DECRET 455/2004, de 14 de desembre, de regulació del Pla de rehabilitació d'habitatges de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Medi Ambient i Habitatge
Rango de LeyDecret

DECRET

455/2004, de 14 de desembre, de regulació del Pla de rehabilitació d'habitatges de Catalunya.

És objecte d'aquest Decret l'establiment, per part del Govern de la Generalitat de Catalunya, de les línies d'actuació del Pla de rehabilitació d'habitatges, que constitueix un dels eixos bàsics del Pla per al dret a l'habitatge.

El Pla es compon de dues línies bàsiques d'actuació: la primera, el Programa per a l'estudi i el coneixement del parc d'habitatges de Catalunya, de caràcter preventiu, informador i director de les actuacions que s'haurien de dur a terme en aquest àmbit en el conjunt del territori de Catalunya; i la segona, el Programa de rehabilitació pròpiament dit, de caràcter operatiu, de foment selectiu de les obres que es considerin necessàries i prioritàries per a ser protegides.

En el capítol 1 de les disposicions generals es defineixen els programes i s'especifiquen les condicions generals dels edificis i dels habitatges per poder optar a la protecció.

En el capítol 2 del Programa per a l'estudi i el coneixement de l'estat de conservació del parc d'habitatges de Catalunya s'estableix un sistema d'avaluació de l'estat de conservació dels edificis d'ús residencial consistent en la realització obligatòria d'un informe previ a la qualificació de les actuacions de rehabilitació com a protegibles, que és el Test de l'Edifici (TEDI), en el cas dels edificis, o l'Informe Tècnic Intern d'Idoneïtat, en el cas dels habitatges. En aquest capítol, el Decret determina els continguts, supòsits d'aplicació del Test de l'Edifici (TEDI), el sistema d'elaboració, i els ajuts que es concediran a través del Departament de Medi Ambient i Habitatge per a la seva realització.

En el capítol 3 del Programa de rehabilitació d'edificis d'ús residencial i d'habitatges es defineixen les actuacions protegibles en aquest àmbit, així com els ajuts i el finançament que podran rebre a través del Departament de Medi Ambient i Habitatge. Estableix els àmbits que demanen un major impuls des del sector públic: accessibilitat als habitatges amb instal·lació d'ascensors, millora de la sostenibilitat i l'eficiència energètica dels edificis, reparació de les patologies estructurals i de les deficiències greus i de risc, adequació i millora d'instal·lacions comunitàries, adaptació dels habitatges per a persones amb minusvalidesa, i assoliment de les condicions mínimes d'habitabilitat per part dels habitatges. El Programa estableix ajuts especials per a la posada en el mercat protegit, de compra o de lloguer, d'habitatges desocupats, els quals, després del procés rehabilitador, se subjectaran a les condicions de cessió que s'estableixen en el Decret.

En el capítol 4 s'estableix el procediment de sol·licitud, tramitació i aprovació dels ajuts, així com les garanties de cara a assegurar el bon ús dels fons públics. Juntament amb els canvis en el sistema de tramitació de les actuacions protegibles, es tenen en compte fórmules de regulació de l'acceptació de sol·licituds per tal d'assegurar als ciutadans un flux estable en el temps i garantir-los una tramitació àgil.

Atès que pel Decret 268/2004, 27 d'abril, es va suspendre l'admissió de sol·licituds a la rehabilitació a fi d'adequar el nombre efectiu d'actuacions subvencionades al finançament convingut, aquest decret estableix, en les disposicions transitòries, la possibilitat d'accedir al nou sistema d'ajuts per a aquelles obres que han estat iniciades o executades per raons de risc greu, quan aquest sigui degudament acreditat.

En base a tot el que s'ha exposat, a proposta del conseller de Medi Ambient i Habitatge, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte

És objecte d'aquest Decret la regulació delPla de rehabilitació d'habitatges de Catalunya que està integrat pel Programa per a l'estudi i el coneixement del parc d'habitatges i pel Programa de rehabilitació d'habitatges i d'edificis d'ús residencial.

Article 2

Programa per a l'estudi i el coneixement de l'estat de conservació del parc d'habitatges

2.1 El Programa per a l'estudi i el coneixement de l'estat de conservació del parc d'habitatges té per objecte proporcionar informació sobre la situació del parc de Catalunya i permetre una avaluació tècnica de les deficiències dels edificis d'ús residencial abans d'iniciar una actuació de rehabilitació per a la qual es vulguin sol·licitar ajuts públics.

2.2 El coneixement de l'estat dels edificis d'ús residencial es fa a través del Test de l'Edifici (TEDI), el contingut del qual, els supòsits d'aplicació, la forma com serà elaborat i el seu finançament es determinen en el capítol II d'aquest Decret.

2.3 El coneixement de l'estat dels habitatges individuals es fa mitjançantun Informe intern d'idoneïtat, elaborat pels serveis competents de la Direcció General d'Habitatge o per les oficines de rehabilitació a què fa referència la disposició addicional cinquena.

Article 3

Programa de rehabilitació d'habitatges i d'edificis d'ús residencial

3.1 El Programa de rehabilitació d'habitatges i d'edificis d'ús residencial té per objecte l'establiment de les actuacions protegibles en matèria de rehabilitació d'edificis d'ús residencial i d'habitatges, dins els límits i les condicions que s'estableixen, així com els ajuts i finançament d'aquests a través del Departament de Medi Ambient i Habitatge.

3.2 En el cas de les actuacions de rehabilitació d'edificis d'ús residencial és requisit per acollir-se a aquest Programa que, prèviament, s'hagi sol·licitat i obtingut el Test de l'Edifici (TEDI).

3.3 Als efectes d'aquest Decret, es considera que un edifici és d'ús residencial quan el 70% de la seva superfície útil total, excloent les superfícies de la planta baixa i sota rasant no destinades a habitatge, està destinada a habitatge.

Article 4

Requisits i obligacions generals

4.1 Per poder acollir-se als dos programes regulats en aquest Decret, els edificis d'ús residencial i els habitatges han d'haver estat construïts abans del 31 de desembre de 1980, llevat dels casos d'intervencions d'obres per facilitar les condicions d'accessibilitat o sostenibilitat, tal com es descriuen en el present Decret.

4.2 Els beneficiaris dels ajuts a edificis d'ús residencial i els habitatges previstos en els programes regulats en aquest Decret han de complir les obligacions següents:

a) Destinar l'edifici o l'habitatge a ús residencial, una vegada finalitzades les actuacions de rehabilitació

b) Destinar elshabitatges a residència habitual i permanent.

c) Que un cop acabada la rehabilitació dels habitatges destinats a venda, es qualifiquin com a habitatges amb protecció oficial de preu concertat, amb el règim jurídic establert en el Decret de desplegament del Pla per al dret a l'habitatge. En el supòsit de zones d'especial interès per baixa activitat immobiliària o condicions socials especials, a proposta de l'Ajuntament respectiu i amb l'acord previ entre l'ajuntament i la Direcció General d'Habitatge, se substituirà la qualificació d'habitatges amb protecció oficial per la condició de mantenir durant 10 anys una limitació en el preu de venda. Aquesta limitació serà equivalent al preu màxim de venda dels habitatges de protecció oficial de preu concertat en la data que es produeixi la transmissió.

d) Que un cop acabada la rehabilitació dels habitatges destinats a lloguer, es mantinguin durant 10 anys en aquest règim, amb una renda màxima equivalent a la dels habitatges amb protecció oficial en règim de lloguer a 10 anys.

Capítol 2

Programa per a l'estudi i el coneixement de l'estat de conservació del parc d'habitatges

Article 5

El Test de l'Edifici (TEDI)

5.1 El Test de l'Edifici (TEDI) és un document tècnic que descriu lasituació general de l'edifici i dóna informació sobre l'estat dels diferents elements comuns que el conformen. Aquest document ha d'incloure les dades sobre l'edifici que s'indiquen en l'article 6 d'aquest Decret i s'elabora a partir de les circumstàncies observades en una inspecció visual. No inclou proves de laboratori, cales o altres treballs complementaris.

5.2 El Test de l'Edifici (TEDI) s'elabora per encàrrec de la Direcció General d'Habitatge, segons el model aprovat per aquesta i ha de ser realitzat per un tècnic amb la titulació d'arquitecte superior o arquitecte tècnic.

5.3 El Departament de Medi Ambient i Habitatge ha de signar convenis amb els col·legis o organitzacions que agrupen els col·lectius professionals indicats a l'apartat 2 per assegurar la correcta i àgil realització dels Test dels Edificis (TEDI) en tot el territori.

5.4 Els col·legis professionals signataris dels convenis han de supervisar i donar, en el seu cas, la conformitat als Test dels Edificis (TEDI), d'acord amb els criteris de coherència tècnica establerts en aquest Decret.

5.5 Els tècnics signants del Test de l'Edifici no poden ser alhora els responsables dels projectes d'obres de rehabilitació que se'n derivin, ni de la direcció de les mateixes.

Article 6

Contingut del Test de l'Edifici (TEDI)

El contingut del TEDI serà el fixat en el model oficial i, com a mínim ha d'incloure informació sobre:

a) Emplaçament i antiguitat de l'edifici.

b) Paraments exteriors.

c) Estructura.

d) Coberta.

e) Instal·lacions comunitàries (sanejament, aigua, electricitat i gas).

f) Condicions d'accessibilitat.

Article 7

Supòsits en què es pot sol·licitar el Test de l'Edifici (TEDI)

7.1 El Test de l'Edifici pot ser sol·licitat per:

a) Els promotors d'obres de rehabilitació d'edificis d'ús residencial, com a requisit previ per poder accedir als ajuts previstos en aquest Decret.

b) Els ajuntaments de Catalunya, per dur a terme...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR