Alertbox: Current Issues in Web Usability

AutorRaimon Alamany
Páginas394-396

Jakob Nielsen, Alertbox: Current Issues in Web Usability, , Nielsen Norman Group. Des de juny de 1995.

Page 394

Els problemes d'ús en un web són percebuts per l'usuari com a signe d'inoperància corporativa

(Alertbox, 1/12/1997).

Cada vegada, més institucions i organismes públics tenen el seu propi web i, cada vegada més, aquests webs, que inicialment només complien la funció de presentar objectius i activitats, permeten consultar bases de dades, emplenar formularis, presentar queixes, pagar taxes, etc.

Alertbox és una columna electrònica quinzenal sobre la facilitat d'ús de les pàgines web. El seu autor, Jakob Nielsen, ha estat fins fa poc el director del Web Usability Lab de Sun Microsystems, i és una de les personalitats més reconegudes en aquesta matèria.

La facilitat d'ús o la capacitat de ser usat ('usability') inclou, en el cas dels webs, tant qüestions de disseny gràfic, com d'organització dels continguts, Ilegibilitat, redacció, convencions internacionals, suport o ajuts a la navegació, etc. Sobre aquesta part específica del disseny de webs ha dedicat Jakob Nielsen les seves investigacions i Alertbox n'es el principal conducte de difusió. L'interès de les seves recerques i la claredat i concisió de les sevesPage 395 exposicions (i també una actitud de visionari que ho sap tot, que fa que sovint rebi el sobrenom de «gurú»), han convertit en poc temps la seva columna en «la més llegida entre els tècnics d'aquesta matèria».1

Mentre que en l'edició de llibres, els segles d'experiència editorial han fet que sigui pràcticament impossible trobar un llibre sense foliar o sense sumari, i que difícilment en trobem un sense pàgina de crèdits, peus de fotografia o els capítols numerats, avui dia és possible veure pàgines web sense aquests elements bàsics. En el cas dels llibres, es tracta de components que en faciliten la lectura sense que, actualment, ni ens n'adonem. En canvi, observem pàgines web sense títol o amb títols que indueixen a l'error, webs sense sumari, ni crèdits, ni referències de les fonts. A vegades, no hi ha cap element que permeti sortir-ne o tornar a la pàgina principal, tret dels que proporciona el programari de navegació. Si Nielsen calcula que el 90 % dels webs presenten problemes de concepció i accessibilitat, preveure'n i treballar-ne la facilitat d'ús és, doncs, en aquests moments, essencial.

Com a introducció a aquesta matèria, d'entre els textos publicats a Alertbox, destaquem el ja clàssic «Top ten mistakes of Web design» (5/1996),2 que després va completar amb els «Top ten mistakes of Web management» (15/6/1997). Recomanem, també, les columnes dedicades a la redacció de textos per al web, com ara «Be succint: how to write for the Web» (15/3/1997), «Microcontent: writing headlines, page titles, and email subjects lines» (6/9/1998) i «International Web usability» (8/1996), o la columna centrada en els canvis produïts al llarg d'aquests últims anys: alguns dels recursos que desaconsellava al 1995, com ara l'scrolling excessiu i els «mapes sensibles», avui són més acceptats pels usuaris i tècnicament ja no són un problema tan greu («Changes in Web usability since 1994», 27/12/998).

Encara que Alertbox és una columna d'autoria única, sobre una qüestió concreta, es converteix fàcilment en un butlletí monogràfic amb aportacions diverses, gràcies als tres o quatre enllaços que sempre inclou amb escrits d'altres autors. Hem fet la prova amb una columna qualsevol, per exemple «Web pages must live forever» (29/11/1998), sobre la conveniència de mantenir les pàgines i evitarPage 396 el truncament d'enllaços, i en pocs minuts hem obtingut el text sencer de diversos articles: Victoria Shannon, «Dead Web sites really need a proper funeral» (Seattle Times, 29/11/1998); Matt Richtel, «Making Web sites more 'usable' is former Sun Engineer's goal» (New York Times, 13/6/1998); Steve Outing, «Does your Web site need an index?» (Editor & Publisher Interactive, 30/10/1998); a més de l'escrit del mateix Nielsen, «Fighting linkrot» (Alertbox, 14/6/1998) i els comentaris d'un parell de lectors qualificats: «Historical accuracy vs. Revisionism» d'Adam Enngst, editor de TidBITS i «Guided tours to old content» de Chug Roberts, director editorial de Congressional Quarterly.3

Nielsen anuncia ja el contingut de les seves columnes per als pròxims mesos. Haurem d'estar atents als seus «'Top ten mistakes' revisited three years later» i a «The new top ten mistakes of Web design» (anunciades per al 2 i 16 de maig de 1999, respectivament).

Totes les columnes publicades són consultables des de , on el lector no trobarà fotografies, ni objectes animats, ni il·lustracions en 3D: només «text» al servei de la màxima accessibilitat als continguts. Tota una lliçó sobre presentació i facilitat d'ús. Nielsen reconeix que potser algunes de les seves propostes no són adequades per a cert tipus de webs (el d'una empresa de jocs informàtics, per exemple, o el d'una oficina de turisme, en el cas de l'Administració), però ben segur que ho són, sens dubte, per a la majoria dels webs administratius.

------------

[1] William Allsterter, «That Mess in your Web Site», a Technology Review, setembre-octubre de 1998, . Alertbox va rebre 3 milions de consultes al 1998.

[2] Aquesta columna en concret té 279.861 consultes acumulades des de la seva publicació a mitjan 1996.

[3] Podeu accedir a tots aquests articles des de . En el cas del New York Times, cal donar-se d'alta al servei gratuit de consulta d'articles.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR