STSJ Cataluña 3072/2005, 11 de Abril de 2005

PonenteSEBASTIAN MORALO GALLEGO
ECLIES:TSJCAT:2005:4406
Número de Recurso845/2004
Número de Resolución3072/2005
Fecha de Resolución11 de Abril de 2005
EmisorSala de lo Social

D. SEBASTIAN MORALO GALLEGOD. MARIA LOURDES ARASTEY SAHUND. ASCENSION SOLE PUIG

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG :

MG

ILMO. SR. SEBASTIÁN MORALO GALLEGO

ILMA. SRA. Mª LOURDES ARASTEY SAHÚN

ILMA. SRA. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG

En Barcelona a 11 de abril de 2005

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/as. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 3072/2005

En el recurso de suplicación interpuesto por Jose Ángel y otros frente a la Sentencia del Juzgado Social 25 Barcelona de fecha 23.10.2003 dictada en el procedimiento Demandas nº 723/2002 y siendo recurrido/a -R.E.N.F.E- Red Nacional de Ferroc. Españoles. Ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. SEBASTIÁN MORALO GALLEGO.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha 6.9.2002 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Reclamaciones grandes empresas(TV,RENFE), en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 23.10.2003 que contenía el siguiente Fallo:

Desestimar la demanda presentada per Jose Ángel, Imanol, Jesús Carlos, Inocencio, Juan Luis, Joaquín, Juan Francisco, Lázaro, Pedro Enrique, Mariano, Alonso, Rosendo, Eduardo, Carlos Ramón contra Red Nacional de Ferrocarriles Españoles i absoldre al demandant de la reclamació de dret i quantitat plantejada en la demanda.

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:

"Primer.- Els demandants presten serveis per compte de la demandada RED NACIONAL DE FERROCARRILES ESPAÑOLES, SA (RENFE), tots ells amb categoria professional de maquinista principal i amb les condicions d'antiguitat i salari mensual brut, amb inclusió de prorrata de pagues extres, següents:

Antiguitat Salari Mensual Brut

Salari Mensual Brut

  1. Jose Ángel ............................11-07-19812.576 Euros

  2. Imanol ............................ 11-07-1981 2.766,64 Euros

  3. Jesús Carlos .........................15-07-1975 2.618,70 Euros

  4. Inocencio .......................... 15-07-19742.534,98 Euros

  5. Juan Luis ...................... 11-07-19812.708,35 Euros

  6. Joaquín .......................28-04-1980 778,66 Euros

  7. Juan Francisco ................13-07-19812.754,57 Euros

  8. Lázaro ...........................15-07-19822.604,19 Euros

  9. Pedro Enrique ...............11-07-19812.308,22 Euros

  10. Mariano ........................28.04.19802.803,99 Euros

  11. Alonso ................14-07-19801.989,91 Euros

  12. Rosendo .......11-07-19812.451,72 Euros

  13. Eduardo ...............14-07-19802.634,54 Euros

  14. Carlos Ramón..........................15-07-19802.906,99 Euros

Segon

Tots els demandants estan adscrits a la Unitat de Negoci de RODALlES, a excepció de Rosendo, que pertany a la Unitat de Negoci de REGIONALS, en I'area de Barcelona.

Tercer

En data 17.08.1972, es va arribar a un Acord entre la Direcció de la 5ena Zona en representació de RENFE i la representació dels treballadors adscrits al Personal de Conducció dels Dipòsits de St. Andreu Comtal i Barcelona-Vilanova, pel la qual es van pactar diverses bonificacions sobre la prima de producció que perceb el personal de l' esmentat col.lectiu, donades es característiques especials dels dipòsits. Doc. 1 actora i empresa) . Es deia en el pacte esmentat que:

.. primas de personal de conducción de dichos Depósitos que regirán mientras: duren las actuales circunstancias y con efectos retroactivos desde la nómina del mes de julio....

Quart

Les bonificacions acordades en l'esmentat pacte ascendien a:

- Dipòsit de S. Andreu:

º Locomotores: 10% s/ prima de kilometratge

º U/T: 15 % sobre prima de kilometratge, més la quantitat resultant es comptabilitzar per efectes de hora/tren tots els intervals que no excedeixin de 60 minuts.

º Electotrens: 45% sobre prima de kilometratge, més la quantitat que resulti de comptabilitzar per efectes de hora/tren, tots els intervals que no excedeixin de 60 minuts.

- Dipòsit de Barcelona-Vilanova:

º Locomotores: 55% s/ prima de kilometratge

º U/T: Línia de Puigcerdà i ramal a St. Juar de les Abadesses: 40 % sobre prima de kilometratge, més la quantitat resultant de comptabilitzar per efectes de hora/tren tots els intervals que no excedeixin de 60 minuts.

º Reste de línies: 15% sobre prima de kilometratge. més la quantitat que resulti de comptabilitzar per efectes de hora/tren, tots els intervals que no excedeixin de 60 minuts.

Cinquè

En I'aplicació de I'esmentat acord els actors han cobrar efectivament fins el 31.07.01, el concepte de prima per kilometres realitzats, amb un increment depenent de la línia ferroviària, del 45 % en la línia de Puigcerdà i del 15% del de la resta.

Sisè

Per altra banda, els intervals inferiors entre tren i tren, s'han vingut considerant hora-tren, a efectes econòmics, considerant-se com a hora de conducció, computant en la prima de maquinista.

Setè

Els demandants està n adscrits a la línia de RODALlES, a excepció del Sr. Rosendo, que ho està a la de REGIONALS.

Vuitè

En data 01.08.01, RENFE, va arribar a un Acord retributiu general, realitzat amb les representacions sindicals a I'empresa de CCOO, UGT i SEMAF, i la majoria del Comitè d'Empresa, respecte a les Unitats de Negoci REGIONALS, deixant des d'aquesta data d'abonar als actors les bonificacions acordades en el pacte abans indicat, de 17.08.72. En aquest acord, s'indicava que:

" ...se realiza como desarrollo del punto 3 del acuerdo "Sistema retributivo de conducción", con el objeto de fijar el sistema econòmico correspondiente a la componente variable de los maquinistas que presten sus servicios en el régimen de Agente Único en gráficos de conducción de línea de trenes de la Unidad de Negocio de regionales RENFE... "

Novè

En I'esmentat pacte es deia que els únics paràmetres a tenir en compte pel càlcul de la variable UN de Regionals són els que s'indicaven a continuació:

- Km recorreguts

- Hores d'activitats complementaries realitzades

S'indicava també que els valors a aplicar serien fixats en cada moment pel Conveni Col.lectiu, establint-se sobre la base establerta en el punt 3 per I'any 2000 de l'Acord Sistema Retributiu del personal de conducció els següents:

º Activitats complementaries a 178,369 ptes. hora

º Km/tren al valor de 13,20 ptes. Km.

Les activitats complementaries, a aquests efectes en règim d'Agent Únic, estaven descrites.

També es pactava que el personal que presta.a serveis en gràfics de conducció de línia U.N. Regionals, passaria a percebre, des de la data d'aplicació de I 'Acord, el complement per activitat "Conducció de trens en rodalies i regionals" el valor de

5.340,55 ptes. dia, concepte al que s'aplicaria el valor de les taules salarials del conveni col.lectiu vigent (Doc. 2 actora).

Desè

En data 1.01.02, va entrar en vigor el XIV Conveni Col.lectiu de RENFE d'àmbit temporal fins al 31.12.04. La disposició derogatòria estableix que en totes les matèries que no hagin estat objecte de modificació en el mateix conveni seguiran aplicat-se les regulacions i aspectes normatius declarats en el XIII conveni. Deroga expressament totes les regulacions i preceptes que s'oposin a les regulades en el conveni.

Onze.- Per Acta de 26 de març de 2000, en una reunió entre el Comitè de Vaga de Renfe i I'empresa, es va arribar als pactes, que consten en el document 2 de I'empresa que es dóna per reproduït, pels quals s'establien unes garanties en el sistema de treball del personal de conducció de trens i es pactava un règim economic, composat per un component fixe, un complement i una retribució variable, amb un resultat economic mínim anual, que es va fixar en 5.862 588 ptes./any. Es pactava també unes modificacions de les condicions de treball en les línies de Rodalies i de Regionals i un diferent sistema retributiu per Agents únics de Conducció i altre personal de conducció. A canvi de I'acord pactat, es va deixar sense efecte la convocatoria de vaga, per part del Comité.

Dotze.- La Clàusula 26ena del XIII Conveni Col.lectiu de RENFE indica que queden incorporats al conveni els sistmes de primes de producció que s'acordin. durant la vigència i l'Acord sobre Agent ÚNIC de conducció, contingut en l'Acta de 26.03.00.

(Doc. 3 empresa)

Tretze.- Per Acta de la Comissió Mixta de Seguiment de Agent Únic de Conducció, de data 11-10- 00, (doc 4 empresa), es va establir un complement variable pels Agents Únics de conducció en cabina, concretant la quantia en 735.860, per l'any 2000.

Catorze.- Per Acord sobre Rodalies signat pel Comitè General de RENFE (sindicats CCOO, UGT, SEMAF i no CGT) i la direcció de I'empresa, es van establir els paràmetres a tenir en compte pel càlcul de la retribució variable en la U.N. de Rodalies:

º Kilometres recorreguts

º Minuts de conducció

º Hores d'activitats complementaries realitzades

(Doc. 5 empresa)

Quinze.- En I'esmentat acord s'incloien dins de les activitats complementàries realitzades, les següents:

- serveis de reserva, dipòsit i maniobres

- temps...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • ATS, 12 de Septiembre de 2006
    • España
    • 12 Septiembre 2006
    ...en cuestión ha sido absorbido y compensado. La parte actora interpone recurso de suplicación y la sentencia del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña de 11 de abril de 2005 inadmite el recurso al no alcanzar ninguna de las cantidades reclamadas la cuantía de 1803 euros establecido en el......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR