de setembre de 2024. En aquesta data, la Generalitat de Catalunya esdevindrà titular única de la societat mercantil gestora dels serveis de l'IDIADA.

Atès que l'activitat de mercat que desenvolupa és altament especialitzada, està en constant evolució i té un impacte significatiu en l'economia i ocupació del país, i considerant que jurídicament el contracte actual no s'adequa a la realitat actual, es fa necessari licitar un nou contracte per a la gestió d'IDIADA sota el règim jurídic patrimonial, alienant una part majoritària de les accions mitjançant concurrència pública i conservant la Generalitat la propietat del complex de l'Albornar, i declarant els béns immobles d'aquest complex com a béns demanials. Per aquesta raó es fa necessari adequar amb urgència la normativa vigent, en concret, determinats preceptes de la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa, per tal que es pugui iniciar amb urgència la licitació abans de la finalització del contracte actual.

Ateses les situacions exposades i d'acord amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, el Govern, davant la necessitat extraordinària i urgent que suscita la situació de pròrroga esmentada, d'una banda, i la proximitat de la finalització del termini de vigència del contracte, de l'altra, pot dictar disposicions legislatives provisionals, sota la forma de decret llei, en els termes de l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya.

La norma del decret llei és un recurs extraordinari del Govern i, per tant, se n'ha de fer un ús prudent i limitat a les situacions que realment mereixen la consideració d'urgents i convenients.

Aquest Decret llei conté dos articles, una disposició derogatòria i una disposició final.

L'article 1 dona resposta a les necessitats financeres inajornables de determinades entitats del sector públic, i es considera adient preveure l'autorització dels avals i les garanties que siguin necessaris per al 2024.

L'article 2 del Decret llei i la disposició derogatòria estableixen mesures per a agilitar l'activitat administrativa. L'article 2 articula la modificació de la disposició transitòria segona de la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa. Aquesta modificació permetrà, respecte a la propera licitació de l'activitat desenvolupada per l'entitat Institut d'Investigació Aplicada de l'AutomòbiI (IDIADA), en base al contracte actualment vigent, portar-la terme eliminant dubtes interpretatius i refermar el caràcter públic dels béns immobles actualment adscrits a l'activitat esmentada, de forma que efectuada la nova adjudicació i l'adscripció dels béns immobles sota qualsevol forma jurídica, mantenen la titularitat pública.

Pel que fa a la part final, la disposició derogatòria deroga l'article 6 de la Llei 11/2011, del 29 de desembre, i la disposició final estableix l'entrada en vigor, l'1 de gener de 2024.

En ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, de conformitat amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, a proposta de la consellera d'Economia i Hisenda i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Previsions en matèria financera

1.1 S'autoritza el Govern, en les condicions i els termes que fixa la Llei 2/2023, del 16 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i mentre es mantingui la situació de pròrroga pressupostària al llarg del 2024, perquè faci ús d'operacions d'endeutament en qualsevol modalitat, amb la limitació que el saldo viu no superi el que autoritza la Llei esmentada, incrementat pels imports que derivin dels programes d'endeutament que s'aprovin en aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària.

1.2 Pel que fa a les operacions d'endeutament de les entitats del sector públic:

a) S'autoritza l'Institut Català de Finances a fer ús, durant el 2024, de l'endeutament amb termini de reemborsament superior a un any, en qualsevol modalitat, per finançar les seves operacions de capital, amb la limitació que el saldo de deute viu a termini de reemborsament superior a un any el 31 de desembre de 2024 no superi el límit de 4.000.000.000,00 d'euros.

b) S'autoritza l'Ens d'Abastament d'Aigua Ter-Llobregat a formalitzar, durant el 2024, endeutament amb termini de reemborsament superior a un any per l'import que es derivi de les necessitats d'inversió relacionades amb les seves despeses de capital ordinàries i amb els projectes de rehabilitació de l'Estació de Tractament d'Aigua Potable (ETAP) del Ter, la canonada de desdoblament de la Trinitat i l'ampliació de la planta de tractament del Llobregat, fins a un màxim de 300.000.000,00 euros.

c) Les entitats que, d'acord amb les normes del Sistema Europeu de Comptes, hagin estat classificades en el sector de l'Administració pública de la Generalitat no poden formalitzar operacions que comportin un increment d'endeutament respecte del que tenien autoritzat el 31 de desembre de 2023.

1.3 S'autoritza el Govern, des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i mentre es mantingui la situació de pròrroga pressupostària al llarg del 2024, a autoritzar els avals següents:

a) S'autoritza el Govern a concedir l'aval de la Generalitat en substitució dels avals concedits per l'Institut Català de Finances a operacions de crèdit i cobertura de risc de tipus d'interès d'Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU, o afegir al seu aval en superposició de garantia dels que va conferir al seu dia l'Institut Català de Finances, sigui de forma global o operació per operació.

b) S'autoritza el Govern a prestar avals fins a una quantia màxima global, el 2024, de 25.000.000,00 d'euros, en garantia de les operacions financeres que subscriguin les cooperatives amb secció de crèdit inscrites en el Registre general de cooperatives. Aquestes operacions financeres han de tenir com a objecte el retorn a llurs titulars dels fons dipositats a les seccions de crèdit, sempre que els socis hagin acordat la baixa de la secció de crèdit corresponent abans de formalitzar l'aval. Aquest aval cobreix com a màxim el 75% de l'operació de finançament, i els membres del consell rector de la cooperativa n'han de garantir en tot moment el percentatge complementari, ampliant aquestes garanties als socis de la cooperativa i a la cooperativa mateixa si així ho determina l'entitat que atorga el finançament en funció del risc de cada operació.

c) S'autoritza el Govern a prestar l'aval a favor de les entitats del sector públic de la Generalitat que formen part de l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei davant de qualsevol instància, o contraaval davant l'entitat financera garant, en el marc de les actuacions de comprovació i inspecció de l'impost sobre el valor afegit que duu a terme l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. L'import màxim d'aquest aval no pot superar els 50.000.000,00 d'euros.

d) S'autoritza el Govern a prestar l'aval davant els òrgans de l'Administració tributària estatal, fins a un màxim de 12.000.000,00 d'euros, per a garantir els fraccionaments, ajornaments o suspensió dels actes de gestió tributària amb relació a la constitució de drets de superfície i drets d'arrendament que hi estan associats.

e) S'autoritza el Govern a prestar l'aval a favor de la Fundació Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) davant de qualsevol instància, o contraaval davant l'entitat financera garant, en el marc de les tramitacions administratives per a la creació de la Plataforma d'R+D+I en Energies Marines de Catalunya (PLEMCAT) . L'import màxim d'aquest aval no pot superar els 3.000.000,00 d'euros.

f) En el cas de modificació, refinançament o substitució d'operacions d'entitats de dret públic i societats mercantils totalment participades per la Generalitat, amb aval de la Generalitat o sense, s'autoritza el Govern a atorgar l'aval de la Generalitat a les operacions que es produeixin com a resultat de les modificacions, el refinançament o la substitució.

g) S'autoritza l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca a prestar l'aval, durant l'exercici del 2023, a favor de les entitats financeres que hagin signat el conveni de col·laboració corresponent i en garantia del risc dels préstecs formalitzats per estudiants universitaris per a finançar l'import de la matrícula universitària. L'import màxim d'aquest aval no pot superar els 4.000.000,00 d'euros.

h) S'autoritza el Govern a prestar l'aval a favor d'Energies Renovables Públiques de Catalunya, SAU (L'Energètica) davant de qualsevol instància, o contraaval davant l'entitat financera garant, en el marc de les tramitacions necessàries per la seva activitat. L'import màxim d'aquest aval no pot superar els 2.000.000,00 d'euros.

1.4 S'autoritza el Govern, des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i mentre es mantingui la situació de pròrroga pressupostària al llarg del 2024, a autoritzar les garanties següents:

a) S'autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici del 2024, fins a una quantia màxima global de 8.323.581,37 euros, a favor de l'Institut Català de Finances i entitats de finances ètiques de l'economia social per a atorgar préstecs a les empreses de l'economia social de Catalunya. A aquest efecte, el Departament d'Empresa i Treball ha de tenir formalitzat un conveni amb l'Institut Català de Finances i/o entitats de finances ètiques de l'economia social per a constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Departament d'Empresa i Treball.

b) S'autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici del 2024, fins a una quantia màxima global de 30.000.000,00 d'euros, a favor de l'Institut Català de Finances i d'altres entitats financeres per a atorgar préstecs a les empreses del sector industrial i de serveis a la producció de Catalunya. A aquest efecte, el Departament d'Empresa i Treball ha de tenir formalitzat un conveni amb l'Institut Català de Finances i/o altres entitats financeres per a constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Departament d'Empresa i Treball.

c) S'autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici del 2024, fins a una quantia màxima global de 7.812.975,09 euros a favor d'Instruments Financers per a Empreses Innovadores, SLU, per a la formalització d'operacions de finançament per a empreses fruit de la recerca. El Departament de Recerca i Universitats ha de tenir signat un conveni per a donar continuïtat a la utilització del fons de garantia ja existent, gestionat per l'Institut Català de Finances mitjançant Instruments Financers per a Empreses Innovadores, SLU.

d) S'autoritza el Govern a prestar garantia, durant l'exercici del 2024, fins a una quantia màxima global de 8.000.000,00 euros, a favor de l'Institut Català de Finances i d'altres entitats financeres per a atorgar préstecs per al finançament de projectes culturals. A aquest efecte, el Departament de Cultura ha de tenir formalitzat un conveni amb l'Institut Català de Finances i/o altres entitats financeres per a constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Departament de Cultura.

e) S'autoritza el Consell Català de l'Esport a prestar garantia, durant l'exercici del 2024, fins a una quantia màxima global de 40.000.000,00 d'euros, a favor de l'Institut Català de Finances i d'altres entitats financeres per a atorgar préstecs per a facilitar la liquiditat o per finançar projectes d'inversió en equipaments o instal·lacions esportives. A aquest efecte, el Consell Català de l'Esport ha de tenir formalitzat un conveni amb l'Institut Català de Finances i/o altres entitats financeres per a constituir un fons de garantia amb càrrec als pressupostos del Consell Català de l'Esport.

Article 2

Modificació de la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa

Es modifica la disposició transitòria segona de la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa, que resta redactada de la forma següent:

“El patrimoni propi de l'Institut d'Investigació Aplicada de l'Automòbil s'integra en el patrimoni de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Els béns immobles que conformen el complex de l'Albornar tenen la consideració de béns demanials.”

Disposició derogatòria

Es deroga l'article 6 de la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquest Decret llei entra en vigor l'1 de gener de 2024.

Per tant, ordeno que tota la ciutadania a la qual sigui aplicable aquest Decret llei cooperi a complir-lo i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 19 de desembre de 2023

Pere Aragonès i Garcia

President de la Generalitat de Catalunya

Natàlia Mas i Guix

Consellera d'Economia i Hisenda

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR