Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge, a proposta del director general d’Habitatge i Arquitectura, per la qual es resolen les al·legacions a la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 2 de març de 2021 d’inici de l’expedient de cessió temporal d’ús d’habitatges desocupats inscrits en el Registre d’habitatges desocupats (expedient DGHA 1/2021 CH), es declara la concurrència dels requisits de l’article 72 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i s’impulsa la continuació de l’expedient

SecciónIII. Altres disposicions i actes administratius
EmisorCONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE
Rango de LeyResolució

En data 21 de juny de 2021, el director d'Habitatge i Arquitectura ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

  1. La Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears, en l'article 5, estableix que el dret de propietat d'un habitatge s'ha d'exercir d'acord amb la seva funció social en els termes que s'estableixen en la mateixa Llei i la resta de normativa que hi sigui aplicable. Es considera que s'incompleix la funció social de l'habitatge, entre d'altres, quan l'habitatge, l'allotjament o l'edifici d'habitatges estigui desocupat, en els termes que estableix la Llei 5/2018. A aquest efecte, l'article 4.d) entén per habitatge desocupat aquell que roman desocupat de manera continuada durant un temps superior a dos anys, sense cap causa que en justifiqui la desocupació, segons estableix la Llei i la normativa de desplegament.

  2. L'article 36.3 de la Llei 5/2018 estableix que els grans tenidors d'habitatge tenen l'obligació de fer complir la funció social d'aquest mitjançant el seu ús residencial efectiu. L'incompliment d'aquesta obligació durant un temps superior a dos anys, acreditada amb la inscripció de l'habitatge en el Registre d'habitatges desocupats, és causa suficient d'interès social per dur a terme l'expropiació forçosa de l'ús temporal d'aquells habitatges que es troben inscrits en el Registre, sempre que es donin les circumstàncies que estableix l'article 42 de la Llei 5/2018 i d'acord amb el procediment que estableix la legislació sobre expropiació forçosa.

  3. L'article 38 de la Llei 5/2018 preveu l'existència del Registre d'habitatges desocupats, que té per objecte el control i seguiment dels habitatges que es troben en situació legal de desocupació i corresponguin, per qualsevol títol, a grans tenidors d'habitatge.

  4. L'article 42 de la Llei 5/2018 estableix que els grans tenidors que disposin d'immobles inscrits en el Registre d'habitatges desocupats n'han de cedir la gestió a l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI) per un termini mínim establert per a un lloguer d'habitatge habitual en la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendament urbans, prorrogable per acord mutu de les parts, sempre que es verifiquin les circumstàncies objectives que determina el mateix article. A l'efecte de poder exigir la cessió a l'IBAVI dels habitatges desocupats, d'acord amb l'article 42.2 de la Llei 5/2018, s'ha de garantir una compensació justa als grans tenidors, que pot ser superior a la renda de lloguer que pagui l'arrendatari i que s'ha de calcular conforme a la legislació estatal d'expropiació forçosa.

  5. El director general d'Habitatge, en la Memòria de 10 de novembre de 2020, justifica la necessitat d'iniciar el procediment de cessió temporal d'ús d'habitatges desocupats inscrits en el Registre d'habitatges desocupats. D'aquesta memòria es desprèn que en aquesta data consten inscrits 816 habitatges en el Registre d'habitatges desocupats que poden cedir-se a l'IBAVI per destinar-los al lloguer que preveu l'article 42 de la Llei 5/2018.

    Conclou la Memòria que la necessitat d'habitatge en els termes municipals de Palma, Manacor, Inca, Calvià, Llucmajor, Maó i Ciutadella, així com a l'illa d'Eivissa, esdevé una qüestió inajornable i que precisa una actuació ferma i urgent, que permeti donar una resposta de forma immediata a les famílies que, necessitades d'una llar on poder gaudir d'una vida digna i segura, es veuen privades d'aquesta per la inflexibilitat del mercat immobiliari. Per això, en aquesta es posa de manifest que l'incompliment de la funció social dels habitatges justifica l'aplicació del procediment especial recollit en l'article 71 i concordants de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, que s'haurà de fer per la via d'urgència atesa la situació de necessitat extrema en què es troben els sol·licitants d'habitatge a les Illes Balears, i així poder fer efectiu el seu dret a gaudir d'un habitatge digne que recull la llei.

  6. Atesa la disponibilitat pressupostària de 2.000.000 € per emprendre actuacions de cessions d'habitatge desocupat, en la memòria s'especifica que cal seleccionar el major nombre d'habitatges possible d'entre els inscrits en el Registre d'habitatges desocupats. Justifica la Memòria del director general que els habitatges s'han de seleccionar d'acord amb la ubicació, les dimensions, les característiques i la tipologia, per tal d'adaptar-se a les necessitats reals de les famílies demandants, com també que s'han de trobar situats en els termes municipals determinats en la memòria, indrets que actualment presenten una forta demanda i en els quals l'accés a l'habitatge presenta moltes dificultats, sens perjudici que en procediments posteriors es puguin seleccionar habitatges en altres termes municipals amb necessitats d'habitatge. Justifica també que no és procedent actualment la selecció d'habitatges a l'illa de Formentera, atès que no hi ha cap habitatge que es trobi inscrit en el Registre d'habitatges desocupats.

  7. A instàncies del director general d'Habitatge, l'IBAVI i les administracions públiques afectades han proporcionat informació suficient per acreditar que concorren les circumstàncies previstes en l'article 42 de la Llei 5/2018 per iniciar el procediment de cessió d'habitatges inscrits en el Registre d'habitatges desocupats. En aquest sentit s'han verificat els aspectes següents:

    1. L'existència d'una necessitat objectiva, urgent i inajornable d'habitatge.

      D'acord amb l'escrit de 2 de novembre de 2020 de l'IBAVI, respecte de l'any 2019, a Mallorca, d'un total de 5.472 sol·licituds d'habitatge protegit, només s'han pogut adjudicar 45 habitatges (un 0,82 % de les sol·licituds); a Menorca, només cinc habitatges de 643 sol·licituds (un 0,78 %); a Eivissa, cap habitatge de 2.022 sol·licituds (un 0 %) i a Formentera, dos habitatges d'un total de 91 sol·licituds (un 2,2 %). En aquest sentit, el 15 de juny de 2020, les persones inscrites en el Registre públic de demandants d'habitatge protegit eren 9.584 (de les quals 8.541 varen sol·licitar un habitatge en règim de lloguer).

      Igualment consta en l'expedient l'informe de l'IBAVI del dia 3 de març de 2021, en el qual s'actualitzen les dades respecte de les persones demandants d'habitatge protegit a les Illes Balears a data 15 de gener de 2021 i s'acredita que s'han produït les adjudicacions d'habitatges per illes següents: a Mallorca, 76 de 5.472 sol·licituds (1,38 %); a Menorca, 16 de 643 sol·licituds (2,48 %); a Eivissa, 0 de 2.022 sol·licituds (0 %) i a Formentera, 2 de 91 sol·licituds (2,19 %). Així mateix, en data 31 de desembre de 2020, s'informa que 8.138 persones han sol·licitat habitatge en règim de lloguer a les Illes Balears.

      A més a més, també consta en l'expedient l'informe de l'IBAVI del dia 9 d'abril de 2021, en què es desglossa la demanda d'habitatge protegit pels diferents municipis afectats per l'expedient de cessió temporal d'ús d'habitatges desocupats inscrits en el Registre d'habitatges desocupats (DGHA 1/2021 CH). En aquest informe s'acredita que en el quart trimestre de 2020 a Calvià hi ha 992 sol·licituds d'habitatge protegit, 696 de les quals en règim de lloguer; a Ciutadella, 161 sol·licituds, 157 de les quals en règim de lloguer; a Eivissa, 2.364 sol·licituds, 2.003 de les quals en règim de lloguer; a Inca, 892 sol·licituds, 839 de les quals en règim de lloguer; a Llucmajor, 327 sol·licituds, 300 de les quals en règim de lloguer; a Manacor, 281 sol·licituds, 262 de les quals en règim de lloguer; a Maó, 431 sol·licituds, 420 de les quals en règim de lloguer; a Palma 4.317 sol·licituds, 3.938 de les quals en règim de lloguer; a Sant Antoni de Portmany, 763 sol·licituds, 654 de les quals en règim de lloguer; i a Santa Eulària des Riu, 1.135 sol·licituds, 896 de les quals en règim de lloguer.

    2. La insuficiència de les mesures adoptades per les administracions públiques.

      S'han emès informes per part dels ajuntaments de Palma (23/10/2020), Manacor (7/10/2020), Inca (15/10/2020), Calvià (21/10/2020), Llucmajor (16/10/2020), Ciutadella (5/11/2020), Maó (22/10/2020), Eivissa (24/02/2021), Santa Eulària des Riu (25/02/2021) i Sant Antoni de Portmany (16/02/2021), municipis que es troben entre els que més demanda d'habitatge tenen a les Illes Balears; així com per part dels consells insulars de Mallorca (9/07/2020), Menorca (29/10/2020) i Eivissa (9/02/2021).

      De les dades contingudes en els informes anteriors, juntament amb les dades facilitades per l'IBAVI relacionades en l'apartat a) anterior, es desprèn que les mesures adoptades per les diferents administracions públiques locals per tal de resoldre els problemes d'accés a l'habitatge no han estat suficients per atendre la necessitat objectiva d'habitatge, si es té en compte l'elevat nombre de sol·licituds existents en aquells termes municipals.

    3. La disponibilitat pressupostària de l'IBAVI per emprendre actuacions de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR