ORDEN EMT/265/2023, de 30 de noviembre, por la que se aprueban las bases reguladoras que deben regir la convocatoria de ayudas a proyectos destinados a reducir el consumo de agua mediante la reutilización y el ahorro por parte de los establecimientos que presten servicios de alojamiento turístico.

Fecha de disposición30 Noviembre 2023
Fecha de publicación05 Diciembre 2023
ELIeli/es-ct/o/2023/11/30/emt265/dof
EmisorDepartament d'Empresa i Treball

El sector turístic és un sector molt important a Catalunya, amb llarga tradició i estructures socials, econòmiques, territorials i culturals. Actualment, el sector es troba en un canvi de gran complexitat, que implica, entre altres aspectes, fer front als reptes ambientals de les dècades vinents, que formen part de les prioritats de la política comuna de la Unió Europea (UE), entre els quals trobem una reducció del consum i una gestió més eficient de l'aigua. Així mateix, garantir la disponibilitat i una gestió sostenible de l'aigua també és un dels objectius de desenvolupament sostenible de l'Agenda 2030.

Tal com recull el Compromís nacional per un turisme responsable signat el 23 de març de 2023, el turisme català vol ser un sector estratègic del país en la lluita contra el canvi climàtic, en la descarbonització de l'economia, en la preservació de la biodiversitat, en l'eficiència energètica, en l'ús racional d'uns recursos cada vegada més escassos i en la reducció dels residus.

La mitigació i l'adaptació al canvi climàtic són una peça d'un sistema complex de reorientació de l'activitat turística, segons criteris de sostenibilitat ambiental. El turisme a Catalunya ha iniciat des de fa dècades un procés de reconversió i adaptació basat en l'eficiència energètica, la reducció del consum d'aigua i la petjada hídrica i la reducció dels residus.

L'aigua és un recurs limitat i, atesa la crisi climàtica actual, els pròxims anys es preveuen abundants episodis de sequera i falta d'aigua. El sector turístic és un gran consumidor d'aigua i alhora té una gran vinculació al medi aquàtic. La utilització de mesures de reutilització i ús sostenible de l'aigua és fonamental per disposar d'aquest recurs en quantitat i qualitat suficients.

Els estudis mostren una diversitat molt àmplia del consum d'aigua dels i les turistes, més moderada a Europa que a Àsia i Amèrica. Els consums varien segons la tipologia turística o la qualitat dels establiments, però el consum mitjà d'aigua dels i les turistes segueix sent superior al consum de la població resident a la zona turística.

El sector turístic català es fixa l'objectiu d'assimilar el consum mitjà d'aigua dels i les turistes al consum de la població resident l'any 2040. Per assolir aquesta fita, s'han de multiplicar els esforços en l'eficiència hídrica dels establiments turístics amb la implementació de mesures de reducció i reutilització. És a dir, cal un canvi de paradigma que afavoreixi l'estalvi, l'eficiència i l'ús sostenible de l'aigua en general.

Així mateix, cal recordar que el Pla estratègic de subvencions del Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya per al període 2022-2025 recull expressament l'objectiu d'assolir i reforçar un model de turisme responsable, sostenible i intel·ligent. Concretament, s'estableix com a objectiu departamental afavorir la transformació del sector turístic, perquè sigui de més qualitat i amb més sostenibilitat ambiental, econòmica i social. Entenem, doncs, que tota mesura o actuació destinada a reutilitzar i estalviar aigua ha d'implicar apropar-nos a l'assoliment dels objectius previstos a l'esmentat Pla.

En aquest context de canvi és necessari fer inversions, i, a conseqüència de la crisi derivada de la COVID-19, el sector turístic troba dificultats per iniciar qualsevol mena d'inversió.

Vista aquesta dificultat, s'ha considerat oportú aprovar una línia d'ajuts per a projectes destinats a reduir el consum d'aigua mitjançant la reutilització i l'estalvi per part dels establiments que prestin serveis d'allotjament turístic. L'objectiu és que els establiments que prestin serveis d'allotjament turístic puguin dur a terme les inversions necessàries per assolir els objectius mencionats de reducció i reutilització d'aigua als seus establiments.

A la línia de finançament que estableix aquesta Ordre li és aplicable el règim d'ajuts d'Estat que dicten la normativa nacional i la comunitària.

Atès que l'article 4.h) i 4.j) del Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, disposa que correspon a la Generalitat l'establiment d'auxilis econòmics a favor de les corporacions locals, les entitats i particulars per a l'acompliment d'actuacions d'interès públic en relació amb el cicle de l'aigua a Catalunya, així com la promoció i l'execució de les actuacions de política hidrològica que són necessàries per pal·liar els dèficits i desequilibris que hi ha a Catalunya;

Atès l'article 3.3 del Decret 184/2022, de 10 d'octubre, de denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments en què s'organitza el Govern i l'Administració de la Generalitat de Catalunya, el Departament d'Empresa i Treball té competència en turisme i, per tant, pot atorgar ajuts a establiments que prestin servies d'allotjament turístic;

Atesa l'aplicació del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE L 187, de 26.6.2014) i del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis (DOUE L 352, de 24.12.2013);

Atès el que estableixen el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre; els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament de desplegament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol;

En ús de les atribucions que em confereix la legislació vigent i, en concret, l'article 92.3 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores de la convocatòria d'ajuts per a projectes destinats a reduir el consum d'aigua mitjançant la reutilització i l'estalvi per part dels establiments que prestin serveis d'allotjament turístic a Catalunya.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà del dia que es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 30 de novembre de 2023

Roger Torrent i Ramió

Conseller d'Empresa i Treball

Annex 1

Bases generals

—1 Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és regular el procediment de concessió de subvencions per finançar projectes destinats a reduir el consum d'aigua mitjançant la reutilització i l'estalvi per part dels establiments que prestin serveis d'allotjament turístic a Catalunya.

En aquest procés és necessari prestar atenció a la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, amb la finalitat d'eliminar totes les discriminacions directes i indirectes, i assolir l'equitat de gènere en totes de les condicions de vida de les dones.

—2 Període d'execució

2.1 Les activitats objecte d'aquestes subvencions es poden començar a fer després de presentar la sol·licitud, i el termini màxim per acabar les actuacions objecte de l'ajut és de dotze mesos a comptar de la data de notificació de la resolució de la concessió de l'ajut.

2.2 Només es pot sol·licitar una ampliació dels terminis fixats per a l'execució de les actuacions quan sigui necessària a causa de circumstàncies imprevistes que en facin impossible el compliment. Les persones beneficiàries dels ajuts han d'acreditar i justificar que havien adoptat les mesures tècniques i de planificació mínimes exigibles, així com les circumstàncies imprevistes, a fi de justificar la sol·licitud d'ampliació del termini d'execució.

Cal sol·licitar-la, com a màxim, dos mesos abans que acabi el termini d'execució.

S'autoritza l'ampliació de termini si es compleixen els requisits i les circumstàncies que determina l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'òrgan competent ha de dictar una resolució en un termini de dos mesos des de realització de la sol·licitud d'aplicació de termini. Transcorregut aquest termini, si no hi ha resposta de l'òrgan competent, la sol·licitud d'aplicació de termini d'execució s'ha d'entendre rebutjada.

—3 Procediment de concessió

3.1 S'estableix un procediment de concessió de concurrència no competitiva. Les sol·licituds s'han de resoldre conjuntament en una única resolució, segons el procediment que estableixen aquestes bases.

3.2 El termini màxim per emetre i notificar la resolució és de sis mesos a comptar del primer dia en què s'iniciï el període de presentació de sol·licituds, el qual s'ha d'establir a la convocatòria. Transcorregut aquest termini, si no s'ha dictat i notificat una resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada per silenci administratiu, d'acord amb el que estableixen l'article 55.1.a) de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3.3 Totes les comunicacions, tràmits, informes, resolucions i altres actuacions que l'òrgan competent hagi de dur a terme per a la tramitació del procediment administratiu s'han de fer per mitjans electrònics, d'acord amb el que estableixen l'Ordre PDA/20/2019, de 14 de febrer, sobre les condicions per a la posada en funcionament de la tramitació electrònica; l'article 43.2 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya; l'article 72 del Decret 76/2020, de 4 d'agost, d'administració digital, i l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

—4 Publicació

4.1 Atesos els articles 17.3.b) i 18 de la Llei 38/2003, de 17 de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR