ORDRE VEH/117/2017, de 13 de juny, per la qual es regula l'estructura organitzativa de l'Agència Tributària de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda
Rango de LeyOrdre

La creació de l'Agència Tributària de Catalunya mitjançant la Llei 7/2007, de 17 de juliol, va respondre al mandat de l'article 204 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya d'establir una Administració tributària pròpia i va comportar un canvi fonamental quant a l'aplicació dels tributs en l'àmbit de la Generalitat de Catalunya.

Per a l'efectiva posada en funcionament de l'ens, i d'acord amb el que estableix l'article 11 de la seva Llei de creació, es va aprovar l'Ordre ECF/497/2007, de 21 de desembre, per la qual es desenvolupa l'estructura organitzativa de l'Agència Tributària de Catalunya, mitjançant la qual es determinaven les àrees i serveis que integren l'estructura de l'ens i les funcions assignades a cadascun d'aquests òrgans. Amb posterioritat, l'esmentada Ordre ha estat modificada per les ordres ECO/153/2014, de 12 de maig, i ECO/252/2014, d'1 d'agost, per tal de donar resposta puntual a les necessitats organitzatives detectades.

En el context actual es considera novament necessari adequar l'estructura de l'ens, amb un abast més ampli, amb la finalitat de dotar l'Agència dels mecanismes que li han de permetre afrontar els reptes que li corresponen com a pilar fonamental del nou model d'Administració tributària catalana.

Una de les principals novetats que introdueix aquesta Ordre és la creació d'un nou tipus d'àrea en funció dels diferents àmbits d'actuació executiva de l'Agència. En concret, es creen oficines gestores amb especialització funcional i amb un àmbit competencial que abasta tot el territori de Catalunya, anomenades oficines centrals, els òrgans de les quals exerceixen les seves funcions sobre totes les persones i entitats subjectes a obligacions derivades dels tributs aplicats per l'Agència. Les oficines centrals, que actuen sota la dependència orgànica de la direcció de l'Agència, assumeixen les actuacions directes d'aplicació dels tributs i les seves unitats centrals exerceixen també el guiatge i supervisió de les actuacions tributàries realitzades per les unitats territorials. En aquest darrer sentit, substitueixen els òrgans de gestió tributària, de recaptació i d'inspecció de la Delegació Territorial a Barcelona, que a la pràctica han estat assumint el rol esmentat. Aquest fet, sumat a l'assumpció per part de les oficines centrals de les funcions d'aplicació dels tributs de la Delegació Territorial a Barcelona i la ubicació de les unitats centrals d'aquestes oficines en aquesta demarcació de la direcció , determina la supressió de la Delegació Territorial esmentada.

La fórmula de la competència territorial única pretén superar limitacions competencials que dificulten i burocratitzen l'aplicació dels tributs. A més, aquestes limitacions per raó de territori no tenen sentit en un context de generalització de l'administració electrònica i en un marc de mobilitat de béns i persones i de freqüent manca de correspondència entre el lloc de residència de les persones i el d'ubicació física dels seus béns o de les activitats econòmiques que realitzen.

Una altra de les modificacions substancials derivades d'aquesta disposició comporta un nou desplegament orgànic en l'àmbit de la recaptació, amb l'objectiu de dotar l'Agència de l'estructura adequada per a l'efectiu desenvolupament de les funcions en matèria de recaptació en via executiva.

A banda de les oficines centrals, els serveis centrals engloben també, com fins ara, les anomenades àrees, unitats que exerceixen les funcions de planificació, coordinació i control de les actuacions tributàries, de relació amb terceres persones, d'assessorament i de prestació de serveis generals i transversals. Respecte de la situació existent fins la seva entrada en vigor, l'Ordre fa una distribució més racional de les funcions de les àrees i les actualitza, atesa l'assumpció de noves actuacions gestores i la implementació d'un nou model de gestió basat en les bones pràctiques tributàries.

Finalment, aquesta Ordre preveu el desplegament territorial de l'Agència, fins ara circumscrit a les quatre delegacions territorials. En efecte, l'Agència es reforça estructuralment en el territori sumant a les delegacions territorials de Girona, Tarragona i Lleida les anomenades oficines territorials, a les quals s'atorguen funcions de comprovació i liquidació dels tributs gestionats i tasques associades a l'àmbit de recaptació, i a les quals es dota d'una important capacitat per informar i assitir els contribuents.

Aquesta Ordre té dos capítols, amb dues seccions cadascun d'ells, quaranta-quatre articles, tres disposicions addicionals, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals.

Amb la voluntat de contribuir a una major transparència i simplicitat de les normes, aquesta Ordre deroga les anteriors disposicions normatives relatives a l'estructura de l'ens. D'aquesta manera, s'ha optat per l'elaboració d'una nova redacció completa de l'estructura de l'Agència, i de les funcions de la totalitat dels òrgans actius i unitats administratives que la componen, a l'efecte de garantir una major seguretat jurídica.

En ús de la potestat que m'atorga l'article 39.3 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, l'article 11.2 de la Llei 7/2007, de 17 de juliol, de l'Agència Tributària de Catalunya, i vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora,

Ordeno:

Capítol preliminar

Article 1

Estructura de l'Agència Tributària de Catalunya

  1. L'Agència Tributària de Catalunya s'estructura en serveis centrals i serveis territorials.

  2. Els serveis centrals estan integrats per àrees en funció dels diferents àmbits d'actuació de l'Agència i es divideixen, d'una banda, en òrgans que exerceixen les funcions transversals de planificació, coordinació i control de les actuacions tributàries, de relació amb terceres persones, d'assessorament i de prestació de serveis generals i transversals, denominats àrees, i, de l'altra, en òrgans executius centrals, encarregats de l'aplicació efectiva dels procediments tributaris, denominats oficines centrals.

  3. Els serveis territorials es distribueixen en delegacions territorials i en oficines territorials.

Capítol 1

Els serveis centrals

Secció primera. Les àrees

Article 2

Estructura de les àrees

  1. Les àrees, amb rang orgànic de subdirecció general, depenen del director o de la directora de l'Agència i són les següents:

    1. L'Àrea d'Aplicació dels Tributs i Valoracions

    2. L'Àrea d'Estudi i Anàlisi

    3. L'Àrea d'Estratègia, Relacions Externes i Comunicació

    4. L'Àrea de Recursos Humans i Organització

    5. L'Àrea de Gestió Econòmica i Règim Interior

    6. L'Àrea d'Inspecció de Serveis

    7. L'Àrea de Serveis Jurídics

  2. També s'integra en els serveis centrals l'Àrea de Tecnologies de la Informació, que es configura com a unitat laboral.

Article 3

L'Àrea d'Aplicació dels Tributs i Valoracions

  1. A l'Àrea d'Aplicació dels Tributs i Valoracions li corresponen les funcions següents:

    1. Analitzar i racionalitzar els procediments aplicats als àmbits de gestió tributària, inspecció i recaptació.

    2. Proposar, planificar i impulsar les actuacions que s'han d'incloure en el Pla de control tributari anual i fer-ne el seguiment.

    3. Elaborar i difondre les directrius que han de seguir les unitats encarregades d'instruir els procediments tributaris i proposar l'elaboració d'instruccions de la direcció de l'Agència per unificar criteri d'aquests procediments.

    4. Vetllar per la correcta execució dels convenis signats amb terceres persones que afectin l'aplicació dels tributs.

    5. Impulsar, coordinar i fer el seguiment dels projectes informàtics i funcionals de millora, adaptació i modernització de l'Agència en l'àmbit de l'aplicació dels tributs, en col·laboració amb l'Àrea de Tecnologies de la Informació.

    6. Vetllar per la unificació dels criteris d'actuació de les unitats encarregades de l'aplicació dels tributs i atendre i donar resposta a les consultes i els suggeriments formulats per les oficines centrals.

    7. Coordinar les actuacions de comprovació de valor dels béns immobles i mobles i altres elements determinants de l'obligació tributària i assessorar les oficines gestores en aplicació de les instruccions de comprovació de valors i dels criteris de valoració dels béns immobles.

    8. Elaborar la proposta d'instruccions del director o directora en matèria de comprovació de valors i establir els criteris de valoració, en col·laboració amb l'Àrea d'Estudi i Anàlisi.

    9. Fer el seguiment dels indicadors de resultats dels plans i programes duts a terme per l'Agència i controlar les dades corresponents a l'activitat de gestió de l'Agència.

    10. Identificar les necessitats d'obtenció d'informació amb transcendència tributària per a la correcta detecció dels incompliments tributaris i la pràctica de les actuacions de recaptació en període executiu.

    11. Dissenyar i impulsar les actuacions per a l'efectiva obtenció de les dades amb transcendència tributària i la seva efectiva incorporació, de forma estructurada, als sistemes d'informació de l'Agència.

    12. Totes les de naturalesa anàloga que li encarreguin o li atribueixi la normativa vigent.

  2. De l'Àrea d'Aplicació dels Tributs i Valoracions en depenen:

    1. El Servei de Sistemes d'Informació Tributària

    2. El Servei de Coordinació Territorial

Article 4

El Servei de Sistemes d'Informació Tributària

Al Servei de Sistemes d'Informació Tributària li corresponen les funcions següents:

  1. ...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR