STSJ Cataluña 10/2015, 28 de Abril de 2015

PonenteMATILDE ARAGO GASSIOT
ECLIES:TSJCAT:2015:4099
Número de Recurso67/2014
ProcedimientoDEMANDAS
Número de Resolución10/2015
Fecha de Resolución28 de Abril de 2015
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

JSP

IL·LM. SR. JOSÉ QUETCUTI MIGUEL

IL·LM. SR. FRANCISCO JAVIER SANZ MARCOS

IL·LMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT

Barcelona, vint-i-vuit d'abril de dos mil quinze

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.

SENTÈNCIA NÚM. 10/2015

En les actuacions 67/2014, ha actuat com a ponent la Il·lma. Sra. MATILDE ARAGÓ GASSIOT.

A N T E C E D E N T S D E F E T

PRIMER

En data 29-12-2014 tingué entrada en aquesta Sala Social la demanda de la part actora, que es va admetre a tràmit per decret de 26 de febrer de 2015. Es va acordar la citació a les parts per l'acte de judici, fixant-se a l'efecte el dia 22 d'abril de 2015.

SEGON

El dia assenyalat van comparèixer les parts i les seves defenses lletrades, tal com consta. En l'acte de judici, la part actora es va ratificar en la seva demanda i la part demandada s'hi va oposar, remarcant que la discrepància entre les parts era jurídica i no de fet, tal com s'exposava en la demanda. Esgotada la fase d'al legacions, es va practicar la prova proposada i admesa, documental de l'actora, que es va unir a les actuacions, previ trasllat pel seu examen. En conclusions, les parts van reiterar les pretensions.

TERCER

En la tramitació del procediment s'han aplicat totes les normes processals aplicables

F E T S P R O V A T S

PRIMER

La present demanda de Conflicte Col lectiu afecta als treballadors de la universitat pública "Universitat Autònoma de Barcelona", amb centres de treball a Bellaterra-Cerdanyola i Barcelona, entre altres.

SEGON

Les parts regulen les relacions laborals aplicant el Conveni Col.lectiu de treball del personal d'administració i serveis laborals de les universitats públiques de Catalunya, publicat al DOGC de 15-01-2009.

TERCER

El personal que presta els seus serveis per compte de l'empresa demandada, ha vist disminuïdes les seves retribucions en els darrers anys en virtut de les normes dictades pel Govern Estatal i el de la Generalitat de Catalunya, en concret:

- en un 50%, les pagues extraordinàries de l'any 2013, en base a l'Acord de Govern de la Generalitat de Catalunya 19/2013, de 26-02-2013 (DOGC 28.02.2013), que prorrogaven els pressupostos generals de la Generalitat de l'any 2012. - en un 50%, les pagues extraordinàries de 2014, a partir de la Llei 1/2014, de 27 de gener de Pressupost de la Generalitat de Catalunya, publicat al DOGC de 30.01.2014. Les normes citades es van aplicar

QUART

La part demandant reclama el dret a percebre pel període de 2013, el 50% de 1/14 part de la retribució anual, en la part meritada pel període de 01-01-2013 a 28-02-2013; i per l'any 2014, el 50% de la paga extra de juny 2014, meritada en el període de 0107-2013 a 30-01-2014, més el 50% de la paga extra de desembre de 2014, meritada en el període de 01-01-2014 a 30-01- 2014. Més l'increment del 10% per mora. Interessa també que s'incorporin a la part dispositiva les mencions incorporades a l' article 160-3 de la LRJS .

CINQUÈ

Presentada demanda pel sindicat demandant "SINDICAT CAU-IAC Col lectius Assemblearis d'Universitats Intersindical Alternativa de Catalunya", es va realitzar l'intent de conciliació davant del Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, el dia 9 de gener de 2015, amb el resultat de: "Sense avinença".

F O N A M E N T S D E D R E T

PRIMER

S'admet la competència funcional d'aquesta Sala per a resoldre el litigi atès que la part demandada té centres de treball a diferents territoris de la província de Barcelona, afectant a àmbits de diferents jutjats socials (Sabadell i Barcelona ciutat), d'acord amb l' article 7 a) de la Llei reguladora de la jurisdicció social .

SEGON

Conforme prescriu l' article 97-2 de la Llei reguladora de la jurisdicció social, es declara que els fets provats s'han deduït de les al legacions de les parts i de la documentació aportada, fent-se constar que no existeix una discrepància de fets sinó únicament de la interpretació del dret aplicable al cas.

TERCER

Admeten les part també que les retallades de les retribucions que s'han aplicat els anys 2013 i 2014, han estat determinades per les normes següents, que vinculen a la UAB, en tant que Universitat Pública, el pressupost de la qual està limitat en relació a les disposicions que emanin del Parlament de Catalunya i/o les pròrrogues acordades pel Govern de la Generalitat.

Així, el cas de les pagues extraordinàries, la limitació del 50% té el seu suport legal en la Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2012, DOGC de 27 de febrer de 2012, que en el seu article 34-1 va autoritzar al Govern a adoptar mesures excepcionals de reducció de la despesa de personal prevista per l'exercici 2012 que podessin afectar, preferentment i amb caràcter proporcional sobre el total de les retribucions anuals, a les pagues addicionals dels conceptes que tinguessin la consideració de complement específic o equivalent.

A l'empara d'aquesta Llei, en data 28 de febrer de 2012, es va dictar un Acord de Govern, acordant una reducció excepcional i temporal de les retribucions del personal al servei del sector públic i, concretant la previsió de la Llei 1/2012, la supressió del 50% de cadascuna de les pagues extraordinàries dels òrgans superiors, alts càrrecs i altre personal directiu.

Posteriorment, en data 20 de maig de 2012, es substitueix la reducció establerta en l'Acord de 28 de febrer de 2012, indicant en el preàmbul que: "s'acorda aplicar una reducció equivalent al 5% de res retribucions percebudes l'any 2012 del personal del sector públic de la Generalitat de Catalunya, que substitueix l'Acord de Govern de 28 de febrer de 2012. Aquesta reducció es preveu que s'apliqui en les nòmines dels mesos de juny i desembre de 2012, d'acord amb les retribucions percebudes en el primer i segon semestre, sens perjudici de la possibilitat que en l'àmbit de personal laboral es pugui acordar una altra distribució mitjançant la negociació col lectiva." S'indicava també, en l'apartat 1 de l'Acord, que es consideren retribucions íntegres les percebudes amb caràcter fix i periòdic, corresponents a l'exercici 2012. I en el segon, que "aquesta reducció s'aplicarà mitjançant la deducció del complement específic addicional dels havers corresponents als mesos de juny i desembre de 2012, en una quantia equivalent al 5% de les retribucions íntegres percebudes en el primer i segons semestre, respectivament. Es respectaran els períodes meritats a la data d'entrada en vigor de l'Acord de Govern de 28 de febrer de 2012.

En data 26 de febrer de 2013, el govern de la Generalitat, va dictar l'Acord GOV/19/2013 (DOGC 28-02-2013), en el marc de la pròrroga dels pressupostos per a 2012 a l'any 2013, (l' article 9 del Decret 170/2012, de 27 de desembre ) mentre no entressin en vigor els nous, que "Durant l'exercici de 2013, es redueixen les retribucions anuals del personal inclòs dins l`àmbit d'aplicació d'aquest Acord en la quantia equivalent a l'import d'una paga extraordinària i, quan correspongui, d'una paga addicional del complement específic o equivalent, de conformitat amb els criteris d'aplicació que s'estableixen en el punt 3 d'aquest Acord". El punt 3, esmentava que "el punt 1.1 d'aquest Acord s'aplicarà mitjançant la deducció de la paga addicional del complement específic dels havers corresponents als mesos de juny i desembre de 2013, en una quantia equivalent a la meitat de l'import que correspongui percebre per cada paga extraordinària. El personal que, d'acord amb el seu règim retributiu, percebi més de dues pagues extraordinàries o que les percebi mensualment de manera prorratejada, se li reduiran les retribucions anuals en una catorzena part, reducció que s'aplicarà de forma prorratejada en les mensualitats pendents de percebre a partir de l'entrada en vigor d'aquest Acord. No obstant l'anterior, en el marc de la negociació col lectiva es podrà acordar una distribució diferent de la reducció retributiva".

El punt 5.6 del mateix Acord, disposa que: "Aquest Acord produeix efectes l'endemà que s'hagi publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya"

La Llei 1/2014, de 27 de gener de pressupostos de la Generalitat de Catalunya...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS 981/2016, 22 de Noviembre de 2016
    • España
    • Tribunal Supremo, sala cuarta, (Social)
    • 22 Noviembre 2016
    ...dictada por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya, de fecha 28 de abril de 2015 , numero de procedimiento 67/2014, en actuaciones seguidas en virtud de demanda a instancia del Sindicato CAU (Colectivos Asamblearios de Universidades Intersindical Alternativa de ......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR