STSJ Cataluña 1535/2017, 2 de Marzo de 2017

ECLIES:TSJCAT:2017:2193
Número de Recurso7175/2016
ProcedimientoSOCIAL
Número de Resolución1535/2017
Fecha de Resolución 2 de Marzo de 2017
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 44 - 4 - 2015 - 8026803

F.S.

Recurs de Suplicació: 7175/2016

IL LM. SR. ANDREU ENFEDAQUE MARCO

IL LMA. SRA. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG

IL LM. SR. FRANCISCO BOSCH SALAS

Barcelona, 2 de març de 2017

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt,

EN NOM DEL REI

ha dictat la següent

SENTÈNCIA NÚM. 1535/2017

En el recurs de suplicació interposat per Everardo a la sentència del Jutjat Social 7 Barcelona de data 8 de juny de 2016 dictada en el procediment núm. 580/2015, en el qual s'ha recorregut contra la part Instituto Nacional de la Seguridad Social, ha actuat com a ponent Il lma. Sra. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data 26-6-15 va arribar al Jutjat Social esmentat una demanda sobre seguretat social en general, la qual l'actor al.lega els fets i fonaments de dret que va considerar procedents i acabava demanant que es dictés una sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar la sentència en data 8 de juny de 2016, que contenia la decisió següent:

Que desestimando la demanda por Everardo contra el INSTITUTO NACIONAL DE LA SEGURIDAD SOCIAL debo absolver a la entidad gestora demandada de la pretensión deducida en su contra.

Segon

En aquesta sentència es declaran com a provats els fets següents:

  1. - Everardo, nacido el NUM000 -1946, con NIE NUM001, natural de Ucrania, es titular de la tarjeta de residencia temporal en España por reagrupación familiar de su hija, Isabel con NIE NUM002, desde 16-7-2013 y hasta el 16-4-2017.

  2. - El 17-3-2015 solicitó del INSS el reconocimiento del derecho a la asistencia sanitaria con cargo a fondos públicos a través del Sistema Nacional de Salud, como residente legal en España con autorización de residencia por reagrupación familiar, al amparo del art. 3.3 de la Ley 16/2003, de 28 de mayo, de cohesión y calidad del Sistema Nacional de Salud.

  3. - Por resolución de 24-3-2015 la entidad gestora denegaba la solicitud "porque el permiso de residencia que tiene reconocido en España por reagrupación familiar, exige que disponga de un seguro de enfermedad obligatorio durante toda la vigencia del permiso de residencia que tiene reconocido".

  4. El 30-4-2015 interpuso reclamación previa que fue desestimada el 27-5-2015 "porque su tarjeta de residente en España como familiar de ciudadano de la Unión Europea, está condicionada a que disponga de un seguro de enfermedad que cubra todos sus riesgos en España durante todo el tiempo que resida en territorio nacional", y "no aporta ningún documento que acredite que reside legalmente en España con anterioridad al 24/04/2012, fecha en la que entró en vigor el Real Decreto Ley 16/2012 (BOE 24/04/(2012), de medidas urgentes para garantizar la sostenibilidad del Sistema Nacional de Salud y modificó el R.D. 240/2007, de 16 de febrero, sobre entrada, libre circulación y residencia en España de ciudadanos de los Estados miembros de la Unión Europea".

Tercer

Contra aquesta sentència la part actora va interposar un recurs de suplicació, que va formalitzar dins del termini. Es va donar trasllat a la part contrària que no el va impugnar. Es van elevar les actuacions a aquest Tribunal i es va formar aquest rotlle.

FONAMENTS DE DRET

Primer

L'objecte del recurs del demandant, de Ucraïna resident temporal a Espanya per reagrupació familiar, contra la sentència de la instància que denega el reconeixement de prestació d'Assistència Sanitària a càrrec del Sistema Nacional de la Salut i confirma la Resolució del INSS. de 24 de març de 2015 confirmada per la Resolució de 27 de maig de 2016 que desestimava la reclamació prèvia, és per examinar les infraccions de les normes substantives o de la jurisprudència en empara en l' article 193 c) de la Llei 36/2011 Reguladora de la Jurisdicció Social de 10 d'octubre ( BOE 11 d'octubre).

Segon

El demandant denuncia la infracció per aplicació indeguda de l'article núm. 7 del RD. 240/2007. Argumenta que va obtenir la seva condició de resident legal d'acord amb l'article núm. 52 i ss. del R Decret 557/2011, sent beneficiari de la tarja de residència per reagrupació familiar des del 15 de juliol de 2013 vigent fins el 16 d'abril de 2017 per Resolució favorable de la Subdelegació de Govern de Barcelona.

Manté que la demanda de l'assistència sanitària te fonament en l'article núm. 2.1 b) 3ª del R Decret 1192/2012 de 3 d'agost que regula el reconeixement d'assegurat per la seva condició de resident legal amb ingressos inferiors a 100.000 euros, com a nacional d'un país distint dels que tinguin conveni especial amb Espanya, que no existeix amb Ucraïna, ni pertany a la UE., i no tingui altre mitjà d'accedir a la prestació d'assistència sanitària . Assenyala que el INSS. denega la prestació en base a l'article núm. 7 del R Decret 240/2007 denunciat, que sosté no li és aplicable. També denuncia la vulneració de l'article núm. 57 de la Llei 30/1992, perquè considera que el INSS., restringint el seu dret a l'assistència sanitària, limita per pròpia iniciativa els efectes jurídics inherents al reconeixement legal com a resident a Espanya. Invoca pronunciament d'aquesta Sala Social del TSJ. de Catalunya en cas anàleg.

La controvèrsia és qüestió de dret, consistent en determinar si d'acord amb les circumstàncies personals d'estranger de Ucraïna amb reconeixement de resident legal a Espanya per reagrupació familiar a instància de la filla., te dret a la corresponent prestació d'assistència sanitària que reclama.

Tercer

No es pot qüestionar ni es qüestiona en aquest plet la procedència o no del reconeixement de resident legal del demandant per reagrupació familiar a instància de la seva filla, sense que s'hagi provat que el recorrent es troba a càrrec d'ella i que en depengui econòmicament, atès que per procedir a la reagrupació familiar la filla sol licitant de la reagrupació, resident a Espanya va haver de complir amb els requisits exigits en l'article núm. 54.1 del Decreto 557/2011, de 20 de abril, que aprova el Reglamento de la Ley Orgánica 4/2000, sobre Derechos y libertades de los extranjeros en España y su integración social', desprès de la reforma per Llei Orgànica 2/2009 ( BOE núm. 103 de 30 d'a Abril de 2011) amb vigència des del 30 de juny de 2011).

Aquesta norma diu: "Artículo 54 Medios económicos a acreditar por un extranjero para la obtención de una autorización de residencia por reagrupación a favor de sus familiares

  1. El extranjero que solicite autorización de residencia para la reagrupación de sus familiares deberá adjuntar en el momento de presentar la solicitud de dicha autorización la documentación que acredite que se cuenta con medios económicos suficientes para atender las necesidades de la familia, incluyendo la asistencia sanitaria en el supuesto de no estar cubierta por la Seguridad Social en la cuantía que, con carácter de mínima y referida

    al momento de solicitud de la autorización, se expresa a continuación, en euros, o su equivalente legal en moneda extranjera, según el número de personas que solicite reagrupar, y teniendo en cuenta además el número de familiares que ya conviven con él en España a su cargo:

    1. En caso de unidades familiares que incluyan, computando al reagrupante y al llegar a España la persona reagrupada, dos miembros: se exigirá ..." No continuem el redactat perquè s'ignora en el procediment la situació familiar i laboral de la filla que com a resident al país ha instat la reagrupació del pare, ara recorrent.

    Pel que aquí interessa, l'autorització de resident per reagrupació del demandant es deu a l'acreditació per part de la filla de comptar amb mitjans econòmics suficients per atendre les necessitats de la família, incloent l'assistència sanitària en el supòsit de no estar coberta per la Seguretat Social.

    No ha quedat provat com hem dit que la filla reagrupant estigui en quadrada en algun règim de la Seguretat Social espanyola que contempla la prestació d'assistència sanitària en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
5 sentencias
  • STS 365/2019, 13 de Mayo de 2019
    • España
    • 13 Mayo 2019
    ...la Admón de la Seguridad Social solicitando que se dicte otra sentencia "más ajustada a derecho", aportando de contradicción la STSJ de Cataluña de 02/03/2017 . Impugna el El Mº Fiscal considera que existe falta de contradicción y, subsidiariamente, insta al desestimación del recurso por im......
  • STSJ Comunidad de Madrid 1248/2019, 23 de Diciembre de 2019
    • España
    • 23 Diciembre 2019
    ...de la residencia temporal en España por periodo superior a tres meses. Menciona la parte recurrente la sentencia del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña de 2 marzo 2017, recaída en recurso Los preceptos normativos mencionados por la parte recurrente dispone lo siguiente: -En primer lu......
  • STSJ Galicia , 20 de Marzo de 2019
    • España
    • 20 Marzo 2019
    ...Libre Circulación y Residencia en España de Ciudadanos de Estados Miembros de la UE, y la doctrina contenida en la STSJ de Cataluña de 2/3/2017 (rec. 715/2016 ), todo ello sobre la base de sostener, que en el presente caso, tal y como se recoge en el hecho probado primero de la sentencia re......
  • STS 414/2022, 11 de Mayo de 2022
    • España
    • 11 Mayo 2022
    ...recurrida. Aporta como sentencia de contraste la dictada por el Tribunal Superior de Justicia de Cataluña de 2 de marzo de 2017 (rec. 7175/2016). Dª Felicidad, representada y asistida por el letrado D. Gorka Vellé Bergado, presenta escrito de impugnación contra el recurso de casación para l......
  • Solicita tu prueba para ver los resultados completos

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR