Decret 32/2019, de 10 de maig, pel qual s’aprova el Reglament del personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL

L’article 31.11 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, d’acord amb la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat, el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de protecció civil i emergències.

D’acord amb la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del sistema nacional de protecció civil, la protecció civil és un servei públic, en l’organització, el funcionament i l’execució del qual participen les diferents administracions públiques i, també, els ciutadans, mitjançant el compliment dels deures corresponents i la prestació de la seva col·laboració voluntària. En virtut d’aquesta norma, corresponen a les diferents administracions públiques la competència per exercir la promoció i el suport de la vinculació voluntària i desinteressada dels ciutadans a la protecció civil, per mitjà d’organitzacions que s’han d’orientar, principalment, a la prevenció de situacions d’emergència i, també, al control d’aquestes situacions, amb caràcter previ a l’actuació dels serveis de protecció civil o en col·laboració amb aquests serveis.

En data 10 de maig de 2003, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears.

Aquest Reglament es va dictar a l’empara de la Llei 2/1998, de 13 de març, d’ordenació d’emergències de les Illes Balears, que regula, en els articles 28 i següents, el concepte i els principis d’actuació que han de regir l’activitat del voluntariat de protecció civil, i remet al Govern de les Illes Balears l’obligatorietat d’establir el marc reglamentari corresponent.

Posteriorment a l’aprovació d’aquest Reglament, es va aprovar la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears, la qual regula aspectes puntuals del voluntariat de protecció civil, com la col·laboració del personal voluntari amb les administracions públiques, mitjançant agrupacions de voluntaris de protecció civil, i la seva formació, entre altres qüestions.

Els canvis normatius en matèria d’emergències que s’han esdevingut des de l’aprovació del Reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears, com l’esmentada Llei de gestió d’emergències de les Illes Balears, o el Decret 40/2014, de 29 d’agost, pel qual s’aprova el Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, unit a l’experiència adquirida després de la creació de les diferents agrupacions de voluntaris de protecció civil, i la necessitat d’adaptar la participació del voluntariat als sistemes actuals de comandament i control, susciten la necessitat de dictar un nou decret pel qual s’aprovi el nou Reglament del personal voluntari de protecció civil, més adaptat a les necessitats actuals.

Aquest Decret s’adequa als principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de les administracions públiques, conforme al que estableix l’article129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en la mesura que queden prou justificats els següents principis: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma deroga i substitueix el Decret 44/2003, en desplegament de la Llei 2/1998 i altres normes concordants abans esmentades; de proporcionalitat, ja que la regulació és la imprescindible en la matèria; de seguretat jurídica, en la mesura que la norma s’insereix, de manera coherent, en el marc normatiu aplicable a la matèria que regula; de transparència, pel qual s’ha de destacar la participació ciutadana abans del procés d’elaboració de la norma i durant aquest procés; i, finalment, d’eficiència, ja que es regula, amb caràcter general, l’exercici del voluntariat de protecció civil a les Illes Balears.

D’acord amb l’article 2.3.d) del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques l’exercici de la competència en matèria d’emergències i protecció civil.

Per tot això, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, d’acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 10 de maig de 2019,

DECRET

Article únic

Aprovació del Reglament del personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears

S’aprova el Reglament del personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears, amb els seus annexos, el qual s’insereix a continuació.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s’oposin al que disposa aquest Decret i, concretament:

  1. El Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears.

  2. L’Ordre del conseller d’Interior de 20 de desembre de 2006 per la qual es crea el Consell Assessor del Voluntariat de Protecció Civil de les Illes Balears.

  3. L’Ordre de regulació de les condicions d’uniformitat, emblemes, equips i acreditacions dels voluntaris de protecció civil (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 143, de 14 d’octubre de 2004).

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 10 de maig de 2019

La presidenta
La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques Francesca Lluch Armengol i Socias
Catalina Cladera i Crespí

REGLAMENT DEL PERSONAL VOLUNTARI DE PROTECCIÓ CIVIL DE LES ILLES BALEARS

TÍTOL I

OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ

Article 1

Objecte

  1. Aquest Reglament té per objecte, ordenar i fomentar la col·laboració voluntària i solidària de la ciutadania de les Illes Balears en les tasques de protecció civil.

  2. A aquests efectes, són personal voluntari de protecció civil les persones que col·laboren regularment amb els serveis públics en tasques pròpies de protecció civil de manera altruista, solidària i desinteressada, tant en la fase de prevenció com en la d’intervenció.

  3. L’actuació del personal voluntari s’ha d’efectuar de manera integrada amb els dispositius i directrius establerts des de l’administració, i la seva actuació no ha de representar en cap cas ideologia política, sindical ni religiosa.

Article 2

Àmbit territorial

L’àmbit d’aplicació del present Reglament és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

TÍTOL II

DE LES AGRUPACIONS DE VOLUNTARIS

Capítol I

Organització i funcions

Article 3

Aspectes generals

  1. Per poder actuar, el personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears s’ha d’integrar en una agrupació municipal o en un grup especialitzat autonòmic.

  2. L’organització i funcionament de les agrupacions s’ha de regir per allò que estableix aquest Reglament, pels seus propis estatuts aprovats per la corporació local respectiva, així com per les instruccions i directrius que, a efectes de coordinació general, puguin dictar les autoritats competents en matèria d’emergències i protecció civil.

Article 4

Agrupacions de voluntaris de protecció civil municipals

  1. L’agrupació municipal de voluntaris de protecció civil és la que té com a objecte una col·laboració desinteressada i altruista en tasques de protecció civil, depèn directament del batle o batlessa, i actua sota la responsabilitat d’aquest en el seu terme municipal com a màxim responsable de la protecció civil local.

  2. La constitució, així com l’aprovació dels estatuts de les agrupacions municipals de protecció civil, l’han d’efectuar els plens de les corporacions locals, previ informe de la Comissió d’Emergències i Protecció Civil respecte a l’adequació d’aquests.

  3. L’aprovació final pel Ple de la Corporació Local s’ha de comunicar a la direcció general competent en matèria d’emergències, la qual ha d’inscriure d’ofici a l’agrupació en el Registre de Serveis d’Emergència i Urgència.

  4. Les agrupacions de voluntaris de protecció civil són responsabilitat exclusiva de la corporació local de què depenguin. Del seu batle o batlessa depèn la dotació de mitjans per afrontar les seves comeses, i el Govern de les Illes Balears pot habilitar partides pressupostàries per complementar aquesta dotació de mitjans.

  5. El Govern de les Illes Balears, amb la finalitat d’homogeneïtzar la formació i estandarditzar els procediments d’actuació que permetin una correcta integrabilitat de les diferents agrupacions en dispositius d’àmbit autonòmic, ha d’establir un pla formatiu destinat al personal voluntari de protecció civil, de conformitat amb allò que estableix l’article 15 del present Reglament.

  6. La dissolució de l’agrupació l’ha d’efectuar el Ple de la corporació local, el qual ha de remetre l’acord de dissolució a la Direcció General d’Emergències i Interior. Una vegada dissolta l’agrupació, el municipi respectiu ha de retornar a la Direcció General d’Emergències i Interior tot el material i equips que aquesta hagués cedit temporalment per a les tasques pròpies de voluntariat.

Article 5

Estructura i organització de les agrupacions de voluntaris

  1. Les agrupacions de voluntaris funcionen de manera democràtica i participativa en la presa de decisions.

  2. El cap d’agrupació és el representant i portaveu de l’agrupació davant de les administracions públiques. Rep les instruccions del batle o batlessa de la corporació i dirigeix els operatius.

    El batle o batlessa ha de nomenar el cap o la cap de l’agrupació de voluntaris, per un període de quatre anys, a proposta de l’agrupació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR