Decret 67/2019, de 23 d’agost, d’ajuts per a persones menors d’edat víctimes de violència masclista o conjugal o entre persones amb una relació anàloga a la conjugal

SecciónI. Disposicions generals
Rango de LeyDecret

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de28 de febrer, en l'article 16.3, estableix que l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears s'ha de centrar primordialment, entre altres àmbits, en la protecció social contra la violència, especialment la violència de gènere. En els apartats 13, 15, 16, 17 i 39 de l'article 30, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de joventut, disseny i aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut; acció i benestar social, desenvolupament comunitari i integració, polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social; protecció social de la família, conciliació de la vida familiar i laboral; polítiques de gènere, i protecció de menors.

Així doncs, el Govern de les Illes Balears és l'òrgan competent per dictar aquest reglament. L'article 69 de l'Estatut d'autonomia li atribueix la potestat que l'habilita i el faculta per elaborar-lo, tramitar-lo i aprovar-lo posteriorment, atès que reserva a la Comunitat Autònoma les competències que, per la seva naturalesa, tenen un caràcter suprainsular; les que incideixen sobre l'ordenació i la planificació de l'activitat econòmica general en l'àmbit autonòmic, i aquelles l'exercici de les quals exigeix l'obligació de vetlar per l'equilibri o la cohesió territorial entre les diferents illes, com és el cas.

El Parlament de les Illes Balears va aprovar la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, que en l'article 65 defineix la violència masclista com la que, com a manifestació de la discriminació, la situació de desigualtat i les relacions de poder dels homes sobre les dones, s'exerceix sobre aquestes pel fet mateix de ser dones. I estableix que també es consideren víctimes les filles i els fills de la mare víctima de violència. Amb anterioritat, mitjançant la Llei orgànica8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, es modificà la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, i ja es varen incloure els menors com a víctimes de violència de gènere.

D'altra banda, la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, defineix les situacions familiars amb necessitat de més protecció com les que han de tenir una atenció prioritària o específica, atesa l'especial dificultat per acomplir la cura i l'atenció als membres que en formen part, en situació de vulnerabilitat econòmica o social. En l'article 5.2.c) inclou, entre aquestes situacions, les famílies en risc social i víctimes de violència masclista. Concretament, l'article 8.2 estableix que també són famílies en aquesta situació aquelles en què la dona amb fills o filles a càrrec ha patit violència masclista.

L'article 23 de la Llei 8/2018 defineix els ajuts per a menors víctimes de violència masclista que regula aquest Decret. Així, estableix que el Govern de les Illes Balears ha de garantir ajuts econòmics per a les persones menors d'edat que es trobin en alguna de les situacions següents: o bé que un dels seus progenitors hagi mort com a conseqüència d'haver estat víctima de violència masclista o conjugal o entre persones amb una relació anàloga a la conjugal; o bé que un dels seus progenitors pateixi un grau de discapacitat igual o superior al 33% com a conseqüència d'haver estat víctima de violència masclista o conjugal o entre persones amb una relació anàloga a la conjugal. Aquests ajuts s'han de mantenir, com a mínim, fins als 21 anys. A més, la Llei 8/2018 defineix aquests ajuts com una prestació de caràcter finalista que queda exclosa de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions i com un dret subjectiu de totes les persones menors d'edat que compleixin els requisits establerts reglamentàriament.

Igualment, la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, entre les situacions amb necessitat d'atenció prioritària preveu la violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar. Pel que fa als infants i als joves, la normativa específica assenyala que les administracions públiques han de vetlar pel seu interès superior tenint en compte les circumstàncies personals de cada cas, per poder promoure els mecanismes de compensació necessaris per assegurar el principi d'igualtat d'oportunitats.

Així, la naturalesa d'aquesta prestació és suprainsular; en primer lloc, perquè l'article 23 de la Llei 8/2018 conté el mandat al Govern de les Illes Balears en detriment d'altres administracions públiques i, en segon lloc, perquè és una prestació que ha d'arribar en condicions d'igualtat a tots els ciutadans balears que compleixin els requisits per accedir-hi, amb la garantia, al mateix temps, de la seva lliure circulació dins el territori autonòmic.

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, de modificació del Decret 12/2019, de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies la competència, entre d'altres, de dur a terme polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència i l'ordenació de la protecció de menors.

D'altra banda, la Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona, va crear aquest organisme amb les finalitats bàsiques d'elaborar i executar les mesures necessàries per fer efectius els principis d'igualtat de l'home i de la dona, impulsar i promoure la participació de la dona en tots els àmbits i eliminar qualsevol forma de discriminació de la dona a les Illes Balears.

D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma desplega el mandat legal de l'article23 de la Llei 8/2018, que preveu ajuts per a menors víctimes de violència masclista, en relació amb la disposició transitòria primera, que estableix un termini de dotze mesos per implantar aquesta mesura, entre d'altres; de proporcionalitat, atès que l'objecte que es regula s'ha d'incloure en una disposició administrativa de caràcter general, per complir el principi de jerarquia normativa i d'acord amb l'article 46 de la Llei 1/2019; de seguretat jurídica, per completar l'ordenament jurídic donant contingut a la previsió legal esmentada; de transparència, pel qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, així com la fixació dels requisits objectius en una disposició de caràcter general i la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears; d'eficiència i simplificació, atès que la regulació estableix el procediment per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR