ORDEN EMT/54/2024, de 20 de marzo, por la que se aprueban las bases reguladoras de la línea de ayudas a la reindustrialización y mantenimiento de actividad industrial en situación de dificultad en Cataluña.

Fecha de disposición20 Marzo 2024
Fecha de publicación22 Marzo 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/03/20/emt54/dof
EmisorDepartament d'Empresa i Treball

El sector industrial manufacturer a Catalunya ha estat, des del segle XIX, una de les activitats econòmiques més importants per al país, contribuint d'una manera directa a la generació de riquesa, a la seva redistribució, a l'exportació de l'economia catalana, a l'ocupació del territori des del punt de vista del seu reequilibri i a la creació de llocs de treball, de caràcter permanent i de més qualificació i productivitat que en altres branques d'activitat.

Aquest sector industrial a Catalunya, caracteritzat per un teixit de petites i mitjanes empreses que acompanyen els processos de localització al país de grans companyies multinacionals, ha anat adaptant-se als canvis de model de negoci, i també als canvis introduïts mitjançant la tecnificació dels processos productius.

Des de començament del segle XXI, s'observa una relativa pèrdua del pes del sector manufacturer a Catalunya a conseqüència dels tancaments, els trasllats i les deslocalitzacions de la producció d'algunes grans companyies. A banda de la terciarització de les economies occidentals, sens dubte algunes de les causes que ho han motivat són de caràcter estructural i molt similars a les de les economies del nostre entorn, com ara l'encariment progressiu dels costos laborals, l'increment en el nivell de compliment de normatives mediambientals i, també i en general, la petita dimensió d'alguns processos productius ubicats a Catalunya, en relació amb les economies d'escala que les companyies requereixen en un mercat global.

Tanmateix, determinats sectors industrials amb un pes significatiu dins del PIB industrial, com ara l'automoció, el tèxtil o els derivats químics, entre d'altres, es troben immersos en una profunda transformació motivada pels canvis tecnològics i normatius, en el marc d'una economia descarbonitzada, neta d'emissions i amb l'impuls necessari de l'economia circular. No cal dir que l'efecte de la crisi, motivat primer per la pandèmia de la covid-19, ara pels efectes de l'agressió de Rússia contra Ucraïna i, en menor mesura, pel conflicte d'Israel, està accelerant molts d'aquest processos i, malauradament, transformant decisions que semblaven conjunturals en decisions estructurals.

En paral·lel a tota aquesta transformació, les empreses emergents de base tecnològica, els anomenats serveis a la producció i la logística avançada, mantenen un creixement rellevant, que ens orienta cap al canvi de model productiu a Catalunya, i en aquest sentit el capteniment del Govern en aquesta evolució és clar i concret amb tots els instruments de suport que es posen a l'abast de les companyies. Però aquesta focalització no pot ser de manera exclusiva l'eix vertebrador d'una política industrial, i, en aquest sentit, cal dotar el departament competent en matèria industrial dels instruments per contribuir a una actuació de reindustrialització efectiva, sostenible i digital que minimitzi l'impacte econòmic, social i territorial del tancament d'empreses. Aquest mandat és un dels principis que inspiren el Pacte Nacional per a la Indústria 2022-2025, acordat amb els agents econòmics i socials, i consensuat amb el conjunt d'entitats rellevants del sistema industrial a Catalunya.

Seria necessària una normativa específica que ordenés els processos de tancament i deslocalització empresarial a partir d'una determinada magnitud, no amb voluntat d'impedir-los, però si amb la voluntat d'anticipació i detecció per tal d'actuar de manera conjunta entre empresa, govern i agents socials per articular una solució prèvia a la simple maximització de les indemnitzacions que, en el marc d'un expedient de regulació d'ocupació, s'acaba pactant entre personal i empresa des del moment que el personal reconeix la causa econòmica, tècnica, organitzativa o productiva. Però vist que actualment no disposem del marc normatiu, o fins i tot del marc competencial de la Generalitat de Catalunya, per a portar-ho a terme, cal impulsar altres mecanismes que permetin la reindustrialització, també com a base de manteniment d'un teixit productiu que sigui embrió de les transformacions necessàries abans esmentades.

Aquesta línia d'ajuts té un primer eix d'actuació adreçat a noves persones inversores que passen a desenvolupar una nova activitat industrial en els emplaçaments on s'ha produït un tancament o una deslocalització. Cal que aquestes actuacions de reindustrialització per al compliment de la finalitat desitjada comportin que, en el marc d'una comissió, taula o grup de treball d'anàlisi i avaluació de les possibles alternatives, empreses, nous inversors, administracions públiques i representants del personal, hagin materialitzat algun tipus d'acord en relació amb la cessió d'actius, la possible subcontractació de manufactura i les necessitats de contractació de determinats perfils professionals del conjunt del personal de l'empresa, així com també l'estímul econòmic per tal que es porti a terme.

També té un altre eix d'actuació, menor que l'anterior, però igualment important en l'àmbit de la reindustrialització, i que té com a empreses destinatàries les que adquireixin companyies en situació de dificultat, no només en situació de procés concursal, sinó també escenaris previs inclosos els de successió empresarial. Aquest segon eix se centra en la inversió de compra de la unitat productiva i en la contractació del personal necessari per consolidar aquests processos que, normalment, impliquen creixement de dimensió o diversificació competitiva i que, en definitiva, porten al mateix objectiu de consolidació i manteniment del teixit productiu.

Aquests dos eixos d'actuació responen a la prioritat d'impulsar projectes de reindustrialització del Departament d'Empresa i Treball mitjançant la Direcció General d'Indústria.

En aquest sentit, el Pacte Nacional per a la Indústria 2022-2025, acordat amb els agents econòmics i socials, guia el full de ruta de la política del Govern en matèria industrial i fixa fins a quinze objectius principals on aquestes bases d'ajut pretenen contribuir al seu compliment, en especial incrementant el pes del VAB industrial fins al 22% l'any 2025, incrementant del 3% anual la productivitat del treball a la indústria i produint de manera més sostenible.

Aquestes bases s'inclouran en el Pla estratègic de subvencions de 2022-2025 dins l'objectiu departamental “Reactivar el teixit industrial per contribuir al manteniment de l'activitat productiva i la seva transformació d'acord amb els nous reptes de la digitalització i l'economia circular”.

Atesa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques;

Atès el que disposa la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya;

Atès que, a aquestes bases, els són aplicables el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002); i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25.7.2006);

Atesa la secció 2.1 del Marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (2023/C 101/03) (DOUE C 101/3, de 17.3.2023);

Atesos el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis (DOUE L 352, de 24.12.2013); i el Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE L 187/1, de 26.6.2014);

D'acord amb les facultats que em confereixen l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm. 1234, de 22.12.1989); i l'article 92.3 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002);

En ús de les atribucions que em confereix la legislació vigent i, en concret, l'article 92.3 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre,

 

Ordeno:

 

Article únic

Aprovar les bases reguladores i les condicions per a la concessió d'ajuts a la reindustrialització i el manteniment d'activitat industrial en situació de dificultat a Catalunya, que es publiquen en els annexos 1 i 2 d'aquesta Resolució.

 

 

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà del dia que es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

 

Barcelona, 20 de març de 2024

 

Roger Torrent i Ramió

Conseller d'Empresa i Treball

 

 

Annex 1

Bases

 

-1 Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és regular el procediment de concessió d'ajuts a la reindustrialització i al manteniment d'activitat industrial en situació de dificultat a Catalunya de la manera següent:

a) Ajuts a projectes de reindustrialització que contribueixin a tornar a posar en marxa o continuar l'activitat de centres productius objecte d'un tancament o una deslocalització.

Per projecte de reindustrialització s'entén el que compleix les condicions següents:

Per a projectes de tancament o deslocalització iniciats durant els dos últims anys a comptar des de la publicació de la convocatòria a la qual es presenti la sol·licitud:

- Hi ha d'haver un expedient de regulació d'ocupació presentat per l'empresa que tanca.

- En l'acord de l'expedient de regulació d'ocupació entre l'empresa afectada pel tancament i els representants de les persones treballadores de l'empresa, s'ha de recollir la voluntat de treballar per la reindustrialització de les instal·lacions i el manteniment del major nombre possible de llocs de treball mitjançant la cerca activa d'un nou...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR