LLEI 6/2014, del 10 de juny, de modificació de la Llei 2/1989, del 16 de febrer, sobre centres recreatius turístics, i d'establiment de normes en matèria de tributació, comerç i joc.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

El president de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 65 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

La Llei 2/1989, del 16 de febrer, sobre centres recreatius turístics, es va dictar amb la finalitat d’impulsar l’oferta turística de Catalunya. Ordena la creació de centres recreatius turístics de concepció i tecnologia modernes; determina les condicions mínimes que han de complir els centres recreatius turístics amb relació al volum de la inversió, i als serveis i les activitats que s’hi poden desenvolupar, i en regula l’adjudicació a la iniciativa empresarial privada per mitjà de la convocatòria de concursos públics de lliure concurrència.

A l’empara d’aquesta normativa, i d’acord amb el Decret 152/1989, del 23 de juny, es va convocar un concurs públic per a instal·lar un centre recreatiu turístic a Vila-seca i Salou, l’adjudicació del qual va donar lloc al centre actual.

L’experiència acumulada des de la promulgació de la Llei 2/1989 va fer necessària la modificació de la norma, que es va concretar en la Llei 6/1994, del 19 de maig, amb la introducció de mecanismes per a afavorir una millora de la gestió de les activitats dels centres recreatius, de manera que les diverses activitats poguessin ésser dutes a terme per diverses persones però seguint un règim d’integració.

A l’efecte d’impulsar l’oferta turística a Catalunya i afavorir, en l’àmbit del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou, nous projectes d’inversió que s’adaptin a les noves demandes del mercat turístic, resulta necessari introduir les modificacions pertinents per a ampliar les activitats permeses en el dit centre. Aquestes modificacions es concreten, fonamentalment, en el fet de facilitar la implantació de noves activitats relacionades amb el turisme de negocis, congressos, convencions, comerç i activitats de joc i apostes, la qual cosa requereix l’adaptació de la normativa reguladora d’aquestes activitats i llur tributació, i les adaptacions i disposicions urbanístiques i de comerç pertinents.

L’ordenació urbanística de les noves activitats de joc i apostes és competència del planejament urbanístic municipal, el qual, amb la modificació pertinent, pot regular una nova ordenació dels usos del sòl i dels aprofitaments amb subjecció als paràmetres establerts legalment, sens perjudici que, per mitjà d’un pla director urbanístic, es pugui fer una reordenació global de l’àmbit del centre i establir altres paràmetres.

La intermediació en les activitats de joc es regula per a garantir que la transferència de fons en l’àmbit internacional es produeixi amb el major grau possible de seguretat i de simplicitat, i per a assegurar el compliment de la normativa en matèria de blanqueig de capitals i lluitar contra el frau fiscal limitant l’ús de diner en efectiu, tant en moneda nacional com estrangera.

Així mateix, d’acord amb la política actual en matèria de joc, s’estableix una limitació de la possibilitat d’ampliar autoritzacions o concedir-ne de noves fora de l’àmbit del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou, per a preservar els drets dels casinos de joc autoritzats a Catalunya.

Aquesta llei també conté aspectes d’accions i programes de responsabilitat social empresarial relacionats amb la societat de l’entorn, amb compromisos amb els treballadors i el teixit social i cultural, i amb les entitats del tercer sector.

La llei consta de dinou articles, distribuïts en quatre capítols –el segon dels quals, dividit en dues seccions–, i de cinc disposicions addicionals, una disposició derogatòria i una disposició final.

Capítol I. Ampliació d’activitats del centre recreatiu turístic de Vila-Seca i Salou

Article 1 Objecte de la Llei

L’objecte d’aquesta llei és fer les modificacions legislatives pertinents per a ampliar les activitats del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou.

Article 2 Modificació de la Llei 2/1989, del 16 de febrer, sobre centres recreatius turístics

S’afegeixen dues disposicions addicionals a la Llei 2/1989, del 16 de febrer, sobre centres recreatius turístics, amb el text següent:

Disposicions addicionals

Primera

»En l’àmbit del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou, creat a l’empara d’aquesta llei, es manté el Decret 152/1989, del 23 de juny, pel qual s’aprova la instal·lació d’un centre recreatiu turístic a Vila-seca i Salou, modificat pel Decret 161/2003, del 23 de juny, amb les precisions següents:

»a) S’admeten les activitats de joc i apostes, excepte en l’àrea del parc temàtic, els usos globals del qual han de continuar essent els existents en el moment de l’entrada en vigor de la Llei de modificació de la Llei 2/1989, del 16 de febrer, sobre centres recreatius turístics, i d’establiment de normes en matèria de tributació, comerç i joc.

»b) L’edificabilitat dels espais destinats a activitats de joc i apostes, a usos hotelers i a usos comercials és la que determina el planejament urbanístic. La superfície de sòl destinat a usos residencials, hotelers i de joc i apostes no pot superar el trenta per cent de la superfície total del centre recreatiu turístic.

»c) Els usos del sòl i dels aprofitaments es poden reordenar amb una modificació del planejament urbanístic municipal, amb subjecció als paràmetres que estableix aquesta llei i respectant els usos hotelers temàtics vinculats al parc d’atraccions i els seus serveis complementaris.

»Segona

»1. No obstant el que estableix la disposició addicional primera, per mitjà d’un pla director urbanístic es pot reordenar l’àmbit del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou i establir els paràmetres corresponents per als diferents usos, inclosos els de joc i apostes –admesos fora de l’àrea del parc temàtic d’atraccions–, sense subjecció als paràmetres urbanístics establerts per l’article 2. e , f i g i per les disposicions reglamentàries que despleguen aquesta llei.

»2. El pla director urbanístic pot classificar i qualificar el sòl i establir la resta de determinacions a què fa referència l’article 56.6 del text refós de la Llei d’urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2010, del 3 d’agost, de manera compatible amb les determinacions del Pla territorial parcial del Camp de Tarragona i d’acord amb el Pla director urbanístic del sistema costaner i el règim normatiu del Pla d’espais d’interès natural.

»3. El pla director urbanístic ha d’establir, per als increments d’aprofitament, les reserves de sòl per a sistemes i de sòl amb aprofitament de cessió obligatòria i gratuïta que corresponguin, d’acord amb la legislació urbanística.

»4. L’aprovació inicial i l’aprovació definitiva del pla director urbanístic requereixen l’informe previ favorable del Consorci del Centre Recreatiu Turístic de Vila-seca i Salou.

»5. Fora de l’àrea del parc temàtic d’atraccions del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou no es poden instal·lar parcs temàtics d’atraccions, atraccions recreatives mecàniques, parcs aquàtics ni serveis complementaris propis dels parcs temàtics d’atraccions equivalents als existents en el moment de l’entrada en vigor de la Llei de modificació de la Llei 2/1989, del 16 de febrer, sobre centres recreatius turístics, i d’establiment de normes en matèria de tributació, comerç i joc.

»6. Amb independència dels canvis que es puguin produir com a conseqüència de les modificacions del planejament de l’àmbit del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou, s’han de tenir en compte els valors i les reflexions del Catàleg de paisatge del Camp de Tarragona pel que fa a la configuració d’espais i edificacions.»

Capítol II. Disposicions generals en matèria de joc i apostes aplicables a casinos autoritzats en els centres recreatius turístics

Secció primera. Regles de procediment

Article 3 Titulars d’autoritzacions per a les activitats de joc en els centres recreatius turístics
  1. En els centres recreatius turístics només poden organitzar, explotar i practicar les activitats de joc i apostes a què fa referència aquesta llei les entitats següents:

    1. Les entitats titulars de l’autorització del centre recreatiu turístic o empreses participades per la titular i incloses en l’autorització del centre recreatiu turístic que hagin obtingut l’autorització administrativa prèvia de l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc per a operar en aquests centres recreatius turístics, en els termes i les condicions establerts per aquesta norma i les disposicions que la desenvolupen.

    2. Les persones jurídiques que obtinguin autorització administrativa prèvia de l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc per a operar en aquests centres recreatius turístics, en els termes i les condicions establerts per aquesta norma i les disposicions que la desenvolupen.

  2. Per a ésser titulars de les autoritzacions per al desenvolupament de jocs i apostes en centres recreatius turístics, les persones jurídiques i llurs socis, directius, representants o administradors no es poden trobar en cap de les circumstàncies següents:

    1. Haver estat condemnats per sentència ferma dins els deu anys anteriors a la data de la sol·licitud d'autorització per delicte de falsedat contra les persones, contra el patrimoni i l’ordre socioeconòmic o contra la hisenda pública i la seguretat social, per encobriment i blanqueig de capitals, per delictes contra l’Administració pública o per qualsevol infracció penal derivada de la gestió o explotació de jocs no autoritzats.

    2. Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari, haver estat declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, llevat que en aquest hagi adquirit eficàcia un conveni, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitats d’acord amb la normativa concursal sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.

    3. Haver estat sancionats mitjançant resolució ferma per la comissió de tres infraccions molt greus o més en els dos darrers anys per incompliment de la normativa de Catalunya o de l’Estat en matèria de joc.

    4. Figurar com a socis o administradors, o haver-ho estat, d’empreses que mantinguin deutes amb la Generalitat per impostos específics sobre joc o apostes.

    5. Haver estat sancionats mitjançant resolució ferma per la comissió de tres infraccions greus o més en els darrers dos anys per incompliment de la normativa tributària específica sobre joc o apostes.

    6. No estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries locals, de Catalunya o de l’Estat, o de les obligacions en matèria de seguretat social.

    7. Haver estat sancionats mitjançant resolució ferma per la comissió d’una infracció greu o molt greu en els dos darrers anys per incompliment de la normativa en matèria de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme.

Article 4 Procediment per a atorgar les autoritzacions
  1. Les autoritzacions per a la instal·lació i l’explotació de casinos situats en un centre recreatiu turístic s’han de concedir per mitjà de concurs públic, regulat pel que disposa aquesta llei i, en allò que no s’hi oposi, per la normativa en matèria de joc.

  2. Poden prendre part en el concurs públic a què fa referència l’apartat 1 les societats de capital sota la forma de societat anònima, incloent-hi la societat anònima europea, i les agrupacions d’empreses sota qualsevol modalitat admesa en dret constituïdes amb aquesta finalitat, que acreditin que compleixen les condicions i els requisits exigits per les bases aprovades per la resolució de convocatòria del concurs.

  3. Les agrupacions d’empreses a què fa referència l’apartat 2 tenen l’obligació d’aportar la documentació següent:

    1. El nom i les circumstàncies de les empreses que constitueixen l’agrupació.

    2. Un compromís subscrit pels representants de les persones jurídiques que en formen part que, en el cas que obtinguin l’autorització sol·licitada, constituiran una societat de capital sota la forma de societat anònima, incloent-hi la societat anònima europea, en el termini que estableixin les bases del procediment. La nova societat mercantil, el capital de la qual estarà representat per accions nominatives, serà la titular de l’autorització atorgada.

    3. La indicació del percentatge en què cada una de les empreses participarà en la societat titular de l’autorització.

  4. Les bases del concurs poden:

    1. Requerir que s’efectuïn, com a condició prèvia a l’atorgament de l’autorització d’obertura i funcionament, aportacions que s’han de destinar, entre altres finalitats, a la lluita contra les patologies associades al joc i al manteniment dels recursos tributaris de la Generalitat procedents dels casinos.

    2. Establir, amb la finalitat d’assegurar l’interès turístic i públic del projecte, l’obligatorietat d’una inversió inicial mínima lligada a cada autorització, tant pel que fa a les instal·lacions pròpies dels casinos de joc, com a les corresponents a hotels, zones comercials, zones d’esbarjo i zones de recreació, i a qualsevol altra activitat econòmica autoritzada que inclogui el projecte i que tingui relació directa o indirecta amb el casino de joc.

  5. L’òrgan competent en matèria de joc ha de dictar una resolució per la qual s’iniciï el concurs públic per a obtenir les autoritzacions per a la instal·lació i l’explotació de casinos situats en un centre recreatiu turístic. Aquesta resolució ha d’aprovar les bases de la convocatòria i els terminis corresponents i ha d’establir que el concurs es divideixi en dues fases, totes dues eliminatòries.

    1. La primera fase és de preselecció de sol·licitants i finalitza amb una relació d’admesos. Aquesta fase té per objecte acreditar, en els termes i l’abast que fixi la resolució d’inici, que els sol·licitants compleixin els requeriments per a participar en el concurs, la solvència tècnica en matèria gestió de joc i la solvència economicofinancera. En aquesta fase s’ha d’aportar, entre altres, un manual de blanqueig de capitals, en els termes requerits per la legislació vigent, i documentació que demostri l’origen lícit dels fons de finançament i acreditar la solvència amb relació a les activitats de joc.

    2. La segona fase és de valoració de propostes i adjudicació de les autoritzacions per a la instal·lació i l’explotació de casinos situats en un centre recreatiu turístic. Aquesta fase s’inicia amb la publicació de la resolució d’aprovació dels plecs, i té per objecte avaluar les propostes presentades pels sol·licitants admesos en la primera fase. El concurs ha de valorar positivament, pel que fa a l’interès turístic del projecte, les propostes que incloguin topònims de l’àrea d’influència del centre recreatiu turístic. Les propostes s’han d’ajustar als requeriments mínims exigits per la resolució d’inici, que s’han de concretar als plecs, entre els quals, els referits a inversions inicials mínimes a realitzar, en els termes establerts per l’apartat 4, i a la creació de llocs de treball. En aquesta fase s’han d’examinar, entre altres, els documents següents, els requisits dels quals han d’ésser establerts pels plecs:

    –La memòria detallada dels sistemes previstos d’admissió i control de jugadors, i d’adequació del manual de blanqueig de capitals presentat en la primera fase.

    –El codi de bon govern i transparència, i l’establiment de sistemes de prevenció d’imputacions delictives.

    –Un programa detallat, intern de l’empresa, relatiu a la prevenció de patologies associades al joc.

    –Un programa que ha d’incloure, entre altres, els beneficis destinats als treballadors en matèria de conciliació de la vida personal i la laboral i la formació.

    –Un programa d’àmbit cultural i social en benefici de l’àrea d’influència del centre recreatiu turístic.

  6. L’atorgament de les autoritzacions per a la instal·lació i l’explotació de casinos situats en un centre recreatiu turístic està condicionat a la presentació d’una fiança provisional, la quantia de la qual ha d’ésser establerta per la resolució de convocatòria del concurs públic en funció de la inversió prevista. La fiança en cap cas no pot ésser menor a tres milions d’euros. Aquesta fiança esdevé definitiva un cop el titular obté l’autorització d’obertura i funcionament del casino.

Article 5 Obligacions dels titulars d’autoritzacions per a les activitats de joc en els centres recreatius turístics
  1. Les empreses titulars d’autoritzacions per a l’organització, l’explotació i la pràctica d’activitats de joc en els centres recreatius turístics han d’acreditar l’origen lícit i la titularitat real dels fons desemborsats per a l’organització i l’explotació de les activitats de joc i apostes a què fa referència aquesta llei, en els termes establerts per l’autorització atorgada.

  2. Les empreses titulars d’autoritzacions per a l’organització, l’explotació i la pràctica d’activitats de joc en els centres recreatius turístics han de comptar amb les mesures exigibles d’acord amb la normativa de prevenció de blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme, i amb les mesures de vigilància o control exigibles per a evitar les conductes tipificades com a delictives en aquests centres de joc, en els termes i les condicions regulats per la normativa aplicable.

  3. Les empreses titulars d’autoritzacions per a les activitats de joc en els centres recreatius turístics han de fer una gestió responsable del joc. S’entén per gestió responsable del joc el conjunt de principis i pràctiques que cal adoptar per a protegir l’ordre públic garantint la integritat del joc, optimitzant simultàniament els beneficis per a la societat i establint normes de protecció dels menors, en especial la prohibició d’accés i de pas a les zones de joc.

  4. L’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc ha de verificar el compliment dels compromisos a què fa referència aquest article, sens perjudici de les competències de supervisió del servei executiu de la Comissió de Prevenció del Blanqueig de Capitals i Infraccions Monetàries en matèria de prevenció del blanqueig de capitals i el finançament del terrorisme.

Secció segona. Disposicions en matèria de joc i apostes aplicables a casinos autoritzats en els centres recreatius turístics

Article 6 Règim jurídic aplicable als casinos autoritzats en els centres recreatius turístics

Són aplicables a les empreses titulars d’autoritzacions de joc en centres recreatius turístics les normes generals dictades per la Generalitat amb relació a l’organització, l’explotació i la pràctica de les activitats de joc i apostes, sens perjudici del que estableix aquest capítol.

Article 7 Establiments de joc dels centres recreatius turístics
  1. Sens perjudici de les disposicions aplicables amb caràcter general, les àrees destinades al joc en els centres recreatius turístics poden ésser visibles des d’altres zones del centre recreatiu turístic no dedicades al joc.

  2. En les àrees destinades al joc en els centres recreatius turístics es poden utilitzar màquines o jocs amb sons que eventualment es puguin sentir des d’altres zones del centre recreatiu turístic no dedicades al joc.

  3. Els efectes visuals i sonors a què fan referència els apartats 1 i 2 no poden ésser reclams publicitaris o incentivadors del joc per als menors, en consideració de llur protecció.

  4. Els establiments de joc dels centres recreatius turístics han d’observar, en tots els casos, els drets i les garanties derivats de la legislació específica en matèria de protecció dels infants i els adolescents.

Article 8 Accés als casinos situats en un centre recreatiu turístic

Són aplicables als casinos situats en un centre recreatiu turístic les disposicions següents:

  1. Les entitats titulars d’autoritzacions d’obertura i funcionament de casinos situats en un centre recreatiu turístic tenen l’obligació d’identificar les persones que accedeixen a les zones on es practiquen activitats de joc, en els termes que estableixi la normativa de prevenció de blanqueig de capitals.

  2. Els menors i els incapacitats no poden accedir en cap cas als espais destinats a la pràctica de jocs de sort, envit o atzar en que` s’arrisquen quantitats de diners o objectes avaluables econòmicament, a l’ús de màquines recreatives amb premi ni a la participació en apostes. A aquest efecte, s’han d’adoptar les mesures de control que calguin per a evitar l’entrada i la circulació de menors i d’incapacitats en aquests espais.

  3. Els inscrits en els registres de persones que tenen prohibit l’accés a establiments de joc no poden accedir a les zones dels centres recreatius turístics on es practiquen activitats de joc.

  4. Les entitats titulars dels centres recreatius turístics han de comunicar a l’òrgan la Generalitat competent de en matèria de joc els mitjans tècnics i humans de què disposen per a complir el que estableixen les lletres a , b i c , a l’efecte que l’òrgan competent n’exerceixi el control.

  5. L’incompliment de les lletres a , b i c dóna lloc a l’obertura de l’expedient sancionador pertinent per incompliment de l’article 3 de la Llei 1/1991, del 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc.

  6. Els titulars o operadors han d’exercir el dret d’admissió als centres recreatius turístics i, especialment, en les àrees de joc.

  7. S’ha de complir l’obligació d’informació i publicitat de les normes i les condicions dels jocs per a garantir que els usuaris les coneixen.

  8. S’ha d’establir un sistema de seguretat que proporcioni als usuaris la transparència i la certesa necessàries en el desenvolupament de les activitats de joc i un control efectiu per part de l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc.

Article 9 Règim sancionador

Les infraccions amb relació als casinos autoritzats en els centres recreatius turístics poden ésser sancionades, pel que fa a les sancions pecuniàries fixades amb caràcter general per l’article 6.1. a , 2. a i 3. a de la Llei 1/1991, del 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc, amb les quanties següents:

  1. Les infraccions molt greus, amb una multa d’entre 100.001 i 3.000.000 d’euros.

  2. Les infraccions greus, amb una multa d’entre 10.001 i 100.000 euros.

  3. Les infraccions lleus, amb una multa de fins a 10.000 euros.

Capítol III. Disposicions en matèria de joc i apostes aplicables a tots els casinos

Article 10 Àmbit d’aplicació del capítol III

Les disposicions d’aquest capítol són aplicables a tots els casinos de Catalunya.

Article 11 Intermediació en les activitats de joc
  1. Poden efectuar la intermediació en les activitats de joc, que poden incloure les de crèdit, les persones jurídiques autoritzades per l’òrgan de l’Administració competent que estiguin inscrites en el Registre d’empreses autoritzades.

  2. El que estableix l’apartat 1 s’entén sens perjudici de les obligacions exigibles per a aquestes operacions d’acord amb la normativa de blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme.

Article 12 Règim jurídic dels usuaris i els participants
  1. Els usuaris i els participants en les activitats de joc i apostes tenen els drets següents, sens perjudici dels drets que els atorga la normativa general de joc, de protecció de consumidors o qualsevol altra normativa aplicable:

    1. Acabar la partida que han iniciat, d’acord amb les regles de cada joc.

    2. Cobrar els premis que els puguin correspondre, d’acord amb les regles de cada joc.

    3. Obtenir informació clara i veraç sobre les regles dels jocs que practiquin.

    4. Gaudir d’un desenvolupament transparent dels jocs.

    5. Formular les reclamacions que estimin pertinents, d’acord amb les regles de cada joc.

    6. No ésser admesos per a participar en activitats de joc i atzar en el cas que figurin inscrits en el registre de persones que tenen prohibit l’accés a establiments de joc, si són identificats com a tals.

    7. Conèixer la identitat de l’operador de l’autorització de joc en el cas de reclamacions o d’infraccions.

    8. Rebre informació sobre la pràctica responsable del joc.

  2. Els usuaris i els participants en les activitats de joc tenen les obligacions següents:

    1. No alterar el desenvolupament normal dels jocs.

    2. Complir les normes i regles relatives als participants o visitants que estableixin els respectius establiments de joc i l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc.

    3. Identificar-se davant els establiments de joc en els termes que estableix aquesta llei o la normativa que la desenvolupa, o que siguin acordats per l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc.

Article 13 Reclamacions

Les regles bàsiques de tots els jocs han de contenir una norma específica segons la qual tant l’entitat autoritzada com els jugadors han de fer les reclamacions relacionades amb llur participació en els jocs davant l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc, el qual les ha de resoldre d’acord amb el procediment que s’estableixi.

Article 14 Destinació dels premis il·lícits
  1. Si es comprova que una persona que ha obtingut un premi no tenia dret a jugar a causa de l’edat o de limitacions en la capacitat d’obrar, els titulars de les autoritzacions de casinos han de posar el premi a disposició de l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc, el qual n’ha de determinar la destinació segons les circumstàncies, però tenint en compte que en cap cas no es pot lliurar a la persona que l’ha obtingut il·lícitament. Els imports provinents d’aquests premis s’han de destinar a fomentar el joc responsable.

  2. Si el supòsit a què fa referència l’apartat 1 es dóna per causes imputables als titulars de les autoritzacions de casinos de joc, l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc ha d’iniciar l’expedient sancionador corresponent, d’acord amb el que estableix la Llei 1/1991, del 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc.

Capítol IV. Modificació de diverses lleis

Article 15 Modificació de la Llei 15/1984, del 20 de març, del joc

S’afegeix una disposició addicional, la tercera, a la Llei 15/1984, del 20 de març, del joc, amb el text següent:

Tercera. Garantia del manteniment dels recursos tributaris de la Generalitat procedents dels casinos

Els concursos que es convoquin per a l’atorgament d’autoritzacions per a la instal·lació i l’explotació de casinos en els centres recreatius turístics han d’establir mecanismes per a garantir, com a mínim, el manteniment dels recursos tributaris de la Generalitat procedents dels casinos com a resultat de l’entrada en vigor de la modificació de la lletra c de l’apartat 2 de l’article 33 de la Llei 25/1998, del 31 de desembre, de mesures administratives, fiscals i d’adaptació a l’euro.»

Article 16 Modificació de la Llei 1/1991, del 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc
  1. El text de l’article 9 de la Llei 1/1991, del 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc, passa a ésser l’apartat 1.

  2. S’afegeix un apartat, el 2, a l’article 9 de la Llei 1/1991, del 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc, amb el text següent:

2. Incórrer en alguna de les circumstàncies d’incompatibilitat recollides per l’article 3 de la Llei de modificació de la Llei 2/1989, del 16 de febrer, sobre centres recreatius turístics, i d’establiment de normes en matèria de tributació, comerç i joc, és causa de revocació de l’autorització per a les activitats de joc i apostes en els centres recreatius turístics.

Article 17 Modificació de la Llei 25/1998, del 31 de desembre, de mesures administratives, fiscals i d’adaptació a l’euro
  1. Es modifica la lletra b de l’apartat 1 de l’article 33 de la Llei 25/1998, del 31 de desembre, de mesures administratives, fiscals i d’adaptació a l’euro, que resta redactada de la manera següent:

    b) Regles especials:

    En els supòsits que es detallen a continuació, la base imposable és la que s’indica per a cada modalitat que s’esmenta:

    »–En els casinos de joc, la base imposable és constituïda per l’import dels ingressos bruts que els casinos obtenen procedents del joc, amb l’aplicació de les regles següents:

    »1r. No es computa com a ingrés l’import abonat per l’entrada a les sales de joc.

    »2n. En els casinos l’activitat dels quals inclou el bingo, el bingo electrònic, l’ús de qualsevol tipus de màquina o dispositiu electrònic o informàtic apte per al joc, i jocs per internet o per mitjans telemàtics, l’import dels ingressos derivats d’aquests jocs, un cop descomptada la quantitat dedicada a premis, també forma part de la base imposable de la taxa de l’activitat de casino.

    »3r. En els casinos l’activitat dels quals inclou l’organització i l’execució d’apostes en qualsevol modalitat, l’import dels ingressos derivats d’aquest joc, un cop descomptada la quantitat dedicada a premis, també forma part de la base imposable. Per a les apostes no s’exigeix la taxa sobre rifes, tómboles, apostes i combinacions aleatòries.

    »4t. La base imposable es determina en règim d’estimació directa. El subjecte passiu resta obligat a presentar l’autoliquidació de la manera i en els terminis que es fixin per reglament.

    »–En el joc del bingo, la base imposable és la suma total del que satisfan els jugadors per l’adquisició dels cartons o el valor facial dels cartons, llevat del bingo electrònic, en què ho és l’import jugat un cop descomptada la quantitat destinada a premis. En el cas del bingo electrònic jugat a més d’una sala simultàniament, l’import jugat total i la quantitat total destinada a premis s’han de prorratejar entre les sales en la proporció que representa l’import jugat en cadascuna d’elles respecte de l’import jugat total.

    »–En els jocs que s’efectuen per internet o per mitjans telemàtics, la base imposable és constituïda per les quantitats que els jugadors dediquen a llur participació en el joc, un cop descomptada la quantitat destinada a premis.»

  2. Es modifica la lletra c de l’apartat 2 de l’article 33 de la Llei 25/1998, del 31 de desembre, de mesures administratives, fiscals i d’adaptació a l’euro, que resta redactada de la manera següent:

    c) El tipus impositiu aplicable als casinos de joc és del 10%.

Article 18 Modificació de la Llei 5/2012, del 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives i de creació de l’impost sobre les estades en establiments turístics

Es modifica l’apartat 3 de l’article 107 de la Llei 5/2012, del 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives i de creació de l’impost sobre les estades en establiments turístics, amb el text següent:

3. Tarifa:

Tarifa (en euros)
Tipus d’establiment Barcelona ciutat i CRT Resta de Catalunya
Hotel de 5 estrelles, gran luxe i embarcació de creuer 2,25 2,25
Hotel de 4 estrelles i 4 superior 1,10 0,90
Resta d’establiments i equipaments 0,65 0,45

La tarifa CRT és aplicable a les estades en els establiments dins un centre recreatiu turístic situats a les àrees on s’admeten activitats de joc i apostes.»

Article 19 Modificació del Reglament de casinos de joc, aprovat pel Decret 204/2001, del 24 de juliol

Es modifiquen les lletres g i h de l’apartat 1 de l’article 5 del Reglament de casinos de joc, aprovat pel Decret 204/2001, del 24 de juliol, que resten redactades de la manera següent:

g) Cap dels socis o accionistes, ja sigui persona física o jurídica, no pot tenir participacions en el capital ni càrrecs directius en més de sis societats explotadores de casinos de joc dins l’àmbit de la comunitat autònoma de Catalunya.

h) Cap societat no pot ésser titular de més de sis autoritzacions per a la instal·lació de casinos a Catalunya.»

Disposicions addicionals

Primera. Casinos de joc en el centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou

El Govern ha d’impulsar un o més concursos públics, en el marc de la normativa aplicable en matèria de joc i apostes i d’acord amb el que disposa aquesta llei, per a atorgar fins a un màxim de sis autoritzacions per a casinos de joc en el centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou.

Segona. Manteniment de les autoritzacions de casinos actuals

Sens perjudici del reconeixement dels drets dels casinos existents actualment a Catalunya en els termes establerts per llurs respectives autoritzacions d’obertura i funcionament, no es poden ampliar ni concedir altres autoritzacions per l’explotació de casinos de joc fora de l’àmbit del centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou.

Tercera. Aportacions destinades a la lluita contra les patologies associades al joc i altres finalitats

Tots els casinos de joc de Catalunya han de fer aportacions destinades, entre altres finalitats, a la lluita contra les patologies associades al joc, a partir del dia de l’inici de les activitats de joc i apostes en el primer casino en el centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou. La quantia de les aportacions ha d’ésser establerta per l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de joc de manera proporcional al volum d’activitat de cada casino.

Quarta. Usos comercials

Els usos comercials dins el perímetre del centre recreatiu turístic delimitat per l’annex 1 del Decret 152/1989, del 23 de juny, pel qual s’aprova la instal·lació d’un centre recreatiu turístic a Vila-seca i Salou, resten exclosos dels criteris de localització establerts per la legislació sectorial vigent en matèria d’equipaments comercials i es poden materialitzar segons el que determini el planejament urbanístic corresponent, d’acord amb el que estableix la disposició addicional segona del Decret llei 1/2009, del 22 de desembre, d’ordenació dels equipaments comercials.

Cinquena. Horaris comercials

A l’efecte de la legislació en matèria d’horaris comercials, es considera zona turística durant tot l’any la continguda al perímetre del centre recreatiu turístic delimitat per l’annex 1 del Decret 152/1989, del 23 de juny, pel qual s’aprova la instal·lació d’un centre recreatiu turístic a Vila-seca i Salou.

Disposició derogatòria

  1. Es deroga l’article 5.2 del Decret 152/1989, del 23 de juny, pel qual s’aprova la instal·lació d’un centre recreatiu turístic a Vila-seca i Salou.

  2. Resten derogades totes les disposicions de rang igual o inferior a aquesta llei que la contradiguin, s’hi oposin o hi resultin incompatibles.

Disposició final. Entrada en vigor

Aquesta llei entra en vigor l’endemà d’haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya , llevat dels articles 11, 17 i 18, que entren en vigor a partir del dia que s’iniciïn les activitats de joc i apostes en el primer casino situat en el centre recreatiu turístic de Vila-seca i Salou.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 10 de juny de 2014

Artur Mas i Gavarró

President de la Generalitat de Catalunya

Andreu Mas-Colell

Conseller d’Economia i Coneixement

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR