The liberalization process of the market for domestic rail passenger services: the Italian perspective

AutorLuigia Di Girolamo
CargoPhd in European Transport Law, School of Law - University of Bologna.
Páginas49-75
THE LIBERALIZATION PROCESS OF THE MARKET FOR DOMESTIC RAIL PASSENGER...
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Revista de Derecho del Transporte
N.º 14 (2014): 49-75
THE LIBERALIZATION PROCESS OF THE MARKET
FOR DOMESTIC RAIL PASSENGER SERVICES:
THE ITALIAN PERSPECTIVE*
Luigia Di Girolamo
Phd in European Transport Law
School of Law - University of Bologna
ABSTRACT
The article focuses on the study of the current legal framework concerning
rail passenger services across Europe, with particular reference to the legal sys-
tem adopted by Italy. Starting from the content of Directive 2007/58/EC, the Au-
thor studies the importance of the instrument of public service contracts, in order
to underline the signif‌icant role played by the «regulatory body» in its choice to
decide to (possibly) limit the right of access to the market for new entrants in
all cases of disruption of the economic equilibrium of a public service contract.
The Author focuses on the most signif‌icant provisions of the current Italian
discipline about the domestic market for rail passenger services —already opened
to competition— through the concrete criteria adopted by the Italian «regulatory
body» in its decisions to allow (or not) the activation of a new transport service.
The aim of the article is to study the critical aspects of the European and,
especially, Italian discipline about rail passenger services, in order to evaluate
if they can be overcome by the entrance into force of the Fourth Railway Pack-
age in Europe and the activation of the Italian Authority for the Regulation of
Transports.
Keywords: liberalization, rail passenger services, public service contract, Ita-
ly, regulatory body, separation principle, Fourth Railway Package.
SUMMARY: I. INTRODUCTION TO THE PROBLEM.—II. THE LIBERALIZATION PROCESS OF RAIL SERVICES
ACROSS EUROPE.—III. THE EU MARKET FOR INTERNATIONAL RAIL PASSENGER SERVICES. THE ROLE
OF THE «REGULATORY BODY».—IV. THE LIBERALIZATION PROCESS OF THE MARKET FOR DOMESTIC
RAIL PASSENGER SERVICES IN ITALY: 1. The URSF’s decision No 427 of 8 June 2011: the railway undertaking
Arenaways s.p.a. 2. The URSF’s decision No 966 of 6 December 2012: the railway undertaking Go Concept s.r.l.
3. The URSF’s decisions No 174-4 of 2 February 2013 and No 26/4 of 13 January 2014: the railway undertaking
Ferrovia Adriatico Sangritana (FAS) s.p.a. 4. The URSF’s decisions No 589 of 9 November 2010 and No 768/4/
URSF of 27 October 2011: the railway undertaking Arenaways s.p.a.—V. SOME CRITICAL ASPECTS RELAT-
ED TO THE INFRASTRUCTURE MANAGER (RFI S.P.A.) AND THE REGULATORY BODY (THE URSF).—
VI. CONCLUSIONS. POSSIBLE POSITIVE EFFECTS ON THE LIBERALIZATION PROCESS OF THE MARKET
FOR DOMESTIC RAIL PASSENGER SERVICES OF THE FUTURE ENTRY INTO FORCE OF THE FOURTH
RAILWAY PACKAGE AND OF THE ACTIVATION OF THE ITALIAN AUTHORITY FOR THE REGULATION OF
TRANSPORTS (ART).
* Fecha de recepción del trabajo: 10/10/2014. Fecha de aceptación del trabajo: 27/10/2014.
LUIGIA DI GIROLAMO
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N.º 14 (2014): 49-75
El proceso de liberalización del mercado de los servicios ferroviarios nacionales
de viajeros: perspectiva italiana
RESUMEN
El artículo se centra en el estudio del marco legal actual sobre servicios fe-
rroviarios de viajeros en toda Europa, con especial referencia al sistema legal
adoptado por Italia. A partir del contenido de la Directiva 2007/58/CE, el autor
estudia la importancia del instrumento de contratos de servicios públicos, con el
f‌in de subrayar el importante papel desempeñado por el «organismo regulador»
en su opción de decidir (posiblemente) limitar el derecho de acceso al mercado
para los nuevos participantes en todos los casos de perturbación del equilibrio
económico del contrato de servicio público.
El autor se centra en las disposiciones más importantes de la actual discipli-
na italiana sobre el mercado interior de servicios ferroviarios de viajeros —ya
abierto a la competencia— a través de los criterios concretos adoptados por el
«órgano regulador» italiano en sus decisiones para permitir (o no) la activación
de un nuevo servicio de transporte.
El objetivo del artículo es estudiar los aspectos críticos de la disciplina euro-
pea y, especialmente, italiana sobre servicios ferroviarios de viajeros, con el f‌in
de evaluar si pueden ser superados por la entrada en vigor del Cuarto Paquete
Ferroviario en Europa y la activación de la Autoridad Italiana para la Regula-
ción de los Transportes.
Palabras clave: liberalización; servicios ferroviarios de viajeros; contrato de
servicio público; Italia; organismo regulador; principio de la separación; Cuarto
paquete ferroviario.
SUMARIO: I. INTRODUCCIÓN AL PROBLEMA.—II. EL PROCESO DE LIBERALIZACIÓN DE LOS SERVICIOS
FERROVIARIOS EN TODA EUROPA.—III. EL MERCADO DE LA UE PARA LOS SERVICIOS FERROVIARIOS
INTERNACIONALES DE PASAJEROS. EL PAPEL DEL «ORGANISMO REGULADOR».—IV. EL PROCESO DE
LIBERALIZACIÓN DEL MERCADO DE LOS SERVICIOS FERROVIARIOS NACIONALES DE PASAJEROS EN
ITALIA: 1. La decisión del URSF No 427 de 8 de junio de 2011: la empresa ferroviaria Arenaways s.p.a. 2. La
decisión del URSF No 966 de 6 de diciembre de 2012: la empresa ferroviaria Go Concept s.r.l. 3. Las decisiones
del URSF No 174-4 de 2 de febrero de 2013 y No 26/4 de 13 de enero de 2014: la empresa ferroviaria Ferrovia
Adriatico Sangritana (FAS) s.p.a. 4. Las decisiones del URSF No 589 de 9 de noviembre de 2010 y No 768/4/
URSF de 27 de octubre de 2011: la empresa ferroviaria Arenaways s.p.a.—V. ALGUNOS ASPECTOS CRÍTICOS
RELACIONADOS CON EL ADMINISTRADOR DE INFRAESTRUCTURAS (RFI S.P.A.) Y EL ORGANISMO RE-
GULADOR (EL URSF).—VI. CONCLUSIONES. POSIBLES EFECTOS POSITIVOS EN EL PROCESO DE LIBE-
RALIZACIÓN DEL MERCADO PARA LOS SERVICIOS NACIONALES DE PASAJEROS POR FERROCARRIL
DE LA FUTURA ENTRADA EN VIGOR DEL CUARTO PAQUETE DE FERROCARRIL Y DE LA ACTIVACIÓN DE
LA AUTORIDAD ITALIANA PARA LA REGULACIÓN DE LOS TRANSPORTES (A.R.T.).
I. INTRODUCTION TO THE PROBLEM
The purpose of this study is to analyze the current European and Italian legal
framework on the liberalization process of the market for domestic rail passenger
services.

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