ORDRE TES/185/2020, de 23 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per a la realització d'actuacions de neteja de vies de comunicació de titularitat municipal afectades per les nevades a les comarques de muntanya i l'Aran.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyOrdre

La Llei 2/1983, de 9 de març, d'alta muntanya, i el seu posterior desplegament estableix com a comarques de muntanya: l'Alta Ribagorça, l'Alt Urgell, el Berguedà, la Cerdanya, la Garrotxa, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà, el Ripollès, el Solsonès i l'Aran.

L'article 11 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya reconeix l'autogovern d'Aran com a realitat occitana i l'article 94 estableix que l'Aran gaudeix d'un règim especial regulat per llei. Aquesta, és la Llei 1/2015, del 5 de febrer, del règim especial d'Aran, que en el seu article 5 estableix que l'Aran, pel seu caràcter singular, no pot ser inclòs dins de cap divisió territorial ni administrativa que no sigui ell mateix.

El Decret 566/1983, de 7 de desembre, sobre desplegament reglamentari de la Llei 2/1983, de 9 de març, d'alta muntanya, especifica que el Departament de Territori i Sostenibilitat té la competència en matèria de política general de muntanya.

Per la seva part, l'article 11 de la Llei 2/1983, d'alta muntanya, permet l'establiment d'una política de subvencions en relació amb les comarques i zones de muntanya, d'acord amb les previsions pressupostàries de cada any, tendents a compensar els desequilibris econòmics i socials entre aquestes àrees i la resta del territori.

Els municipis de les comarques de muntanya i de l'Aran, per raó de la seva especificitat geogràfica que es caracteritza per una altitud superior a la de la resta dels municipis de Catalunya, solen ser més afectats per les nevades que es produeixen cada any, especialment durant la temporada d'hivern. Per aquesta causa, les carreteres i vies de comunicació de titularitat municipal dels municipis de les comarques de muntanya i de l'Aran queden sovint obstaculitzades per la neu, resultant impossible el trànsit normal de persones i vehicles i, per consegüent, deixen de complir la seva funció essencial dins la xarxa viària.

Amb l'objecte de pal·liar aquesta situació, l'òrgan amb competència sobre la política de muntanya ha gestionat durant uns anys una línia de subvencions destinada als municipis de comarques i zones de muntanya per a la realització d'actuacions per a la neteja i manteniment de carreteres i vies de comunicació de titularitat municipal afectades per les nevades. Aquesta línia de subvencions segueix sent necessària i, per tant, cal donar-li continuïtat.

Per tot plegat, cal reprendre la política d'ajuts per a actuacions de neteja de vies de comunicació de titularitat municipal afectades per les nevades, que permetin sufragar els costos de manteniment d'aquestes vies per tal de garantir una accessibilitat adequada.

L'article 127.1 del Decret 2/2020, de 8 de gener, de modificació de l'estructura del Departament de Territori i Sostenibilitat atribueix a la Direcció General de Polítiques de Muntanya i del Litoral, entre d'altres, les funcions de proposar i dirigir programes i projectes estratègics per als territoris de muntanya.

Per això, d'acord amb les previsions del capítol IX del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable.

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a la realització d'actuacions de neteja de vies de comunicació de titularitat municipal afectades per les nevades a les comarques de muntanya i l'Aran, les quals consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre PTO/590/2010, de 17 desembre, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions als ajuntaments de comarques i zones de muntanya per a la realització d'operacions necessàries per a la neteja de carreteres i vies de comunicació de titularitat municipal afectades per les nevades. (DOGC núm. 5781 de 23.12.2010).

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 23 d'octubre de 2020

Damià Calvet i Valera

Conseller de Territori i Sostenibilitat

Annex

Bases reguladores

—1 Objecte

Aquesta línia de subvencions té per objecte donar suport als ens locals de les comarques de muntanya i de l'Aran en la realització d'actuacions de neteja de vies de comunicació de titularitat municipal afectades per les nevades durant la temporada de neu immediatament anterior.

—2 Actuacions subvencionables

2.1 Poden ser objecte de les subvencions regulades en aquestes bases les actuacions següents:

  1. Retirada de neu, gel i objectes que dificultin la correcta circulació.

  2. Adquisició, emmagatzematge i distribució de potassa o d'altres productes anticongelants.

  3. Arrendament, posada a punt i adquisició de carburant de les màquines de neteja.

  4. Despeses en concepte de personal propi o aliè.

    2.2 No seran subvencionables les despeses de compra de maquinària, sigui vehicles, pales o altres elements inventariables. També s'exclouen les accions de neteja en els carrers de la trama urbana.

    2.3 Les actuacions de neteja poden haver estat realitzades amb mitjans personals i materials propis del beneficiari, fins a un màxim d'un 20% del total de l'import, o bé poden haver-se contractat parcialment o íntegrament.

    2.4 En tractar-se d'una subvenció ex-post les despeses subvencionables són les corresponents a la temporada hivernal anterior. Els terminis inicial i final d'aquest període es fixaran en cada convocatòria en funció de les condicions climatològiques.

    —3 Beneficiaris

    Poden ser beneficiaris de les subvencions regulades en aquestes bases els ajuntaments de comarques de muntanya i de l'Aran que figuren en l'annex 1, i els consells comarcals i el Conselh Generau d'Aran que figuren a l'annex 2 per al cas que tinguin delegada o encarregada la competència i que, com a conseqüència de les nevades, hagin realitzat actuacions de neteja de les vies de comunicació de titularitat municipal durant el període hivernal anterior. Aquesta delegació o encàrrec s'ha de fer extensiva també, en el cas que s'atorgui la subvenció, al seu cobrament.

    —4 Requisits i incompatibilitats

    4.1 Per obtenir la condició de beneficiaris de les subvencions, els sol·licitants han de complir els requisits següents:

  5. No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  6. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Generalitat de Catalunya i l'Administració General de l'Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social.

  7. Declarar si s'han demanat i/o han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa actuació, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

  8. En el cas d'ens locals que disposin d'una plantilla igual o superior a 25 persones, indicar els mitjans, amb l'acord dels agents socials, per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i intervenir-hi en els centres de treball.

  9. Complir les obligacions que estableixen els articles 9, 10, 11 i 35 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística. En l'àmbit territorial d'Aran s'ha d'emprar l'aranès d'acord amb la Llei 35/2010, de l'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran, i amb la normativa pròpia del Conselh Generau d'Aran que la desenvolupi.

  10. Complir la normativa vigent d'integració de persones discapacitades en matèria de processos de selecció de personal.

  11. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

    4.2 En compliment de l'article 55.2 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, els sol·licitants s'han d'adherir i complir amb el codi ètic que figura a l'annex de l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

    4.3 En el cas d'incompliment dels principis ètics i regles de conducta establertes en la base 4.2 serà d'aplicació el règim sancionador previst en la Llei 19/2014, de 29 de desembre, i les sancions que preveu l'article 84 pel que fa a persones beneficiàries de subvencions públiques, sens perjudici d'aquelles altres possibles conseqüències previstes a la legislació vigent en matèria de subvencions.

    4.4 L'ens sol·licitant respectarà allò establert a la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.

    4.5 La percepció d'aquestes subvencions concedides és compatible amb la percepció de subvencions procedents d'altres fonts, públiques o privades, sempre que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, no se superi el cost total de l'actuació subvencionada.

    —5 Quantia

    5.1 Cada convocatòria establirà la posició pressupostària a què s'han d'imputar les subvencions i determinarà la quantia màxima per a aquesta línia.

    5.2 L'import de cadascuna de les subvencions concretes es determinarà en la resolució de concessió corresponent, i en cap cas podrà superar el cost total de l'actuació per a la qual es concedeix.

    5.3. L'import màxim de les subvencions serà d'un 100% del cost total de les actuacions realitzades.

    —6 Despeses subvencionables

    6.1 Es consideren despeses subvencionables les que de manera inequívoca responguin a la naturalesa de l'actuació subvencionada, resultin estrictament necessàries per a aquesta actuació i es realitzin en el termini i les condicions que determinen aquestes bases...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR