DECRET 40/1999, de 23 de febrer, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'animació d'activitats físiques i esportives.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 40/1999, de 23 de febrer, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'animació d'activitats físiques i esportives. El Reial decret 2048/1995, de 22 de desembre, ha establert el títol de tècnic superior en animació d'activitats físiques i esportives i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims. El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu; alguns d'aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu. De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent. D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional. El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents. L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en animació d'activitats físiques i esportives regulat pel Reial decret 2048/1995, de 22 de desembre, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims. Article 2 2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex. Article 3 La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en animació d'activitats físiques i esportives s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex. Article 4 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que consten a l'apartat 4 de l'annex. Article 5 5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex. 5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex. Disposicions addicionals --1 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat. --2 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Disposició final Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el DOGC. Barcelona, 23 de febrer de 1999 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex --1 Identificació del títol 1.1 Denominació: animació d'activitats físiques i esportives. 1.2 Nivell: formació professional de grau superior. 1.3 Durada del cicle formatiu: 2000 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1590 hores (crèdits de l'1 al 12 i el 14). 1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 13). --2 Perfil professional 2.1 Competència general. És competència general d'aquest tècnic ensenyar i dinamitzar jocs, activitats fisicoesportives recreatives individuals, d'equip i amb implements, i activitats de condicionament físic bàsic, adaptar-les a les característiques de l'entorn i dels participants, i aconseguir la satisfacció de l'usuari i un nivell competitiu de qualitat en els límits de cost previstos. 2.2 Competències professionals. Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són: a) Ensenyar i dinamitzar jocs i activitats físiques recreatives: 1. Concretar, a partir de la programació general, les activitats lúdiques adequades a les característiques i els interessos dels usuaris i de l'entorn en què es desenvolupin. 2. Garantir la disponibilitat d'instal·lacions i mitjans, i supervisar-ne la posada al punt, assegurant-ne la idoneïtat, la seguretat i, si escau, els valors correctes dels paràmetres d'ús. 3. Organitzar, dirigir i dinamitzar jocs, utilitzant convenientment la metodologia d'animació, de forma que resultin segurs i satisfactoris per als usuaris. 4. Ensenyar les normes i la manera d'executar els jocs, adaptant-los segons les seves característiques i les dels participants. 5. Organitzar, desenvolupar i dirigir, al seu nivell, competicions, concursos i esdeveniments ludicoesportius. b) Ensenyar i dinamitzar activitats fisicoesportives individuals: 1. Programar activitats fisicoesportives individuals adequades a les característiques i les necessitats d'un grup d'usuaris, a partir de la programació general. 2. Garantir la disponibilitat d'instal·lacions i mitjans, i supervisar-ne la posada al punt, assegurant-ne la idoneïtat, la seguretat i, si escau, els valors correctes dels paràmetres d'ús. 3. Organitzar, dirigir i dinamitzar sessions d'activitats fisicoesportives individuals, utilitzant la metodologia d'animació més adequada. 4. Ensenyar activitats fisicoesportives individuals, utilitzant la metodologia didàctica més adequada. 5. Rescatar una persona del medi aquàtic nedant i minimitzant els riscos, tant per a la persona auxiliada com per al rescatador. 6. Aplicar els primers auxilis a malalts i accidentats, i coordinar-ne el trasllat, si cal. c) Ensenyar i dinamitzar activitats fisicoesportives d'equip: 1. Programar activitats fisicoesportives d'equip adequades a les característiques i les necessitats d'un grup d'usuaris, a partir de la programació general. 2. Garantir la disponibilitat d'instal·lacions i mitjans, i supervisar-ne la posada al punt, assegurant-ne la idoneïtat, la seguretat i, si escau, els valors correctes dels paràmetres d'ús. 3. Organitzar, dirigir i dinamitzar sessions d'activitats fisicoesportives d'equip, utilitzant la metodologia d'animació més adequada. 4. Ensenyar activitats fisicoesportives d'equip, utilitzant la metodologia didàctica més adequada. d) Ensenyar i dinamitzar activitats fisicoesportives amb implements: 1. Programar activitats fisicoesportives amb implements adequades a les característiques i les necessitats d'un grup d'usuaris, a partir de la programació general. 2. Garantir la disponibilitat d'instal·lacions i mitjans, i supervisar-ne la posada al punt, assegurant-ne la idoneïtat, la seguretat i, si escau, els valors correctes dels paràmetres d'ús. 3. Organitzar, dirigir i dinamitzar sessions d'activitats fisicoesportives amb implements, utilitzant la metodologia d'animació més adequada. 4. Ensenyar activitats fisicoesportives amb implements, utilitzant la metodologia didàctica més adequada. e) Ensenyar i dinamitzar activitats bàsiques de condicionament físic: 1. Concretar les activitats bàsiques de condicionament físic adequades a les característiques i els objectius d'un grup d'usuaris, a partir de la programació general. 2. Supervisar la posada al punt d'instal·lacions i mitjans, assegurant-ne la idoneïtat, la seguretat i, si escau, els valors correctes dels paràmetres d'ús. 3. Organitzar, dirigir i dinamitzar sessions d'activitats bàsiques de condicionament físic, i potenciar l'òptima participació de cadascun dels usuaris. 4. Ensenyar els exercicis bàsics de desenvolupament de la condició física, utilitzant la metodologia didàctica adequada. f) Organitzar, planificar i gestionar una petita empresa d'activitats de lleure i socioeducatives: 1. Obtenir, organitzar i valorar la informació necessària per realitzar estudis que permetin avaluar la possibilitat d'implantació d'una petita empresa, àrea, departament del sector, o l'establiment d'objectius i activitats que es puguin oferir, amb aplicació dels procediments i les tècniques adequats. 2. Determinar i gestionar la constitució d'una petita empresa del sector, complint la legislació vigent. 3. Definir el programa general d'activitats d'acord amb els objectius establerts i els recursos disponibles. 4...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR